تاریخ انتشار : جمعه ۲۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۶

مدیر کل راهداری و حمل و نقل استان ایلام خبر داد:

صدور ۵ هزار کارت هوشمند برای رانندگان

صدور ۵ هزار کارت هوشمند برای رانندگان
نگاه اقتصاد

 

مهندس دلخواه مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان ایلام با گرامیداشت و تبریک ۲۶ آذر روز راهداری و  حمل ونقل و رانندگان با اشاره به تاریخچه پر افتخار آذر روز حمل و نقل و رانندگان  و اهمیت و جایگاه  این قشر را در لبیک گویی به ندای تاریخی امام خمینی ره  در جهاد تخلیه بنادر بسیار مهم و حیاتی توصیف کرد وگفت: رانندگان با ولایت مداری ، مردم داری ، و امانت داری بیشترین سهم را در خدمت به مهین اسلامی به خود اختصاص داده اند.

وی افزود: در تاریخ تحولات  صنعت حمل ونقل در کشورمان، روزها و ایام سرنوشت سازی بوده اند که نقشی تعیین کننده در شکل گیری و انسجام شبکه حمل ونقل کشور داشته اند‌و  ۲۶ آذر سال ۱۳۶۲  در زمره چنین ایامی است.

مدیر کل حمل و نقل استان در ادامه گفت: ۲۶ آذر ماه هر سال، یادآور صدور فرمان امام راحل « ره » در سال ۱۳۶۲ در زمینه اعزام کامیونها به بنادر جنوبی برای تخلیه کالاهای وارداتی از مبادی دریایی کشور است.

دلخواه  با گرامیداشت و تبریک ۲۶ آذر هفته حمل ونقل، رانندگان و راهداری گفت: بخش حمل و نقل از سه بخش حمل و نقل کالا ، مسافر  و ترانزیت  بین المللی تشکیل شده که هر یک  از این بخشها دارای امکانات و توانمندیها و قابلیت های خاص هستند.

این مسئول با بیان این که حمل و نقل مسافر عمومی جاده ای بین شهری متشکل از سه بخش اتوبوسی،مینی بوسی و سواری کرایه می باشد، افزود: این بخش با سرمایه گذاری بخش خصوصی بیش از ۹۸ درصد غیر دولت و با هدایت و نظارت اداره کل راهداری وحمل و نقل جاده ای استان ایلام  فعالیت دارند.

وی افزود : ۱۲۷ شرکت حمل و نقل کالا و مسافر شامل ۷۴ شرکت مسافربری ۵۳ شرکت حمل و نقل کالا در استان فعالیت دارند.

دلخواه در ادامه در خصوص وضعیت ناوگان عمومی استان با اشاره به این که در حال حاضر بر اساس کارت هوشمند ۱۳ هزار و ۱۶دستگاه ناوگان حمل و نقل عمومی در استان فعالیت دارند، خاطرنشان کرد:   این آمار شامل  تعداد۳۱۴۶ دستگاه باری و ۱۲۸۰ دستگاه مسافری و ۸۵۹۰ دستگاه وانت بار در بخش کالا و مسافر می باشد.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای  عنوان کرد: براساس کارت هوشمند بیش از ۷ هزار۳۵۸  راننده در بخش حمل و نقل کالا و مسافر مشغول بکار هستند که از این تعداد ۱۶۲۳ نفر در حوزه مسافری و مابقی در بخش باری فعالیت دارند.

دلخواه با اشاره به اینکه آمار بخش رانندگان ، مربوط به تعداد رکوردهای فعال در سامانه کارت هوشمند می باشد گفت: در ۸ ماه نخست امسال بیش از  ۵ هزار کارت هوشمند برای رانندگان صادر و تمدید شده است.

