تاریخ انتشار : جمعه ۹ تیر ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۷

مهران؛ مظهر عزت و آزادگی

مهران؛ مظهر عزت و آزادگی
ایلام- این سرزمین سرخ و ساحل ستم سوز یک اسوه عشق، مظهر مردانگی و ماندگارترین اسطوره تاریخی است که یک عالم پاکی و پایداری و اقیانوسی از غیرت و جوانمردی از اقوام ایرانی و اکرام ایلامی در درونش نهفته است.

 

مهران؛ این دیار دوست داشتنی که در ۸۵ کیلومتری جنوب غرب ایلام واقع شده، در گذر زمان و دهلیز دوران با فراز و فرودهای زیادی مواجه بوده است.

مهران افتخار ایران است که از دوران پارینه سنگی تا عهد پهلوی و از انقلاب اسلامی تا دفاع مقدس بواسطه موقعیت حساس جغرافیایی، اقتصادی و همجواری و دسترسی آسان به شهرهای مرزی عراق بستر تحولات مهم و در معرض طمع دشمنان قرار داشته است.

این نایره نور افروز که روزگاری منصورآبادش نامیده اند در جریان دفاع مقدس بیش از چهار مرتبه به تسخیر دشمن درآمد و بین متجاوزان بعثی و مدافعان بسیجی رد و بدل شد و در مجموع ۳۵ ماه تمام از پیکره پاک ایران عزیز جدا و در اسارت اجانب قرار داشت.

مهران، نگین سبز ایران در آن روزهای سخت و نفس گیر با سودایی خوش و سیمایی خونین، عظمت نیاکان خود و آزادگی ایران را فریاد می‌زد و فداکاری فرزندان ایلام را به رخ مستکبران متجاوز می کشید.

آری؛ مهران مدفن معطر شهیدان و آوردگاه خیل آزادگان بسیج و سپاه و ارتش و امت اسلامی نفس را در قفس نگه می داشت و یاوران خود را به یاری می طلبید.

نبردهای نابرابر و مصاف های مظلومانه مهران این قبله گاه قلب های قدرتمند به سر رسید و جنود رحمانی بر اولیای شیطان غلبه کرد، سحرگاه دهم تیرماه سال ۶۵ معرکه مجاهدان و مهلکه متجاوزان شکل گرفت و نصرت الهی نمایان و خون بر شمشیر پیروز گردید.

در این روز باشکوه با اعجاز عشق، اوج ایثار و عاطفه ایرانی مهران آزاد و قلب امام (ره) شاد شد.

صبح صادق دهم تیرماه ۶۵ با نام نامی یا ابوالفضل العباس(ع)، در قالب عملیات آزادیبخش کربلای یک و در سایه تعصب و تهور و تهاجم بی امان رزمندگان اسلام، غربت غریبانه مهران پایان یافت و این نقطه نورانی و عزت ایرانی به آغوش آسمانی میهن بازگشت.

آزادی مهران به قدری شگفت و باور ناپذیر بود که حضرت امام (ره) در پیام تبریک و تشکر خود را به رزمندگان فرمودند: مهران را هم، خدا آزاد کرد.

امروز مهران این جلگه جمیل با ساکنان فیلی تبار و کردگوی خویش چون آفتاب عالم تاب بعنوان یک معبر معتبر بین المللی و بزرگترین گمرک خاکی ایران به کانون تجمع جهانی جمعیت و تبادل کالا، درختانی سبز، مزارعی پربار، داد و ستدی پررونق به مکانی برای مبادلات ملی و منطقه ای تبدیل شده و با شانه شکوه زلف زمانه را شانه می کند.

امروز و در سی و هفتمین سالگرد آزادی مهران مهربان بر روح و روان شهیدان همیشه شاهد تاریخ و رزم آفرینان عملیات کربلای یک درود می فرستیم و بخاطر این عطیه الهی و عظمت خدایی برخود می بالیم و مهران و مهرانیان را می ستائیم.

به گزارش ایرنا، ۱۰ تیرماه مصادف با سالروز آزادسازی مهران است، شهری که طی ۱۰ روز نبرد سخت در عملیات کربلای یک آزاد شد تا امروز شاهد این باشیم که برای زائران حسینی دروازه کربلا شود./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.