تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۵

عبدالملکی: ۳۵۸ پروژه سرمایه گذاری در مناطق آزاد کشور آماده شده است

عبدالملکی: ۳۵۸ پروژه سرمایه گذاری در مناطق آزاد کشور آماده شده است
قشم - مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی از آماده شدن ۳۵۸ پروژه و بسته سرمایه گذاری به ارزش تقریبی ۲۴۰ هزار میلیارد تومان برای ارایه به سرمایه گذاران داخلی و خارجی در مناطق آزاد کشور خبر داد.

 

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت‌ الله عبدالملکی عصر یکشنبه در آیین تکریم و معارفه مدیران عامل قدیم و جدید سازمان منطقه آزاد قشم که در تالار وحدت این جزیره برگزار شد، اظهار داشت: مناطق آزاد برای کمک به تحقق شعار سال «مهار تورم، رشد تولید» برنامه های مدونی برای افزایش سرمایه گذاری دارد.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ ما وعده کرده ایم که به لحاظ شاخص های بهبود فضای کسب و کار، مناطق آزاد ما جزو مناطق بسیار مستعد و مناسب دنیا شوند، چون برنامه برای بهار ۱۴۰۲ در حال اجراست، اجازه می خواهم که نتایج آن را اواخر خرداد ماه اطلاع رسانی کنیم.

عبدالمالکی ادامه داد: خلاصه داستان این بهبود کسب و کار در سه کلمه «کاهش زمان ها»، «کاهش مراحل» و «کاهش مدارک» خلاصه می شود که اگر ما بتوانیم این سه مورد را به حداقل برسانیم می توانیم عنوان کنیم که فضای کسب و کار ما تا حد قابل ملاحضه ای بهتر شده است.

مشاور رییس جمهور توضیح داد: کار دوم یا بخش دوم برنامه جهش برای سرمایه گذاری تهیه بسته های سرمایه گذاری جهت معرفی به سرمایه گذاران داخلی و خارجی بود که از همکاران مان در مناطق آزاد کشور خواهش کردیم که هر منطقه ۵۰ بسته سرمایه گذاری شامل یک طرح توجیهی اولیه به علاوه مجوز بیلان لازم برای آغاز آن فعالیت را تهیه کنند و می دانید وقتی مجوز بیمه صادر می شود یعنی فرآیند اداری صدور مجوز طی شده است.

عبدالملکی اضافه کرد: ۳۵۸ پروژه به ارزش تقریبی ۲۴۰ هزار میلیارد تومان در زمستان گذشته توسط همکاران ما آماده شده است که در همین هفته های پیش رو اینها را در یک برنامه هایی جدی در دستور کار داریم و در اختیار سرمایه گذاران داخلی و خارجی قرار خواهیم داد و این برنامه هر سه ماه یکبار تکرار خواهد شد و به پیش خواهد رفت.

وی گفت: از این رو ما در سال ۱۴۰۲ که به نام مهار تورم و رشد تولید نامگذاری شده به فضل الهی یک جهش قابل ملاحظه در سرمایه گذاری در مناطق آزاد را خواهیم داشت.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی با اشاره به موضوع مدیریت در مناطق آزاد تجاری و صنعتی افزود: در ادبیات انقلاب اسلامی بی گمان مدیریت و مسوولیت یک مفهوم خیلی ویژه و متفاوت است و با معیارهای مادی ما می بینیم که مدیران در تراز انقلاب اسلامی از گرفتن مسوولیت گریزان و وقتی که مسوولیت را از آنها می گیریم خوشحال، شاداب و خندان هستند و این همان فرهنگ اصیل اسلامی است که دنبال مسوولیت نباشید، مسوولیت بار سنگینی است.

وی اظهار کرد: اما با معیار معنوی به‌هرحال «فَاستَبِقوا الخَیرات» اگر امکانی برای خدمت بیشتری فراهم شود باید از این فرصت و ظرفیت استفاده کرد به قول مقام معظم رهبری غریب به این مضمون در یکی از جلسات اخلاق می فرمودند که مومن دنبال مسوولیت نمی رود و گریزان است، اما اگر بار مسوولیت را روی دوشش گذاشتند و تکلیف کردند شانه زیر بار مسوولیت می رود.

