تاریخ انتشار : جمعه ۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۸

شیرینی شوق وصال بعد از فراق یکساله

شیرینی شوق وصال بعد از فراق یکساله
ایلام - یکسال را با فراق و درد دوری یار عزیزشان تحمل کردند و امسال همین که شنیدند می توانند به دیدار معشوق شان بروند، سر از پای نشناختند و عزم سفر به کوی حضرت دوست کردند.

 

عده ای با پرواز هوایی رفتند و تعدادی نیز از راه های دور و نزدیک خود را به مهران رسانده و سختی سفر و طول مسیر را در برابر دیدار با یار گرانقدر به جان خریدند و به مرز مهران آمدند چرا که اینان معتقدند رنج سفر از راه دور برایشان چیزی جز حلاوت و شیرینی ندارد.

امسال به واسطه کرونا و صلاحدید مسوولان عراقی و طی توافقی که با مسوولان ایرانی داشتند، در مرز مهران دوگانگی ایجاد شد.

هرچند مسوولان به کرات از بسته بودن مرز مهران خبر دادند، اما بازهم تعداد زیادی از هموطنان به امید رفتن به عتبات عالیات از مرز مهران خود را به این نقطه صفر مرزی و گذرگاه رساندند.

مسوولان ۲ طرف در مقاطعی با توجه به حجم بالای زائران در پایانه، به برخی از آنها که دارای مجوزهای لازم برای عبور از مرز بودند اجازه خروج دادند و تعداد زیادی هم همچنان به امید باز شدن مرز در پشت گیت ها معطل مانده اند.

سال های قبل هرکسی که گذرنامه و روادید داشت، می توانست از مرز عبور کند، اما امسال کرونای نامرئی قوی تر از روادید آنها بود و وجود نحس و مرگ آفرینش سدی محکم شد در برابر دروازه های گذرگاه زرباطیه عراق.

با توافق انجام گرفته با دولت عراق آنهایی که هوایی رفته اند، می توانند از مرز مهران به کشور بازگردند و تعداد زیادی طبق آمار بیش از ۷۰ درصد آنها از این پایانه مرزی وارد کشور شده اند.

هرچند کرونا بود و امسال مسوولان انتظار داشتند مردم به پایانه مرزی مهران مراجعه نکنند، اما باز هم دل های مشتاق عاشقشان در سینه بی قراری می کرد و خود را به نقطه صفر مرزی مهران رساندند.

مسوولان امسال بنا داشتند یک روز قبل از مراجعت زائران به کشور ایستگاه های صلواتی و موکب ها یا سایر خدمات را در مرز مستقر کنند، اما با توجه به حجم بالای زائران حاضر در پایانه و بهم خوردن معادلات مسوولان از حضور عافلگیرکننده این زائران، سبب شد تا خدمات رسانی ها به زائران حداقل چهار یا پنج روز زودتر از اربعین و مراجعت زائران ایجاد شود تا زائران مانده در پشت گیت ها خدمات رسانی شوند.

هردو گروه زائران حالی متفاوت دارند، آنهایی که رفته اند شادمان از وصل یار و آنهایی که مانده اند، امیدوار به سفر به کوی حضرتش.

پای صحبتشان که می نشینم کلامشان و نگاهشان فقط عشق است و محبت؛ از خستگی حرفی نمی زنند.

جای زائران ایرانی در اربعین امسال خالی بود

بانویی از هموطنان که از استان مرکزی به عراق رفته و از مرز مهران قصد مراجعت به استان خود را دارد، گفت: از طریق مرز هوایی همراه خانواده به عتبات عالیات رفتیم و بعد از اینکه شنیدیم مرز مهران برای بازگشت زائران باز است، از این مرز برای برگشت به کشور وارد شدیم.

خانم کریمی که به گفته خودش تاکنون چهار اربعین را از طریق مرز مهران برای رفت و برگشت تجربه کرده و از این گذرگاه به عتبات عالیات رفته و از مرز مهران بازگشته، در خصوص تفاوت اربعین امسال با سال های قبل توضیح داد:

امسال جای خالی انبوه زائران ایرانی محسوس بود و مردم عراق و اندک زائران ایرانی به واقع دلتنگ نبود زائران ایرانی بودند.

وی در مورد خدمات رسانی ها و رعایت مسائل بهداشتی افزود: عمده زائران ایرانی مسائل بهداشتی را رعایت می کردند و خدمات رسانی ها هم در مدت اقامت و حضور در عراق و هم از زمانی که وارد پایانه مرزی مهران شده ایم، خوب بوده است و مشکل حمل و نقل برای رسیدن به مرز نداشتیم.

بلاتکلیف در پایانه مرزی مهران معطل مانده ایم

محمدرضا از استان یزد که ۹ زائر دیگر از اقوام ساکن در استان های تهران و کرج را نیز به همراه خود دارد و در پشت گیت های مرز مانده و منتظر خروج از مرز است، گفت: ما امسال قصد سفر به عراق را نداشتیم اما دوستانی که توانسته بودند از مرز مهران عبور کنند، از عراق تماس گرفتند و ما را ترغیب به این سفر کردند.

