تاریخ انتشار : یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۷

جوانان و نخبگان، پیشرانان بیانیه گام دوم انقلاب

جوانان و نخبگان، پیشرانان بیانیه گام دوم انقلاب
تبریز - همزمان با ورود انقلاب اسلامی به دهه پنجم خود، رهبر معظم انقلاب در بیانیه مهمی «گام دوم» انقلاب اسلامی را ترسیم کردند که در آن به نقش مهم جوانان و نخبگان در پیشرفت انقلاب تاکید شده است.

به گزارش ایرنا، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی بیانیه ای است که با قلم رهبر معظم انقلاب و به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران در بهمن ۱۳۹۷ به جامعه ابلاغ شد تا علاوه بر نگاه به دستاوردهای انقلاب اسلامی به عنوان یک نقشه راه برای رسیدن به چشم اندازهای اسلامی عمل کند.

تبیین چشم‌اندازهای آینده و توصیه‌ درباره آینده انقلاب اسلامی در هفت موضوع علم و پژوهش، معنویت و اخلاق، اقتصاد، عدالت و مبارزه با فساد، استقلال و آزادی، عزت ملی، روابط خارجی، مرزبندی با دشمن و سبک زندگی مورد تاکید بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی قرار گرفته است و اگرچه مخاطب این بیانیه امت اسلامی است؛ اما هسته اصلی مخاطبان در این بیانیه را جوانان تشکیل داده‌اند و این مهم تا جایی پیش می‌رود که بعدها رهبر معظم انقلاب برای برون رفت از مشکلات به تشکیل یک دولت جوان انقلابی و حزب اللهی توصیه می‌کنند.

به همین مناسبت و در راستای تحقق عملی این بیانیه، دانشگاه آزاد اسلامی تبریز همایشی را تحت عنوان « همیاری نخبگان مردم، نهادهای انقلابی و دولت سیزدهم» در گام دوم انقلاب برگزار کرد.

بیانیه گام دوم انقلاب یک سند راهبردی و نقشه جامع است

معاون اول قوه قضاییه روز یکشنبه در این همایش با بیان اینکه بیانیه گام دوم صرفا یک بیانیه مکتوب و یا بیان انتظارات نیست، اظهار کرد: این بیانیه در کنار قانون اساسی یک سند جامع و راهبردی و نقشه جامعی برای آینده و الگوسازی است که باید بند بند بیانیه مورد کنکاش دقیق و علمی قرار بگیرد و تمام شئون جامعه از اقتصاد تا معنویت و اخلاق را مورد کنکاش و تحقق کامل قرار دهد.

حجت الاسلام والمسلمین محمد مصدق کهنمویی افزود: این بیانیه وضعیت پیش از انقلاب را به خوبی بررسی و تشریح کرده و اصول اساسی ظلم‌ستیزی و عدالت را توضیح داده و دستاوردهای انقلاب و انتظارات از آینده را نیز به خوبی تبیین کرده است.

معاون اول قوه قضاییهبا بیان اینکه بیش از چهار سال از صدور بیانیه گام دوم انقلاب می‌گذرد، اظهار کرد: انتظار به حق جامعه و مردم آن است که در طول چهار سال اتفاقی افتاده باشد اما در عمل چندان امر مهمی رخ نداده است.

وی ادامه داد: این بیانیه یکی از اسناد بالادستی است که با وجود برخی تلاش ها در تحقق این بیانیه به نظر می‌رسد اتفاق چندان مهم و نتیجه ملموسی رخ نداده است و برای ما مسئولان مایه خجالت است. انتظار داریم این همایش نه تنها برای تحلیل محتوای آن بلکه قدمی برای عملیاتی کردن آنچه در بیانیه گام دوم آمده است، باشد.

حجت الاسلام مصدق کهنمویی با اشاره به نقش نخبگان و جوانان در تحقق این بیانیه با تاکید بر اینکه جوانان از قشر حوزوی و دانشگاهی تاثیرگذارترین قشر جامعه هستند، خاطرنشان کرد: جوانان همچنان که در شکل گیری و پیروزی انقلاب نقش مهمی داشتند در طول چهل سال نیز در تحقق اهداف انقلاب نقش بی‌بدیلی داشتند و اکنون نیز باید نقش محرکی در پیشبرد اهداف انقلاب و بیانیه گام دوم ایفا کنند.

وی یکی از ویژگی‌های مهم بیانیه گام دوم را پرهیز از سیاه نمایی و تاکید بر علم و فناوری اعلام کرد و گفت: نقش نیروی جوان انقلابی و متعهد به مدیریت جهادی در تحقق این بیانیه بسیار مهم و اساسی است؛ اگرچه بیانیه خطاب به همه آحاد مردم آمده است اما روح اصلی آن خطاب به جوانان و حوزویان است.

