تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳

ایلام روی خط آتش؛ چهار مورد حریق طی ۲ روز گذشته در استان گزارش شد

ایلام روی خط آتش؛ چهار مورد حریق طی ۲ روز گذشته در استان گزارش شد
ایلام-  استان ایلام طی ۲ روز گذشته شاهد چهار مورد حریق در مزارع کشاورزی بوده که منجر به خسارت شده است.

 

به گزارش خبرنگار ایرنا، آتش سوزی در جنگل ها، مراتع و اراضی کشاورزی که در سال های گذشته به یکی از معضلات استان ایلام تبدیل شده، در سال جاری نیز این آتش سوزی ها در اراضی کشاورزی آغاز شده است.

در حالی که طبق قانون آتش زدن پس چرای مزارع و کاه و کلش مزارع بعد از برداشت محصول ممنوع و انجام آن تخلف است، متاسفانه این معضل هر سال در استان مشاهده می شود.

طی ۲ روز گذشته چهار مورد آتش سوزی در اراضی کشاورزی استان از جمله در شهرستان ایلام، دره شهر و آبدانان گزارش شده است.

 

آتش سوزی در اراضی گندم دره شهر

اولین آتش سوزی مربوط به شهرستان دره شهر بود که منجر خسارت به ۲۰ هکتار از اراضی گندم و یک هزار و ۵۰۰ هکتار از پس چرای مزارع شد.

مدیر جهاد کشاورزی دره شهر در این ارتباط اظهار کرد: در این آتش سوزی علاوه به خسارت به اراضی گندم، پس چرای مزارع، تعدادی از گله های دامداران در آتش سوزی دیروز دچار آسیب و حدود ۲۰ قطعه طیور اهلی نیز تلف شدند.

علیرضا سلاح ورزی افزود: این آتش سوزی روز شنبه بعد از چهار ساعت مهار شده است.

 

آتش سوزی اراضی شیخ مکان دره شهر

دومین آتش سوزی در شهرستان دره شهر مربوط به روستای شبخ مکان بود، فرماندار دره شهر در همین ارتباط اظهار کرد: روز یکشنبه این آتش سوزی در اراضی کشاورزی شیخ مکان شروع ش و با تلاش نیروهای مردمی و ستاد اطفا حریق از گسترش آتش به مزارع گندم روستای شیخ مکان جلوگیری شده است.

هوشنگ طاهری از مهار آتش سوزی گسترده پس چرای مزارع روستای شیخ مکان با تلاش مردم این روستا و ستاد اطفای حریق خبر داد.

 

آتش سوزی مزارع بانگنجاب بخش مرکزی شهرستان ایلام مهار شد

سومین آتش سوزی در استان ایلام مربوط به منطقه بانگنحاب شهرستان ایلام بود، فرماندار ایلام در همین ارتباط اظهار کرد: عصر روز یکشنبه ۱۴ خرداد ماه پس از اعلام گزارش وقوع حریق در مزارع غلات منطقه بانگنحاب با اقدام به موقع و موثر اعضای ستاد و مشارکت مردم در کوتاهترین زمان ممکن و با حداقل خسارت مهار شده است.

عبدالصاحب نادری بیان کرد: طبق برآوردهای انجام شده مساحتی کمتر از نیم هکتار دچار خسارت شده است.

 

۳۵ هکتار از اراضی کشاورزی آبدانان در آتش سوخت

علاوه بر آتش سوزی در ایلام و دره شهر، اراضی کشاورزی شهرستان آبدانان در جنوب استان نیز شاهد آتش سوزی بودند، طبق گفته مدیر جهاد کشاورزی آبدانان، میزان خسارت وارده به اراضی کشاورزی شهرستان آبدانان بیش از ۳۵ هکتار بوده است.

عبدالنبی امینی پور ادامه داد: علت آتش سوزی در دست بررسی است.

همچنین در آتش سوزی که روز شنبه در منطقه خرینه آبدانان اتفاقل افتاد، چند خانواده عشایری نیز دچار خسارت شدند و دام و طیور آنها در آتش سوختند.

 

کشاورزان از سوزاندن پس چر مزاری خودداری کنند

مدیر کل منابع طبیعی استان ایلام گفت:سوزاندن پس‌چر مزارع (بقایای گیاهی به جا مانده در مزرعه ) توسط کشاورزان را یکی از عوامل وقوع آتش سوزی‌های گسترده است.

ابراهیم پیرزادیان اضافه کرد: با اینکه در مورد ممنوعیت سوزاندن پس‌چر مزارع هم در وزارت جهاد کشاورزی و هم مجلس قانونی وضع شده است اما با توجه به برداشت محصول در مناطق گرمسیری و آماده کردن زمین برای کشت دوم، «پس چر» مزارع سوزانده می شوند که به علت همجواری با مزارع دیگر و جنگلها ومراتع ، عرصه‌های بسیاری را دچار حریق می‌کند و باعث بروز خسارت های بالا می شوند.

وی تاکید کرد: سوزاندن «پس‌چر» مزارع یکی از چالش‌های عمده ما محسوب می‌شود و به رغم تذکرات بسیار به کشاورزان هنوز شاهد آن هستیم که با بی توجهی به خسارت های این کار، اتفاقات ناخوشایندی را رقم می‌زنند و باعث بروز خسارت‌ها می‌شوند، این درحالیست که کشاورزان می‌توانند با شخم زدن، زمین خود را برای کشت دوم آماده کنند.

به گزارش ایرنا از گسترده ۲ میلیون هکتاری استان ایلام یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار آن را اراضی طبیعی تشکیل داده است.

استان ایلام دارای ۳۴۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی دیم و آبی است./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.