تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۵

دستاوردهای سفر رئیس‌جمهور به آذربایجان شرقی

دستاوردهای سفر رئیس‌جمهور به آذربایجان شرقی
تهران- رئیس جمهور به همراه جمعی از اعضای هیات دولت به مدت 2 روز میهمان آذربایجان شرقی است، سفری که با افتتاح چندین طرح بزرگ و مهم در بخش‌های مختلف کشاورزی، احیاء واحدهای تولیدی راکد و راه‌آهن نویدبخش آن است که دولت سیزدهم در دومین دور سفرهای استانی با دستانی پر به دیدار مردم این خطه رفته است.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت ایرنا، برنامه کاری فشرده و بازدیدها و گفت و گو با کارگران و جویا شدن از مسائل و مشکلات مردم این استان به رسم همه سفرها در آذربایجان شرقی نیز پررنگ است و شاید بتوان در میان انبوه طرح هایی که برای بهره برداری و استفاده آماده شده است به پایان انتظار مردم این دیار برای راه اندازی راه آهن میانه – بستان آباد اشاره کرد.

در بخش دیگری از رهاورد سفر آیت الله رئیسی می توان به احیاء طرح تصفیه خانه با ۴۵۰ لیتر بر ثانیه و انتقال آب حدود ۹۰۰ لیتر بر ثانیه با پوشش حدود ۱۸۰ هزار نفر از جمعیت شهرستان میانه و اطراف آن اشاره کرد.

احیاء ماشین سازی تبریز، احیاء ۲۲۰ واحد تولیدی راکد، رونمایی از دو محصول جدید شرکت تراکتورسازی ایران، افتتاح ۴۵۰ هکتار از شبکه پایاب سد سهند و آغاز عملیات اجرایی خط سه متروی تبریز از دیگر طرح های مهمی بود که امروز با حضور رئیس جمهور افتتاح شد.

دیدار با علما، روحانیون و ائمه جمعه و جماعت و بازدید از مجموعه فرهنگی مقبره الشعرای تبریز بخش دیگری از برنامه های رئیس جمهور در اولین روز سفر به آذربایجان شرقی بود.

در ادامه این مطلب به جزئیات طرح های مهمی که طی امروز و فردا با حضور رئیس جمهور در استان آذربایجان شرقی به بهره برداری می رسد، اشاره می شود:

افتتاح خط تولید شرکت خودروسازان دیزلی آذربایجان با ظرفیت تولید ۴ هزار دستگاه

رئس جمهور پس از آنکه از شهرک صنعتی چرمشهر آذربایجان شرقی بازدید کرد و سه دستور مهم برای توسعه صنعت چرم این استان صادر کرد به کارخانه تراکتورسازی ایران در تبریز سری زد و خط تولید شرکت خودروسازان دیزلی آذربایجان را افتتاح کرد.

طبق گفته کارشناسان این خط با ظرفیت تولید سالانه ۴ هزار دستگاه انواع خودروی تجاری سبک، سنگین، ون و کشنده در مساحتی به متراژ ۵ هزار متر مربع و با سرمایه‌گذاری ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریالی احداث شده و برای ۲۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۳۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم اشتغالزایی کرده است.

شرکت خودروسازان دیزلی آذربایجان یکی از ۱۲ شرکت اقماری تراکتورسازی ایران است که با ۸ شرکت در تبریز، ۲ شرکت در خارج از آذربایجان شرقی و ۲ شرکت در بیرون از مرزهای ایران اسلامی، بزرگترین تولیدکننده ماشین آلات کشاورزی و تراکتور کشور محسوب می‌شود.

رونمایی از دو محصول جدید شرکت تراکتورسازی ایران

رئیس جمهور همچنین در ادامه برنامه‌های سفر دوم دولت مردمی به استان آذربایجان شرقی، ضمن بازدید از خط تولید شرکت تراکتورسازی ایران، از دو محصول جدید این گروه صنعتی رو نمایی کرد.

