تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۰

معاون وزیر جهاد کشاورزی: افتتاح ۱۴۱۸ پروژه آب و خاک در دولت سیزدهم

معاون وزیر جهاد کشاورزی: افتتاح ۱۴۱۸ پروژه آب و خاک در دولت سیزدهم
تهران- معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی از افتتاح یک هزارو ۴۱۸ پروژه آب و خاک کشاورزی در دهه فجر سال ۱۴۰۲ خبرداد و گفت: این پروژه‌ها با اعتباری بالغ بر یک هزارو ۷۳۳ میلیارد تومان در سطح ۳۶ هزارو ۶۱۲ هکتار از اراضی کشاورزی است.

«صفدر نیازی شهرکی» امروز (سه شنبه ۱۸ بهمن) در نشست خبری خود به مناسبت گرامیداشت دهه مبارک فجر افزود: با اجرای این تعداد پروژه آب و خاکی برای ۱۸ هزارو ۷۲۷ اشتغالزایی ایجاد می شود که در ارتقای بخش کشاورزی و تامین امنیت غذایی کشور اثرگذار است.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: در دهه مبارک فجر امسال ۲۱ هزارو ۸۲۷ هکتار سامانه نوین آبیاری، ۵۷۹ هکتار تجهیز و نوسازی، ۱۳۱ رشته مرمت و بازسازی قنوات به طول ۱۰۰ کیلومتر، ۲۳۱ مورد احداث کانال آبیاری و لوله گذاری به طور ۲۳۵ کیلومتر، ۱۶ پروژه در سطح هشت هزار و ۸۵۶ کیلومتر عملیاتی خواهد شد.

برقی شدن ۲۸۴ حلقه چاه آب

نیازی شهرکی از برقی شدن ۲۸۴ حلقه چاه آب با همکاری وزارت نیرو خبرداد و گفت: براساس آمارهای موجود در کشور ۴۵۰ هزار حلقه چاه مجاز و بین ۳۸۰ تا ۴۰۰ هزار حلقه چاه غیرمجاز داریم که انتظار می رود وزارت نیرو وضعیت چاه های کشاورزی را تعیین تکلیف کند.

به گفته وی، هنوز حدود ۱۵۰ هزار حلقه چاه بخش کشاورزی برقی نشده است که این نیز مستلزم مشارکت وزارت نیرو است.

چالش جدی اقتصادی نبودن باغات کشور به دلیل تغییر کاربری‌ها

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی اظهارداشت: اکنون یکی از چالش های ما در تولیدات کشاورزی اقتصادی نبودن باغات کشور است زیرا یک زمانی باغات کشوراقتصادی بودند اما اکنون بخش عمده این باغات معیشتی است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر با تغییر کاربری ها بخشی از باغات اقتصادی کشور خرد شده و تحت عنوان باغچه است که دیگر شرایط تفریحی و تفننی دارند.

ممنوعیت ساخت مسکن و تغییر کاربری در سطح ۳.۵ میلیون هکتار اراضی کشاورزی درجه یک و دو

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به ایرنا درباره وضعیت حاصلخیزی خاک کشور گفت: خاک کشور از لحاظ حاصلخیزی و مواد آلی و بافت وضعیت خوبی ندارد، اکنون خاک کشاورزی از کلاس یک تا ۶ درجه بندی می شود که خاک کلاس ۶ غیرزراعی محسوب می شود.

وی تصریح کرد: بر اساس آمارهای موجود، خاک کلاس یک بخش کشاورزی در سطح یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار ( به طور عمده دشت قزوین و اراضی شمال کشور)، خاک کلاس دو در سطح دو میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار و خاک کلاس سه بیش از ۳ میلیون هکتار است.

نیازی شهرکی اظهار داشت: براساس تبصره دو ماده ۹ قانون جهش مسکن تغییر کاربری اراضی کشاورزی کلاس یک و دو در سطح ۳.۵ میلیون هکتار ممنوع است.

به گفته وی، اکنون بافت خاکی کشور از لحاظ قلیایی، اسیدی، میزان نیترات، پتاس، کربن و گوگرد خاک به طور دقیقی مشخص نیست.

وی فرسایش خاک را ۱۶ تن در هکتار عنوان کرد و گفت: برای اصلاح خاک کشور نیازمند ترسیم نقشه خاک در مقیاس یک دو هزارم ، اعتبار بیش از ۳ هزار میلیارد تومانی طی مدت زمان ۵ ساله و تغذیه کودی خاک هستیم تا شرایط این عنصر پایه تولید به سمت بهبود سوق داده شود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر با چالش جدی شوری ۶ میلیون هکتار خاک اراضی کشور روبرو هستیم که باید تمهیدات لازم در این خصوص اندیشیده شود.

وزارت نیرو آب حجمی به کشاورزان تحویل دهد

معاون آب و خاک وزارت جهادکشاورزی گفت: برای مشخص شدن میزان آب مصرفی بخش کشاورزی منابع مالی زیادی را نیاز داریم درحالی که وزارت نیرو می‌تواند با تحویل حجمی آب به کشاورزان مصرف دقیق آب این بخش را مشخص کند.

وی اظهارداشت: طبق آمار وزارت نیرو میزان مصرف آب بخش کشاورزی ۸۷ میلیارد متر مکعب است درحالی که طبق نظر کارشناسان موسسه تحقیقات فنی مهندسی این رقم ۷۱ میلیارد متر مکعب است.

وجود ۴۱ هزار رشته قنات در کشور

نیازی شهرکی گفت: اکنون ۴۱ هزار قنات در کشور داریم که متوسط طول هر قنات یک کیلومتر است که از این میزان قنات ۱۶ هزار کیلومتر مرمت و بازسازی شده است.

وی با بیان اینکه قنوات منابع‌ آبی کم هزینه ای هستند اما هزینه نگهداری آنها بالاست اضافه کرد: برای این بخش ۲۶ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که کل قنوات مرمت و بازسازی شوند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به طرح آبخیز تا جالیز افزود: این طرح برای حفظ منابع آبی در تمامی اراضی کشاورزی کشور اجرا می شود که باید در بالا دست اراضی قنات، سدهای کوچک و آب بندان احداث شود.

به گفته وی، اکنون این طرح به طور مشخص در شمال کشور درحال اجراست که به ۷۶ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

نیازی شهرکی اظهارداشت: از مجموع ۸.۵ میلیون هکتار اراضی آبی کشور ۲.۵ میلیون هکتار آن باغ و مابقی زراعی است که یک میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار تجهیز و نوسازی مدرن در اراضی اجرا شده است.

وی اضافه کرد: در این سال ها آبیاری تحت فشار در سطح دو میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار اجرا شده که ۲.۶ میلیون هکتار آن توسط دولت و ۳۰۰ هزار هکتار توسط خود مردم انجام شده است.

فاز دوم طرح ملی خوزستان و ایلام نیازمند تامین اعتبار

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب و خاک، درباره اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری دشت خوزستان و ایلام در پاسخ به ایرنا تصریح کرد: فاز اول این طرح در سطح ۲۹۵ هکتار انجام شده و فازدوم آن در دست مطالعه است که نیازمند ۸۰ همت می‌باشد.

وی افزود: امیدواریم مطالعه فازدوم طی ۱ تا ۱.۵ سال آینده به اتمام برسد او در صورت تامین اعتبار در سال ۱۴۰۳ عملیاتی شود اما ممکن است تامین اعتبار این پروژه حتی ۱۰ سال نیز طول بکشد اما هر زمان اعتبار آن تامین شود به طور حتم اجرایی خواهد شد./ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.