تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱ دی ۱۴۰۰ - ۹:۳۲

۵۰ درصد اراضی طبیعی ایلام از خاک ضعیف تشکیل شده است

۵۰ درصد اراضی طبیعی ایلام از خاک ضعیف تشکیل شده است
ایلام - مدیرکل حفاظت محیط زیست ایلام با اشاره به اینکه ۵۰ درصد از اراضی طبیعی این استان از خاک ضعیف تشکیل شده است، گفت: حق نسل های آینده بهره مندی از محیط زیستی سالم و عاری از آلودگی و تنش های زیستی است.

 

غلامرضا ابدالی روز چهارشنبه با حضور در خبرگزاری ایرنا اظهار داشت: استفاده از سموم و کودهای شیمیایی، رهاسازی پساب های کارخانجات، مصالح ساختمانی، خونابه و رهاسازی امعا و احشاء کشتارگاه های غیرمجاز حاشیه شهرها و روستاها، زباله و پسماندهای خانگی از دیگر عوامل مهم آلودگی این منابع حیاتی (آب و خاک) است.

وی یادآور شد: ۴۲۰ هزار هکتار معادل ۵۰ درصد عرصه های طبیعی استان را صخره ها، بیابان یا اراضی با خاک نامرغوب و ضعیف تشکیل داده که بیانگر کم بودن میزان سطح خاک در استان است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست ایلام اضافه کرد: فعالیت ها و اکتشافات نفتی از مهمترین عوامل تخریب و آلودگی خاک است که باید برای کاهش اثرات این آلودگی ها از روش های نوین چون استفاده از کشت باکتری های نفت خوار در آن محیط های آلوده بهره گیری شود.

ابدالی ادامه داد: جانمایی های غلط گذشته در احداث کارخانجات و شرکت های بزرگ چون پتروشیمی و کارخانه سیمان ایلام بدون توجه و رعایت پیوست های زیست محیطی در آن زمان و همچنین استفاده از فناوری های قدیمی و منسوخ شده باعث بروز مشکلات زیست محیطی شده است.

وی تاکید کرد: فعالیت های مخرب بشری باعث افزایش غلظت املاح معدنی، شوری، فرسایش و سستی خاک شده است و در استان ایلام به علت شیبدار بودن زمین، بارش های رگباری سیلابی و شخم در جهت شیب زمین پتانسیل تشدید فرسایش خاک را بیشتر کرده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ایلام  افزود: امحای غیراصولی پسماندهای پزشکی و عدم بی خطرسازی این پسماندهای آلوده، نخاله های ساختمانی، استفاده بی رویه از کود و سموم شیمیایی، آتش زدن پس چرای مزارع، فعالیت های نفتی و پتروشیمی و چرای بی رویه دام باعث نابودی تدریجی خاک و پوشش گیاهی می شود.

ابدالی با بیان اینکه زندگی تمام موجودات زنده به سلامت و حفظ عناصر حیاتی از جمله آب و خاک بستگی دارد، یادآور شد: ترویج الگوی صحیح کشت و استفاده از ارقام مناسب و کم آب بر از تخریب خاک و مصرف بی رویه آب جلوگیری می کند و ایلام مستعد ارقامی چون بادام و انجیر است که توسعه و جایگزینی این گونه های مقاوم و کم آب بر از منابع آبی و خاکی استان جلوگیری می کند.

وی گفت: یکی از راه های مهم نجات منابع آبی و خاکی تغییر در الگوی کشت کشاورزی و جایگزینی کودها و سموم شیمیایی با کودهای طبیعی و روش های ارگانیک دفع آفات و حشرات است و همچنین تغییر در ساختار الگوی مصرف مردم و کاهش پسماندهای خانگی، تفکیک زباله های تر و خشک از مبدا از دیگر موارد کاهش آلایندگی آب و خاک است.

وی با تاکید بر این نکته که خاک و آب ۲ سرمایه گرانبهای از دست رفتنی هستند، اظهار داشت: حفظ سلامت این سرمایه های خدادادی نیازمند همکاری بیش از پیش واحدهای آلاینده و تمکین انها از قوانین، تغییر در ساختار فعالیت های کشاورزی، افزایش سرانه فضای سبز شهری، کاهش و مدیریت پسماندهای خانگی و غیرخانگی ( شیمیایی، پزشکی، صنعتی، کشاورزی و …)، مدیریت پساب ها و نخاله های ساختمانی است.

به گزارش ایرنا، از گستره ۲ میلیون هکتاری استان ایلام یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار آن را عرصه های طبیعی تشکیل داده است./ایرنا

 

 

 

 

***

#نه_به_ملاقات_بیماران_کرونایی

***

#من_ماسک_می_زنم

***

#نه_به_مراسمات_پرازدحام

***

#من_پروتکل_های_بهداشتی_را_رعایت_میکنم

***
#ما_کرونا_را_شکست_میدهیم

***

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.