تاریخ انتشار : جمعه ۱۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۶

آخرین وضعیت مرزهای کشور برای سفر اربعین:

مسئولان در میدان عمل / زائران تا رفع مشکلات صبور باشند

مسئولان در میدان عمل / زائران تا رفع مشکلات صبور باشند
استانها – خیل عظیم زائران در گذرگاه های مرزی ، پاسخگو نبودن امکانات طرف عراقی و مشکلات ایجاد شده برای زائران سبب شد تا رئیس جمهور در تماسی با وزیر کشور ضمن دریافت گزارش آخرین توافقات با مقامات عراقی برای تسهیل سفر زائران اربعین، دستوراتی برای رفع مشکلات موجود در مسیر پیاده‌روی زائرین صادر کند.

 

مرزهای شش گانه تردد زائران به سمت عراق بر اساس تصمیم ستاد مرکزی اربعین از امروز بسته اعلام شد .شرایط پیش آمده مسوولان کشور را بر آن داشت تا به منظور حفظ امنیت و سلامت زائران تا اطلاع ثانوی از تردد افراد به کشور عراق جلوگیری کنند.

مرزهای شلمچه، چذابه، خسروی ، مهران ، باشماق و تمرچین امسال از گذرگاه های تردد زائران اربعین حسینی هستند که طبق پیش بینی ها امسال پنج میلیون زائر از این مسیرها رهسپار کربلا خواهند شد.

رئیس ستاد مرکزی اربعین امروز جمعه پس از پایان نشست ستاد اربعین در مرز مهران  اعلام کرد: در پی ازدحام و کمبود امکانات در مرزهای عراق با تصمیم ستاد مرکزی اربعین همه مرزهای ششگانه به سمت عراق تا اطلاع بعدی بسته شده است.

مجید میر احمدی افزود : با توجه گرمای هوا و کثرت جمعیت این تصمیم برای حفظ سلامت و امنیت زائران اتخاذ شده است که پس از تخلیه پایانه های مرزی و بررسی دیگر شرایط درباره بازگشایی مرزهای تصمیم گیری و به مردم عزیز اطلاع رسانی می شود.

وی همچنین اعلام کرد که نباید زائر جدیدی به پایانه های مرزی اضافه شود ، هیچ زائری نباید به سمت مرز حرکت کند چرا که تمامی پارکینگ های پایانه‌های مرزی پر شده است.

میر احمدی تاکید کرد : زائران ایرانی حاضر در عراق نیز هرچه زودتر سفر زیارتی خود را پایان دهند.

به دنبال بسته شدن مرزها، وزیر کشور ، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ، رییس سازمان بسیج مستضعفان ، استانداران و دیگر مسئولان در گذرگاه های مرزی حضور یافتند تا از نزیک در جریان مشکلات قرار گیرند و دستورات لازم برای رفع مشکلات را صادر کنند.

رییس جمهور نیز ضمن بررسی مدائمی وضعیت مرزها در تماس تلفنی با وزیر کشور دستوراتی را برای حل مشکلات مردم صادر کرد.

 توقف عبور زایران از مرزهای شلمچه و چذابه / پیگیری لازم برای تسهیل تردد زایران در حال انجام است

به دلیل بسته شدن مرزهای ایران با عراق هم عبور زایران اربعین از پایانه‌های مرزی شلمچه و چذابه در خوزستان نیز به صورت موقت متوقف شده است .

از عصر دیروز پایانه مرزی شلمچه به دلیل شاهد ازدحام زایران اربعین حسینی بود که عبور آنها به دلیل نبود امکانات لازم به ویژه وسایل حمل و نقل برای انتقال زیران از شلمچه به شهرهای مقدس عراق، در ساعاتی دچار وقفه شد.

استاندار خوزستان هم از زایران اربعین حسینی خواست  تا اطلاع بعدی از آمدن به پایانه‌های مرزی شلمچه و چذابه خودداری کنند چرا که پیگیری لازم برای تسهیل تردد زایران در حال انجام است.