مشاور رییس جمهور بیان داشت: ما واقعا خوشحالیم که در دولت سیزدهم که یک دولت مردمی است، مقامات و مسوولین آن حقیقتا دغدغه مردم را دارند با این روحیه در مدیران مواجه هستیم، افشار فتح الهی مدیرعامل سابق سازمان منطقه آزاد قشم یکی از مدیران اجرایی ممتاز در این دولت مردمی بودند و هستند و حقیقتا جزیره قشم یک مدیر خوب را در زمان تصدی مسوولیت وی به خودش دید و قطعا نام فتح الهی در این جزیره به نیکی ماندگار خواهد شد.

وی اظهار داشت: همچنین عادل پیغامی مدیرعامل جدید سازمان منطقه آزاد قشم نیز چند ویژگی مهم و بی نظیر دارد؛ ایشان بارها در تراز هیات دولت مطرح بودند و بابت متانت طبعی که دارند و ماموریت های دیگری که برای خودشان در نظر گرفتند نمی پذیرفتند، اما یکی از ویژگی های بسیار ممتاز ایشان این است که به قشم و مردم قشم عمیقا عشق می ورزند.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: مدیرعامل جدید سازمان مناطق آزاد شخصیتی ارزشمند، مورد اعتماد مقام معظم رهبری و مورد اعتماد و وثوق رئیس جمهور و این یک فرصت بسیار خوب برای جزیره قشم است که شخصی که در این تراز هم به‌هرحال دسترسی و مقبولیت دارند این مسوولیت را قبول کرده اند.

وی با بیان اینکه این یک فرصت بسیار عالی است که کارهای اساسی در این جزیره انجام شود و گره های مهم و بزرگ از این منطقه باز شود، افزود: شاید به لحاظ سرمایه مقبولیت تاکنون قشم چنین مدیری به نظر من به خودش ندیده باشد که در بالاترین سطح حاکمیت به‌هرحال مورد وثوق هستند، مدیرعامل جدید سازمان منطقه آزاد قشم یک فرد خلاق، یک اقتصاد دان برجسته در تراز ملی و بین الملی هستند و ایده های خوبی دارند.

عبدالملکی اظهار کرد: مدیرعامل جدید سازمان منطقه آزاد قشم در موفقیت های مدیرعامل قبلی این سازمان سهیم است چون عمده تصمیمات را با هم گرفته اند و ما در این دوره شاهد کار آمدترین تیم مدیریتی در بین مناطق آزاد کشور را به مدد حضور افشار فتح الهی و عادل پیغامی در هیات مدیره سازمان منطقه آزاد داشتیم.

اصلاح قوانین و ثبات مدیریتی برای رونق اقتصادی قشم ضروری است

در ادامه این مراسم سرهنگ پاسدار حجت امیری کیا فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه قشم گفت: متاسفانه دستورالعمل های و قوانین مغایر با روح مناطق آزاد اجازه فعالیت اقتصادی در جزیره پهناور قشم را از مردم گرفته و امروز اصلاح قوانین برای رونق اقتصادی قشم ضروری است.

وی گفت: یکی دیگر از مسائل مهم برای پیشرفت جزیره ثبات مدیریتی است و امیدواریم بی ثباتی مدیریتی در دوره جدید به پایان برسد.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه قشم ادامه داد: افشار فتح الهی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم یک نیروی نخبه بود که قشم را بعد از ۳۰ سال رشد داد و باعث روشن شدن نور امید در دل های مردم جزیره شد.

وی اضافه کرد: اعتماد به نیروهای قشمی و کمک از نیروهای موجود در جزیره یکی از خواسته های همه اهل این جزیره است و مجموعه بسیج آماده همه گونه همکاری و تعامل با مدیرعامل جدید سازمان منطقه آزاد قشم برای آبادانی نگین خلیج فارس است.

به گفته امیری کیا، قوانین دست و پا گیر امروز فرصت واردات و صادرات در منطقه آزاد قشم را از بین برده و منجر به رواج پدیده شوم قاچاق شده است و از همه مسئولین تقاضا داریم برای حل این مشکل چاره اندیشی کنند.

وی خودروهای فرسوده را برازنده جزیره ندانست و افزود: حل بسیاری از مشکلات به ویژه در حوزه واردات خودرو با یک بخشنامه قابل حل است و امیدواریم در اولویت کاری مدیران قرار بگیرد.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه قشم تصریح کرد: قشم از موقعیت های بی شماری در زمینه پرورش میگو و ماهی، گردشگری، تجازت و نفت و انرژی برخوردار است و امیدواریم هرچه زودتر به جایگاه واقعی خود دست پیدا کند.

