تاریخ انتشار : جمعه ۳ تیر ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۷

کشت برنج بحران آب را تسریع می بخشد

کشت برنج بحران آب را تسریع می بخشد
نگاه اقتصاد

پایگاه خبری پویاخبر https://pooyakhabar.ir/48660.html

خشکسالی‌های پی درپی و خطر رو افزایش بحران آب در کشور، مسئولان را بر آن داشت که در کشاورزی و حوزه کشت و کار، تغییراتی اساسی ایجاد کنند و از کشت انواع محصولاتی که به آب بیشتری نیاز دارند، جلوگیری کنند. یکی از این محصولات که آب فراوانی تا زمان برداشت مصرف می کند، برنج یا همون شلتوک است.

در سال‌های گذشته. کشت برنج در سطح بسیاری از استان‌های کشور ممنوع اعلام شده و کشت های جایگزین به کشاورزان معرفی شده است، یکی از این استان‌های که کشت برنج در آن ممنوع اعلام شده، استان ایلام است، برنج محصول پر زحمتی است که هم آب فراوانی نیاز دارد و هم از کاشت تا برداشت زحمات فراوانی را در بر می گیرد.

جهاد کشاورزی استان در سال‌های اخیر با گوشزد کردن خطر کم آبی در اکثر روستا های استان، کشت برنج در استان ممنوع اعلام کرده و کشت های جایگزین را معرفی کرده، همانند، محصولات کم آبی بر مانند ماش، ارزن و سورگوم است که بذر این محصولات تهیه شده و در اختیار کشاورزان برنج کار به صورت الگویی قرار خواهد گرفت.

به غیر از این محصولات، گیاهانی خوراکی دیگری نیز وجود دارند که کشت آنها، مصرف آب کمتری نیاز دارد و کشت آنها از لحاظ اقتصادی به صرفه است، حتی بعضی از آنها فقط با در فصل بارش و با بارندگی خیلی کم به ثمر می رسند، مثال این مورد، کشت زعفران است که با ۱۰ درصد آب، کشت می شود و صرفه اقتصادی نیز دارد.

شاید کشت خیلی از محصولات جایگزین به اندازه کشت برنج بهره ی اقتصادی نداشته باشند، اما بحران آب جدی تر از مسئله اقتصادی است و اگر فکری کشاورزان استان ایلام که با وجود هشداری فراوان همچنان در حال کشت برنج هستند، نشود، استان ایلام به بحران آب به صورت جدی تری رو به رو می شود، چرا که در سال جاری خشکسالی بی سابقه و کم بارشی شدیدی را تجربه کردیم و باید تا دیر نشده، بحران آب را جدی بگیریم./سیدخلیل سجادی اسدآبادی

 منبع: پایگاه خبری پویاخبر https://pooyakhabar.ir/48660.html

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.