تاریخ انتشار : دوشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۹

رشد صادرات گاز در نتیجه سیاست‌های فعالانه دولت سیزدهم

رشد صادرات گاز در نتیجه سیاست‌های فعالانه دولت سیزدهم
تهران- در نتیجه دیپلماسی فعال دولت سیزدهم در حوزه انرژی، کشور شاهد افزایش ۲۵ درصدی حجم صادرات گاز در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۱ نسبت به بازه مشابه سال ۱۴۰۰ بودیم. همچنین در ۷ ماهه پایانی سال ۱۴۰۰ نسبت به بازه مشابه سال قبل از آن، صادرات گاز مایع کشور حدود ۱۵ درصد افزایش یافت.

 

یک سال از سپردن سکان اداره کشور به دولت سیزدهم می‌گذرد، دولتی که به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و با شعار «دولت مردمی، ایران قوی» کار خود را آغاز کرد و به اذعان بسیاری از کارشناسان و ناظران، در تاریخ دولت‌های پس از انقلاب، هیچ دولتی به‌اندازه دولت سیزدهم و آیت‌الله رئیسی میراث‌دار مشکلات، ضعف‌ها و کاستی‌های برجای‌مانده از دولت پیش از خود نبوده.

وضعیت بد شاخص‌های کلان اقتصادی، کسری بودجه، کاهش ارزش پول ملی، تورم بالا و بسیاری دیگر از چالش‌ها که ماحصل سیاست‌گذاری‌ها و اقدامات نادرست‌ سال‌های پیش از ۱۴۰۰ بود شرایطی را رقم زد که به گفته آیت‌الله رئیسی در اولین حضور وی در جلسه هیات دولت که با وزرای دولت قبل برگزار شد، نخستین چالش پرداخت حقوق مردادماه بود!

با این حال گرچه چالش‌ها بسیار زیاد بوده و هست، اما با همت مسئولان دولت سیزدهم اعم از رئیس جمهور، وزرا و سایر ارکان دستگاه اجرایی، طی یک سال گذشته علاوه بر رفع بسیاری از چالش‌های گذشته و تلاش برای ریل‌گذاری صحیح برای حرکت به سوی شرایط بهتر، اقدامات ارزشمندی نیز در حوزه‌های مختلف عملکردی صورت گرفته است که به نظر می‌رسد با گذشت یک سال از استقرار دولت اکنون نوبت به بازخوانی آن رسیده است.

در این گزارش به وضعیت تولید و صادرات گاز پرداخته‌ایم.

به گزارش ایرنا، ایران با وجود در اختیار داشتن دومین ذخیره گاز جهان، سهم اندکی در بازار جهانی گاز در اختیار دارد. بی توجهی اکثر دولت ها به اهمیت صادرات گاز و نقش آفرینی در بازار انرژی جهان باعث شده ایران بازیگری حاشیه‌ای در این بازار به شمار رود.

در چنین شرایطی دولت سیزدهم تلاش کرده تا با استفاده از ظرفیت گازی کشور، نقش ایران در بازار جهانی گاز را پررنگ تر کند. دولت سیزدهم در اولین گام، بازارهای کنونی گاز ایران را هدف قرار داد و توانست در همین مدت اندک صادرات گاز کشور را افزایش دهد.

در نتیجه دیپلماسی فعال دولت سیزدهم در حوزه انرژی، کشور شاهد افزایش ۲۵ درصدی حجم صادرات گاز و رشد ۴۳ درصدی صادرات گاز به عراق در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۱ نسبت به بازه مشابه سال ۱۴۰۰ بودیم.

علاوه بر این، افزایش ۱۵ درصدی صادرات گاز مایع (LPG) کشور و کاهش ۱۰ درصدی گاز مایع سوزانده شده در ۷ ماهه پایانی سال ۱۴۰۰ نسبت به بازه مشابه سال قبل، نیز دیگر توفیق دولت سیزدهم در صنعت نفت بوده است.

۲.۵ برابر شدن وصول درآمدهای ارزی حاصل از صادرات نفت، میعانات گازی، گاز طبیعی، فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل آن، نتیجه سیاست‌های دولت سیزدهم بود.

افزایش صادرات گاز،‌ نتیجه رشد تولید گاز بوده است. تولید میدان گازی پارس جنوبی در یک سال اخیر افزایش یافته و به رکورد تاریخی ۷۰۵ میلیون متر مکعب گاز رسیده است.

سوآپ گاز نیز در افزایش توان کشورمان برای صادرات،‌موثر بوده است. سوآپ ۴ میلیون مترمکعب در روز گاز با ترکمنستان به پایداری شبکه گاز کشور و تأمین گاز کمک شایانی می کند. قرار است برمبنای قرارداد منعقد شده ، حجم سوآپ گاز ترکمنستان به آذربایجان به ۵/۵ میلیون متر مکعب در روز افزایش یابد.

توسعه میدان¬های گازی کیش و پارس شمالی، فشارافزایی میدان پارس جنوبی، تکمیل طرح¬های LNG، سواپ گاز و فرآورده¬های نفتی و احداث خطوط لوله صادرات گاز به عمان و پاکستان، دیگر اقدامات دولت سیزدهم در بخش گاز بوده است./ ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.