تاریخ انتشار : یکشنبه ۷ آذر ۱۴۰۰ - ۹:۵۱

از سامانه­‌های تجارت و پاکنا تا جلسه شورای فضایی؛

سه گام بلند دولت؛ فصل شکوفایی ظرفیت­‌ها و توانمندی­‌های داخلی

سه گام بلند دولت؛ فصل شکوفایی ظرفیت­‌ها و توانمندی­‌های داخلی
تهران- کمتر از سه ماه از آغاز به کار کابینه سیزدهم، اخباری از عملکردها و روندهای دولت به گوش می­‌رسد که حکایت از پیگیری و تکوین گام­‌های اجرایی مهمی دارد؛ گام‌های آغازین برای رویش، شکوفایی و به فعلیت رساندن ظرفیت‌های متنوع داخلی که متاسفانه چند سالی است مغفول مانده‌اند.

 

هفته گذشته در کنار گزارش‌های امیدوارکننده­‌ای که از وضعیت رو به سامان کرونایی و رنگ­‌بندی شهرها آن‌هم بعد از ماه­‌ها به گوش رسید، اخبار سه رویداد دیگر نیز منتشر شد که نشان از عزم جدی و واقعی دولت سیزدهم برای رسیدگی ریشه­‌ای به معضلات و نیازهای جامعه دارد؛ بررسی این سه رویکرد در یک قالب محتوایی و تحلیلی متفاوت نشان می­‌دهد گام­‌های نخستین برای اصلاح برخی روندها برداشته شده و با ادامه این حرکت، می­‌توان امیدوار بود که در ماه­‌های پیش‌رو تغییر ملموسی در اوضاع کشور رخ دهد.

پرداخت حقوق مشروط به تکمیل سامانه پاکنا
نخستین خبر درباره الزام به تکمیل سامانه «پاکنا» و ضرورت اقدام دستگاه­‌ها به ثبت اطلاعات کارمندان­ بود که بعد از دوسال، شکل جدی­‌تری به خود گرفت و پرداخت حقوق کارکنان دستگاه‌ها به بارگذاری اطلاعات کارکنان در این سامانه مشروط و همچنین مقرر شد پرداخت‌های آبان‌ماه (حقوق آذر) هر دستگاهی، فقط در صورت تعهد بالاترین مقام اجرایی آن دستگاه برای تکمیل پاکنا فراهم باشد.

این موضوع اگرچه براساس ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه و الزام تبصره ۲۰ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، تکلیف قانونی شده بود اما متاسفانه دولت دوازدهم، به آن عمل نکرده بود زیرا قرار بود از خردادماه امسال، همه پرداخت‌های مستمر و غیرمستمر به کارکنان هر اداره­‌ای از محل اعتبارات هزینه‌ای یا منابع عمومی و اختصاصی، فقط پس از ثبت اطلاعات آنان در پایگاه اطلاعات کارکنان نظام اداری (پاکنا) و سامانه ثبت حقوق و مزایا امکان‌پذیر باشد.

براساس گزارش­‌های موجود، از ابتدای استقرار دولت جدید و با تاکید رئیس‌جمهوری، این موضوع مورد توجه قرار گرفت و دستگاه‌های اجرایی از شهریورماه امسال ملزم به ثبت کامل اطلاعات مورد اشاره شده­‌اند. به گفته یدالله میرزایی رئیس امور مدیریت مشاغل و نظام‌های پرداخت سازمان امور اداری و استخدامی، این موضوع از سوی رئیس‌جمهوری در جلسه‌های هیات دولت پیگیری و به همه دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد که از ابتدای آذر، تائید پرداخت حقوق فقط پس از درج کامل اطلاعات انجام خواهد شد.

اهمیت این رویداد وقتی بیشتر آشکار می­‌شود که در نظر داشته باشیم مدت‌هاست اخباری از حقوق­‌های نامتعارف و مشهور به «نجومی» منتشر می­‌شود که در شرایط دشوار اقتصادی کنونی، نارضایتی­‌های زیادی را در میان مردم پدید آورده است؛ با تکمیل وآغاز به کار کامل سامانه پاکنا، بعید است هیچ دستگاهی به خود اجازه دهد حقوق­‌های نجومی را به مدیرانش هدیه کند.

اتصال کامل دو سامانه تجاری
خبر دیگر مربوط به اتصال ۱۰۰ درصدی سامانه گمرک کشور به سامانه جامع تجارت بود که این اقدام هم پس از سال­‌ها معطلی، سرانجام در دولت سیزدهم اجرایی شد؛ آغاز به کار سامانه تجارت متصل به داده‌های گمرک کشور، می­‌تواند نویدبخش گام­‌های اجرایی جدی برای پایان یا به حداقل رساندن قاچاق رسمی باشد.

احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی اواخر هفته پیش اعلام کرد، وزارت اقتصاد داده‌های مربوط به سامانه جامع تجارت را تهیه کرده که از این پس، با اتصال به این سامانه، محموله کالا و همچنین کالاهایی که در گمرک باقی‌مانده را می­‌توان شناسایی کرد. همسو با این تحول، ۶ شهریورماه گذشته رئیس‌جمهوری بر یکپارچه­‌سازی روندها و سامانه­‌ها تاکید و دستور آن را ابلاغ کرده بود؛ به گفته وزیر اقتصاد با اتصال ۱۰۰ درصدی اطلاعات گمرک به سامانه جامع تجارت، بخش زیادی از اطلاعات واردات و صادرات وارد سامانه شده و دسترسی به کانال گمرک و همچنین اطلاعات، برخط خواهد شد و نیز فعالیت همه تولیدکنندگان تسهیل می‌شود؛ ضمن آنکه شناسایی موارد قاچاق به‌راحتی امکان­پذیر خواهد بود.

این اقدام در شرایطی رخ داده که حداقل ۷ سال از اجرای بخشی از قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز می­‌گذرد و طبق این قانون (که در سال ۹۲ به تصویب رسید)، دولت مکلف بوده اقدام به تهیه، اجرا و بهره­‌برداری از سامانه جامع تجارت کند. این روند اگرچه در سال ۹۵ به طور ناقص اجرایی شد اما همین اجرای ناقص، در عمل مبارزه با قاچاق را ناممکن کرده بود.

از وزارت صنعت، معدن و تجارت هم خبر می­‌رسد پروژه تکمیل سامانه جامع تجارت کشور به پیشرفت ۸۰ درصدی رسیده است و تا پایان سال این پروژه کامل خواهد شد؛ این سامانه­‌ها کارکردهای متعددی در کنترل قاچاق، کنترل کالاهای تقلبی، تنظیم بازار و رصد موجودی کالاها در انبارها دارند.
موضوع مبارزه با قاچاق و اتصال و یکپارچه­‌سازی سامانه‌ها از جمله تاکیدهای ویژه رهبر معظم انقلاب در نخستین دیدار هیات دولت سیزدهم بود. از وزارت صنعت، معدن و تجارت هم خبر می­‌رسد پروژه تکمیل سامانه جامع تجارت کشور به پیشرفت ۸۰ درصدی رسیده است و تا پایان سال این پروژه کامل خواهد شد؛ این سامانه­‌ها کارکردهای متعددی در کنترل قاچاق، کنترل کالاهای تقلبی، تنظیم بازار و رصد موجودی کالاها در انبارها دارند.
با این اقدام دولت سیزدهم، امید می­‌رود به‌زودی اخبار خوبی از کاهش قاچاق از مبادی رسمی کشور از جمله گمرک­‌ها به گوش برسد و مردم بتوانند نتایج آن را در رونق تولید داخلی و ترزق امید و جوشش در کسب‌وکارهای ملی ببینند.

پایان انتظار ۱۱ ساله برای تشکیل جلسه شورای عالی فضایی
خبر دیگر مربوط به تشکیل نخستین جلسه شورای عالی فضایی کشور، آن‌هم پس از ۱۱ سال بود؛ آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی صبح جمعه (پنجم آذرماه) در نخستین جلسه شورای عالی فضایی در دولت سیزدهم به نقش این شورا در سیاست‌گذاری و ترسیم نقشه راه برای توسعه صنعت فضایی کشور اشاره کرد و آن را نشان‌دهنده عزم این دولت برای توسعه صنعت فضایی دانست.

خبر آغاز به کار شورای عالی فضایی پس از یک دهه، می­‌تواند آثار مثبتی در بسیاری از حوزه­‌های صنعتی، کشاورزی، اقتصادی، گردشگری، امنیتی و دفاعی داشته باشد؛ نگاهی به ترکیب اعضای این شورا به خوبی اهمیت و ارزش جلسه‌های آن و تاثیرگذاری بر روندهای اقتصادی و علمی کشور را نشان می­‌دهد؛ به قول رئیس جمهوری، امروز شرکت‌های دانش‌بنیان، صنعت، تجارت، کشاورزی و گردشگری، برای عبور از مشکلات اقلیمی از جمله کم‌آبی و ده‌ها حوزه دیگر می‌توانند از خدمات فضایی برای توسعه و رشد خود استفاده کنند.

ادامه روند مثبتی که دولت آغاز کرده است و تاکید بر اجرایی شدن کامل آنها، می­‌تواند علاوه بر آنکه نقش مهمی در کاهش فساد و قطع زنجیره ناتدبیری­‌های گذشته داشته باشد، علائمی از عزم نظام جمهوری اسلامی برای تکیه به ظرفیت­‌های داخلی باشد؛ ظرفیت­‌هایی که در کنار تلاش­‌های دیپلماتیک، امیدها به اصلاح امور را زنده نگاه می­‌دارد./ایرناپلاس

 

 

***

#نه_به_ملاقات_بیماران_کرونایی

***

#من_ماسک_می_زنم

***

#نه_به_مراسمات_پرازدحام

***

#من_پروتکل_های_بهداشتی_را_رعایت_میکنم

***
#ما_کرونا_را_شکست_میدهیم

***

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.