حجت الاسلام مصدق کهنمویی ادامه داد: امروز ما با نبرد نابرابری مواجه هستیم و مشکلات اقتصادی بهانه‌ای برای جلب توجه جهانیان شده است بنابراین با اشراف بر ظرفیت جوانان تحصیل کرده باید به پیشواز اجرای بند بند این بیانیه و عملیاتی کردن آن برویم.

معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه برخی از سرفصل های این بیانیه مختص جوانان و نخبگان است، خاطرنشان کرد: حوزه علم و پژوهش حوزه هایی است که عملیاتی شدن آن توسط جوانان نخبه مورد انتظار است و وقتی از نقش جوان و نخبگان سخن می‌گوییم حوزه سیاست، اقتصاد و روش های مختلف علمی دیگر نیز مدنظر است.

معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه برخی از سرفصل های این بیانیه مختص جوانان و نخبگان است، خاطرنشان کرد: حوزه علم و پژوهش حوزه هایی است که عملیاتی شدن آن توسط جوانان نخبه مورد انتظار است و وقتی از نقش جوان و نخبگان سخن می‌گوییم حوزه سیاست، اقتصاد و روش های مختلف علمی دیگر نیز مدنظر است.

حجت الاسلام مصدق کهنمویی، اعتباربخشی به جوانان را از مفاد اصلی بیانیه گام دوم انقلاب اعلام کرد و گفت: جوانان امروز نقش بی‌بدیلی در جامعه دارند و می‌توان از دانشگاهیان انتظار داشت با تجربه گیری از گذشته برای آینده برنامه‌ریزی کنند.

وی با تاکید بر اینکه آینده مختص جوانان است، خاطرنشان کرد: هنر مسئولان آن است که بتوانیم جوانان را بیش از پیش جذب کنیم با اعتماد به این جوانان می توان معجزه خلق کرد.

رویکرد بیانیه گام دوم، اندیشه ورزانه است

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز نیز در این همایش با بیان اینکه تا زمانی که رسانه‌ها درک عمیقی نسبت به این بیانیه نداشته باشند کاری صورت نخواهد گرفت و اگر بگیرد کلیشه‌ای و ظاهری خواهد بود، افزود: رویکرد بیانیه اندیشه ورزانه است و امید است در دانشگاه‌ها هیات های اندیشه ورز به طور عمیق به این بیانیه بپردازند و مفاهیم آن را به نفع آینده تبیین کنند .

حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم خاطرنشان کرد: این بیانیه به همان میزان که برای شناخت بیشتر خلاء ها، نیازها و الگوها نقشه راه دارد بر عدالت و حرکت دولت های نظام تاکید دارد.

وی اظهار کرد: بعضی‌ها فکر می‌کنند بیانیه یک اطلاعیه است در حالی که این منشور آینده است که اجرای آن به دوش جوانان غیرتمند با بهره گیری از تجربه ها و دانش پیشکسوتان است .

امام جمعه تبریز ادامه داد: این بیانیه بهره‌مند از جوهر اندیشه و فکری رهبر معظم انقلاب است تا با یک نگاه بتوانیم اهداف والای انقلاب را تحقق ببخشیم و همگام با دستاوردهای علم پیش برویم.

وی تاکید کرد: امروز دانشگاه‌های ما باید به آزاد اندیشی و فضای تولید علم روی بیاورند؛ دانشگاه‌ها در گام دوم انقلاب باید معنا پیدا بکنند و امروز دانشگاه‌های ما باید مدل حکمرانی، حل مسئله و چالش ارائه دهند و سازنده جامعه باشند.

حجت الاسلام آل هاشم با اشاره به اینکه چهار سال از صدور بیانیه گام دوم می گذرد، افزود: سوال امروز دغدغه مندان چگونگی و اجرای بیانیه است؛ بیانیه گام دوم یک بیان و تبیین جامع و ناظر به آینده است و اگر در بخشی از بیانیه از گذشته سخن گفته شده است برای عبرت گرفتن از خلاء ها و حفظ قوت برای آینده است.

وی با تاکید بر اینکه جوانان مخاطب اصلی بیانیه هستند، خاطرنشان کرد: جوانان باید چگونگی تحقق، استمرار و تعمق آن را بدانند چرا که آرمانهای انقلاب تمدن ساز هستند.

امام جمعه تبریز با بیان اینکه عصر امروز عصر تقابل تمدن و دانش است، گفت: آشکارترین وسیله عزت و قدرت یک کشور معنویت و اخلاق است.

وی تاکید کرد: امروز دانشگاه‌های ما باید به آزاد اندیشی و فضای تولید علم روی بیاورند؛ دانشگاه‌ها در گام دوم انقلاب باید معنا پیدا بکنند و امروز دانشگاه‌های ما باید مدل حکمرانی، حل مسئله و چالش ارائه دهند و سازنده جامعه باشند.

