تاریخ انتشار : یکشنبه ۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۶

تعریض راه دسترسی به بیمارستان رازی ایلام؛ مطالبه ای مردمی

تعریض راه دسترسی به بیمارستان رازی ایلام؛ مطالبه ای مردمی
ایلام -  تعریض و بهسازی راه دسترسی به بیمارستان رازی شهر ایلام به عنوان مهم‌ترین مرکز درمانی استان، به مطالبه‌ای عمومی از سوی شهروندان تبدیل شده است.

 

به گزارش خبرنگار ایرنا، کلنگ بیمارستان ۳۷۶ تختخوابی ایلام(رازی) به عنوان بزرگترین پروژه درمانی استان ۱۲ سال پیش به زمین زده شد اما در فرآیند تکمیل شدن با چالش‌های متعددی روبرو شد و پس از کش و قوس‌های فراوان شهریورماه سال گذشته بخش‌هایی از آن وارد مدار فعالیت شد.

این پروژه در زمینی به مساحت ۶۵ هزار مترمربع و با زیربنای مساحت ۳۴ هزار مترمربع در ۱۰ طبقه احداث شده است.

فاز اول این بیمارستان شامل ۲۹ تخت اورژانس، ۲۴ تخت داخلی مردان، ۲۴ تخت داخلی زنان، ۱۴ تخت آی‌سی‌یو، هفت تخت پست مردان و بخش‌های رادیولوژی، آزمایشگاه سی‌تی‌اسکن و داروخانه است.

یکی از مسائلی که این مرکز درمانی با آن روبروست، جانمایی آن در مکانی خارج از هسته مرکزی شهر بوده که باعث شده است شهروندان برای انتقال بیماران خود به این بیمارستان با مشکلاتی روبرو باشند.

جاده دسترسی به بیمارستان رازی پس از ورودی دانشگاه ایلام دارای عرض کم و پیچ‌های خطرناکی است که بویژه در نیمه دوم سال و فصل بارندگی تردد را برای خودروهای عبوری سخت می‌کند.

نشست های متعدد و دستورات مکرری طی سال های اخیر بهسازی و تعریض این محدوده برگزار و صادر شده ولی همچنان این مسیر حدود ۲ کیلومتری اصلاح نشده و نارضایتی هایی را نیز به دنبال داشته است.

وجود برخی معارضان محلی در مسیر جاده دسترسی به بیمارستان رازی باعث شده کلاف سردرگرم تعریض این جاده باز نشده و همچنان شاهد این وضعیت و بروز مشکل برای بیماران باشیم.

تاکید استاندار ایلام بر تسریع در اجرای جاده دسترسی بیمارستان رازی

استاندار ایلام گفت: دستگاه‌های اجرایی برای تسریع در آغاز عملیات اجرایی راه دسترسی بیمارستان رازی، ظرف ۲ هفته آینده تاسیسات زیرساختی خود را جابجا کنند.

حسن بهرام نیا اظهار داشت: هزینه جابجایی شبکه‌های زیرساختی بخش های آب ؛ برق ؛ گاز ؛ مخابرات و شرکت پتروشیمی ایلام بر عهده دستگاه‌های اجرایی و این شرکت هاست که پس از جابجایی شبکه‌ها بلافاصله عملیات اجرایی راه دسترسی بیمارستان توسط پیمانکار آغاز می شود.

وی بیان کرد: تدابیر ایمنی و امنیتی برای جابجایی شبکه‌ها اندیشه شود، در ضمن جابجایی شبکه‌ها باید طوری باشد این امورات زیرساختی خللی در خدمات‌دهی به دانشگاه ایلام، دانشگاه فرهنگیان و بیمارستان رازی ایجاد نکند.

استاندار ایلام با تاکید بر تسریع در عملیات اجرایی راه دسترسی بیمارستان رازی شهر ایلام، اضافه کرد: دستگاه‌های اجرایی ظرف مدت ۴۸ ساعت نسبت به تحویل نقشه اجرایی شبکه‌ها به اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اقدام کنند.

بهرام نیا با تاکید بر این نکته که طبق زمانبندی تعیین شده باید عملیات اجرایی این پروژه آغاز شود، یادآور شد: برای تسهیل و تسریع در عملیات اجرایی این پروژه در زمانبندی تعیین شده باید پیمانکار پروژه در عملیات پی‌کنی ؛ حفاری و دیگر امورات برای جابجایی و انتقال شبکه‌های زیرساختی این مسیر با دستگاه‌ها اجرایی مشارکت کند.