*بخش کالا

سالانه بیش از ۹۵ درصد جابجایی کالا توسط بخش حمل و نقل عمومی جاده ای صورت می گیرد که این بخش نیز داری قابلیت ها امکانات گسترده ای در سطح کشور میباشد وی خاطرنشان کرد که در حوزه جابجایی کالا دریکسال گذشته  و ۸ماهه سالجاری  بیش از ۴ میلیون تن کالا جابجا شده و در حال حاضر۵۴ شرکت حمل و نقل بار دراستان فعالیت  دارند  همچنین و در حوزه جابجایی مسافر تعداد شرکتها و موسسات مسافر فعال در سطح استان ۷۴ شرکت / موسسه می باشد  و طی یکسال گذشته و هشت ماه سالجاری  باتوجه به شیوع ویروس کرونا  ۹۶۸ هزار و ۲۵۸ نفر جابجا شده است که در هشت ماه سالجاری  نسبت به مدت مشابه سال قبل تعداد سفر و مسافر ۱۵ درصد افزایش داشته اند.

*کمیسیون های ماده ۱۱ و ۱۲ رسیدگی به تخلفات شرکت ها و موسسات حمل ونقلی و رانندگان برون شهری:

آمار هشت  ماهه  سال ۱۴۰۰کمیسیون ماده ۱۲  رسیدگی به تخلفات شرکتها  و موسسات حمل و نقلی :
جمعا ۵۰پرونده  که ۲۴مورد جریمه نقدی ،۲۱مورد برائت و ۲ مورد قطع خدمات یک ماهه  و  ۳ مورد تذکر کتبی
آمار  هشت  ماهه  سال ۱۴۰۰  کمیسیون ماده ۱۱ رسیدگی به تخلفات رانندگان حمل و نقل برون شهری کالا و مسافر :
جمعا ۹۷پرونده  که  ۴۰مورد تذکر کتبی ، ۲۰مورد قطع خدمات یک ماهه و ۳۷مورد برائت
نمونه تخلفات شرکت ها و موسسات حمل و نقلی : عدم رعایت ضوابط و مقرران مربوط به  تهیه تنظیم و استفاده از بارنامه،عدم رعایت ضوابط و مقرران مربوط به  تهیه تنظیم و استفاده از صورت وضعیت ،سوء استفاده از کارت هوشمند راننده ، عدم استفاده از تجهیزات ایمنی
نمونه تخلفات رانندگان کمیسیون ماده ۱۱ : جابجایی بار بدون استفاده از بارنامه،جابجایی مسافر بدون استفاده از صورت وضعیت فعدم استفاده از تجهیزات ایمنی ،عدم رعایت ضوابط و مقررات جابجایی بار های ترافیکی
-در بخش ترانزیت کالا از پایانه مرزی شهید قاسم سلیمانی بیش از ۴۷ هزار و ۸۹۱ هزار تن به صورت حمل یکسره و تخلیه در مرز مهران انجام گرفته است
-دلخواه همچنین در خصوص عبور مسافرین از پایانه مرزی شهید قاسم سلیمانی مهران گفت که در ۸ ماهه امسال بیش از ۲۵۰ هزار و ۷۳۱ نفر از مرز مهران تردد داشته اند که از این تعداد ۱۶۸ هزار و ۹۳۳ نفر ورود و خروج ایرانی بوده و بیش از  ۸۲ هزار نفر ورود و خروج اتباع خارجی بوده اند.
-وی آمار تردد وسایل نقلیه از محورهای استان را بدین گونه اعلام نمود که بیش از  ۲۵میلیون و ۶۳۴ هزار وسیله نقلیه از محورهای استان تردد داشته اند که نسبت مدت مشابه سال قبل ۷ درصد افزایش داشته است. از این میزان بیش از  ۲ میلیون و ۸۸۶ هزار تردد مربوط به وسایل نقلیه سنگین می باشد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۶ درصد افزایش نشان می هد. بیشترین میزان تردد در این مدت محورهای  ایلام- ایوان با ۱ میلیون و ۲۶۱ هزار و ایلام – بدره با بیش از ۱ میلیون و ۱۵۰ هزار تردد توسط دوربین ترددشمار ثبت شده اند.