استاندار خوزستان روز گذشته به منظور بررسی تمهیدات مورد نیاز زایران حسینی در مرز شلمچه عراق حاضر شد و با مسوولان عراقی پیرامون تسهیل در تردد زایران گفت و گو کرد.

وزیر  کشور نیز ساعاتی قبل به منظور بررسی وضعیت تردد زایران اربعین حسینی وارد خوزستان شد.وی  قرار است به وسلیه بالگرد به پایانه مرزی شلمچه برود تا آخرین وضعیت تردد زایران اربعین و خدمات رسانی به آنها را مورد بررسی قرار دهد.

روز گذشته معاون اول رییس جمهور، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ، و سرپرست وزارت کار تعاون و رفاه اجتماعی با حضور در پایانه مرزی شلمچه، از نزدیک در جریان خدمات رسانی به زایران اربعین حسینی قرار گرفتند.

در زمان حاضر و با توجه به پایش‌ صورت گرفته مسیرهای منتهی به مرز شلمچه دارای بار ترافیکی بالا و در برخی مقاطع نیمه‌سنگین گزارش شده است.ماموران پلیس راهنمایی و رانندگی با همکاری سایر ماموران انتظامی با تمام توان برای سهولت تردد زایران اربعین حسینی در مسیرهای منتهی به مرز شلمچه مستقر هستند.

پایانه مرزی شلمچه در ۱۵ کیلومتری غرب خرمشهر و ۲۰ کیلومتری بصره عراق، و پایانه مرزی چذابه در شهرستان دشت آزادگان در غرب خوزستان، ۲ گذرگاه تردد زایران اربعین حسینی در خوزستان هستند.

نحوه رسیدگی به زائران در مرز مهران رضایت بخش است

در پی ازدحام و کمبود امکانات در مرزهای عراق با تصمیم ستاد مرکزی اربعین همه مرزهای ششگانه به سمت عراق تا اطلاع بعدی بسته شد که به گفته رئیس ستاد مرکزی اربعین ،با توجه گرمای هوا و کثرت جمعیت این تصمیم برای حفظ سلامت و امنیت زائران اتخاذ شده است.

 مجید میر احمدی روز جمعه پس از پایان نشست ستاد اربعین در مرز مهران  اظهارداشت:  پس از تخلیه پایانه های مرزی و بررسی دیگر شرایط درباره بازگشایی مرزهای تصمیم گیری و به مردم  اطلاع رسانی می شود.

 فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم امروز به منظور بررسی وضعیت خدمت رسانی به زایران اربعین وارد ایلام شد و  در بازدید ،از نحوه رسیدگی به زائران اربعین در مرز مهران خدمات رسانی مجموعه سپاه را رضایت بخش اعلام کرد.

وی همچنین با حضور در پایانه مرزی شرایط این گذرگاه پرتردد را از نزدیک مورد بازدید و بررسی قرار داد.

‌سردار سلامی همچنین با زائران و خادمان حاضر در پایانه گفت و گو کرد و پس از شنیدن مطالبه ها، مشکلات و خواسته های زائران و خادمان، به آنها قول مساعد پیگیری موارد مطروحه را داد.

فرمانده سپاه انقلاب اسلامی ایران سپس از بیمارستان و درمانگاه صحرایی جمعیت هلال احمر دایر شده در پایانه مرزی مهران بازدید کرد.

بازدید بعدی سردار سلامی از بیمارستان و درمانگاه و مجموعه های درمانی و بهداشتی سپاه بود که عملکرد این واحدها در خدمات رسانی به زائران را مطلوب ارزیابی کرد.

وی روند توزیع آب خنک بین زائران توسط عوامل سپاه را با توجه به گرمای‌ هوا از مهمترین خدمات ارائه شده به مسافران عتبات عالیات برشمرد.

فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از طریق بازدید هوایی، وضعیت ترافیک و تردد در محورهای مواصلاتی استان ایلام منتهی به مرز مهران را مورد رصد و پایش قرار داد.

