تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۵

رشد ۳۸۰ درصدی گازرسانی به نیروگاه‌ها بعد از انقلاب اسلامی

رشد ۳۸۰ درصدی گازرسانی به نیروگاه‌ها بعد از انقلاب اسلامی
تهران-  در حالی که تا پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۵۷ فقط ۱۸ نیروگاه به شبکه گاز کشور متصل شده بود، این میزان اکنون با رشدی ۳۸۰ درصدی به ۸۷ نیروگاه رسیده است.

صنعت نفت در ایران عمری بیش از ۱۱۰ سال دارد. با این حال بیشترین رشد در صنعت نفت تا پیش از انقلاب اسلامی مربوط به حوزه‌های بالادستی و استخراج نفت و گاز بود و صنایع تکمیلی مانند گاز و پتروشیمی تقریبا مغفول مانده بودند.

صنعت پتروشیمی البته شرایط بهتری داشت و تا بهمن سال ۵۷، تعداد مجتمع‌های پتروشیمی به هفت عدد می‌رسید، اما در حوزه گاز بجز تعداد معدودی شهر و روستا که پوشش آن به یک درصد از جمعیت کشور نیز نمی‌رسید، سایر نقاط کشور گازرسانی نشده بودند.

سهم گاز در سبد سوخت کشور به‌شدت پایین بود و گازی هم که استخراج و تولید می‌شد از طریق خط لوله‌ای به شوروی سابق صادر می‌شد.

با این حال، توسعه صنعت گاز پس از پایان جنگ تحمیلی در کشور شتاب گرفت و با هدف توزیع عادلانه امکانات در کشور، خطوط لوله گاز تا دل شهرها و روستاها رسید.

آمارها نشان می‌دهد اکنون گاز سهمی بیش از ۷۰ درصدی در سبد انرژی کشور و سهمی ۷۵ درصدی در سبد انرژی‌های هیدروکربوری دارد.

همچنین توسعه میادین گازی که در صدر آنها میدان مشترک پارس جنوبی است ایران را با ظرفیت پالایش بیش از یک میلیارد متر مکعب گاز در روز، در رتبه سوم تولیدکننده گاز جهان قرار داده است. به طوری‌که جریان گاز طبیعی در سردترین روزهای فصل زمستان و در مناطقی با دمای منفی ۳۰ درجه هم پایدار است.

اکنون در حالی بیش از یک‌هزار و ۲۱۶ شهر ایران به شبکه گاز متصل هستند که این تعداد در ابتدای انقلاب ۹ شهر بوده است. اکنون ۹۸.۴ درصد از شهرهای ایران گازرسانی شده اند.

در گازرسانی روستایی در ۴۳ سال گذشته تعداد روستاهای گازرسانی شده از سه روستا به ۳۴ هزار و ۸۸۴ روستا رسیده و ۸۴.۸ درصد از روستاهای ایران به شبکه گاز متصل شده اند.

تا جایی که پیش از این، «مجید چگنی» مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران به‌تازگی اعلام کرد: گازرسانی به همه شهرها و روستاهای کشور تا دو سال آینده تکمیل می‌شود.

تعداد نیروگاه های متصل به گاز طبیعی نیز از ۱۸ نیروگاه در بهمن سال ۵۷ به ۸۷ نیروگاه افزایش داشته که نشان‌دهنده رشدی ۳۸۰ درصدی در این زمینه است که علاوه بر صرفه جویی در مصرف سوخت مایع، کاهش آلودگی محیط زیست را نیز به دنبال داشته است.

همچنین مجموع شبکه گاز شهری و روستایی اجراشده در ایران به ۴۰۷ هزار و ۵۷۷ کیلومتر رسیده است. این میزان تا پیش از انقلاب ۲ هزار و ۵۰ کیلومتر بوده است.

ذخیره‌سازی گاز، فرآیندی معمول در کشورهای دارنده میدان‌های گاز است تا با اجرای آن از پایداری گاز طبیعی و فرآورش‌شده اطمینان حاصل شود. ایران نیز دارای دو مخزن بزرگ ذخیره‌سازی گاز طبیعی در سراجه و شوریجه است که بنا بر روال هر سال شرکت ملی گاز ایران، گاز فرآورش‌شده پالایشگاه‌های گازی از سراسر کشور توسط شرکت انتقال گاز به این دو مخزن ارسال و ذخیره‌سازی می‌شود تا در ماه‌های سرد سال استفاده شود.

هم‌اکنون دو مخزن سراجه و شوریجه در مرکز و شمال‌شرق کشور، تنها مخازن ذخیره‌سازی گاز طبیعی هستند. قاعده ذخیره‌سازی گاز در مخازن، تزریق در هشت ماه نخست و برداشت در چهار ماه پایانی هر سال است./ ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.