تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۷

حضور پرشور زیر سایه تفقد قرآن همه آمده بودند؛

استقبالی از جنس وحدت و همدلی در سیستان و بلوچستان

استقبالی از جنس وحدت و همدلی در سیستان و بلوچستان
زاهدان - همه دعوت بودند، پیر و جوان شیعه و سنی، نام مراسم به محفل انس با قرآن کریم مزین شده بود، نشستی مملو از الطاف الهی که جز زیبایی، محبت و برادری چیزی در آن نمایان نبود.

 

به گزارش ایرنا، غروب روز جمعه بود و به اقتضای حرفه خبرنگاری، مهمان نشستی به نام محفل انس با قرآن کریم شدم، محل برگزاری تالار فردوسی دانشگاه سیستان و بلوچستان شهر زاهدان بود و باید مسافتی نیم ساعته را تا رسیدن به محل می‌گذارندم، به محض ورود به خیابان محل برگزاری مراسم، حجم زیاد خودروهای سواری و نبود جای پارک توجه مرا به خود جلب کرد، با خود می‌گفتم حتما جمعیت زیادی حضور یافته است، بعد از پیمودن چند کوچه بالاخره محلی برای پارک خودرو پیدا کردم.

در مسیر شاهد حجم زیادی از افرادی بودم که همراه و هم مقصد هم بودیم، مقصدی که منتهی می‌شد به یک دیدار دوستانه از جنس محبت و برادری بین شیعه و سنی.

به محض ورود با استقبال گرم برگزارکنندگان نشست همراه شدم و در حالیکه قصد ورود به سالن اصلی این نشست را داشتم با ممانعت متولیان همراه شدم، آقایی میانسال با لحنی دوستانه از پر شدن سالن اصلی و لزوم مراجعه به سالن مجاور این نشست گفت.

وقتی وارد سالن مجاور شدم و به دنبال جایی برای نشستن می‌گشتم لحظه‌ای مبهوت شدم، حجم بسیار جمعیت مرا غافلگیر کرده بود. چند صندلی مانده به آخر سالن نشستم و همچنان مبهوت به اطرافم نگاه می‌کردم، چند وقتی بود چنین حضور باشکوهی از شیعه و سنی را ندیده بودم. همه آمده بودند، پیر و جوان، شیعه و سنی، زن و مرد، ملا و مولوی، ریش سفید و نوجوان، مدیر و کارمند، ورزشکار و کسبه.

محفلی با شکوه با حضور حدود یک‌هزار و ۲۰۰ نفری برادر و خواهر شیعه و سنی از شمال تا جنوب استان سیستان و بلوچستان در تالار فردوسی بر پا شده بود.

همه فارغ از هرگونه مذهب یا قومیت حول محور قرآن کریم و با عنایت به آیه شریفه «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللهِ جَمِیعاً وَ لا تَفَرَّقُوا» آمده بودند محفلی نورانی که غیر از زیبایی و صمیمیت چیزی در آن نمایان نبود.

نشست با تلاوتی آیاتی چند از کلام الله مجید آغاز و در ادامه با شعر خوانی، سخنوری بزرگان، خواندن نماز جماعت و گردهمایی سر خوان ضیافت الهی افطار پایان یافت.

سیستان و بلوچستان با دارا بودن طوایف و قبایل مختلف تلفیقی از اهل تشیع و اهل تسنن است که در آن هیچ طایفه‌ای را نمی‌توان یافت که تنها مختص اهل تشیع یا تسنن باشد در واقع در هر طایفه هم شیعه و هم سنی وجود دارد و این نشان از همبستگی، تعامل و ارتباطات قومی و قبیله ای آنان داردچند وقتی بود که جای خالی این گونه نشست‌ها که از جنس برادری و وحدت بود در استان احساس می‌شد، نشست‌هایی صمیمی که الحق برازنده مردم مهربان این استان است و جز زیبایی نشانی ندارد.

مردم ولایت مدار سیستان و بلوچستان با پیروی از سیره پیامبر مکرم اسلام(ص) همواره اصل اتحاد و همبستگی را مدنظر قرار داده و در این زمینه با ایجاد پیوندهای ناگسستنی بیش‌از پیش در این مسیر گام برداشته‌اند.

