تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۰

در راستای اتصال استان ایلام به شبکه شتاب نگار لحظه ای صورت گرفت

اتصال شهرستان ایوان به شبکه شتابنگاری آنلاین

اتصال شهرستان ایوان به شبکه شتابنگاری آنلاین
نگاه اقتصاد - مهندس بهادری مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام از نصب دستگاه شتاب نگار لحظهای در شهرستان ایوان خبر داد.

 

به گزارش اداره ارتباطات و اطلاع رسانی راه و شهرسازی استان ایلام، مدیرکل این دستگاه اجرایی ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی به عنوان متولی شبکه شتاب نگاری زلزله کشور مرجع مهمی در طراحی سازه های مقاوم و مدیریت بحران و زلزله در کشور می باشد، از این رو با پیگیری های صورت گرفته استان ۱۲ دستگاه شتاب نگار نسل جدید در شهرهای مهم و پرجمعیت با خطر نسبی لرزه خیزی بالا در حال نصب و راه اندازی است.

مهندس بهادری افزود: اولویت راه اندازی و نصب دستگاههای شتابنگار در مرکز  استان و شهرها و بخش های پرجمعیت با ریسک خطر بالای زلزله خواهد بود.

مهندس ابراهیم پور کارشناس ارشد شبکه شتابنگاری زلزله کشور نیزبا اشاره به اینکه در صورتی که از مجموعه‌ای از دستگاه‌های شتاب‌نگاری در یک شهر و یا در یک ناحیه همزمان با رویداد زمین‌لرزه بزرگ بتوانیم داده‌ها را به مرکز مدیریت بحران منتقل کنیم، قادر هستیم بفهمیم که کدام بخش از ناحیه و یا شهر بر اثر این زلزله بیشترین شتاب را تحمل کرده و احتمالا بیش‌ترین خسارت به آن وارد شده است. بر اساس این اطلاعات نیروهای امدادی که تعداد آنها هم محدود است، به مناطقی اعزام خواهند شد که بیشترین میزان خسارت به آن وارد شده است.

محمدرضا ابراهیم پور با اشاره به این که دستگاه‌های جدید دارای امکانات و حساسیت بیش‌تری نسبت به دستگاه های نسل قبل هستند،ادامه داد: دستگاه های نسل جدید قابلیت های نرم افزاری و سخت افزاری پیشرفته‌ای دارند که می تواند در تشخیص میزان خسارت و همچنین مدیریت بحران پس از وقوع زلزله کمک کند. داده های مخابره شده توسط دستگاه های مزبور می تواند اطلاعات مناسبی در خصوص میزان و محل خسارات وارد شده پس از زمین لرزه در اختیار مدیریت بحران قرار دهد.

وی با اشاره به اینکه دستگاه‌های جدید قابلیت اتصال به سامانه‌های جدید مبتنی بر اینترنت را دارند، برای این منظور می‌توان برای دستگاه شتاب‌نگار IP تعریف کرد و از این طریق دیگر نیازی نیست تا اپراتور در کنار دستگاه باشد و با آن ارتباط برقرار کند، بلکه می‌توان با وارد کردن IP، دستگاه را کنترل و داده‌های آن را تخلیه کرد. علاوه بر آن ظرفیت حافظه دستگاه‌های جدید افزایش یافته است و قابل مقایسه با دستگاه های شتاب نگار قدیمی نیست.

کارشناس ارشد شبکه شتابنگاری با بیان این که امیدواریم با حمایت و همکاری مسئولان استانی شاهد نصب و راه‌اندازی تعداد دیگری از این تجهیزات به روز در پهنه استان ایلام باشیم تا با تامین اعتبار توسط مسئولین استان راه اندازی سامانه پاسخ سریع را در استان عملیاتی سازیم.

محمدرضا ابراهیم پورخاطر نشان ساخت: فراهم کردن شهر ایمن تر و زندگی بهتر برای شهروندان از وظایف ماست و امیدواریم اطلاعاتی که به واسطه نصب و راه اندازی دستگاه های شتاب ‌نگار به دست می آید بتواند مورد استفاده مدیران دستگاههای اجرایی قرار گیرد.

دکتر علی امجدی رییس اداره راه و شهرسازی شهرستانهای ایوان، چرداول، سیروان و هلیلان نیز اظهار داشت: کیفیت مصالح ساختمانی و ابنیه و تراکم جمعیت ازجمله معیارهایی است که در میزان تاب آوری شهرها لحاظ می شود، یکی از مهم‌ترین الزامات، پرداختن به مسائل کالبدی بافت‌های مسکونی در شهرها، تبیین مفهوم تاب‌آوری و پیرو آن مقاوم‌سازی این بافت‌ها در مواجهه با حوادث و مخاطرات احتمالی زلزله است.

وی گسل جبهه کوهستان (Mountain Front Fault, MFF) را ترکیبی از قطعات رانده ناپیوسته با طول‌های ۱۵ تا ۱۱۵ کیلومتر خواند که طول کلی آن در ایران به ۱۳۵۰ کیلومتر می‌رسد. این گسل در حقیقت کمربند چین‌خورده ساده زاگرس را به طرف جنوب و جنوب غرب محدود کرده و از نظر ساختمانی، توپوگرافی لرزه‌زمین‌ساختی، بسیار مهم بوده و می‌توان آن را به‌عنوان یک گسل اصلی راندگی که مدفون است، تصور کرد.

علی امجدی (زلزله شناس و پژوهشگر زلزله) قرارگیری شهر ایوان در نزدیکی گسلهای سراب ایوان، گسل مهم بانکول که با جهت کلی  شمال غربی – جنوب شرقی در محدوده رشته کوه تاقدیسی بانکول در شمال ایوان، امتداد یافته است، گسل شره‌زول در قسمت غربی و در نزدیکی شهر ایوان وگسل مهم سومار در استان کرمانشاه در نزدیکی شهر زرنه موجب می شود که تمرکزی از ۵۰ هزار جمعیت در این پهنه شهری و روستایی با احساس هر زلزله کوچک در پهنه این گسل را بهمراه داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه این جنبش های کوچک در نزدیکی گسل با نصب ایستگاه های شتابنگار برخط و لزوم به کارگیری آن‌ها در سامانه پاسخ سریع و هشدار سریع قابل کنترل است.

شهرستان ایوان با جمعیتی بیش از ۵۰ هزار نفر ومساحتی بیش از ۸۵ هکتار در ۳۳ کیلومتری شمال ایلام قرار گرفته است.

اولین دستگاه شتابنگار شهرستان ایوان در ۱۶ مردادماه۱۳۷۶ در بخشداری این شهرستان نصب و راه اندازی گردیده بود.

 

 

 

***

#نه_به_ملاقات_بیماران_کرونایی

***

#من_ماسک_می_زنم

***

#نه_به_مراسمات_پرازدحام

***

#من_پروتکل_های_بهداشتی_را_رعایت_میکنم

***
#ما_کرونا_را_شکست_میدهیم

***

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.