تاریخ انتشار : دوشنبه ۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۲

ماراتن نمایندگان برای اصلاح قوانین مادر/ ارایه ۷ هزار پیشنهاد بودجه‌ای

ماراتن نمایندگان برای اصلاح قوانین مادر/ ارایه ۷ هزار پیشنهاد بودجه‌ای
تهران - در حالی که تنها دو روز از آغاز بررسی جزئیات لایحه بودجه سال آینده در مجلس گذشته است، حجم بالایی از پیشنهادات از نمایندگان برای اصلاح تبصره ها و بندها و یا الحاق بندهای جدید ارایه شده که اغلب آنها با قوانین بالادستی و دائمی در تضاد هستند.

رسیدگی به جزئیات لایحه بودجه از روز ششم اسفند آغاز شده است و مجلس تا پایان بررسی این لایحه قصد دارد در سه نوبت کاری آن را بررسی و تا پیش از پایان سال قانون بودجه را به دست دولت برساند.

با این حال مروری بر روند بررسی بخش های درآمدی لایحه بودجه در هفت نوبت جلسه علنی مجلس نشان می دهد که نمایندگان تلاش دارند پیشنهادات متعددی را برای اصلاح بندها و تبصره های این لایحه ارایه کنند اما نکته قابل تامل اینکه اغلب این پیشنهادها مغایر با قانون برنامه ششم توسعه و دیگر قوانین بالادستی است و پیش از رای گیری، هیات رئیسه به نمایندگان متذکر می شود که پیشنهاد ارایه شده ماهیت قانونگذاری داشته و یا خلاف برنامه است و می بایست رای دو سوم نمایندگان را کسب کند.

این رویه در جلسه علنی روز دوشنبه مجلس، تذکر موسی غضنفرآبادی رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس را به دنبال داشت که خطاب به نمایندگان گفت: درست نیست که در قالب یک بودجه، قوانین اصلی را به هم بزنیم.

رقابت نمایندگان مجلس یازدهم برای ارایه پیشنهادات بودجه‌ای، آن هم در شرایطی که از خرداد سال آینده آخرین سال نمایندگی خود را آغاز می کنند، به حدی است که به گفته نماینده مردم رشت، سه گروه از سوی هیات رئیسه مامور بررسی پیشنهادها شده اند اما این پایان ماجرا نیست و برخی نمایندگان نسبت به اینکه هیات رئیسه اجازه نمی دهد تا پیشنهاد آنها مطرح شود، در صحن مجلس تذکر و یا اخطار می دهند.

برای نمونه در جلسه امروز مجلس جبار کوچکی نژاد نماینده رشت در مجلس در اخطار قانون اساسی خطاب به رئیس مجلس گفت: در خصوص پیشنهادات نمایندگان، هم آیین نامه داخلی وجود دارد و هم اینکه شما ۳ گروه تعیین کردید که در هنگام ارائه پیشنهاد با آنها بررسی و کنترل لازم صورت می گیرد.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در ارائه پیشنهادات زمانی که گروه های تعیین شده درست بودنِ پیشنهاد را عنوان می کنند اما هنگام ارائه پیشنهاد در صحن شما می گویید که پیشنهاد قابل طرح نیست، بنده نمی دانم آقایانی که کنار شما نشسته اند آیا کارشناسان شما هستند یا خیر، آیا قابل اعتماد هستند یا خیر و اگر قابل اعتماد هستند شما باید ارائه پیشنهاد را قبول کنید.

وی ادامه داد: نمی شود شما هم آیین نامه را در نظر نگیرید و مشورت کارشناسان را قبول نداشته باشد و در آخر بگویید که آیا این پیشنهاد درست است یا خیر؛ این نشان می دهد روند اداره جلسه با اشکال مواجه است و اعتقاد بر این است آنچه که کارشناسان در ارائه پیشنهاد قبول می کنند را شما نیز باید قبول کنید.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در پاسخ به این اخطار گفت: نزدیک به هفت هزار پیشنهاد ثبت شده است، ما در این ۱۰ روز به هر میزان که تلاش کنیم حداکثر می توانیم ۲۳۰ پیشنهاد را در صحن بررسی کنیم، از طرفی نیز هر یک از نمایندگان نیز اصرار دارند در هر تبصره ای تعدادی از پیشنهادات آنها بررسی و خوانده شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: به طور قطع نمی شود ۷ هزار پیشنهاد را بررسی کرد و با توجه به زمانبندی که مشخص شده و توافقی که صورت گرفته است، اجازه دهید که از این مسئله عبور کنیم./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.