حجت الاسلام آل هاشم خاطرنشان کرد: دانشگاه ها باید با تمام وجود به عدالت و عقلانیت توجه داشته باشند و جوانان نیز روزبه‌روز خود را تقویت کنند چرا که امروز غرب دچار عدم تعادل و سازگاری داخلی شده است ولی ما باید مفاهیم عقلانی و معنوی را به عمل تبدیل کنیم.

مسئولان زمینه را برای مدیریت جوانان فراهم کنند

معاون فرهنگی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در همایش گام دوم با بیان اینکه آخرین و مهمترین سند از رهبر معظم انقلاب بیانیه گام دوم انقلاب است، اظهار کرد: این بیانیه سیاست‌های کلان نیست بلکه ایشان این سند را بارها به مسوولان عالی رتبه گوشزد کرده اند .

عبدالحسین کلانتری با بیان اینکه در حال حاضر خط امامی ترین فرد در جمهوری اسلامی رهبر معظم انقلاب است، گفت: بیانیه گام دوم انقلاب سند تاریخی مهمی خطاب به مسئولان است تا جوانان را دریافته و در کارهای مهم و حساس به جوانان اعتماد کرده و آنها را در تصمیم گیری های مهم دخیل کنند.

معاون فرهنگی وزیر علوم با اشاره به رخداد انقلاب اسلامی با بیان اینکه انقلابی بسیار مهم و تاریخ‌ساز در سال ۱۳۵۷ رخ داد که مردمی ترین و فراگیرترین انقلاب قرن نامیده شد، خاطرنشان کرد: این انقلاب آنقدر آرمان ها و ارزش ها را در بر گرفته بود که همه اقشار مردم را با همه گرایش‌ها دور خود جمع کرد و به همین خاطر این انقلاب مردمی ترین انقلاب تا امروز بود و رمز ماندگاری آن اعتماد بر مردم و داشتن پشتوانه مردمی است .

وی افزود: در بیانیه گام دوم شعار آزادی، اخلاق، معنویت، عدالت، استقلال، عزت و برادری مورد تاکید قرار گرفته است و انقلاب اسلامی قطب بندی موجود را تغییر داد و قطب بندی جدیدی شکل گرفت که فضای تنفسی جدیدی را در جهان شکل داد.

کلانتری بیانیه گام دوم انقلاب را تکمیل کننده ارزش های انقلاب اسلامی ایران دانست و گفت: امام راحل (ره) فرمودند نگذارید انقلاب به دست نااهلان بیفتد منظور از نااهلان قشر مردم نیستند بلکه مسئولان هستند و مردم نباید اجازه بدهند که انقلاب به دست نااهلان بیفتد چرا که مردم جریان زلال جاری انقلاب هستند که امام همواره وجود انقلاب را به برکت آن ها می دانست و ما باید امروز زمینه را برای حضور جوانان فراهم کنیم .

کلانتری بیانیه گام دوم انقلاب را تکمیل کننده ارزش های انقلاب اسلامی ایران دانست و گفت: امام راحل (ره) فرمودند نگذارید انقلاب به دست نااهلان بیفتد منظور از نااهلان قشر مردم نیستند بلکه مسئولان هستند و مردم نباید اجازه بدهند که انقلاب به دست نااهلان بیفتد چرا که مردم جریان زلال جاری انقلاب هستند که امام همواره وجود انقلاب را به برکت آن ها می دانست و ما باید امروز زمینه را برای حضور جوانان فراهم کنیم .

وی ادامه داد: اگر ما مسئولان زمینه را فراهم نکنیم بیانیه گام دوم عملا محقق نخواهد شد چرا که امام در جنگ ثابت کرد که با همین جوانان و با اتکا به این جوانان می توان پیروزی را به دست آورد و امروز ما باید به جوانان اعتماد کرده و فضا را برای حضور هرچه بهتر و بیشتر جوانان مهیا کنیم و مسئولیت‌های مهم را به جوانان بسپاریم.

کلانتری با تاکید بر اینکه جوانان باید زیر شانه مسئولیت قرار بگیرند، افزود: این ظرفیت امروز در دانشگاه‌ها وجود دارد؛ امروز در دانشگاه ها می توان به جوانان نخبه، علمی و فناور در تمام رشته ها اعتماد کرد و با تعهد و مسئولیتی که در جوانان سراغ داریم می توان مسئولیت های مختلف را به آنها واگذار کرد .

معاون فرهنگی وزیر علوم با بیان اینکه بیش از ۲۰ هزار مجموعه فرهنگی، علمی دانشجویی در کشور وجود دارد، گفت: با تعهد و مسئولیت در موضوعات مختلف همه‌ بیست هزار مجموعه در چهارچوب نظام فعالیت می‌کنند و دستگاه ها باید توجه ویژه ای به جوانان داشته باشند چرا که پرتکرارترین کلمه در بیانیه گام دوم انقلاب، علم و فناوری است./ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.