حقوق مردم، شهروندان و مالکان در جاده دسترسی بیمارستان رازی لحاظ می شود

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار ایلام می گوید: دستگاه‌های اجرایی و اداری ذیربط موظف هستند موانع پیش روی اجرای پروژه بلوار پژوهش و مسیر دسترسی به بیمارستان رازی شهر ایلام را در اولویت قرار دهند و نسبت به رفع مشکلات موجود اقدام کنند.

سعید هژبری اظهار کرد: مشاور این پروژه تمام محدودیت‌ها و موانع پیش‌روی اجرای این مسیر را برآورد و دستگاه‌های اجرایی و اداری موظف هستند موانع پیش روی اجرای این پروژه را در اولویت قرار داده و نسبت به رفع مشکلات موجود اقدام کنند.

وی با بیان اینکه این پروژه برای استفاده عموم مردم است و تمام حق و حقوق آنها در نظر گرفته می‌شود، افزود: فرآیند پیگیری، کارشناسی و تملک زمین‌های این مسیر بر عهده راهداری و راه و شهرسازی است که معارض این مسیر را برطرف کنند.

معاون استاندار ایلام تاکید کرد: مسیر دسترسی به بیمارستان رازی از درب ورودی دانشگاه ایلام، یک هزار و ۷۰۰ متر است که یک هزار و ۲۰۰ متر آن معارض ندارد که عملیات اجرایی آن باید به صورت فوری آغاز شود.

هژبری گفت: بلوار پژوهش برای استفاده دانشگاه‌های ایلام و علوم پزشکی، بیمارستان رازی و همچنین مراجعان مرکز تفریحی سیاحتی بام ایلام احداث شده اما به دلیل اجرایی نشدن کامل این بلوار، مشکلاتی پیش آمده است.

وی با بیان اینکه در نحوه تکمیل این بلوار، حقوق مردم، شهروندان و مالکان در نظر گرفته شود، تاکید کرد: تا زمان اجرای لاین دوم بلوار، پلیس راهور این مسیر را تحت پوشش کنترل ترافیک قرار دهد تا حداکثر استفاده از مسیر فعلی انجام شود.

معارضان محلی مانع بهسازی جاده دسترسی به بیمارستان رازی ایلام هستند

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: جاده دسترسی به بیمارستان رازی شهری ایلام از محل درب ورودی دانشگاه ایلام کمتر از ۲ کیلومتر طول داشته که که مسئله وجود معارضان شخصی در حدود ۵۰۰ متر از این محدوده وجود دارد.

دکتر جاسم محمدی افزود: حدود ۲۰۰ میلیارد ریال برای بهسازی و تعریض این مسیر به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای استان تخصیص یافته که باید هرچه سریع تر فعالیت اجرایی در این جاده را آغاز کند.

وی تاکید کرد: معارضان محلی مهم ترین مانع برای بهسازی جاده دسترسی به بیمارستان ۳۷۶ تختخوابی شهر ایلام هستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام تاکید کرد: معارضان موجود در این مسیر به سه دسته تقسیم می شوند که بخشی از آن دانشگاه ایلام بوده و ۲ بخش دیگر تعدادی دارای سند و تعدادی نیز با وجود نداشتن سند مدعی مالکیت هستند.

وی افزود: با وجود آنکه پارسال فاز اول این بیمارستان افتتاح شد، ولی استفاده حداکثری از این مجموعه آموزشی و درمانی با توجه به نامناسب بودن جاده دسترسی و امکان بروز سوانح رانندگی تاکنون میسر نشده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام تاکید کرد: استفاده کامل از بیمارستان ۳۷۶ تختخوابی رازی ایلام تا زمانیکه مشکل معارضان حل نشود، میسر نخواهد بود.

محمدی اضافه کرد: ۳۰۰ میلیارد ریال برای بهسازی این مسیر در نظر گرفته شده و تاکنون نیز ۱۲۰ میلیارد ریال آن تخصیص یافته است و در صورتیکه مشکل معارضان حل شود، به سرعت این جاده تعریض و بهسازی خواهد شد.

وی گفت: وجود بیمارستان به عنوان یک مرکز عام المنفعه برای عموم شهروندان منفعت به دنبال دارد و انتظار داریم معارضان محلی نیز با لحاظ این موضوع اجازه دهند این جاده به شکل مناسبی استانداردسازی شود.