*اقدامات سازمان در بخش ایمنی  در راستای افزایش ناوگان حمل ونقل عمومی

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای اظهار داشت : بحث ایمنی از جمله مسائلی است که در صنعت حمل و نقل از اهمیت شایانی دارد و نباید ایمنی فدای سرعت و روان سازی شود بحث سلامت رسیدن بار و مسافر به مقصد ، بحث اضافه تناژ ، آموزش و …. همه بعنوان شاخصه های هستند که غفلت از آنان چالشهای زیادی را فرا روی این صنعت قرار خواهد داد . وی گفت : این سازمان اقداماتی در زمینه افزایش ایمنی  درناوگان حمل ونقل عمومی  و کاهش تصادفات جاده ای انجام داده که به اختصار عبارت از :  صدور ۱۰۳۱ عدد پروانه عبور ترافیکی ، رسیدگی به تخلفات رانندگی  و ثبت در سامانه تخلفات به تعداد ۲۱۲ مورد ، صدور ۳۲۵۷ برگه معاینه فنی وسایل نقلیه سنگین ، شناسایی نقاط حادثه خیز و اصلاح ۹۴ نقاط حادثه خیز در محورهای مواصلاتی استان  ، ایمن‌سازی، بهسازی جاده‌ها و فرهنگ‌سازی در راستای رعایت قوانین و مقررات رانندگی و رعایت حقوق مسافر بوده ، طرح ایمن سازی مدارس حاشیه راه ها ، توزیع کلاه ایمنی به موتورسواران که تا پایان سالجاری توزیع ۳۰۰ کلاه ایمنی در دستور کار قرار دارد. شناسایی و رسیدگی به تخلفات اضافه تناژ به تعداد ۶۵ مورد اجرای طرح ایمن سازی ادوات کشاورزی و آشکارسازی کامیون ها در جاده ها که ماحصل کل اقدامات انجام شده در راستای بالا بردن ضریب ایمنی وکاهش تصادفات جاده ای بوده است.
وی اضافه کرد: در حال حاضر مجموعا تعداد ۱۰۷ سامانه دوربین نظارت تصویری و دستگاه تردد شمار و دوربین ثبت تخلف و پیام متغیر در جاده‌های استان فعال هستند وی با بیان این مطلب اظهار داشت: شبکه راههای موجود از سرمایه های ملی است. ساخت پلها ، ابنیه فنی و همچنین عملیات راهسازی مستلزم صرف هزینه های زیاد است و نگهداری شبکه موجود راهها با انجام عملیات زودبازده راهداری میتواند از هدر رفت این سرمایه ملی جلوگیری کند. بروز هرگونه خسارات بر ابنیه و جسم راه باعث اخلال در تردد و گاها” انسداد مسیر میشود. با توجه به اینکه پروژه های راهسازی از لحاظ اجرایی زمانبر هستند ، بازسازی و مرمت خرابی های ناشی از هرگونه حوادث احتمالی از جمله سیل باعث نارضایتی مردمی و همچنین تحمیل هزینه های اضافی ناشی تعریف پروژه های موقت میشود. اقدامات خوبی که در استان اتفاق افتاد توسعه راههای مواصلاتی در استان چه راههای اصلی وچه روستایی بوده است . در حال حاضربیش از ۳۱۸۰ کیلومتر انواع راه در استان وجود دارد که نقش اساسی در توسعه اقتصادی و صنعت حمل و نقل دارند.  راه های موجود در استان از سرمایه های ملی هستند از این رو ارتقاء  ایمنی و حفظ و نگهداری آنها جزسیاست های راهداری وحمل ونقل جاده ای است و در این راستا اقدمات خوبی طی سال یکسال گذشته و ۸ ماهه سالجاری  انجام شده .

