تاریخ انتشار : پنجشنبه ۸ دی ۱۴۰۱ - ۹:۲۶

یازده روز در سوگ هزار و دوازدهمین سرباز * نجمه حسنی

یازده روز در سوگ هزار و دوازدهمین سرباز   * نجمه حسنی
کرمان - گذر به گذر دیار کریمان در آستانه سومین سالگرد شهادت سردار دل‌ها به عنوان هزار و دوازدهمین سرباز تدفین شده در گلزار شهدای کرمان، ۱۱ روز به سوگ می‌نشیند.

 

هرچند داغ جانسوز و جانکاه سرباز وطن، حاج قاسم سلیمانی که خود آرزو کرد هزار و دوازدهمین شهید گلزار شهدای کرمان باشد، غمی است که هر روز و هر لحظه با اهالی این دیار و البته جامعه مسلمان، آزادیخواه و آزاداندیش است؛ اما دی و روزهایش برای کرمان بیش از همه جا، بوی غم و ماتم می دهد؛ بوی نبودن ها و بوی اشک های پی در پی.

دیماه که می رسد، غم سرتاسر کرمان را فرا می گیرد، یاد بامداد غم و آن طلیعه بی خورشید سیزدهم دی، دل اهالی این دیار را می لرزاند و غمناکشان می کند، اما انبوه این ماتم و درد نتوانسته از برنامه ریزی ها و تلاش های مسئولان و مردم این دیار برای هرچه باشکوه تر برگزار شدن آیین سالگرد شهادت حاج قاسمشان بکاهد.

چنانچه مسئولان کرمانی بنا بر آن دارند بعد از گذر از بحران ویروس مهلک کرونا طی سال های اخیر برای سومین سالگرد شهادت سپهبد شهید سلیمانی، سنگ تمام بگذارند که در این راستا از هشتم تا هجدهم را در سوگ سردار برنامه ریزی کرده اند و برنامه های مختلفی را تدارک دیده اند.

پیش بینی ورود روزانه حدود ۲۰ هزار زائر برای شرکت در سومین سالگرد شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی خود آغازی است برای انجام تدارکات فراوان در این دیار تا میزبانی شایسته آن هم در زمستان سرد کرمان رقم بخورد.

حالا از مردم گرفته تا مسئولان کرمانی در تکاپو و تلاش هستند که زمینه ساز حضور بی مشکل زائران حاج قاسمشان باشند و در این زمینه از آماده سازی منازل شخصی گرفته تا تامین روشنایی معابر، افزایش ظرفیت پارکینگ ها، راه اندازی ۲۸۰ موکب، تدارک شام و نهار برای زائران و نیز برنامه مهم اسکان رایگان زائران سومین سالگرد شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در حال تمهید است.

راه اندازی کمیته های مردمی با ۱۳ گروه و ۲۱ برنامه شاخص، ایجاد ۱۷ کمیته، اجرای ویژه برنامه هایی چون محفل غم، سوگ یار، یاد جاودانه، شب خاطره، محفل انس با قرآن، مسابقه وصیت‌نامه و غیره در محل بیت الزهرای موقوفه شهید سلیمانی در ایام سالگرد شهادت سردار سلیمانی با شعار “جان فدا” نیز برگزار می شود.

قرار است برنامه های سومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی با دعای کمیل در روز پنجشنبه هشتم دی ماه در گلزار شهدای کرمان آغاز شود و با برگزاری اجلاسیه پایانی در روز ۱۸ دی ماه در مصلای امام علی(ع) به اتمام برسد و در این میان نیز برنامه های مختلفی تدارک دیده شده است.

زائران غیرکرمانی بخوانند

در این عرصه برای آسایش زائران خارج از استان و اسکان و سایرخدمات مناسب برای آنان، نرم افزار «دیار مرد میدان» در سایت این رویداد به نشانی dmmk.ir ;i که از طریق برنامه بازار هم قابل نصب است و نیز ایستگاه های “از من بپرس” در ورودی های اصلی شهر کرمان برای راهنمایی زائران سومین سالگرد شهادت سپهبد شهید سلیمانی پیش بینی و راه اندازی شده است.

