تاریخ انتشار : چهارشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۷

محیط زیست سالم نیاز اولیه و حیاتی تمام جانداران زمین است

محیط زیست سالم نیاز اولیه و حیاتی تمام جانداران زمین است
ایلام - مدیرکل حفاظت محیط زیست ایلام با بیان اینکه زمین متعلق به همه موجودات زنده و غیر زنده و برای همه نسل هاست، گفت: محیط زیست سالم و عاری از هرگونه آلودگی نیاز اولیه و حیاتی بشر و سایر موجودات زنده محسوب می شود.

علیرضا محمدی روز چهارشنبه در آیین هفته گرامیداشت زنگ زمین پاک اظهار کرد: محیط زیست چرخه ای از آب، زمین، هوا، طبیعت، جانداران و غیر جانداران محسوب می شود که انتظار از دانش آموزان به عنوان صاحبان آینده جامعه یادگیری شیوه های درست حفاظت از طبیعت و تلاش برای بقای آن است.

وی افزود: حفاظت از محیط زیست لازمه رشد و توسعه موزون جامعه و عامل حیات جانداران است و همه افراد اعم از کوچک و بزرگ در قبال حراست از این نعمت گرانبها و بدون جایگزین وظیفه دارند.

مدیرکل محیط زیست ایلام یادآور شد: حق همه موجودات زنده بهره مندی از محیط زیست و زندگی سالم است که دستیابی به این دغدغه مهم بسیج و عزم همگانی برای حفاظت از طبیعت را می طلبد.

محمدی ادامه داد: آب سالم، هوای پاک و خاک حاصلخیز لازمه یک زندگی سالم برای تمام موجودات زنده از جمله انسان است و در این میان بچه ها وظیفه ای مهم و تاثیرگذار در حفظ و نگهداشت طبیعت و انفال دارند.

وی با بیان اینکه حیات وحش به علت وجود پسماندهایی مانند شیشه، فلز، پلاستیک و نایلون رها شده در طبیعت همواره آسیب می ببیند و حتی گاه انعکاس اشعه نور خورشید بر بدنه شیشه یا فلز و پلاستیک موجب بروز آتش سوزی در عرصه های طبیعی می شود.

به گفته مدیرکل محیط زیست ایلام، افزایش و انباشت آلودگی های زیست محیطی، رشد جمعیت و انقراض یا در خطر انقراض قرار گرفتن گونه های جانوری و گیاهی موجب نگرانی مجامع بین المللی و نامگذاری روزی به عنوان روز زمین پاک شد تا همه مردم کره زمین نسبت به حفاظت از این زیست کره حساس تر شوند.

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش هم گفت: باتوجه به اهمیت بسیار زیاد داشتن زمین و هوای پاک باید فرهنگ سازی برای حفاظت از محیط زیست انسانی و طبیعی در بین آحاد مردم و مسئولان و به ویژه بچه ها اشاعه و ترویج یابد.

سعداله پورمیرزا افزود: سلامت و احترام به زمین به عنوان تنها منبع تامین کننده زمین غذای جانداران از جمله انسان ها بیشتر از گذشته باشد و فرهنگ سازی حفاظـت از طبیعت باید از درون مدارس و مهدهای کودک انجام گیرد.

وی ادامه داد: باتوجه به مفاد سند تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش در حوزه سلامت محیط زیست و طبیعت، یکی از آموزش های دانش آموزان یادگیری پاک نگهداشتن محیط زیست و جمع آوری پسماند و انتقال این آموزش ها از سوی دانش اموزان به والدین است.

به گزارش ایرنا، دوم تا هشتم اردیبهشت به نام هفته زمین پاک نامگذاری شده و ” سرمایه گذاری در زمین، توسعه بازیافت و بهره وری سبز” شعار امسال این هفته است.

زنگ زمین پاک در دبستان دخترانه توحید با حضور جمعی از مسئولان ادارات کل محیط زیست و آموزش و پرورش برگزار شد.

برگزاری شعر، متن ادبی و نقاشی با موضوع زمین پاک و سالم از دیگر برنامه های این آیین بود./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.