ارتباطی که به جرات تشخیص شیعه از سنی و سنی از شیعه را امکانپذیر نمی‌دارد و وحدت مردم این منطقه الگویی برای سایر مسلمانان جهان شده است.

سیستان و بلوچستان با دارا بودن طوایف و قبایل مختلف تلفیقی از اهل تشیع و اهل تسنن است که در آن هیچ طایفه‌ای را نمی‌توان یافت که تنها مختص اهل تشیع یا تسنن باشد در واقع در هر طایفه هم شیعه و هم سنی وجود دارد و این نشان از همبستگی، تعامل و ارتباطات قومی و قبیله ای آنان دارد.

اتحاد و همبستگی مردم شیعه و سنی سیستان و بلوچستان دشمنان را به خشم و وحشت انداخته و الگویی از اخوت و برادری در میان مسلمانان جهان شده است.

دشمنان به سبب تنوع قومی و مذهبی، موقعیت خاص جغرافیایی و حساسیت‌های سیاسی و اجتماعی در طول ۴۴ سال از عمر پیروزی انقلاب اسلامی ایران بارها با هدف ضربه زدن به این انقلاب سعی در ایجاد تفرقه بین شیعه و سنی در این منطقه کرده‌اند اما هیچ‌گاه به اهداف شوم خود نرسیده‌اند.

 

اتحاد غیورمردان شیعه و سنی سیستان و بلوچستان در پاسداری از میهن

به گفته بسیاری از کارشناسان و بزرگان، مردم غیور و مرزدار سیستان و بلوچستان در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی که حکومت مرکزی کشور دارای ضعف بود و دشمنان نیز چشم طمع به منطقه دوخته بودند، با همبستگی و اتحاد همچون دژی مستحکم در مقابل تمام دشمنی‌های بیگانگان ایستادند و به هیچ اجنبی اجازه تجاوز به خاک میهن شان را ندادند.

مردم سیستان و بلوچستان با هوشیاری و آگاهی از مسائل روز دنیا همواره در عرصه‌های مختلف نظیر انتخابات و استقبال از رهبر فرزانه و مسوولان نظام و دولت همچون موج‌های خروشان حضوری باشکوه از خود به نمایش گذاشتند تا به دنیا اعلام کنند که با اتحاد و همبستگی بی‌نظیر و مثال زدنی خود همواره آماده دفاع از آرمان‌ها و دستاوردهای انقلاب هستند.

شیعه و سنی سیستان و بلوچستان سالهاست همچون یک خانواده در کنار یک دیگر زندگی می‌کنند، خانواده‌ای با اشتراکات فراوان که گاها برخی اختلافات کوچک آنها همچون قطره آبی در دریای خروشان وحدت و انسجام آنان به چشم نمی آید.

بعد از ماجرای هشتم مهرماه و آن واقعه تلخ، بسیاری تلاش کردند تا با ایجاد دو قطبی کردن جامعه و ایجاد تفرقه نسبت به پیشبرد اهداف شومشان در استان سیستان و بلوچستان اقدام کنند که باز وحدت و انسجام مردم این خطه از ایران اسلامی مانع از این کار شددشمنان ایران اسلامی چشم دیدن اتحاد و برادری که در سیستان و بلوچستان حاکم است را ندارند و همواره با توطئه‌های مختلف به دنبال ضربه زدن به این انسجام و وحدت هستند.

بعد از ماجرای هشتم مهرماه و آن واقعه تلخ، بسیاری تلاش کردند تا با ایجاد دو قطبی کردن جامعه و ایجاد تفرقه نسبت به پیشبرد اهداف شومشان در استان سیستان و بلوچستان اقدام کنند که باز وحدت و انسجام مردم این خطه از ایران اسلامی مانع از این کار شد.

ماجرایی پیچیده که ابعاد پیدا و پنهان بسیاری دارد که جای سخنش در این مطلب نیست.اما آنچه مهم است برپایی این نشست ارزشمند در ماه مبارک رمضان، ماه مهربانی و رحمت خداوند، بار دیگر نشان داد، شیعه و سنی خدایی واحد، دینی واحد، قبله‌ای واحد، قرآنی واحد و پیامبری واحد و هدفی واحد دارند که وحدت و برادری جوهره اصلی این دین مقدس است.

