تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۸

از زیارت تا سیاحت با امامزاده عباس ( ع) شیروان

از زیارت تا سیاحت با امامزاده عباس ( ع) شیروان
نگاه اقتصاد - فرشته قاسمیان - شهرستان سیروان واقع در شمال استان ایلام یکی از مناطق بکر و پرجاذبه است که مواهب طبیعی، تاریخی و مذهبی را یکجا در دل خود جای داده است.

 

کشف اشیا تاربخی متعلق به دوران پیش از اسلام و حتی دوران پیش از تاریخ به خوبی اهمیت این خطه ی زیبا را نمایان می سازد.

کوهستانهای انباشته از بلوط همانند مانشت، قلارنگ و کوه زیبای لنه نمونه هایی از هزاران موهبت الهی این شهرستان به شمار می روند.

برخی از زیباییهای طبیعت در سیروان به گونه ای است که انگار نقاشی چیره دست با صبر و حوصله فراوان آنها را به تصویر کشیده است.

وجود آثار تاریخی متعدد در این شهرستان نشان می دهد زمانی جایگاه پادشاهان بزرگ و محل عبور لشکریان بیشمار بوده، و نامگذاری سیروان هم برگرفته از مکانی تاریخی یا پادشاهی دادگر بوده است و تمام این موارد و شواهد نشان از قدمت بسیار سیروان دارد.

در شهرستان سیروان روستاهای بیشماری وجود دارد که در دامنه دره ها و کوهستانها واقع شده اند و از دور همانند کندو های عسل در دل صخره ای بزرگ به نظر می رسند؛ روستا هایی زیبا و سرشار از آبادانی با مردمانی پرتلاش و مهمان نواز و عاشق بطبیعت زیبایش.

از همه این مواهب طبیعی و خدادادی که بگذریم، وجود امامزادگان نقاط مختلف این شهرستان زیبا در جای خود درخور تامل است، وجود هر یک از امامزادگان در سیروان داستانهایی جالب و خواندنی را با خود به همراه دارند، هریک از مکانهایی که جایگاه امامزاده گان است ، مردم آنجا روایت های بیشماری از چگونگی آمدن امامزاده به این منطقه و چگونگی مدفون شدنشان حکایت می کنند.

یکی از این امامزادگان که همه مردم منطقه و حتی خارج از استان به زیارتش می آیند، و به غایت مورد احترام مردم شهرستان سیروان است، امامزاده عباس (ع) سیروان است. مردم از جای جای نقاط استان به این امامزاده مشرف می شوند و حتی چند روز هم در آنجا اتراق می کنند.

قدیمی ترها می گویند، امامزاده عباس با تمام امامزادگان اینجا فرق دارد، مردم با اعتقاد عمیقی که به ایشان دارند به زیارتش می آیند و در جوارش اموات خود را به خاک می سپارند.

امامزاده عباس (ع)، ازنوادگان حضرت امام زین العابدین(ع) است و در کنار روستای عباس آباد شیروان و مشرف به رودخانه چگنی در ۸ کیلومتری غرب لومار از توابع شهرستان شیروان چرداول واقع شده است.

اگر در مسیر جاده ایلام به سیروان و بعد از سه راهی سراب کارزان و البته عبور از روستاهای بی نهایت زیبای این دیار و بعد از عبور از شهر سرتنگ سیروان تابلویی شما را به زیارت امامزاده عباس(ع) راهنمایی می کند و اگر در فصل بهار بیایید، خاطره ای به یاد ماندنی برایتان رقم می خورد و بالاخره بعد از عبور از چند پیج جاده، امامزاده عباس(ع) از پشت تبه ای سرسبز نمایان می شود، آبادی پایین دست امامزاده و عطر زیبای شالیزار های برنج عنبر بو در آغاز مشامتان را نوازش می دهد و فضای معنوی امامزاده و آرامش کوهستانهای اطراف آن آرامشتان را دو چندان می کند.

هر فصلی که به زیارت امامزاده عباس(ع) بروید، زیبایی خاصش را حس خواهید کرد، فصل پاییز باغات انار های سرخ را خواهید دید که سرخیشان شما را به وجد می آورد و فصل زمستان بارش بارنهای ریز و بیگاه شما را تا زیارت امامزاده عباس(ع) همراهی خواهد کرد.

 

زیارتگاه ها و امکان مذهبی از دیر باز در همه جای کشورمان جایگاه و محل راز و نیاز های مردم بسیاری بوده است، می طلبد مسئولین با حمایت و بیشتر شدن امکانات و فضای بهتر و مناسب تر برای مسافران و زائرین، موجب رونق این بارگاه های مقدس شوند و هم از لحاظ توریستی و اقتصادی برای مردم آن منطقه مثمر ثمر باشند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.