تاریخ انتشار : چهارشنبه ۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۶

وزیر نفت خبر داد: بهره‌برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی با حضور رئیس‌جمهور به‌زودی

وزیر نفت خبر داد: بهره‌برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی با حضور رئیس‌جمهور به‌زودی
تهران- وزیر نفت با اعلام اینکه طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی به‌زودی با حضور رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: با تولید ۱۲ تا ۱۵ میلیون متر مکعب گاز در روز از این فاز، سالانه ۴ تا ۵ میلیارد دلار درآمد نصیب کشور خواهد شد.

جواد اوجی امروز (چهارشنبه، هفتم تیر) درباره نخستین سکوی فاز ۱۱ میدان مشترک پارس جنوبی، ضمن قدردانی از دست‌اندرکاران این طرح، اظهار کرد: ۴ شرکت خارجی ۴.۹ میلیارد دلار قرارداد برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی بسته بودند، ولی رها کردند و رفتند و امروز باختند.

وی افزود: امروز با اتکا بر خداوند متعال و تکیه بر توان نیروهای داخلی در سال رشد تولید نصب نخستین سکوی فاز ۱۱ پارس جنوبی به نتیجه رسید.

وزیر نفت با اشاره به اینکه سالانه ۴ تا ۵ میلیارد دلار از فاز ۱۱ پارس جنوبی درآمد نصیب کشور می‌شود، به ثمر رسیدن این طرح را در شرایط تحریم‌ها و ناترازی گاز بسیار ارزشمند دانست و آن را یک عیدی بی‌نظیر به ملت ایران تلقی کرد.

اوجی تأکید کرد: این تنها بخش پارس جنوبی بود که توسعه نیافته بود و از نظر جغرافیایی بسیار پراهمیت بود؛ زیرا در نقطه صفر مرزی و میدان مشترک با کشور قطر قرار دارد. هر یک روز که ما از این فاز، گاز دیرتر برداشت کنیم، طرف مقابل برداشت می‌کند و سرمایه مردم به هدر می‌رود.

وی ادامه داد: رئیس‌جمهور در سفر عسلویه بر بهره‌برداری از پارس جنوبی تأکید کرده بودند. خوشبختانه ابتکار نیروهای داخلی این طرح را سه سال جلو انداخت. جابه‌جایی سکوی ۱۲ سی به وزن سه هزار و ۲۰۰ تن لجستیکی قوی لازم دارد.

وزیر نفت تصریح کرد: کشتی اوشنیک که مربوط به خود وزارت نفت است را از آب‌های روسیه آوردیم و با برنامه‌ریزی و مهندسی دقیق، پایه‌های سکوی ۱۲ سی را جدا کردند و پایه‌های فاز ۱۱ سی نصب شد. چاه‌ها را حفاری کردند و در هفته‌های اخیر هم درگیر نصب سازه سه هزار و ۲۰۰ تنی بودند. همه این اتفاقات در دولت سیزدهم رقم خورد.

اوجی از بهره‌برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی با حضور رئیس‌جمهور به زودی خبر داد و گفت: با تولید ۱۲ تا ۱۵ میلیون متر مکعب گاز در روز از این فاز، درآمد سالانه ۴ تا ۵ میلیارد دلاری (از سهم گاز، اِل‌پی‌جی، میعانات و گوگرد) پارس جنوبی حاصل و نصیب کشور می‌شود.

وی تأکید کرد: ما منتظر رفع تحریم‌ها نماندیم. شرکت‌های خارجی انگشت به دهان خواهند ماند که جمهوری اسلامی چگونه این طرح را به بهره‌برداری رساند.

به گزارش ایرنا، نخستین سکوی فاز ۱۱ میدان مشترک پارس جنوبی بامداد امروز (چهارشنبه، هفتم تیرماه) با موفقیت در موقعیت خود نصب شد تا با تدبیر دولت سیزدهم، تولید حداکثری گاز از این میدان مشترک سه سال زودتر انجام شود.

در فاز نخستن برداشت از این میدان که با نصب این سکو انجام شد، تولید گاز به ۱۵ میلیون مترمکعب در روز خواهد رسید و پیش‌بینی می‌شود با ساخت و نصب سکوی بعدی و حفاری چاه‌ها، تکمیل فاز ۱۱ که گامی مهم برای کشور در راستای دستیابی به استقلال انرژی و ثبات ژئوپلیتیکی است، ظرفیت تولید گاز پارس جنوبی به‌طور خیره‌کننده‌ای افزایش یابد./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.