تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۷

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس:

دولت سیزدهم ارتباط شکننده‌ ایران با همسایگان را احیا کرد/ ایران کانون دیپلماسی منطقه‌ای

دولت سیزدهم ارتباط شکننده‌ ایران با همسایگان را احیا کرد/ ایران کانون دیپلماسی منطقه‌ای
تهران - عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایران در کانون دیپلماسی منطقه‌ای قرار دارد،گفت: دولت سیزدهم ارتباطات شکننده ایران با همسایگان را احیا کرد.

 

علی اصغر عنابستانی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ما با بیان اینکه ایران به کانون دیپلماسی منطقه‌ای تبدیل شده است، گفت: کنشگری رییس جمهور در قبال همسایگان قابل تقدیر است، ارتباط شکننده‌ای که بین ایران و همسایگان وجود داشت، در دولت سیزدهم احیاء‌ و بهسازی شد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی افزود: روابط جمهوری اسلامی ایران با تاجیکستان، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان سال‌ها با تنش و سوء تفاهم همراه بود با روی کار آمدن دولت سیزدهم، این تنش‌ها در حال رفع شدن است و آیت الله رئیسی دنبال گسترش روابط اقتصادی و سیاسی با همه همسایگان است.

نماینده مردم سبزوار در مجلس ادامه داد: آسیا با معضلات متعدد زیست محیطی از جمله تغییرات آب و هوایی و آلودگی‌های منابع زیستی مواجه است. از طرفی کاهش امنیت زیستی و غذایی، ایجاد آلودگی‌ها، برداشت بی رویه از منابع تجدیدناپذیر و کاهش تنوع زیستی سبب کاهش رفاه عمومی شده و تاثیر منفی بر اقتصاد و سلامت ساکنان این منطقه داشته است.

وی با بیان اینکه برای مقابله پایدار با معضلات زیست محیطی، ایجاد یک اتحادیه برای همکاری‌های زیست محیطی در آسیا ضروری است، اضافه کرد: رییس جمهور کشورمان نیز پیشنهاد تشکیل چنین سازمانی را داشتند، تشکیل این سازمان موجب هماهنگی کشورهای آسیایی برای حفاظت از محیط زیست خواهد شد.

این نماینده مجلس، دولت‌های گذشته را فاقد دیپلماسی منسجم در همه عرصه‌ها برای عزت و منافع کشور دانست و عنوان کرد: عدم این انسجام سبب شده بود که ساختار دیپلماسی محیط زیستی و اقتصادی و دیپلماسی سیاست خارجی هر کدام راه خود را بروند. در حالی که مجموعه دیپلماسی رسمی که مربوط به وزارت خارجه است با دیپلماسی عمومی که در ارتباطات با مردم است و دیپلماسی اختصاصی که برای دستگاه‌های مختلف کشور در نظر گرفته شده نیاز به همگن شدن دارد و متولی همه آنها دستگاه دیپلماسی کشور است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر در این بخش‌ها دیپلماسی هماهنگی وجود نداشته باشد، منافع کشور تامین نمی‌شود. به عنوان مثال وقتی با کشور ترکیه یا روسیه در حوزه سیاسی یا هسته‌ای تعاملی وجود دارد، باید در همین تعامل در حوزه محیط زیستی و اقتصادی هم بحث و گفت و گو شود.

وی تاکید کرد: اگر تعاملات محیط زیستی با کشورهای مورد نظر یا دیگر همسایگان انجام نشود، سبب خواهد شد در آب‌های مرزی با برخی از کشورهای همسایه به مانند افغانستان، جمهوری آذربایجان، ترکیه و ترکمنستان مشکلاتی ایجاد شود.

عنابستانی با بیان اینکه کشورهای عربی حوزه خلیج فارس میلیاردها میلیارد از دریا بهره برداری می‌کنند، خاطرنشان کرد: اما متاسفانه همین کشورها پس‌آب را بدون هیچ ملاحظه زیست محیطی به دریا می‌ریزند و باید در سازمان‌های آسیایی مرتبط با محیط زیست به چنین مسائلی ورود کنیم./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.