*اقدامات صورت گرفته در بخش راهداری و حمل ونقل جاده ای

–    خط کشی راههای مواصلاتی استان به طول ۱۳۶۰ کیلومتر-خط
–    انجام عملیات لکه گیری آسفالتی راههای اصلی و فرعی به میزان حدود ۱۶ تن در طول ۲۷۰ کیلومتر از راههای اصلی و روستایی
–    روکش آسفالت راههای اصلی استان به طول کیلومتر ۸۱ کیلومتر و روکش آسفالت راههای روستایی به طول ۵۴ کیلومتر( در مجموع ۱۳۵ کیلومتر راه اصلی و روستایی روکش آسفالت شده اند)
–    عملیات جداسازی راههای چهارخطه با نصب نیوجرسی و گاردریل به طول بیش از ۳۹کیلومتر
–    اجرای ۳۲ کیلومتر سیستم روشنایی راهها و تونل ها و نگهداری ۱۷۴ چراغ چشمک زن و ۹ برج نوری
–    نصب و تابلو ، علائم و تجهیزات ایمنی در راهها بالغ بر ۲۰۷۰عدد
–    تعمیرات تابلو و علائم ایمنی بالغ بر ۱۵۷۴ عدد
–    ، اصلاح . حذف نقاط حادثه خیز ۴۸ کیلومتر
–    نصب و تعمیر تابلو اطلاعاتی راهها به میزان ۷۵۰ متر مربع
–    ایمن سازی موقعیت پرتگاهی راهها با اجرای خاکریز به طول ۱۰۶ کیلومتر
–    تعمیر و مرمت ۹۵ دستگاه پل بزرگ و کوچک
–    اصلاح و رفع نقاط پرحادثه و دارای پتانسیل  ۴۶ مورد
–    عملیات تنقیه و لایروبی و دریواسیون ۱۲۰ دستگاه پل بزرگ و کوچک
–    احداث ۲۲ دستگاه پل و آبرو از جمله پل چم نمشت دره شهر، حسن گاوداری سیروان، پل فلزی خرپایی دوم بانرحمان،پل بزرگ جزمان هلیلان با پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصد.

*وضعیت زیر ساخت ها دراستان ایلام :

دلخواه  مدیر کل حمل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان ایلام ، ضمن تاکید براهمیت وجود زیر ساخت های حمل و نقل همچون پایانه های بار ، پایانه های مرزی ، تیرپارک ها و مجتمع های خدماتی – رفاهی  بین راهی در کاهش سوانح رانندگی گفت : جذب و تشویق بخش خصوصی به سرمایه گذاری در ساخت  مجتمع های خدماتی – رفاهی در حاشیه راه های  استان یکی از مهم ترین محورهای برنامه ریزی این اداره کل به منظور ساماندهی تاسیسات خدماتی – رفاهی در جاده ها و فراهم آوردن زمینه های ایجاد هرچه بیشتر رفاه عمومی برای مسافران و رانندگان بخش حمل و نقل عمومی است . وی تصریح کرد در حال حاضر ۱۴۰ واحد مجتمع خدماتی – رفاهی ین راهی درمحورهای مختلف استان مورد بهره برداری قرار گرفته است و همچنین برای ۸ مجتمع خدماتی – رفاهی  موافقت اصولی صادره شده است.  وی افزود : هم اکنون دراستان  سه پایانه مسافری ، یک پایانه بار ، یک پایانه مرزی و ۶ پاسگاه پلیس راه دراستان فعال هستند . وی خاطر نشان کرد: وجود عتبات عالیات در کشور عراق و همچنین بارگاه ثامن الحج  حضرت امام رضا(ع) و حضرت معصومه (س) ایران یکی از عمده دلایل حجم تردد مسافران ایران و عراق است شور و شوق وافر شیعیان یرای زیارت بارگاه ملکوتی سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و سایر اماکن مقدسه ای که در این کشور وجود دارند باعث شده سرمایه گذاران توانمند جهت سرمایه گذاری دربخش های مختلف  حمل و نقلی نظیر احداث مجتمع های خدماتی و رفاهی بین راهی رغبت بیشتری داشته باشند.

