تاریخ انتشار : دوشنبه ۶ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۳

کاهش آب بر سفره های زیرزمینی/ حال آب ایلام‌خوب نیست

کاهش آب بر سفره های زیرزمینی/ حال آب ایلام‌خوب نیست
نگاه اقتصاد  - به مناسبت هفته صرفه جویی در مصرف آب نشست خبری مدیر عامل آبفا استان ایلام با اصحاب رسانه برگزار شد.

 

پرویز ناصری، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان ایلام با بیان این که استان ایلام رتبه اول خشکسالی در کشور را به خود اختصاص داده، خاطرنشان کرد: با وجود وضعیت نامناسب منابع آبی استان از مردم فهیم استان انتظار داریم در مصرف آب صرفه جویی کنند چون به دنبال قطع آب نیستیم ولی اگر مجبور شویم نسبت به جیره بندی آب اقدام خواهیم کرد.

 

به گزارش روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان ایلام؛ پرویز ناصری از تعامل خوب اصحاب رسانه و نقدهای سازنده آنها در راستای پیشبرد اهداف شرکت تقدیر کرد و در ادامه با بیان این که جهان به سمت استفاده از منابع آبی پایدار و آبهای سطحی پیش می رود، تصریح کرد: در ایلام  آبهای سطحی ۲۷ درصد و آب های زیرزمینی ۷۳درصد بوده و به همین علت به شدت سفره های زیرزمینی کاهش یافته است.

 

وی از وضعیت نامناسب منابع آبی استان سخن به میان آورد و گفت: به دلیل افزایش دمای هوا و مصرف بی رویه آب و تشدید پدیده خشکسالی، دبی استحصالی منابع تامین آب مانند چاه ها، ‌چشمه ها و سد ایلام به شدت کاهش یافته است.

 

مدیرعامل آبفای استان با اشاره به آبرسانی به روستاها و مناطق محروم از محل اعتبارات محرومیت زدایی در دولت سیزدهم افزود: با عنایات مقام معظم رهبری و نگاه ویژه دولت به مناطق محروم، بسیاری از روستاهای استان آبرسانی و اقدامات موثر زیادی اجراء شد.

 

ناصری با بیان این که از سال گذشته اعتبارات محرومیت زدایی در قالب طرح قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) اختصاص یافته، افزود: برای ۱۸ مجتمع در قالب ۱۲۸روستا پروژه آبرسانی در دست اجراست.

 

این مسئول با اشاره به ارایه خدمات به جامعه روستایی استان خاطرنشان‌کرد: جامعه روستایی استان ۳ برابر و جامعه شهری ۲ برابر استانداردهای موجود آب مصرف می کنند که در کنار الگوی اشتباه مصرف آب شرب در راستای آبیاری خانه باغ ها، شستشوی خیابان ها و کوچه ها، تامین آب دام و طیور توسط دامداران و هزینه بالای تولید آب در ایلام به عنوان گرانترین آب در کشور، ارایه خدمات به شهروندان را با مشکلات جدی مواجه کرده است.

 

وی یادآور شد: ۷۷ روستای استان در شهرستان چوار و هلیلان با مشکل آب مواجه هستند که برای رفع این مشکل در قالب تفاهم نامه با قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) در حال اجرای پروژه های خوبی در این مناطق هستیم و تا پایان امسال مشکل آب روستاهای شهرستان هلیلان کاملا مرتفع می شود.

ناصری در ادامه به انشعابات غیرمجاز در استان و شبکه فرسوده توزیع آب در بافت سنتی شهر ایلام، گفت: دغدغه ها و چالش های شرکت آب و فاضلاب ایلام با توجه به کاهش سفره های زیرزمینی، هدررفت آب از طریق انشعابات غیرمجاز و شبکه های فرسوده، تاسیسات مستهلک و کمبود تجهیزات همچنین محدودیت ردیف های اعتباری در بخشهای آب و فاضلاب است.

ناصری با تاکید بر اعمال جرایم قانونی برای مشترکین بد مصرف و پرمصرف، اضافه کرد: اگر مردم فهیم استان ۲۰درصد صرفه جویی کنند تابستان امسال را بدون مشکل سپری خواهیم کرد.

 

وی با اشاره به افت فشار آب شبانه در مناطق مرتفع شهر ایلام گفت:  جهت ذخیره سازی آب از ساعت ۱۲ نیمه شب تا ۴ بامداد ممکن است برخی مناطق با افت فشار یا قطعی موقت آب همراه شوند.

 

وی کیفیت آب را خط قرمز شرکت آب و فاضلاب استان دانست و خاطرنشان‌کرد: ایلام یکی از استان های سرآمد در بحث کیفیت آب است زیرا شاخص کلرسنجی با ضریب ۹۵ درصد و شاخص میکروبی هم با ضریب ۹۹ درصد بالاتر از استانداردهای کشوری است.

 

ناصری در پایان گفت : برای عبور از این شرایط سخت نیازمند همکاری و همدلی تمام هم استانی های عزیز هستیم و مجموعه آبفای استان هرچه تلاش کند تا همیاری و همکاری مردم نباشد ارایه خدمات مطلوب به هم استانی های گرامی امکان پذیر نخواهد بود.

 

در پایان این نشست، مدیرعامل و معاونان و مدیران ستادی به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.