شهر مرزی مهران در استان ایلام با حدود ۲۳۰ کیلومتر فاصله با بغداد نزدیک‌ترین شهر مرزی کشورمان به پایتخت عراق و عتبات عالیات این کشور است .

امکانات طرف عراقی پاسخگو نیست / در تلاش هستیم شرایط را برای عبور زائران فراهم کنیم

گفتنی است احمد وحیدی وزیر کشور به همراه مجید میراحمدی معاون امنیتی و انتظامی و رییس ستاد مرکزی اربعین و استاندار ایلام از صبح امروز تاکنون از تمامی بخش های پایانه مرزی مهران بازدید کردند  و از نزدیک در جریان مشکلات زائران و وضعیت مرزها قرار گرفتند .

هم اکنون جمعیت زیادی در مرز مهران و سایر مرزهای تعیین شده حضور دارند و افراد دیگری در مسیر اعزام به مرزها هستند .

احمد وحیدی روز جمعه در پایانه مرزی مهران از عموم زائرانی که قصد حرکت از شهرهای مبدا به سمت مرزهای اربعین را دارند خواست با توجه به ازدحام جمعیت و گرمای بسیار زیاد هوا برنامه سفر خود را به تعویق بیاندازند.

وی از عموم افرادی که می خواهند از شهرهای مبدا به سمت مرزها حرکت کنند خواست برنامه سفر را به تعویق انداخته تا این جمعیت در مرزها تخلیه و شرایط تسهیل شود.

وزیر کشور همچنین گفت: با توجه استقبال زیاد مردم برای ورود به کشور عراق برای زیارت عتبات، مرز مهران برای زواری که خارج این استان هستند، بسته است.

در حال حاضر افرادی که در داخل استان ایلام هستند، مشکلی برای تردد به کشور عراق ندارند و بصورت کاملا روان در حال تردد هستند.

وزیر کشور تاکید کرد: با خالی شدن پایانه های مرزی، تصمیمات و اتخاذ تمهیدات و ایجاد تسهیلات مناسب ، از طریق رسانه ها به استحضار مردم خواهد رسید.

در زمان حاضر در مهران ترافیک روان است و مشکلی در این راستا وجود ندارد و با مواکب با همه ظرفیت در حال خدمات رسانی هستند.

شهر مرزی مهران در استان ایلام با حدود ۲۳۰ کیلومتر فاصله با بغداد نزدیک‌ترین شهر مرزی کشورمان به پایتخت عراق و عتبات عالیات این کشور است که امروز به کانون فعالیت‌های صادراتی و تردد زوار با کشور همسایه تبدیل شده است. شهرستان مرزی مهران در ۸۵ کیلومتری جنوب غربی ایلام قرار دارد.

زائران منتظر اطلاعیه های ستاد اربعین باشند / مراجعه زائران جدید سبب سرگردانی می شود

حجم عظیمی از زائران روز گذشته به مرزهای ۴ گانه ایران‌ از جمله مرز خسروی مراجعه کردند و به دلیل ازدحام زیاد، طرف عراقی قادر به پذیرش زائران نیست.

با توجه به مراجعه حجم قابل‌توجهی از زائران اربعین حسینی طی شب گذشته و صبح امروز به مرز خسروی، هم‌اکنون در پایانه بین المللی خسروی و مسیرهای منتهی به آن، شاهد ازدحام جمعیت هستیم و به همین دلیل مراجعه زائران جدید سبب معطلی و سرگردانی آنان خواهد شد.

استاندار کرمانشاه هم با اشاره به حضور انبوه جمعیت زائران اربعین حسینی در مرز بین‌المللی خسروی و مسیرهای منتهی به مرز، از هم‌وطنان خواست که برای رسیدن به مرز عجله نکنند و با صبوری منتظر اطلاع رسانی ستاد اربعین باشند.

