تاریخ انتشار : چهارشنبه ۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۳

پل بریم باشت یادگار شکوه تمدن ایرانی

پل بریم باشت یادگار شکوه تمدن ایرانی
گچساران - پل بریم یادگار ارزشمند هویت ملی و آینه تمام نمای تمدن ایران در دوران ایران باستان به دلیل نزدیکی به جاده اصلی شیراز به گچساران و طبیعت زیبای اطراف آن یکی از مقاصد گردشگری نوروزی در استان کهگیلویه و بویراحمد است.

 

این پل باستانی زیبا که در بردارنده روح زندگی و سبک معماری نیاکان ایران زمین است، دوران پیش از اسلام در مسیر جاده ارتباطی استان های خوزستان به فارس و روی رودخانه شیو احداث شده است.

بنای تاریخی پل بریم که به‌صورت طاق‌های کمانی به هم پیوسته ساخته شده و در روزگار کهن محل عبور، تجارت و مبادله فرهنگ مردمان دور و نزدیک منطقه بوده امروزه یکی از مهمترین مقاصد گردشگری تاریخی کهگیلویه و بویراحمد محسوب می شود.

بخش های به جا مانده از این میراث تاریخی کهن شامل ۱۳ دهانه طاق چشمه و پایه ستون‌های بزرگ است که آیینه تمام نمای شکوه تمدن ایرانی در روزگاران کهن است.

۱۰پل تاریخی در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد اما پل بریم به دلیل قرار داشتن تفرجگاه چشمه انجیری در نزدیکی آن، فاصله اندک تا جاده اصلی، وجود زیرساخت های رفاهی و هوای دلپذیر در فصل بهار پذیرای بیشتر تعداد ایرانگردی و جهانگرد در است.

این مکان دیدنی در حدود هشت کیلومتری شرق شهر باشت، در محدوده روستای چم بلبل و حدود ۹۰ کیلومتر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باشت گفت : براساس مطالعات باستان شناسی پایه‌های پل بریم مربوط به روزگار ساسانیان و احتمالا هخامنشیان است.

صادق ماندنی زاده توضیح داد: سازه تاریخی پل بریم جلوه ای از شکوه تمدن ایرانی در دوران ایران باستان بشمارمی رود .

وی افزود: وجود طبیعت زیبا، نزدیکی به جاده ترانزیتی و صلابت این بنای تاریخی پل بریم را به یکی از مقاصد مهم ایرانگردان و جهانگردان در استان کهگیلویه و بویراحمد تبدیل کرده است.

تلاش برای حفظ صلابت پل بریم

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باشت با اشاره به اینکه در سال های اخیر چندین مرحله عملیات اجرایی مرمت بنای تاریخی پل بریم در شهرستان باشت انجام شده گفت: اجرای این طرح ها به پایداری سازه آن در برابر عوامل خسارت زای طبیعی کمک کرده است.

ماندنی زاده افزود: ایجاد دیوار حائل این اثر با هدف پیشگیری از تخریب با سیلاب رودخانه، مرمت دهانه های پل و سنگفرش از بخش های مهم انجام شده است.

وی با بیان اینکه برای انجام هر مرحله مرمت پل بریم ۴۰۰ تا ۷۰۰ میلیون ریال اعتبار هزینه شده تصریح کرد: آخرین مرحله مرمت پل بریم از بناهای به‌جا مانده دوره ساسانی پارسال انجام شده است.

ماندنی راده افزود: باوجود گذشتن قرن ها از احداث این سازه ارزشمند اما به دلیل توجه و مرمت مستمر همچنان شکوه آن پابرجاست.

زیرساخت های گردشگری پل بریم

وی عنوان کرد:با هدف رفاه حال گردشگران یک مجتمع گردشگری در نزدیکی پل بریم با مشارکت بخش خصوصی احداث شده که این مجتمع گردشگری شامل رستوران، آلاچیق، سکوبندی و سایر زیرساخت های رفاهی مورد نیاز گردشگران است.

۶۰ اثر میراث فرهنگی شهرستان باشت در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. دوگور دوپا، چهار صفه خان احمد و اشکفت شاه از دیگر آثار تاریخی مهم این شهرستان است.

شهرستان باشت با وسعت بیش از یکهزار و ۶۰۰ کیلومتر در جنوب شرقی کهگیلویه و بویراحمد دارای ۱۱۵ روستا، یک شهر، ۲ بخش و ۲۳ هزار نفر جمعیت است.

باشت در ۱۱۰ کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.