تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۱

بهره‌برداری عجولانه از آب‌های ژرف تبعات منفی زیادی دارد

بهره‌برداری عجولانه از آب‌های ژرف تبعات منفی زیادی دارد
تهران- رئیس مؤسسه تحقیقات آب وزارت نیرو گفت: استفاده از آب‌های ژرف باید پس از تکمیل مطالعات و نهایی‌شدن نتایج و با درنظرگرفتن مسائل زیست‌محیطی باشد، در غیر این صورت تبعات منفی زیادی به همراه خواهد داشت.

 

«محمدرضا کاویان‌پور» در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ما افزود: وظیفه مؤسسه تحقیقات آب بر اساس مأموریتی که به آن محول می‌شود انجام تحقیق و مطالعه در هر زمینه جدیدی در باره منابع آبی است

وی آب‌های ژرف را یکی از این زمینه‌های جدید برشمرد و خاطرنشان ساخت: از سال‌های پیش یک سری مطالعات جامعی در مؤسسه تحقیقات آب انجام‌گرفته و گزارش‌های آن نیز داده شده است.

رئیس مؤسسه تحقیقات آب وزارت نیرو گفت: پتانسیل‌های ایران در زمینه آب ژرف هم شناسایی شده است که به‌عنوان پتانسیل مطرح هستند.

کاویان‌پور ادامه داد: البته نقاط امیدبخشی هم پیدا شده که نیاز به مطالعات تکمیلی مثل مطالعات ردیابی، هیدرو شیمی، ژئوفیزیک و غیره دارد.

وی افزود: این مطالعات قاعدتاً این امکان را فراهم می‌کند تا ما آن نقاط امیدبخش را تبدیل به پتانسیلی که قابل‌بهره‌برداری باشد کنیم.

رئیس مؤسسه تحقیقات آب وزارت نیرو خاطرنشان کرد: البته تا وقتی این اتفاق‌ها رخ ندهد آن نقاط تبدیل به نقاط بهره‌برداری نباید شوند؛ زیرا تبعات زیست‌محیطی داشته و نیز تبعات منفی برای سفره‌های زیرزمینی دارد و هم چنین تبعات روی چاه‌ها، چشمه‌ها و غیره خواهد داشت.

کاویان‌پور گفت: اگر اینها کامل دیده نشود ممکن است تبعات آن چند سال دیگر گریبان‌گیر شود؛ بنابراین مطالعات باید واقعاً جامع و کامل باشد تا بتوان اظهارنظر درست کرد که در این بحث‌ها چاه‌های اکتشافی هم جای دارد.

وی ادامه داد: پس از انجام مطالعات باید مدل‌سازی شده و بعد پتانسیل سنجی و بعد وارد فاز بهره‌برداری شد که در این فاز هم قاعدتاً باید با طمأنینه و آرامش باشد که تبعات منفی نداشته باشد.

رئیس مؤسسه تحقیقات آب گفت: بنابراین همه باید منتظر باشند تا مطالعات کامل انجام و نتایج حاصل شده و بعد نقشه جامع دیده شود که فاز بهره‌برداری هم در کنار آن دیده شود که مسائل زیست‌محیطی هم در آن دیده شود./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.