تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۹

اوضاع جدید کرونایی؛ کاهش رعایت شیوه­‌نامه‌­ها و پیگیری مطالبات پرستاران

اوضاع جدید کرونایی؛ کاهش رعایت شیوه­‌نامه‌­ها و پیگیری مطالبات پرستاران
تهران- چند روزی است اخبار امیدوارکننده‌­ای از اوضاع کرونایی کشور به گوش می‌­رسد؛ از وضعیت رنگ­‌بندی شهرها و کاهش میزان مرگ‌ومیر تا آغاز اجرای طرح کنترل هوشمند و نیز ادامه روند شتابان واکسیناسیون که به مرز ۱۱۲ میلیون دُز رسیده، نشان از شرایطی دارد که البته لازم است در کنار دو رویداد دیگر در نظر قرار گیرند؛ نخست کاهش رعایت شیوه‌نامه‌­های بهداشتی به زیر ۴۵ درصد (و برخی شهرها کمتر) و دوم ثبت نخستین مورد از مرگ بر اثر سویه جدید امیکرون در اروپا.

 

شنبه ۲۰ آذرماه بود که اعلام شد پس از ماه‌­ها، تعداد شهرهای قرمز کرونایی به صفر رسید و این وضعیت خوشبختانه تا امروز ادامه داشته است. هرچند در وضعیت جدید، همچنان ۸ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۱۹ شهرستان در وضعیت زرد و ۳۲۱ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

البته باید توجه داشت که رنگ­‌بندی شهرها ربطی به تعداد فوتی‌­ها ندارد و براساس میزان بستری‌­ها مشخص می­‌شود؛ چنانچه در میانه آذرماه،  با وجودی که ۱۳ استان کشور مرگ و میر صفر و یک نفر داشتند، اما دو شهر، قرمز کرونایی شدند که ضرورت تداوم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی را گوشزد می‌­کرد.

در حال حاضر ملاک رنگ‌­بندی شهرها، براساس نسبت تعداد بیماران بستری به جمعیت منطقه است؛ معیاری که کامل و دقیق نیست زیرا نشان‌دهنده حجم کامل خطر در جامعه و بار همه‌گیری نیست. این معیار بارها با انتقاد کارشناسان همه‌­گیری­‌شناسی مواجه شده و خوشبختانه اوایل آذرماه دکتر کمال حیدری معاون بهداشت وزارت بهداشت از تغییر معیار رنگ­‌بندی و دقیق‌­تر شدن سنجش آن خبر داد و گفت: «اکنون باید معیارهایمان تغییر کند و کمیته علمی ستاد کرونا این موضوع و تغییر معیار را در دستور کار گذاشته است».

در مورد میزان فوتی­‌ها نیز، روند عبور کامل از موج مرگبار پنجم، محقق شده است؛ پس از مرگ‌ومیرهای چندصد نفری تابستان گذشته، از پاییز امسال فوتی­‌های کرونایی رو به کاهش گذاشت تا اینکه نشانه‌­های جدید خروج از بحران، پدیدار شد.
در نخستین روز آذرماه، تلفات روزانه کرونا پس از ۲۳۴ روز دو رقمی شد و به ۹۷ نفر رسید. این آمار ۱۱ آذرماه به ۷۶ نفر یعنی پایین‌ترین رقم پس از عبور خیز پنجم کرونا رسید؛  تا اینکه دوشنبه ۲۲ آذرماه وزارت بهداشت اعلام کرد پس از گذشت ۵۶۶ روز، مرگ‌ومیر روزانه بیماران کووید_۱۹، به کمتر از ۵۰ نفر رسید.
آخرین بار پنجم خردادماه ۱۳۹۹ بود که رقم مشابهی اعلام شد؛ در ۲۴ ساعت منتهی به ۲۲ آذر، ۴۲ بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند؛ در همین مدت در ۱۴ استان کشور شامل سیستان‌وبلوچستان، چهارمحال‌وبختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی، زنجان، ایلام، بوشهر، هرمزگان، یزد، مرکزی، کرمانشاه، لرستان، البرز و فارس خوشبختانه هیچ موردی از مرگ‌ومیر بیماران کرونایی ثبت نشد. با این حال تهران با ۱۱ مورد و استان‌های آذربایجان شرقی و غربی و کرمان با ۴ مورد فوتی، بیشترین آمار جان­‌باختگان روزانه در بین استان‌ها را داشتند و ۳ هزار و ۶۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ همچنان در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان­‌ها تحت مراقبت بودند.

در تحولی دیگر، اجرای طرح کنترل هوشمند کرونا پس از چند بار تعویق، دو سه روزی است آغاز شده و سخت­گیری‌­ها درباره مدیریت، کنترل و نظارت هوشمند، از طریق تبادل اطلاعات برخط در بستر سامانه «امید» انجام می‌شود؛ در این طرح محدودیت‌­ها و جرایمی برای خاطیان از جمله کسانی که واکسن نزده‌اند و یا ناقلان بیماری، اعمال می‌­شود.

از رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی غافل نشویم
اما در کنار این موضوع‌ها، میزان مراعات‌­های کرونایی نیازمند هشداری مهم و فراگیر در کشور است؛ همین چند روز پیش بود که محمدمهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت از سطح پایین رعایت شیوه‌نامه‌ها­های بهداشتی در کشور ابراز تاسف و میزان متوسط آن را کمتر از ۴۵ درصد، برآورد کرد.
اگر در نظر داشته باشیم که ۲۲ آذرماه، نخستین مورد مرگ بر اثر سویه جدید امیکرون در اروپا ثبت شد، اهمیت رعایت دستورالعمل‌­های بهداشتی و لزوم تدوام و تکمیل واکسیناسیون عمومی بیشتر آشکار می‌­شود.

اگر منصفانه و در مقایسه با روزهای سیاه موج­‌های گذشته قضاوت کنیم، وضعیت کرونایی کشور به نقطه­‌ای رسیده که می‌­توان آن را شرایط «بیم و امید» نامید؛ امید به ادامه همین روند و بیم از تغییر احتمالی و همه‌­گیری‌­های محتملی که محصول سویه­‌های جدید است. این وضعیت هرچه باشد محصول تلاش جمعی یا به عبارتی مجاهدت همه مردم، مسئولان، اصناف و اقشار مختلف است؛ از کارگری که برای چرخش چرخ­‌های کشور در شرایط سخت تحریم و کرونا مایه گذاشت، تا مدیرانی که مسئولانه تلاش کردند و از همه مهم­تر، کادردرمانی که در خط مقدم نبرد جان‌فرسا قرار داشت.

اگر در نظر داشته باشیم که ۲۲ آذرماه، نخستین مورد مرگ بر اثر سویه جدید امیکرون در اروپا ثبت شد، اهمیت رعایت دستورالعمل‌­های بهداشتی و لزوم تدوام و تکمیل واکسیناسیون عمومی بیشتر آشکار می‌­شود.
فراموش نکنیم که حداقل ۱۱ ماه از این دوران سیاه را کادرهای درمانی کشور در شرایطی به سر می­‌برد که هیچ نوع واکسنی وجود نداشت و بیم و اضطراب ابتلا و انتقال بیماری­، لحظه‌­ای آرام برای­شان نمی‌­گذاشت؛ در شرایطی که هر روز و گاه هر ساعت، صبورانه و دردمندانه مشاهده‌­گر رنج و درد و مرگ هموطنان بودند.

در این کارزار بهداشتی، مجموعه‌­ای از پزشکان، متخصصان، دستیاران پزشکی (رزیدنت‌­ها)، پرستاران، تکنسین‌­های اتاق عمل، بهیاران و کادر اداری- خدماتی بیمارستان‌­ها در سخت­‌ترین شرایط، امواجی از امید و عشق به زندگی را به سوی شهروندان گسیل می­‌کردند و تنها انتظارشان از ما، رعایت حداکثری شیوه­‌نامه‌­ها و مراقبت از سلامتی خود ما بود. حالا وقت آن است که حداقل بخشی از مطالبات به حق کادر درمان به ویژه دستیارن پزشکی و پرستاران مورد توجه قرار گیرد.

ضرورت توجه به مطالبات کادر درمان
تاکیدات مصرح رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر با جمعی از پرستاران و خانواده شهدای سلامت که به مناسبت روز پرستار مطرح شد، در همین راستا قابل توجه و تامل است. ایشان موضوع «مطالبات پرستاران» را مورد تأکید قرار دادند و گفتند: «مطالبه اصلی پرستاران در یک جمله «تقویت جامعه پرستاری» است که ضرورتی برای حال و آینده کشور به شمار می‌رود؛ قضیه کرونا نشان داد که اگر جامعه پرستاری تقویت نشود، در بزنگاه­‌ها ضربه خواهیم خورد»

تاکید چندباره رهبر معظم انقلاب بر «اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری» با وجود گذشت ۱۴ سال از تصویب آن، موضوع مهم «کمبود پرستار و لزوم تکمیل سرانه آن نسبت به تخت‌های بیمارستانی» و «مساله امنیت شغلی» دو مطالبه دیگری بود که رهبری، تحقق آنها را ضروری دانستند و البته رفتارهای شبیه «کارگر فصلی» و «قراردادهای کوتاه‌مدت» را که متضاد با امنیت شغلی و کرامت پرستاران بود، تقبیح کردند و بر لزوم «بازسازی شبکه بهداشت کشور» و «توزیع عادلانه پزشک» پای فشردند.

مجموعه مطالبه‌های پرستاران و دیگر کادرهای بهداشتی کشور در همین روزها باید مورد توجه قرا گیرد؛ زمانی که لایحه بودجه سال آینده در مجلس است و ۲۲ ماه پس از نبرد با کرونا، اندکی مجال تنفس برای ایثارگران عرصه سلامت فراهم شده است./ایرناپلاس

 

 

***

#نه_به_ملاقات_بیماران_کرونایی

***

#من_ماسک_می_زنم

***

#نه_به_مراسمات_پرازدحام

***

#من_پروتکل_های_بهداشتی_را_رعایت_میکنم

***
#ما_کرونا_را_شکست_میدهیم

***

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.