تاریخ انتشار : شنبه ۸ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۵

شیوه‌ای جدید از عزاداری در متفاوت‌ترین محرم ایلام

شیوه‌ای جدید از عزاداری در متفاوت‌ترین محرم ایلام
ایلام - ماه محرم در قاب تصویر ذهنی هر شیعه دوستدار اهل بیت(ع) با صدای طبل و سنج و تجمع هیاتهای عزاداری در تکایا و مساجد و راه اندازی دستجات عزاداری و سوگواری با حضور انبوه و خودجوش عاشقان اباعبدالله(ع) مجسم می شود.

ماهی که بدون دعوت، به عشق کسی راهی مجالس عزا می شوی که از کودکی با آن انس گرفته ای، عشق اباعبدالله(ع) و رمز و رازی که در شهادت و قیامش نهفته و هر شیعه ای را شیفته خود می کند.

عشقی که با گذشت صدها سال ولی هر ساله پر شور و پررنگ تر می شود، عشقی که هر سال عطش آن در دل رهروان فرزند فاطمه بیشتر می شود، عشقی که هیچگاه خاموش نمی شود و عشقی که ماندگار خواهد ماند.

اما محرم امسال در حالی آغاز شده که دنیا گرفتار کروناست و روز به روز این ویروس بیش از گذشته خودنمایی کرده و چهره واقعی خود را نشان می دهد.

امسال در حالی وارد ماه عزای حسینی شده ایم که طی شش ماه گذشته تا کنون بیش از ۲۰ هزار نفر از هموطنان بر اثر کرونا جان خود را از دست داده و شمار زیادی نیز همچنان در بستر بیماری هستند و پرسنل بهداشت و درمان با وجود خستگی تمام ولی عاشقانه و مخلصانه در میدان جنگ با کرونا رفته و خود را سپر بلای همنوعانشان کرده اند.

امسال دیگر خبری از حرکت دستجات زنجیر زنی در خیابان ها و ایستادن شانه به شانه دستجات سینه زن کنار هم نیست و شیوه ای جدید از عزاداری را تجربه می کنیم.

عزاداران امسال با عشقی که از سید و سالار شهیدان بر قلبشان دارند اگرچه دیگر شانه به شانه در محافل عزاداری کنار هم نیستند اما با رعایت فاصله گذاری اجتماعی در این مجالس حضور می یابند.

بر اساس دستوالعمل ابلاغی امسال از سوی سازمان تبلیغات به هیاتهای مذهبی محافل عزاداری ماه محرم‌که از چند روز گذشته آغاز شده در فضاهای باز و با رعایت نکات بهداشتی در حال برگزاری هستند.

اگرچه این محافل بر اساس مجوز ستاد کرونا برگزار می شوند و هیاتها مکلف بر رعایت پروتکل های بهداشتی در این مجالس شده اند ولی مسوولان بهداشتی و همچنین سازمان تبلیغات نیز که سلامت مردم را در هر برنامه ای همواره خط قرمز عنوان‌کرده اند از سه گروه سالمندان، کودکان و افرادیکه بیماری زمینه ای دارند خواسته تا به منظور حفظ سلامتی در این مجالس شرکت نداشته تا مشکل جسمی برای آنها بوجود نیاید.

اما یکی از برنامه هایی که همه ساله ماه محرم در این استان اجرا می شود نذورات مردمی است که امسال به دلیل شرایط خاص کرونا توسط ستاد کرونا، هرگونه پذیرایی در محافل عزاداری ممنوع اعلام شده است.

اما آنچه اهمیت دارد نذوراتی است که توسط مردم در منازل پخت و بین عموم توزیع می شود.

در این زمینه دستگاه های متولی از عموم مردم خواسته اند تا نذورات عام خود را بصورت خشک بین نیازمندان تقسیم کنند.

همچنین افرادیکه نذورات خاص دارند باید با رعایت کامل نکات بهداشتی این اقدام را انجام دهند تا مشکلی برای سلامتی مردم پیش نیاورند.

