تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۱

طرح های توسعه ای با حداقل تخریب محیط زیست مجوز فعالیت می گیرند

طرح های توسعه ای با حداقل تخریب محیط زیست مجوز فعالیت می گیرند
ایلام - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام گفت: طبق برنامه توسعه ششم تمام پروژه ها و طرح های دستگاه ها باید با ملاحظات پیوست های زیست محیطی باشد و مجری باید با حداقل تخریب زیست محیطی یک طرح را عملیاتی کند.

ابراهیم پیرزادیان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار داشت: به علت فشار انسان بر عرصه ها زاد و ولد درختان جنگلی به صورت شاخه زاد نسبت به دانه زاد بیشتر است و در برخی نواحی مرتفع خارج از دسترس انسان درختان به صورت دانه زاد تکثیر می یابند.

وی افزود: باید بهره برداران به گونه ای از فرآورده های جنگلی استفاده کنند که این انفال برای حیات وحش و نسل های آینده بشری دستخوش آسیب و تخریب نشود و نسل های بعد نیز قادر به بهره برداری مفید از جنگل ها باشند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام یادآور شد: جنگل در تثبیت خاک، ذخیره آب، تولید انواع فرآورده های جنگلی، ادامه حیات و زاد و ولد وحوش دارای ارزش زیستی بالایی است و برای حفظ و مدیریت اراضی جنگلی برنامه های جامع طرح حفاظت از جنگل ها تهیه کرده که این طرح در چارچوب اعتبارات ملی و استانی در حال اجراست.

پیرزادیان ادامه داد: با توجه به آسیب شناسی های انجام گرفته در عرصه های طبیعی و تفکیک اراضی ملی از مستثنیات بالغ بر ۹۹ درصد از اراضی ملی دارای کاداستر هستند و طرح کمربند سبز برای تفکیک مستثنیات از اراضی ملی بین این زمین ها در حال اجراست.

وی مدیریت پیشگیری از آتش سوزی و مهار سریع آن، مبارزه با آفات و امراض، تقویت نیروهای یگان حفاطت، کمک گیری از ظرفیت و توان انجمن های مردم نهاد، حضور نیروهای حفاظتی در عرصه ها و گشت مداوم شبانه روزی در اراضی ملی را از جمله اقدامات موثر برای حفظ و حراست از عرصه ها دانست.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام در مورد وضعیت زادآوری درختان بلوط هم توضیح داد: درخت بلوط در ۱۵ تا ۲۰ سال زندگی اولیه خود برای ادامه حیات نیازمند بهره مندی از سایه گونه مادری یا پرستار است که باتوجه به کاهش تراکم جنگل های طبیعی و برای جبران کاهش کمی و کیفی اراضی جنگلی دولت تصمیم به اجرای کاشت یک میلیارد اصله نهال در نقاط مختلف کشور متناسب با اقلیم هر منطقه کرده تا بر حجم تراکم اراضی جنگلی افزوده شود.

به گفته پیرزادیان در برنامه ششم توسعه با هدف تنفس و حفظ جنگل بهره برداری از مناطق جنگلی ممنوع شد، ولی برای تامین چوب مورد نیاز کشور، طرح زراعت چوب در دستور کار قرار گرفت و به این منظور در مناطق سردسیری نهال و درختچه صنوبر و در نواحی گرمسیری گونه سریع الرشد اوکالیپتوس کاشتهشده و با پساب و آب های مرزی آبیاری می شود.

به گزارش ایرنا، از گسترده ۲ میلیون هکتاری استان ایلام یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار آن را عرصه های طبیعی تشکیل داده است./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.