تاریخ انتشار : یکشنبه ۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۳

وزارت نفت:

دولت هم‌زمان با توسعه روابط با شرق مذاکره برای رفع تحریم‌ها را دنبال می‌کند

دولت هم‌زمان با توسعه روابط با شرق مذاکره برای رفع تحریم‌ها را دنبال می‌کند
تهران- وزارت نفت اعلام کرد: در دولت سیزدهم مبنای سیاست خارجی، مبتنی بر سه اصل «عزت، حکمت، مصلحت» و توازن در نگاه به شرق و غرب بوده است و هم‌زمان با توسعه روابط با محور شرق مذاکره با محور غرب جهت رفع تحریم‌های غیرقانونی و یک‌جانبه را با جدیت دنبال کرده و خواهد کرد.

وزارت نفت در پاسخ به گزارش روز ۱۴/۹/۱۴۰۱ روزنامه «آرمان ملی» با عنوان «اهمال ایران و رفع تحریم رقیبان»، اعلام کرد: همکاری‌های مشترک جمهوری اسلامی ایران، روسیه و ونزوئلا با توجه به سبقه راهبردی و پیشینه طولانی‌مدت دو کشور در حوزه بازار انرژی مثبت بوده و در تجارت انرژی نباید به نگاه صفر و صدی و یک‌جانبه اکتفا کرد. برای صادرات بدون مانع نفت خام و مشتقات فرآورده‌های نفتی به دو ابزار سیاسی و بانکی نیاز داریم که در عمل وجود ندارد. قراردادهای نفتی کشورمان به دلیل تحریم، سیاسی شده و امکان انعقاد قرارداد به‌صورت مستقیم امکان‌پذیر نیست درباره ابزار بانکی هم باید بگوییم که شبکه بانکی از مهم‌ترین اجزای تجارت حوزه نفت می‌باشد و شرایط سخت تحریمی فروش نفت باعث شده تا از راهکارهای جایگزین استفاده شود.

اصولاً نگاه سطحی به همکاری‌های بین‌المللی بدین‌گونه که یا رقیب صددرصدی و یا شریک صددرصد در جهان منسوخ شده است و کشورها آمیزه‌ای از هر دو وضعیت را در روابط فی‌مابین خود تجربه می‌کنند.

گزارش روزنامه «آرمان ملی» بدون توجه به تحریم‌های ظالمانه غرب ادعا کرده که اهمال از جانب ایران بوده که بسی جای تعجب است رجالی که ۸ سال کشور را معطل مذاکره نمودند آیا دستاوردی جز تحریم بیشتر و فرصت سوزی داشتند؟ صادرات کمتر از چهارصد هزار بشکه امروز به عددهای بسیار بالاتری رسیده و در موضوع همکاری روسیه با ایران باید گفت که همکاری در دو بعد تولید و توسعه قابل اجراست. اگر اهمالی بوده در دولت‌های گذشته اتفاق افتاده است که زیرساخت‌های لازم جهت بهره‌برداری از فرصت‌های موجود را به کشور نمی‌دهد که البته ضعف زیرساخت‌های ریلی و بندری یکی از اهم موارد اختلال و توسعه همکاری‌ها بوده است.

البته برای عبور از روند سابق، روس‌ها می‌توانند در توسعه با ما همکاری مشترک داشته باشند. در بخش بازار هم با تشکیل باشگاه تحریمی‌ها و کنسرسیوم مشترک همکاری‌های ایران و روسیه ذیل کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی موضوعات مهمی در جریان است در موضوع انرژی باید از نگاه صفر و صدی عبور کرد ما باید هم نیاز کشور را تامین کنیم و هم یک بازیگر مطرح باشیم.

از منظر روابط بین‌الملل یک اصل پذیرفته شده و پیش‌فرض وجود دارد که هیچگاه نباید همه تخم‌مرغ‌ها را در یک سبد گذاشت در دولت سیزدهم مبنای سیاست خارجی، همان گونه که ریاست جمهوری بارها تاکید کردند مبتنی بر سه اصل «عزت،حکمت، مصلحت» و توازن در نگاه به شرق و غرب بوده است و هم‌زمان با توسعه روابط با محور شرق مذاکره با محور غرب جهت رفع تحریم‌های غیرقانونی و یک‌جانبه را با جدیت دنبال کرده و خواهد کرد.

روزنامه «آرمان ملی» در گزارش خود که در آن به قیمت‌گذاری روی نفت روسیه، چین و هند اشاره شده نوشته بود که آنها را بیش از پیش به سمت بازار نفت روسیه متمایل می‌کند و تنها شانسی که ایران در این میان دارد این است که نفت خود را به قیمتی پایین‌تر از ۶۰ دلار به شرکت‌های خرد چین بفروشد و این بازار کوچک، پاسخگوی تولیدات نفت ایران و نیاز به تامین ارز معتبر بین‌المللی نخواهد بود./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.