تاریخ انتشار : یکشنبه ۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۶

رییس‌کل بانک مرکزی خبر داد:

تامین ارزی ۴۰ میلیارد دلاری تا پایان آذرماه

تامین ارزی ۴۰ میلیارد دلاری تا پایان آذرماه
تهران- رییس‌کل بانک مرکزی گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا پایان آذرماه ۳۹ میلیارد و ۸۹۵ میلیون دلار تامین ارز در کشور انجام شده است.

 

«علی صالح‌آبادی» امروز (یکشنبه) در نشست هم‌اندیشی با اعضای اتاق ایران و فعالان اقتصادی افزود: این امر نشان دهنده آن است که بخشی از تامین ارز در نتیجه بازگشت ارز حاصل از صادرات بوده است که جای تشکر و قدردانی دارد.

وی خاطرنشان‌کرد: امسال در حوزه ارزی نسبت به سال گذشته به مراتب سال بهتری بوده است و سال آینده نیز به مراتب از امسال بهتر خواهد بود.

صالح‌آبادی با بیان اینکه در ۹ ماهه امسال نسبت به سال گذشته وضعیت ارزی بسیار بهتر است، ادامه‌داد: در کل سال گذشته ۳۶ میلیارد و ۴۸۲ میلیون دلار تأمین ارز اعم از ترجیحی، نیمایی و ارز اشخاص انجام شده بود.

وی درخصوص پیشنهاد تشکیل کارگروه مشترک بین اتاق بازرگانی و بانک مرکزی گفت: معتقدم جزیره و جدا از هم نیستیم و در حوزه‌هایی ممکن است نظرات متفاوتی داشته باشیم، اما باید نگاه‌ها به هم نزدیک شود؛ بنابراین تشکیل کارگروه مشترک پیشنهاد خوبی است.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه مشکلات با تعامل حل می‌شود، افزود: به آینده خوشبین هستم و سال آینده بهتر از امسال خواهد بود.

وی تصریح‌کرد: برگشت ارز حاصل از صادرات اولویت کشور است و مهم این است که نرخ ارز به گونه‌ای باشد که صادرکننده متضرر نشود، در این زمینه تسهیلاتی را فراهم کردیم که به زودی ابلاغ می‌شود.

صالح‌آبادی به تغییرات در لایحه بودجه سال آینده نیز اشاره کرد و گفت: در بودجه سال آینده تسهیلات تکلیفی حذف شده است، همچنین مقرر شده دولت بدهی خود به بانک‌ها بپردازد و افزایش سرمایه بانک‌های دولتی در بودجه سال آینده نیز پیش بینی شده است.

وی اظهار داشت: در سامانه نیما و بازار متشکل ارزی، نرخ ارز ثبات دارد و قیمت‌ها دستوری نیست و بر مبنای عرضه و تقاضا است.

رئیس‌کل بانک مرکزی در بحث شفاف‌سازی آمارهای اقتصادی نیز گفت: این انتظار به‌جاست و تلاش می‌کنیم آمار اقتصادی در زمان منظم منتشر شود.

وی با بیان اینکه یکی از ریشه‌های تورم در اقتصاد سلطه سیاست‌های مالی به سیاست‌های پولی است، ادامه‌داد: در طول سالیان متمادی که اقتصاد به نفت وابسته بود، سیاست مالی به پولی غلبه داشته است و در حالی که در جهان این روند متفاوت است و در دولت سیزدهم درصدد هستیم این روند را اصلاح کنیم.

صالح‌آبادی درخصوص دستورالعمل زنجیره تولید نیز گفت: این دستورالعمل با همکاری وزارت صمت و اقتصاد و بانک مرکزی تدوین شد و قرار است به صورت آزمایشی اجرا ‌شود.

وی اظهار داشت: هم‌اکنون نیاز به نقدینگی در سیستم بانکی بالاست و باید خلق نقدینگی قاعده‌مند باشد و برای این منظور هرچه از ابزارهای اعتباری بیشتر استفاده کنیم شاهد اتفاق‌های مثبتی خواهیم بود./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.