تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۹

خواننده نواحی کُرد: انتقال موسیقی نواحی به جوانان و نسل جدید نیازمند حمایت مسوولان است

خواننده نواحی کُرد: انتقال موسیقی نواحی به جوانان و نسل جدید نیازمند حمایت مسوولان است
ایلام - خواننده و نوازنده آوازهای مقامی و فولکلوریک کردی گفت: هنرمندان نوپا نیازمند حمایت متولیان فرهنگی هستند تا بتوانند در ترویج موسیقی های مردمی موفق عمل کرده و آنرا به نسل جدید منتقل کنند.

 

سعداله نصیری که برای اجرای برنامه در نورزگاه ایلام به استان ایلام سفر کرده است، روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با وجود انواع موسیقی ها، گرایش و حضور جوانان به سازها و آوازهای محلی و نواحی چشمگیر است که البته در صورت حمایت از این افراد هنرمند، علاقه بیشتر نیز خواهد شد.

وی با بیان اینکه موسیقی انواع مختلفی دارد، افزود: بخش موسیقی فولکلوریک و مقامی به خاطر مردمی و قدیمی بودن از اهمیت و جایگاه خاصی برخوردار است.

نصیری ادامه داد: دولت ها در همه دنیا از موسیقی های سنتی خود حمایت و این میراث معنوی و فرهنگی را در سطح بین المللی مطرح می کنند و در ایران باتوجه به قدمت بالای موسقی نواحی، این حمایت ها برای ماندگاری این سبک از موسیقی جدی تر انجام شود.

وی یادآور شد: رمز ماندگاری موسیقی محلی و هنرمندانی چون ماموستا حسن زیرک یا شهرام ناظری مردمی بودن این هنرمندان و قدرت هنرنمایی این افراد است و البته از قدرت رسانه ها هم نباید غافل شد که در ماندگاری و زنده ماندن همیشگی این هنرمندان تاثیرگذار است.

وی در مورد تلفیق سنت با مدرنیته در حوزه موسیقی هم اظهار داشت: موسیقی همچنین سایر امور در حال تحول و حرکت به سمت نوین شدن است و موسیقی نواحی هم نیز از این قاعده مستثنا نیست.

این هنرمند مقامی خوان ادامه داد: اما باتوجه به ظرافت های موسیقی نواحی و فولکلوریک باید همزمان با مدرنیته شدن، بافت و اصالت این سبک از موسیقی حفظ و حراست شود که در موسیقی کُردی این تحول صورت گرفت است.

به گزارش ایرنا، کسب جایزه ویژن فرانسه، جایزه موسیقی باستانی استونی و جایزه اول ساردینی ایتالیا بخشی از افتخارات تیم سعداله نصیری است.

پیش از این استاد فرج علیپور نیز در نوروزگاه ایلام به اجرای برنامه های محلی پرداخته بود./ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.