بهمن امیری مقدم گفت: تمام تلاش ما و همکارانم در استان کرمانشاه این است که انبوه زائران حاضر در مرز خسروی به‌سلامت و راحتی از مرز عبور داده شوند که این کار هم احتمالاً تا پایان امروز به طول خواهد انجامید.

وی عنوان کرد: پس‌از عبور زائران حاضر در قصرشیرین و پایانه بین‌المللی خسروی اطلاعات لازم برای مراجعه مردم از طریق رسانه ملی و رسانه‌های رسمی اعلام خواهد شد تا زائران با آرامش و امنیت خاطر به مرز خسروی مراجعه و از این مرز راهی کربلای معلی شوند.

فرمانده مرزبانی استان کرمانشاه  نیز از زائران اربعین خواست که به دلیل عدم توان طرف عراقی در پذیرش زوار از مراجعه به مرز خسروی تا اطلاع بعدی ستاد مرکزی اربعین خودداری کنند.

سردار کیاست سپهری از زائران خواست هرجا هستند در همان مکان توقف کنند و ادامه راه ندارند و منتظر اطلاعیه های ستاد مرکز اربعین باشند.

مرز خسروی در شهرستان مرزی قصرشیرین در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است که خسروی – منذریه مسیر اصلی به سمت جاده بغداد پایتخت عراق و از این طریق به کشور سوریه و در نهایت به حلب و سپس ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

زائران تا رفع مشکل تردد صبور باشند

در مرز باشماق نیز تردد زائران به دلیل حجم بالای مراجعه کنندگان و نبود امکانات لازم در آنسوی مرز، فعلا ممکن نیست و زائران باید تا رفع مشکل صبور باشند .

فرماندار مریوان از زائران خواست در محل های اسکان در شهر مریوان حضور داشته باشند و به مرز باشماق مراجعه نکنند

اسماعیل احمدی تصریح  کرد :به محض رفع مشکل از جانب طرف عراقی، تردد و پذیرش زائران انجام خواهد شد.

 از صبح امروز تاکنون ۲ هزار و ۱۳۶ زائر از مرز باشماق خارج شده اند و از ۱۴ شهریور تاکنون هفت هزار و ۷۸۷ زائر از این مرز برای عزیمت به عتبات عالیات استفاده کرده‌اند.

فرماندار مریوان با اشاره به اینکه خروج زائران از مرز باشماق از ساعت ۶ صبح تا ۱۷ عصر انجام می‌شود، اضافه کرد: تعداد موکب‌ها در حال افزایش است و تاکنون مشکلی از لحاظ اسکان و پذیرایی از زائران وجود نداشته است.

امسال با تصمیم وزارت کشور، مرز باشماق مریوان برای اولین بار جهت تردد زائران اربعین انتخاب شده است. تردد زائران از مرز باشماق از ۱۵ شهریور به صورت رسمی آغاز شده و دستگاه‌های خدمات رسان و سایر ادارات مرتبط با خروج زائران اربعین، در مرز باشماق مستقر شده‌اند و در شیفت‌های مختلف کاری، پاسخگوی زائران هستند.

تردد روان در مسیرهای منتهی به پایانه مرزی تمرچین/ همراهی مردم با پلیس 

با وجود حجم بالای مراجعه زائران به پایانه مرزی تمرچین، تردد در مسیرهای منتهی به این پایانه در حال حاضر روان است و مینی بوس‌هایی در پارکینگ‌ها تدارک دیده شده تا زائران بعد از پارک خودروهای خود با مینی بوس به مرز منتقل شوند و از بروز ترافیک خودداری شود.

در حال حاضر ۲ تا سه هزار نفر در پارکینگ مورد نظر مستقر هستند تا به پایانه منتقل شوند.

فرمانده پلیس راه آذربایجان‌غربی گفت :مردم همراهی مناسبی با پلیس دارند و به توصیه‌های پلیس عمل می کنند تا از بروز ترافیک و حوادث جلوگیری شود.

سرهنگ رضا پناهی مقدم از مسافران خواست تا برنامه ریزی سفر داشته باشند./ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.