وجود ۲۸۰ موکب در ایام سالگرد شهادت حاج قاسم در کرمان که ۲۱۲ موکب در گلزار شهدا، ۶۰ موکب در سطح شهر کرمان و هشت موکب در ورودی های اصلی استان مستقر است حال و هوای خاصی به این استان بخشیده و همه ظرفیت ها را به هم متصل کرده تا میزبانی شایسته از زائران سردار دل ها در کرمان صورت گیرد.

برگزاری یادواره شهدای مدافع سلامت، گردهمایی تقریب مذاهب، گردهمایی فرزندان شهدا، اساتید و دانشجویان و نخبه های شهر کرمان، گردهمایی یاد یاران، بچه ها و همرزمان حاج قاسم از سراسر کشور و اجلاسیه اصلی در مصلای کرمان نیز تدارک دیده شده است.

همچنین ۱۵ برنامه شاخص در کمیته شهرستان ها شامل یادواره شهدای مدافع حرم در بردسیر، سالگرد شهادت سردار شهید حاج حسین پورجعفری در گلباف، یادواره عشایر در جیرفت و رابُر، همایش آیین برادری و کرسی های تلاوت و کمک های مومنانه، تشکیل بزرگترین کانال خبری و تحلیلی در روبیکا، پخش کمیک موشن هزار و دوازدهمین نفر، مسابقه سواد رسانه‌ای سردار دل ها، مستندهای کوتاه، تولید کتاب صوتی از چیزی نمی ترسیدم، تولید مستند مقایسه مالک اشتر و سردار دل ها، شب خاطره خبرنگاران و عکاسان، شب شعر، رادیو مقاومت، ۱۹ عنوان برنامه در کمیته ورزشی و برنامه های متعدد در کمیته فرهنگی از جمله رویداد روایت حبیب، نقل قاسم درباره نقش شهید سلیمانی در عملیات والفجر ۸ و نیز افتتاحیه جشنواره عمار از جمله این اقدامات است.

برنامه ها برای محرومیت زدایی

برنامه های سالگرد شهادت سردار دل ها فقط در موارد مطرح شده مناسبتی و امور فرهنگی خلاصه نمی شود بلکه اجرای پروژه های محرومیت زدایی از جمله دیگر برنامه های هفته مقاومت در کرمان است که رزمایش گروه های جهادی پزشکی، اجرای پروژه های محرومیت زدایی در شهرستان محروم ریگان، افتتاح پروژه های آبرسانی در ۶۳ روستای نرماشیر و آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد در گلزار شهدا از جمله آنهاست.

در این زمینه همچنین پویش نذر خون، رزمایش کمک های مومنانه و معیشتی و توزیع جهیزیه تدارک دیده شده است.

تمهیدات گلزار شهدا

اما در کنار این اقدامات ایمن سازی گلزار شهدای کرمان نیز در دستور کار مسئولان قرار داشته به طوری که با رصد شرایط موجود در کمیته های مختلف و نهایی کردن فاز نخست ساماندهی گلزار شهدا و ایمن سازی این مکان با متلاشی کردن سنگ ۴۰ تنی در کوه های صاحب الزمان (عج)، نصب ۱۰ بخاری، آماده سازی پارکینگ ضلع غربی گلزار شهدا و ساماندهی گلزار شهدای ۱۷ دی انجام شده است.

همچنین آنطور که گزارش شده ساماندهی ورودی های شهر و گلزار شهدا، تامین روشنایی معابر در این محل، ایجاد زیرساخت های شبکه آب، برق، گاز و دیگر ملزومات، ایجاد چندین سرویس بهداشتی و حمام و سایر خدمات در دستور کار قرار گرفته اجرایی شده است.

تعبیه چندین پارکینگ و آسفالت آنها و نیز ترمیم معابر منتهی به گلزار شهدا نیز از دیگر خدمات بوده تا امسال میزبانی شایسته از زائران سردار دل ها به شکل مناسب عملیاتی شود./ایرنا

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.