تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۳

مدیرکل دامپزشکی ایلام گفت:

بخش اصلی اقتصاد استان بر دامپروری استوار است + گزارش تصویری

بخش اصلی اقتصاد استان بر دامپروری استوار است + گزارش تصویری
نگاه اقتصاد

 

دکتر رامین پورنجف مدیرکل دامپزشکی ایلام به همراه نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام در بازدید از فعالیت ها و خدمات دامپزشکی استان ایلام به عشایر منطقه چاویز گفت: مایه کوبی دام ها سلامت مصرف کنندگان  و جلوگیری از متضرر شدن دامداران را به دنبال دارد.

 

پورنجف  به نقش مهم دامپروری در اقتصاد کشور اشاره کرد و افزود: قسمت اصلی اقتصاد استان ایلام علاوه بر نفت و گاز شامل  دامپروری و مرغداری بوده و  سلامت این سرمایه های اقتصادی از اولویت های مهم دامپزشکی است.

 

مدیر کل دامپزشکی ایلام با بیان این که  مایه کوبی احشام و سگ های گله، سمپاشی جایگاه دام، تست بیماری و خونگیری از دام های سبک و سنگین  در طی  سال  انجام می شود، افزود: پورنجف در ادامه گفت: هر دام در طول سال به صورت میانگین ۶ نوبت بر علیه بیماری های مختلف واکسینه می شود.

 

ایشان از شاربن یا سیاه زخم، مشمشه، تب مالت، تب برفکی، پی پی آر نشخوارکنندگان کوچک، لمپی اسکین، هاری و تب کریمه کنگو در زمره ی  بیماری هایی  که احشام سبک و سنگین و سگ های گله علیه آنها واکسینه می شوند، نام برد.

 

مدیر کل دامپزشکی استان  با اشاره به مایه کوبی برای طیور  در برابر بیماری های همه گیری چون آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و نیوکاسل، خاطرنشان کرد:  برای جلوگیری از سرایت بیماری به سایر دام ها و طیور، دام یا مرغ بیمار معدوم سازی شده و در هر سال به طور میانگین هفت تا ۱۰ میلیون سر نوبت مایه کوبی دام و طیور در استان صورت می گیرد.

 

پور نجف با اشاره به رایگان بودن  تمام خدمات ارائه شده به جامعه هدف روستایی و عشایری یا واحدهای دامداری افزود: در این راستا  گروه های دامپزشکی بخش دولتی و خصوصی به کارگیری می شوند.

 

مدیرکل دامپزشکی استان ایلام با بیان این که   با توجه به مایه کوبی های مداوم، پایش و رصد سلامت دام و طیور، هیچ مورد خاصی از بیماری طی سال های اخیر در استان ایلام مشاهده نشده، به کشتار غیرمجاز اشاره و تصریح کرد: متاسفانه کشتارگاهای غیرمجاز و رغبت مردم به خرید گوشت از این مراکز علاوه بر ایجاد آلودگی های زیست محیطی، موجب انتشار بیماری های مشترک بین انسان و دام می شود.

 

در این بازدید حجت الاسلام اله نور کریمی تبار؛ نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام با ذکر این مطلب که اقدامات شایسته با  تلاش و پشتکار دامپزشکی به عشایر استان، تامین کننده سلامت جامعه است، خاطرنشان کرد:  خدمات شایسته  به جامعه عشایری و تامین سلامت جامعه قابل تقدیر است.

 

امام‌جمعه ایلام با اشاره به این که ۱۴ مهرماه بهانه ای برای تقدیر از تلاش ها و فعالیت های سازمان دامپزشکی است، افزود: زحمات دامپزشکی نوعی کار در عرصه جهاد سلامت است.

 

کریمی تبار با اشاره به خدمات ارائه شده  به جامعه عشایری  یادآور شد: عشایر قشری ک تولید کننده هستند و  با حداقل هزینه ای که برای کشور  دارند بیشترین تولید را به خود اختصاص داده و در نتیجه باید برای سلامتی  دام آنها و تقویت تولید این قشر از جامعه  خدماتی مناسبی ارائه شود.

 

امام جمعه ایلام یکی از خدمات مهم به جامعه عشایری  را واکسیناسیون دام ها و ارائه خدمات دامپزشکی عنوان کرد و افزود: به گفته کارشناسان حوزه دامپزشکی  بیش از ۸۰۰ نوع بیماری مشترک بین انسان و دام وجود دارد و  تضمین سلامت دام ها، نقش مهمی در سلامت آحاد جامعه و جلوگیری از بیماری های مشترک بین انسان و دام دارد.

 

حجت الاسلام کریمی تبار  در ادامه یکی از معضلات در این حوزه دام را ذبح غیرمجاز خواند و گفت:  که باید با این معضل  مقابله و ذبح دام به صورت قانون مند اجرا شود. ایشان افزود: هیچ تضمینی برای این که کشتار  غیر مجاز دام موجب بیماری در سطح جامعه نشود، وجود ندارد.

 

امام‌جمعه ایلام به  تامین آب و خرید دام مازاد عشایر اشاره کرد و افزود:  این مهم  باید مورد توجه دستگاه های مختلف اجرایی استان قرار گیرد.

 

در این بازدید نماینده  امام جمعه ایلام و مدیر کل دامپزشکی استان ایلام در دیداری صمیمانه در جریان صحبت ها و بیان مشکلات عشایر منطقه چاویز قرار گرفتند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.