*سخن آخر

مدیر کل راهدار و حمل ونقل جاده ای  استان ایلام  با تاکید بر تاثیر گذاری و تاثیرپذیری صنعت حمل و نقل بر ابعاد مختلف توسعه تصریح کرد: اهداف کلی و سیات های راهبردی کلان بخش حمل ونقل جاده ای عبارت از : ارتقاء سطح ایمنی و برقراری تسهیلات امدادرسانی در شاخه‌های مختلف حمل و نقل ، استفاده از موقعیت جغرافیایی کشور در افزایش میزان ترانزیت کالا و مسافر و توسعه همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی از طریق تعریف و ایجاد دالان‌های ( کریدورهای) حمل و نقل بین‌المللی و تجهیز پایانه‌های مرزی بمنظور رشد حمل و نقل ترانزیت ‌، ایجاد بستر مناسب حقوقی و قانونی برای خصوصی‌سازی و جلب مشارکت سرمایه‌های داخلی و خارجی به فعالیت‌های مختلف حمل و نقل ،کاهش هزینه‌ها، اقتصادی نمودن فعالیت‌ها، افزایش بهره‌وری، توسعه کیفی منابع انسانی و ارتقاء کیفیت خدمات در بخش حمل و نقل ، ایجاد شفافیت در حساب‌های مالی در راستای تعیین مابه‌التفاوت بار مالی تعرفه‌های تکلیفی و رقابتی (تمام شده و اعمال سیاست‌های اجتماعی) و دریافت بهای خدمات ارائه شده در حمل و نقل جادهای بمنظور بازرگانی نمودن خدمات حمل و نقل ، اولویت دادن به امر نگهداری و بهسازی زیربناها نسبت به اجرای طرح‌ها و پروژه‌های جدید و ارتقای سطح آموزش بهبود روشهای نگهداری، سرمایه‌گذاری در زمینه توسعه ظرفیت تعمیرگاه‌های ناوگان و تامین قطعات بمنظور افزایش کیفیت نگهداری و ضریب ایمنی ، گسترش فعالیت‌های بازرگانی و بازاریابی در حمل و نقل جاده‌ای ، گسترش حمل و نقل چند وجهی، ترکیبی و کانتینری و برقراری تناسب در حمل و نقل جاده‌ای ، توسعه زیربناهای بخش بر اساس تقاضای حمل و نقل و تاکید بر توجیهات فنی – افتصادی و حذف گلوگاه‌های محدود کننده سرعت ، ظرفیت و ایمنی و بکارگیری فناوری مطلوب در شبکه‌های موجود با هدف افزایش بهره‌وری و ظرفیت ، استفاده از تجهیزات و ناوگان با فنآوری جدید در حمل و نقل جاده‌ای و تخصیص منابع حاصله از صرفه‌جویی استهلاک ناوگان و مصرف انرژی (تقلیل آلودگی محیط‌ زیست و افزایش ایمنی) ، بهبود و گسترش فنآوری‌های اطلاعات، اصلاح روشها و مکانیزه کردن سیستم‌ها و ایجاد زمینه تبادل الکترونیکی اطلاعات ،گسترش تامین اجتماعی، تکمیل و تعمیم پوشش بیمه‌ای در فعالیت‌های مختلف حمل و نقل جاده‌ای ، گسترش مطالعات و تحقیقات علمی و کاربردی در فعالیت‌های مختلف حمل و نقل جاده‌ای بمنظور بهبود نظام مدیریت، برنامه‌ریزی اجرا و نظارت و تخصیص بهینه منابع ، کاهش زمان اجرای پروژه‌های زیربنایی، نگهداری و بهره‌برداری (توسعه و نوسازی ناوگان) و بازسازی نیروی انسانی موجود، جذب و آماده‌سازی و سازماندهی نیروهای متخصص درحمل و نقل جاده‌ای است.

***

#نه_به_ملاقات_بیماران_کرونایی

***

#من_ماسک_می_زنم

***

#نه_به_مراسمات_پرازدحام

***

#من_پروتکل_های_بهداشتی_را_رعایت_میکنم

***
#ما_کرونا_را_شکست_میدهیم

***

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.