من جز همدلی چیزی در این دیدار ندیدم، واژه ای که این روزها بیش از هر زمان به آن نیاز داریم، محبتی که در ذات و وجود مردم این منطقه است و گواه آن، مردمانی است که نسبت به این مردم شناخت دارند.

 

غفلت از دشمن نتیجه‌ای جز شکست نخواهد داشت

نماینده مردم اهل سنت سیستان و بلوچستان در مجلس خبرگان رهبری در این همایش گفت: اگر از دشمن و تاکتیک‌های آن غافل ‏شویم، با شکست مواجه خواهیم شد. ‏

مولوی نذیراحمد سلامی بیان کرد: مقام معظم رهبری فرمودند ‏که ما دشمن را بشناسیم، دشمن‌شناسی یکی از مراحل پیروزی است، اگر دشمن را نشناسیم و از دشمن و تاکتیک‌های آن غافل ‏شویم، با شکست مواجه خواهیم شد. ‏

وی اظهارداشت: دشمن‌شناسی یک راهبرد بسیار ارزشمند در نظام اسلامی است، مسلمانان باید منادی وحدت باشند، اصل این است ‏که بدانیم دشمن اصلی مسلمانان و امت اسلامی چه گروهی هستند. ‏

به گفته نماینده مردم اهل سنت سیستان و بلوچستان در مجلس خبرگان رهبری؛ دشمن هیچوقت نمی تواند اهداف خود را در این استان پیاده کند چرا که اتحاد شیعه و سنی در این منطقه محکم، قوی و مثال زدنی است.

وی افزود: وحدت و انسجام یک نیاز مذهبی و آموزه دینی است که هم قرآن هم احادیث پیامبر(ص) و رهنمودهای ائمه اطهار(ع) تاکید بر حفظ آن دارند و معتقدیم این آموزه ها در این استان عملی و اجرایی شده است.

 

امت اسلامی اگر با تاسی و تفقد از رهنمودهای قرآن وسنت پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) گام بردارد، وحدت همیشه ماندگار خواهد بود.

 

 

وحدت شیعه و سنی برای توسعه سیستان و بلوچستان

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: امروز همه برادران دینی اعم از تشیع و تسنن با وحدت و انسجام برای توسعه استان و پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی تلاش می‌کنند که این وحدت بی‌نظیر و ستودنی است.

محمد کرمی افزود: شیعه و سنی در سیستان و بلوچستان با هم ارتباط تنگاتنگی دارند و همواره دشمنان سعی می‌کنند تا به این ارتباط ضربه بزنند ولی با هوشیاری مردمان این استان تا کنون به اهداف خود نرسیده‌اند.

وی گفت: با وجود تبلیغات زیاد دشمنان انقلاب اسلامی، مردم سیستان و بلوچستان با نظام جمهوری اسلامی همراهی خوبی دارند و این مساله را در میدان عمل ثابت کرده‌اند.

استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به شعار سال ادامه داد: مهار تورم و رشد تولید یک فرمان است و همه باید در کف میدان آن را اجرا کنیم.

وی از جوانان و نوجوانان خواست با افکار نوآورانه و مبتکرانه خود در طرح‌های اقتصادی مشارکت داشته باشند.

کرمی با تاکید بر مشارکت مردم در عرصه اقتصاد گفت: اقتصادی موفق است که مردم در آن حضور فعال داشته باشند بنابراین باید مسوولان سیستان و بلوچستان زمینه حضور مردم را فراهم کنند.

وی اضافه کرد: به هیچ کسی اجازه خام‌فروشی معادن سیستان و بلوچستان را نخواهیم داد بنابراین سرمایه‌گذاران این حوزه باید صنایع تبدیلی را به استان بیاورند.

استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به طرح ایجاد ۵۰۰ هکتار نخلستان در استان گفت: همه افرادی که توانمندی دارند، به میدان بیایند و از فکر جوانان نیز استفاده کنند.

وی تصریح کرد: سیستان و بلوچستان ظرفیت‌های فراوانی در حوزه شیلات و دامپروری دارد که باید از این ظرفیت‌ها به خوبی استفاده شود./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.