تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۳

فعالیت یک هزار و ۹۷۰ خودرو حمل و نقل عمومی در ایلام

فعالیت یک هزار و ۹۷۰ خودرو حمل و نقل عمومی در ایلام
ایلام - معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان ایلام گفت: ۷۳ درصد آلودگی های هوا ناشی از فعالیت وسایل نقلیه عمومی و شخصی است و در شهر ایلام یک هزار و ۹۷۰ اتوبوس و خودرو حمل و نقل عمومی در سطح استان وجود دارد.

 

علی طاهر سارایی روز چهارشنبه در دیدار با جمعی از مسوولان انجمن های مردم نهاد فعال زیست محیطی، اساتید دانشگاه ها، شرکت های دانش بنیان و بنیاد ملی نخبگان به مناسبت هفته هوای پاک اظهار داشت: باید به منظور جلوگیری و یا کاهش میزان آلودگی ها، ناوگان های فرسوده از رده خارج و با وسایل نقلیه جدید جایگزین و یا بهسازی شوند.

وی با بیان اینکه در استان ایلام سوخت گازوییل مورد مصرف خودروهای سنگین استاندارد و یورو چهار است، افزود: در زمینه عرضه سوخت گازوییل مشکل خاصی وجود ندارد و همچنین در صنایع استان با وجود بهره مندی از گاز سوخت مازوت مورد استفاده نیست.

معاون محیط زیست ایلام ادامه داد: برای اجرای مفاد مصوبه قانون هوای پاک همه مردم، مسوولان، وزارتخانه ها و نهادها درگیر هستند ، ۱۴ وزارتخانه به طور مستقیم برای اجرای این قانون نقش دارند و اجرای آن به تنهایی از عهده حفاظت محیط زیست خارج است.

سارایی تاکید کرد: حفاظت از محیط زیست نیازمند کمک و همکاری همگانی و نیازمند فرهنگ سازی علمی و عملیاتی بین همه اقشار مختلف مردم است، چرا که تمام آحاد جامعه در برابر محیط زیست انسانی و طبیعی دخیل هستند.

وی اضافه کرد: یکی از مهمترین محورهای حفاظت از محیط زیست، جلوگیری از بیابان زایی و مقابله با کانون های تولید ریزگرد است ، برای مهار این کانون ها به جای مالچ نفتی آلوده به فلزات سنگین و مخرب از مالچ های جدید موسوم به دوستدار محیط زیست استفاده می شود که توسط شرکت های دانش بنیان تولید و عرضه شده است.

وی تاکید کرد: در سفر اخیر رییس سازمان حفاظت محیط زیست به استان، بیابان های ایلام به عنوان پایلوت استفاده از این مالچ های جدید دوستدار محیط زیست انتخاب شده است و به هیچ عنوان اجازه استفاده از مالچ های نفتی دارای فلزات سنگین و مخرب برای بیابان های استان داده نمی شود.

سارایی افزود: طبق قانون باید همه طرح های توسعه ای پیوست زیست محیطی داشته باشند و برای پروژه های کلانی چون پتروشیمی و پالایشگاه گاز که از گذشته جانمایی شده اند نیز پیوست های زیست محیطی اجباری تعریف شده است و معدودی از طرح ها فاقد پیوست های زیستی هستند.

وی گفت: برای شرکت سیمان به عنوان یک واحد آلاینده تا پایان سال جاری نسبت به نوسازی تجهیزات شرکت مهلت داده شده و این شرکت اکنون باتوجه به میزان آلایندگی خود و تجهیزات قدیمی و از رده خارج به صورت ساعتی جریمه می شود و طبق اخطارهای قبلی در صورت عدم توجه به نوسازی تجهیزات تا پایان سال جاری، حکم تعطیلی این شرکت از محاکم قضایی اخذ می شود.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان ایلام اظهار داشت: کارایی پساب شرکت پتروشیمی تا قبل از راه اندازی واحد الفین مورد تایید بود اما با راه اندازی این واحد و چرخه ناقص تکمیل پالایشگاه و پتروشیمی اکنون این ۲ شرکت نیز در زمره واحدهای آلاینده هوا با پرونده مفتوح قرار دارند.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست ایلام هم گفت: یکی از مهمترین معضلات محیط زیست استان در حوزه ساخت و سازهای غیرمجاز و بی رویه در عرصه های طبیعی یا حاشیه شهرها است که به صورت خانه باغ یا ویلا احداث می شوند.

علیرضا محمدی ادامه داد: تخریب این ساختمان ها با چالش و موانعی همراه است که با همکاری و همراهی مسوولان ارشد استان، محاکم قضایی و نیروی انتظامی امکان پذیر است.

وی تاکید کرد: در خصوص واحدهای آلاینده یا ساخت و سازهای غیرمجاز از سوی کارشناسان محیط زیست شناسایی، پیگیری، معرفی به محاکم قضایی، تعقیب قضایی و حتی در پاره ای از موارد تعطیلی این واحدها در صورت تمکین از اخطارها انجام می گیرد اما همراهی دستگاه دیگر ضروری و اجتناب ناپذیر است.

به گزارش ایرنا، این نشست با حضور مسوولان تعدادی از انجمن های مردم نهاد فعال زیست محیطی، استاتید دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی، شرکت های دانش بنیان و بنیاد ملی نخبگان برگزار و اعضا در خصوص مشکلات، موانع و مخاطرات زیست محیطی تبادل نظر کردند.

۲۴ تا ۳۰ دیماه هفته هوای پاک نام گذاری شده و تحقق هوای پاک، حقوق عامه و اراده ملی شعار امسال این هفته است./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.