تراکتور شالیزار و محور جلوی تراکتور سنگین و موتورهای صنعتی دو محصول جدید شرکت تراکتورسازی ایران بود که با حضور رئیس جمهور رونمایی شد.

با داخلی‌سازی تولید تراکتور شالیزار نه تنها سالانه از خروج ۱۵ میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری خواهد شد، بلکه پیش‌بینی می‌شود از محل صادرات این نوع تراکتور، سالانه پنج میلیون دلار نیز ارز عاید کشور شود. با دستیابی به تکنولوژی طراحی و تولید این نوع تراکتور در تراکتورسازی، ایران نیز به جمع کشورهای دارنده تکنولوژی تولید این نوع محصول در دنیا اضافه شد.

بازدید از شرکت ماشین‌سازی تبریز

سید ابراهیم رئیسی در ادامه برنامه‌های دور دوم سفرهای استانی دولت مردمی به استان آذربایجان شرقی، از شرکت ماشین‌سازی تبریز بازدید کرد و در جریان آخرین وضعیت فعالیت و تولیدات این شرکت قرار گرفت.

ماشین‌سازی تبریز یکی از صنایع مادر آذربایجان شرقی و از بزرگترین، پیشروترین و با سابقه‌ترین مجموعه‌های صنعتی کشور است که به‌دلیل خصوصی‌سازی نادرست، در آستانه تعطیلی قرار گرفته بود، اما با نگاه ویژه دکتر رئیسی چه در دوران ریاست قوه قضائیه و چه در زمان ریاست جمهوری جانی تازه گرفت، به نحوی که سال گذشته موفق به شکستن رکورد تولید خود شد.

جشن احیاء ۲۲۰ واحد راکد صنعتی و تولیدی

جشن احیای ۲۲۰ واحد راکد صنعتی و تولیدی استان آذربایجان شرقی با حضور رئیس جمهور برگزار شد و آیت الله رئیسی در این مراسم گفت: اگر فرآیند خصوصی‌سازی کارخانه ماشین‌سازی درست انجام می‌شد، اوضاع این کارخانه امروز اینگونه نبود.

بازدید از نمایشگاه احیاگران واحدهای اقتصادی آذربایجان شرقی

سید ابراهیم رئیسی در ادامه برنامه‌های دور دوم سفرهای استانی دولت مردمی به استان آذربایجان شرقی، از نمایشگاه احیاگران واحدهای اقتصادی این استان که در مجموعه شرکت ماشین‌سازی تبریز برپا شده بود بازدید کرد.

در این نمایشگاه تعدادی از ۲۲۰ واحد تولیدی و صنعتی تعطیل و نیمه تعطیل در حوزه‌های مختلف کشاورزی، خدماتی، صنعتی و گردشگری که با کمک مجموعه‌های اقتصادی به عنوان احیاگر به مدار تولید و اشتغال‌آفرینی بازگشته‌اند، حضور داشتند.

فعالیت بخش قابل توجهی از این واحدهای تازه احیا شده از ۱۰ سال پیش متوقف شده بود که با تلاش دولت سیزدهم بیش از ۳ هزار و پانصد میلیارد تومان سرمایه آنها احیاء شد.

افتتاح ۴۵۰ هکتار از شبکه پایاب سد سهند

همزمان با سفر رییس‌جمهور به آذربایجان‌شرقی، ۴۵۰ هکتار دیگر از شبکه پایاب سد سهند با حضور «علیرضا الماسوندی» معاون وزیر نیرو به بهره‌برداری رسید.

این اراضی در محدوده روستاهای «شکربلاغی»، «یله قارشو»، «یانیق»، «گندبیل»، «قشلاق کندی» و «خورشید» قرار دارد و برای آبرسانی به این اراضی دو دستگاه ایستگاه پمپاژ احداث شده است.

آغاز عملیات اجرایی خط سه متروی تبریز

عملیات اجرایی خط سه متروی تبریز به طول ۱۰ کیلومتر و با برآورد اعتبار ۲۰ هزار میلیارد تومان با حضور وزیر کشور امروز آغاز شد.

