تاریخ انتشار : دوشنبه ۲ آبان ۱۴۰۱ - ۹:۲۲

حذف مدارس کانکسی، اقدام دولت برای برقراری عدالت آموزشی در ایلام

حذف مدارس کانکسی، اقدام دولت برای برقراری عدالت آموزشی در ایلام
ایلام - پیش تر و در دهه ۷۰ بود که به علت جمعیت بالای دانش آموزان در بسیاری از مدارس از کانکس استفاده می شد، اتاقک هایی سفید رنگ که بیشتر در گوشه ای از حیاط مدرسه دایر و بخشی از دانش آموزان در آن یک کلاس را تشکیل می دادند.

 

وجود این اتاقک های سفید رنگ به مدارس خاصی مربوط نبود چراکه به علت جمعیت بالای دانش آموزان در سه دهه قبل آموزش و پرورش احداث این کانکس ها را تنها راهکار برای افزایش پوشش تحصیلی دیده و با ایجاد آن موجب شده بود تا دانش آموزان از تحصیل باز نمانند.

رفته رفته این کانکس ها جایگزین مدارس چادری در مناطق روستایی و عشایری کوچرو شدند بطوریکه دانش آموزان این مناطق خود را همردیف برخورداری از امکانات دانش آموزان مناطق شهری می دانستند و آنها نیز در این اتاقک ها تحصیل می کردند.

اگرچه این کانکس ها جایگزین مناسبی برای مدارس چادری و بدون ساختمان بودند اما سرما و گرمای فضای داخلی آن در فصول گرم و سرد و خطرات ناشی از استفاده اجباری از بخاری های چکه ای برای گرم کردن این فضاها هیچگاه از خاطر دانش آموزانی که در این کلاس ها درس خوانده نمی رود و به یکی از مهم ترین خاطرات تلخ آنها تبدیل شده است.

طی چند سال اخیر اگرچه اقدامهایی برای جمع آوری کانکس ها و جایگزین کردن آنها با مدارس ساختمانی انجام گرفته اما همچنان شماری از این مدارس در نقاط مختلف کشور و به تبع این استان وجود دارد.

اما در دور نخست سفر استانی رئیس جمهور در مهرماه سال گذشته به استان ایلام احداث مدارس ساختمانی بجای مدارس کانکسی مناطق عشایری به عنوان یکی از مصوبه های این سفر در دست اقدام قرار گرفت که بر اساس اعلام اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس ایلام این مصوبه اکنون در مرحله اجرا قرار گرفته است.

 

برچیده شدن مدارس کانکسی مستقل در ایلام

به گفته مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس ایلام، این طرح ویژه جمع آوری مدارس کانکسی بالای ۱۱ دانش آموز بوده که در بررسی های انجام شده این فضاها در مناطق عشایری این استان دایر هستند.

جلال حمره بیان کرد: بر اساس بررسی های انجام گرفته در مجموع ۱۲ مدرسه در استان ایلام این شرایط را داشته و در مناطق عشایری پنج شهرستان مهران، هلیلان، ملکشاهی، آبدانان و چرداول وجود دارند.

وی با ذکر اینکه این مدارس همگی مقطع ابتدایی هستند، بیان کرد: در این طرح مدارس یک کلاسه جایگزین این کانکس ها شده و برای استفاده دانش آموزان احداث می شوند.

به گفته مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس ایلام، از این تعداد ۱۲ مدرسه، ساخت ۲ فضا با اعتبار حدود ۲۰ میلیارد ریال آغاز و مابقی نیز در مرحله پیمان سپاری هستند.

حمره پیش بینی کرد تا پایان سال جاری این مدارس احداث و کل کانکس های این مناطق جمع آوری و دانش آموزان در مدارس استاندارد تحصیل کنند.

وی بیان کرد: اعتبار ساخت این مدارس از محل اعتبارهای ملی، بنیاد برکت و افراد خیر تامین و هزینه خواهد شد.

به گزارش ایرنا، اجرای این مصوبه سفر ریاست جمهوری گامی مهم برای برقراری عدالت آموزشی و تحصیلی در این استان بوده و از طرفی دیگر موجی از امید را برای تحصیل بین دانش آموزان عشایری این استان رقم خواهد زد.

۱۰۰ هزار دانش آموز در استان ایلام در مقاطع مختلف به تحصیل اشتغال دارند./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.