تاریخ انتشار : یکشنبه ۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۷

با «هوشمندسازی» به دنبال «افزایش سه برابری ظرفیت‌ها» هستیم

با «هوشمندسازی» به دنبال «افزایش سه برابری ظرفیت‌ها» هستیم
.

 

عضو هیئت مدیره شرکت ملی پست با بیان اینکه در قالب پروژه ستاپ (سکوی تجارت الکترونیک پست) در حال هوشمندسازی بسترهای ارائه خدمات پستی هستیم، ابراز امیدواری کرد در قالب این هوشمندسازی بتوانند ظرفیت ارائه خدمات پستی را تا سه برابر افزایش دهند.

به گزارش روابط عمومی شرکت ملی پست، بهزاد اقبالخواه در گفتگو با پایگاه خبری دیجیاتو؛ با بیان اینکه پست را می‌توان موتور حرکت اقتصاد دیجیتال کشور دانست که تنها در صورت هوشمندسازی می‌تواند در این زمینه مثمر ثمر باشد، گفت: «از همین روی شرکت پست از سال ۹۸ تمرکز خود را روی طرح تحول دیجیتال این مجموعه قرار داده و با کمک متخصصین این حوزه و همراهی اعضای هیئت مدیره در حال پیشبرد این سند هستند.»

سند تحول دیجیتال پست در اکثر موارد طبق زمان بندی پیش رفته است

«بهزاد اقبالخواه»، در خصوص طرح تحول دیجیتال شرکت ملی پست گفت:«سند تحول دیجیتال پست در قالب طرحی چهار ساله پایه گذاری و در قالب پروژه ستاپ (سکوی تجارت الکترونیک پست) با محوریت تجارت الکترونیک، حمل مرسولات و بسته برای فروشگاه‌های اینترنتی تدوین گردیده که هوشمندسازی بسترهای ارائه خدمات پستی، یکی از بخش‌های این سند است.»

به گفته وی طی دو سال گذشته پروژه‌های مختلفی در حوزه‌های فناوری، اجرایی،پرسنلی، تبلیغات، روابط عمومی و … در راستای این طرح انجام شده‌ است که در اکثر موارد طبق زمان‌بندی از پیش تعیین شده در حال پیاده‌سازی و اجرا هستند.

اقبالخواه در پاسخ به این سوال که آیا زیرساخت‌های ارائه خدمات پستی هوشمند در دسترس است، به دیجیاتو گفت: «در گذشته تجهیزات سخت‌افزاری لازم در مرکز تجزیه و مبادلات شرکت پست وجود داشته، اما اکنون به علت قدیمی بودن تکنولوژی این دستگاه‌ها و عدم پاسخگویی مناسب به نیازهای فعلی از سخت‌افزارهای جدید بهره برداری کرده ایم.»

بزرگترین دستگاه سورتینگ خاورمیانه در مرکز تجزیه ومبادلات لشگر راه اندازی می شود

آنطور که عضو هیئت مدیره شرکت ملی پست می‌گوید دستگاه سورتینگ مکانیزه کارآمدی با همکاری شرکتی دانش بنیان و داخلی در حال ساخت و آماده سازی است که در کمتر از ۲ ماه دیگر آماده نصب و بهره‌برداری است.

به گفته وی تجهیزات و زیرساخت نرم افزاری نیز در حال توسعه بوده تا در کنار تجهیزات سخت‌افزاری به کار گرفته شده و بستر هوشمند برای خدمات پستی راه‌اندازی شود.

اقبالخواه با تاکید بر اینکه توسعه و هوشمندسازی پست در دو بخش سخت‌افرازی و نرم‌افزاری با کمک بخش خصوصی انجام می‌گیرد، افزود: «ما با توجه به تجربیات و چابکی بخش خصوصی در انجام پروژه‌ها از آن‌ها کمک گرفته‌ایم و عمده طرح‌های توسعه نرم‌افزاری از طریق برون سپاری پرو‌ژه‌ها به بخش‌های خصوصی صورت می‌گیرد.»

به دنبال پیاده‌سازی تمام مولفه‌های پست هوشمند هستیم

عضو هیئت مدیره شرکت ملی پست در پاسخ به این سوال دیجیاتو که «با توجه به اقدامات انجام شده، در حال حاضر چند درصد از خدمات پست براساس مبانی هوشمندسازی ارائه می‌شوند؟» با بیان اینکه تفکیک کارهای انجام شده و بیان آن براساس درصد دشوار است، می‌گوید با تکمیل زیرساخت‌های نرم‌افزاری، بهینه‌سازی و تکمیل سخت‌افزاری تجهیزات، هوشمندی خدمات ارائه شده، روز به روز افزایش می‌یابد.»

او می گوید هوشمندسازی مولفه‌های مختلفی دارد چه در حوزه سخت‌افزاری و چه نرم‌افزاری. در حال حاضر برخی از این مولفه‌ها را داریم و برخی نیز در حال توسعه و راه‌اندازی هستند. به طور مثال برای چند مرکز استان و تهران، سورتینگ هوشمند را خریداری کرد‌ه‌ایم، همچنین یک دستگاه با ظرفیت پایین‌تر را در مرکز خلیج فارس تهران قرار داده‌ایم.»

اقبالخواه با بیان اینکه دستگاه سورتینگ مکانیزه، نقطه اتصال مرسولات فیزیکی به فضای IT است، گفت: «با ورود اطلاعات و مرسولات به سیستم‌های IT، الگوریتم‌های بهینه سازی و هوش مصنوعی به کار گرفته می‌شوند.»

راهبر حوزه فنی شرکت ملی پست با بیان اینکه حرکت به سمت هوشمندسازی کامل به تدریج در حال انجام است، اعتقاد دارد تا زمانی که تمام مولفه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری شکل نگیرد، نمی‌توان گفت که یک پست هوشمند به طور کامل در دسترس است.

افزایش سه برابری ظرفیت‌ها با هوشمندسازی

عضو هیئت مدیره شرکت ملی پست با تاکید بر اینکه هوشمندسازی و استفاده از بسترهای نوین سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای افزایش بهره‌وری است عنوان می دارد انتظار می‌رود با به کارگیری بسترهای نوین در شبکه ملی پست، بتوان بهره‌وری و کیفیت خدمات ارائه شده را افزایش داد.

شیوع کرونا در کشور و قرنطینه‌های خانگی منجر به افزایش خرید آنلاین شد که پست در این زمینه نقش قابل توجهی را ایفا کرد. اقبالخواه با بیان اینکه در ایام شیوع کرونا تعداد و حجم درخواست‌های پستی افزایش چشمگیری داشت خاطر نشان می سازد در روزهای ابتدایی شیوع کرونا که کشور در شوک مواجهه این بیماری بود و زمانی که هیچ شرکتی زیر بار تحویل بسته‌های گروه‌های جهادی برای بیمارستان‌ها، بیماران و مراکز خاص نمی‌رفت، شبکه پست کشور با تمام ظرفیت خود به مردم خدمت‌رسانی کرد.

او معتقد است اگر زیرساخت‌های پست هوشمند در این مدت تکمیل شده بود، آن‌ها قادر به ارائه خدمات بهتر با ظرفیت بیشتری بودند. اگرچه در همین ایام نیز ترافیک و درآمد شبکه پستی به طرز قابل توجهی افزایش یافته است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.