ضریب افزایش تخت های بیمارستانی ایلام به ۲ درصد افزایش می یابد

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: ضریب افزایش تخت های بیمارستانی نسبت به جمعیت در این استان با راه اندازی بیمارستان رازی به ۲ درصد افزایش خواهد یافت.

دکتر محمدی اظهار داشت: طی یکسال اخیر تلاش دامنه داری برای فعال کردن بخش هایی از این مرکز بزرگ درمانی انجام گرفت، بطوریکه هم اکنون ۱۰۰ تخت این بیمارستان در مدار فعالیت قرار گرفته و بتدریج سایر بخش ها نیز راه اندازی خواهد شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام یادآور شد: ایجاد ۱۰ اتاق عمل و اتاق زنان و زایمان در این بیمارستان پیش بینی شده که در صورت تزریق اعتبار مورد نیاز تمامی این قسمت ها راه اندازی می شود.

محمدی تاکید کرد: ضریب اشتغال تخت های بیمارستانی در استان ۱،۶ درصد است که با تکمیل بیمارستان رازی این مقدار به ۲ درصد خواهد رسید، درحالیکه میانگین کشوری در این زمینه ۱،۶۷ درصد است.

وی اضافه کرد: تعداد تخت های بیمارستانی استان بر اساس شاخص های جمعیتی تعریف شده باید حدود ۷۹۰ تخت باشد که با راه اندازی بیمارستان رازی این تعداد به حدود ۷۵۰ تخت خواهد رسید، بر اساس شاخص های بهداشتی و درمانی باید به ازای هر یک هزار نفر یک تخت بیمارستانی وجود داشته باشد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی در خصوص تامین کادر درمانی این بیمارستان نیز گفت: بکارگیری نیروهای مورد نیاز منوط به تعیین تکلیف استخدام های جدید وزارتخانه است که در سال آینده انجام خواهد شد و بخشی از این استخدام ها نیز برای بیمارستان رازی ایلام است ولی تاکنون سهمیه استان مشخص نشده است.

وی در خصوص بیمارستان رازی (بانگنجاب) ایلام گفت: این بیمارستان به ۶۵۰ نیرو که بیشتر آن کادر درمانی است نیاز دارد.

مدیرکل راهداری ایلام نیز در خصوص وضعیت راه دسترسی به بیمارستان رازی گفت: این پروژه سال گذشته با پیشرفت فیزیکی کمتر از ۴۰ درصد بدلیل کمبود اعتبار و حل نشدن مشکل معارضان حقیقی و حقوقی خاتمه یافت.

سید زاهدین چشمه خاور افزود: معارضان حقیقی شامل وجود اراضی کشاورزی و معارضان حقوقی نیز به دلیل وجود شبکه فیبر نوری، لوله آب پتروشیمی، لوله آب شرب دانشگاه فرهنکیان و … است.

وی یادآور شد: امسال با تامین اعتبار پروژه دوباره فرآیند مناقصه برگزار و هم اکنون پیمانکار طرف قرارداد با مبلغ پیمان حدود ۵۰ میلیارد تومان شروع بکار کرده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای ایلام تاکید کرد: مدت پیمان این پروژه ۱۲ ماه است و در صورت تامین اعتبار و تخصیص و همچنین رفع مشکل معارضان در موعد مقرر به بهره برداری می رسد.

چشمه خاور اضافه کرد: اعتبار مصوب شده از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری ۳۰ میلیارد تومان است.

به گزارش ایرنا، عملیات اجرایی احداث پروژه بیمارستان ۳۷۶ تختخوابی شهر ایلام از سال ۸۸ آغاز و شهریورماه پارسال بخش هایی از آن مورد بهره برداری قرار گرفت.

فاز اول این بیمارستان شامل ۲۹ تخت اورژانس، ۲۴ تخت داخلی مردان، ۲۴ تخت داخلی زنان، ۱۴ تخت آی سی یو، هفت تخت پست مردان و بخش های رادیولوژی، آزمایشگاه سی تی اسکن و داروخانه است.

بیمارستان ۳۷۶ تختخوابی شهر ایلام در ۶۵ هزار مترمربع و مساحت ۳۴ هزار متر مربع در ۱۰ طبقه احداث شده است.

این مجموعه با ۱۰ بیمارستان، ۱۲ شبکه بهداشت، ۶۷ مرکز بهداشتی درمانی، ۶۵۰۰ نفر کادر درمانی در سال بیش از یک هزار میلیارد تومان گردش مالی دارد.

بیش از ۲۶۰۰ دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی ایلام مشغول به تحصیل هستند./ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.