احمد وحیدی در بازدید از ایستگاه سوم خط ۲ قطار شهری تبریز از ارائه فاینانس به این خط برای آماده‌سازی تونل و ایستگاه‌ها خبر داد و گفت: حفاری این خط تا پایان امسال به اتمام می‌رسد.

وی همچنین در بازدید از مراحل عملیاتی این خط با بیان اینکه عملیات اجرایی پروژه مترو تبریز پیشرفت خوبی دارد، افزود: خط ۲ مترو تبریز شامل ۲۰ ایستگاه بوده و عملیات اجرایی آن در هر ایستگاه در دست اقدام است.

امروز در ادامه برنامه های کاری دولتمردان ۱۲۸ دستگاه اتوبوس تازه خریداری شده از سوی شهرداری تبریز با حضور وزیر کشور رونمایی شد که وحیدی در گفت و گویی کوتاه با رانندگان، از آنها خواست تا برنامه ای ارایه دهند که در آینده این اتوبوس ها به خود آنها واگذار شود.

افتتاح هتل های رویال پالاس و بوتیک سرخه ای

هتل چهار ستاره رویال پلاس تبریز نیز امروز از دیگر طرح هایی بود که با حضور عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در مسیر تفرجگاه ائل گلی این شهر افتتاح شد.

این هتل چهار ستاره توسط بخش خصوصی و با تسهیلات دولت سیزدهم، با حجم سرمایه‌گذاری یک هزار میلیارد تومان در مساحت یک هزار و ۸۰۰ مترمربعی و زیربنای هفت هزار و ۳۰۰ مترمربع در ۶ طبقه ساخته شده است.

این هتل که با معماری خاص و نمادهای آذربایجان ساخته شده، دارای ۴۸ اتاق است و برای ۲۲۰ نفر به‌ صورت مستقیم فرصت اشتغال فراهم کرده است.

 افتتاح هتل بوتیک

هتل بوتیک خانه قدیمی سرخه ای تبریز با حضور ضرغامی در محله تاریخی سرخاب این کهن شهر افتتاح شد.

این هتل بوتیک با سرمایه‌گذاری ۱۴ میلیارد تومانی توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی و پس از مرمت، تجهیز و آماده سازی با امکاناتی نظیر ۶ اتاق اقامتی، رستوران، نمایشگاه صنایع دستی و کافی شاپ برای بازدید و اقامت گردشگران داخلی و خارجی آماده خدمات دهی است.

حمایت از کارآفرینان زن

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده بر لزوم حمایت از کارآفرینان زن و افزایش چرخه تولید داخلی تاکید کرد.

انسیه خزعلی در بازدید از کارخانه تولید پوشاک شهرک شهید سلیمانی تبریز افزود: زنان در جمهوری اسلامی در تمامی عرصه ها حضوری پررنگ دارند بطوری که نقش بسزایی در عرصه تولید و اشتغال زایی ایفا می کنند.

بزرگترین مزرعه آرتمیای کشور در «عجب‌شیر» آبگیری شد

امروز علاوه بر این همزمان با سفر رییس‌جمهور و هیات دولت به آذربایجان‌شرقی، بزرگترین مزرعه جلبک و آرتمیای کشور با ۵۸ هکتار مساحت در بندر «رحمانلو» ی شهرستان عجب‌شیر و در سواحل شرقی دریاچه ارومیه آبگیری شد.

” آرتمیا”، جانداری است سخت‌پوست که در آب‌های شور زندگی می‌کند. دریاچه ارومیه در ایران، یکی از غنی‌ترین منابع این جاندار در جهان شمرده می‌شد ولی به دلیل فروکش کردن آب دریاچه ارومیه، جمعیت آرتمیا در دریاچه ارومیه کاهش چشمگیری داشته‌است. آرتمیا در صنایع پرورش میگو و ماهی مورد استفاده قرار می‌گیرد./ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.