زیرساخت های قانونی در کنار زیرساخت های فیزیکی قشم باید اصلاح شود

محمد محمدحسینی فرماندار قشم نیز در بخشی دیگری از این آیین گفت: قدردان زحمات مدیرعامل سابق سازمان منطقه آزاد قشم هستیم و برای ایشان در هر سنگری که هستند، آرزوی توفیق داریم.

وی ادامه داد: مناطق آزاد علاوه بر توسعه زیرساخت های فیزیکی به توسعه و اصلاح زیرساخت های قانونی نیاز دارند و امیدواریم این مهم هرچه زودتر به سرانجام برسد.

فرماندار قشم اضافه کرد: همکاری و همدلی مدیران سازمان و شهرستان موجب شد نوروز امسال به خوبی در قشم پشت سر گذاشته شود و گردشگران با حداقل مشکلات روبرو باشند.

تفویض اختیار به مدیرعامل منطقه آزاد و تمدید معافیت مالیاتی راهگشای برون رفت از مشکلات است

عباس براهیمی عضو اتاق بازرگانی استان هرمزگان نیز در بخشی دیگری از این آیین اظهار کرد: فتح الهی شخصیتی بود که سرمایه اجتماعی را با سازمان همراه و اعتماد عمومی را زنده ساخت.

وی ادامه داد: این مدیر تعامل گرا، شجاع و تصمیم گیر و ارتباطات و تعامل خوبی با مدیران استانی، کشور و نمایندگان مجلس ایجاد کرده بود.

عضو اتاق بازرگانی استان هرمزگان ابراز امیدواری کرد: امیدوارم مدیرعامل جدید سازمان منطقه آزاد قشم با سوابق درخشانی که در کارنامه خود دارد منشاء خدمات و گام های بزرگتری در جزیره باشد.

به گفته براهیمی برای حل مشکلات مناطق آزاد به ویژه منطقه آزاد قشم، به توفیض اختیارات ویژه به مدیران عامل نیاز است تا در مواقع بحرانی تصمیم های قاطعانه بگیرند و فصل الخطاب مشکلات باشند.

وی تمدید معافیت مالیاتی را یکی دیگر از ضرورت ها برای جذب سرمایه گذاران، بیمه ها و بانک های خارجی در مناطق آزاد بر شمرد.

مناطق آزاد باید پایگاه تحقق شعار مهار تورم و رشد تولید باشند

حجت‌الاسلام غلامرضا حاجبی امام جمعه شهرستان قشم گفت: شعار مهار تورم و رشد تولید به فرمایش مقام معظم رهبری، نقشه راه ما در سال جدید است و مناطق آزاد باید پایگاه اصلی تحقق این شعار باشد.

وی افزود: در زمان مدیریت افشار فتح الهی مدیرعامل سابق سازمان منطقه آزاد قشم، اصلاحات و اقدامات زیادی همچون راه اندازی مجدد ساخت پل خلیج‌ فارس و توسعه هایی در حوزه زیرساختی اتفاق افتاد که نماد عملکرد انقلابی و اسلامی وی است.

امام جمعه قشم بیان داشت: کارهای خیر، مردمداری، ادب سیاسی، مشورت پذیری، حمایت از کارهای فرهنگی، تعامل کاری از خصوصیات شایسته افشار فتح الهی بود.

به گفته حجت الاسلام حاجبی، عادل پیغامی نیز به عنوان مدیرعامل جدید سازمان منطقه آزاد قشم چهره ای فرهیخته و دانشگاهی است که می تواند به توسعه قشم بیش از پیش کمک کند.

وی تصریح کرد: فرهنگ جامعه نباید تابع اقتصاد باشد و در قشم بیش از ۳۳۰ مسجد، هشت حوزه علمیه و ۱۱ دانشگاه داریم که منشاء تولید فرهنگ انقلابی هستند.

در بخش دیگری از این آیین شیخ محمد صالح امینی امام جمعه شهر طبل جزیره قشم نیز گفت: افشار فتح الهی در دوران سکانداری منطقه آزاد قشم اقدامات بزرگی انجام داد و مردی متواضع، صادق و با اخلاص بود و مردم جزیره قدردان زحمات وی هستند.