وی افزود: تاکنون چهار مرتبه اربعین را از طریق مرزهای هوایی رفته و از مهران بازگشته است، اما امسال به علت حجم بالای تقاضای تهیه بلیط موفق به سفر هوایی نشده و لاجرم برای سفر به عتبات عالیات عازم مرز مهران شده و اینجا پشت درهای بسته مرز مهران معطل مانده ایم.

وی در مورد خدمات رسانی ها اظهار داشت: در مدت حضور در مرز مهران با مشکل اسکان یا پذیرایی مواجه نشدیم، ولی معطلی در پشت گیت ها و شنیدن حرف های ضد و نقیض در خصوص باز شدن مرزها کلافه کننده و آزار دهنده است.

محمدرضا ادامه داد: در صورتی که مرز باز نشود، با مراجعه به تهران از طریق مرز هوایی به کشور عراق سفر می کند.

رعایت بهداشت در عراق ضعیف است

زائر دیگری از استان مقدس قم که تازه از عراق برگشته است، گفت: چون موکب دار هستیم،  ۲ مرتبه است که در عراق برای زائران موکب دایر کرده ایم و اکنون با کاهش برگشت موج زائران ما نیز از طریق مرز مهران به کشور بازگشتیم.

مهدی افزود: هرچند ویروس کرونا در کمین است، اما در این مدت رعایت چندانی از سوی مردم عراق و بعضا زائران ایرانی دیده نمی شد اما امکانات و خدمات رسانی ها هم در مرز مهران هم در خاک عراق بیشتر و باکیفیت تر از سال های قبل بود، ولی به نسبت وضعیت زیرساخت ها، امکانات و رسیدگی ها در مهران خیلی به مراتب بیشتر از عراق است.

بهای بلیط هواپیما در عراق بالاتر از نرخ مصوب است

یکی دیگر از زائران بازگشته به عراق پیرمردی پا به سن گذاشته بود که از استان خراسان رضوی عازم عراق شده بود از چند نرخی بودن بلیط های هواپیما گله مند بود.

حسین گفت: از لحاظ امکانات، پذیرایی و اسکان وضعیت مرز مهران با عراق متفاوت و رسیدگی به زائران مطلوب است، اما در عراق به واسطه شرایط خاص این کشور زیرساخت های اربعین در قیاس با اینجا پایین و اندک است.

وی اظهار داشت: با این وجود در عراق مشکل خاصی برای اسکان و تغذیه نبود، اما معضل اصلی چند نرخی بودن بهای بلیط هواپیما در عراق بود به گونه ای که از مشهد تا بغداد با بهای مشخص ۴۰ میلیون ریال رفتیم اما در برگشت با وجودی که نرخ همین مقدار بود اما برخی با سوءاستفاده از عدم نظارت ها قیمت بلیط را ۷۵ میلیون ریال اعلام کردند که توان خرید بلیط نداشتیم و از طریق مرز مهران بازگشتیم.

حسین که با وجود کهولت سن همچنان قبراق و سرحال بود،  از مسوولان خواست نسبت به مشکلات زائران در عراق رسیدگی و پیگیری بیشتری داشته باشند.

زیر سایبان های محوطه پایانه نشسته اند تکلمشان به زبان عربی توجه ام را به سمت خودشان جلب می کند و با گمان اینکه شهروند عراقی هستند برای گپ و گفت به سمتشان می روم و از آنها می پرسم کدامشان گویش کردی یا زبان فارسی بلد است که خانم جوانی از جمعشان می گوید زبان فارسی بلد است و با وی همکلام می شوم.

شایعات باز یا بسته بودن مرز آزار دهنده است

خانم حمیدی گفت: از معاودین ایرانی الاصل عراق هستند که ساکن شهرستان دهلران می باشند که منتظرند مرز باز شود و به عراق بروند.

وی افزود: با اینکه معاود عراقی هستیم اما شناسنامه و گذرنامه عراقی داریم و همین موضوع باعث شده در پشت گیت ها معطل بمانیم به امید اینکه مرز باز شود.

حمیدی هم با اعلام رضایتمندی از پذیرایی، اسکان و خدمات رسانی به زائران از نامشخص بودن تکلیف گشایش مرزها ناراضی بود و یادآور شد: برخی از بازشدن مرزها سخن می گوبند و امیدوارمان می کنند و تعدادی نیز می گویند مرز باز نمی شود و به خانه هایتان برگردید و این دوگانگی شایعات مسافران پشت گیت ها را سردرگم کرده است.

به گزارش ایرنا، مرز مهران همچنان در هیاهوی آمد و شد زائران است و موکب ها و مسوولان تا اخرین دسته های حضور زائران در مرز خدمات رسانی خود را ادامه می دهند./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.