وی ادامه داد: عادل پیغامی مدیرعامل جدید این سازمان نیز چهره ای شناخته شده و ملی است و امیدواریم روند خدمتگزاری به مردم در دوران تصدی گری ایشان ادامه پیدا کند.

به گفته امام جمعه شهر طبل مردم قشم به نظام و رهبری وفادار هستند و امیدواریم که حل مشکلات جزیره با روند هرچه پرسرعت تری ادامه پیدا کند.

شیخ محمدعلی امینی مدیر مدرسه علوم بندر لنگه نیز در آیین گفت: افشار فتح الهی گام های اساسی برای ارتقای قشم آغاز کرد و جابجایی ایشان برای مردم سنگین است اما جایگزین وی چهره ای فرهیخته و ملی و آشنا به جزیره است که نگرانی ها را برطرف می کند.

وی ادامه داد: آغاز ساخت پل خلیج فارس و بزرگراه های جزیره و پروژه مسکن جوانان امید را دل مردم زنده کرد و امیدواریم این پروژه ها ادامه پیدا کنند.

وی تصریح کرد: آمادگی هرگونه همکاری صمیمانه با مدیرعامل جدید را داریم و از دبیرخانه تقاضا داریم با حمایت جدی از ایشان موجبات حل مشکلات جزیره را فراهم آورند.

شیخ محمدعلی امینی استفاده از نیروهای کارآمد، برنامه ریزی صحیح و بلند مدت و غنیمت شمردن فرصت های موجود را از مهم ترین عناصر برای دستیابی به پیشرفت و توسعه برشمرد.

آیین تکریم از خدمات افشار فتح الهی و معارفه عادل پیغامی به عنوان رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با حضور حجت الله عبدالملکی دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور، حجت الاسلام غلامرضا حاجبی امام جمعه شهرستان قشم، محمد محمدحسینی تختی فرماندار شهرستان قشم، شیخ محمد صالح امینی امام‌ جمعه شهر طبل، شیخ محمد علی امینی مدیر مدرسه علوم دینی بندر لنگه، سرهنگ پاسدار حجت امیری کیا فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه قشم، اعضای شورای تامین، فرماندهان انتظامی و نظامی و جمعی از مسوولان این شهرستان مرزی، معاونان، مدیران و کارمندان سازمان منطقه آزاد قشم برگزار شد.

به گزارش ایرنا، جزیره زیبای قشم مشرف به تنگه هرمز و مجرای ورودی به خلیج فارس و دریای عمان است.

این جزیره که بزرگ‌ترین جزیره خلیج فارس است، به دلیل مجاورت با اقیانوس هند، وجود منابع نفت و گاز و واحدهای پتروشیمی و پالایشگاهی و تجهیزات فراساحلی و برخورداری از تسهیلات بندری برای کشتی‌های بزرگ (در رده پاناماکس) یکی از استراتژیک‌ترین جزایر ایران و خلیج فارس است که به دلیل خدمات سوخت‌رسانی به کشتی‌های عبوری از آبراهه بین‌المللی و پارک‌های انرژی و زیست – فناوری آن شهرتی جهانی دارد.

از سوی دیگر، ویژگی‌های طبیعی و تاریخی این جزیره، باعث شده قشم به یکی از مقاصد گردشگری اصلی در ایران تبدیل شود.

منطقه آزاد تجاری – صنعتی قشم، حدود ۳۰۰ کیلومتر مربع از این جزیره را شامل می‌شود.

این منطقه به دلیل قرارگیری در نقطه‌ای کلیدی از کریدور ترانزیتی شمال – جنوب، دسترسی به کریدور پروازهای بین‌المللی شرق – غرب و تسهیلات بندری آن، که به نوعی مکمل بندر شهید رجایی است، نقش پررنگی در تجارت و بازرگانی جهانی دارد.

اهداف و محورهای اصلی فعالیت‌های این منطقه آزاد تجاری – صنعتی شامل توسعه و گسترش صنعت ترانزیت و حمل و نقل، گسترش تجارت و خدمات تجاری، صنایع انرژی‌بر، صنایع بیوتکنولوژیک و منابع دریایی، صنایع گردشگری، شیلات و صید صنعتی، خدمات پشتیبان نفت و پارک‌های انرژی است.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است./ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.