بدون شک شیفتگان سید الشهدا امسال در محرمی متفاوت که بدون آیین هایی نظیر شیرخوارگان حسینی، راه اندازی دستجات سینه زنی و زنجیر زنی و اجرای تعزیه در روزهای تاسوعا، عاشورا و شام غریبان و غیره خواهد بود با رعایت دستورالعمل های بهداشتی بار دیگر ارادت خود را به اباعبدالله(ع) ابراز خواهند کرد و هم به قطع زنجیره کرونا کمک می کنند.

محرم در ایلام از لغو پیاده‌روی زائران علی‌صالح(ع) تا فعالیت مجازی هیات‌ها

محرم به عنوان بزرگترین پروژه اجتماعی، نامی آشنا برای نه تنها شیعیان بلکه همه مسلمانان جهان است، ماه ابراز عشق به سالار شهیدان، ماه تکرار عاشقی و ابراز ارادت به عشقی که از کودکی با آن عجین شده‌ایم، ماه غم و اندوه زمینیان و آسمانیان.

به گزارش ایرنا، اما امسال به دلیل شرایط ناشی از شیوع کرونا، آیین‌های بزرگداشت ماه محرم نیز دستخوش تغییر و تحول شده است و رهبر معظم انقلاب نیز بر تبعیت از دستورالعمل‌های ستاد کرونا برای اجرای برنامه‌های مرتبط با ماه محرم تاکید داشته‌اند.

دست‌اندکاران و متولیان برگزاری این آیین‌ها نیز در حال برنامه‌ریزی برای آیین‌های ماه محرم هستند و آنچه بر آن تاکید دارند حفظ سلامت عزاداران حسینی است.

ابلاغ دستورالعمل‌های بهداشتی به هیات‌ها، اجرای محافل عزاداری در فضاهای باز، اعلام ممنوعیت توزیع نذورات، عدم راه‌اندازی دسته‌جات سینه‌زن و زنجیرزن و لغو گردهمایی عزاداران در تاسوعا، عاشورا و شام غریبان از جمله برنامه‌ها و اقداماتی است که به گفته مدیرکل تبلیغان اسلامی ایلام امسال برای بزرگداشت محافل ماه محرم در این استان اندیشیده شده است.

لغو پیاده‌روی زائران امامزاده علی‌صالح(ع)

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان ایلام گفت: پیاده‌روی عموم مردم به سمت امامزاده علی‌صالح(ع) که همه ساله در روز عاشورا در این استان برگزار می‌شد امسال بدلیل شیوع کرونا لغو شده است.

حجت‌الاسلام محمد فتاحی اظهار داشت: همه ساله عزاداران حسینی پس از طی کیلومترها مسیر امامزاده علی‌صالح(ع) در بخش صالح‌آباد شهرستان مهران در صحن این امامزاده تجمع کرده و به سینه‌زنی و زنجیرزنی می‌پرداختند بنابراین به منظور جلوگیری از ایجاد تجمع و بالا رفتن خطر گسترش کرونا تصمیم لغو آن اتخاذ شده است.

وی همچنین با اشاره به لغو تجمع‌های عزاداران در روزهای تاسوعا عاشورا و شام غریبان یادآور شد: تمامی هیات‌های مذهبی در همان مکان‌هایی که دهه اول محرم مراسم‌های خود را برگزار کرده‌اند باید آیین‌های تاسوعا، عاشورا و شام غریبان را نیز با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار کنند.

فعالیت ۳۰ هیات مذهبی به صورت مجازی

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان ایلام با بیان اینکه رویکرد برگزاری آیین‌های ماه محرم استفاده از ظرفیت فضای مجازی است، گفت: در این راستا تعدادی از هیات‌های مذهبی استان اعلام کرده‌اند که برنامه‌های خود را به صورت مجازی در ماه محرم برگزار می‌کنند.

حجت‌الاسلام فتاحی افزود: بر این اساس ۳۰ هیات مذهبی با تشکیل گروه در فضای مجازی، برنامه‌های عزاداری خود را به صورت مجازی برگزار می‌کنند و از حدود ۱۰۰ عضو تا هزاران عضو نیز در این گروه‌ها مشارکت دارند.

پیش‌بینی برگزاری آیین‌های ماه محرم در ۷۰ درصد هیات‌های ایلام

وی به راه‌اندازی سامانه بیرق ویژه ثبت‌نام هیات‌های مذهبی برای برگزاری محافل عزاداری سرور و سالار شهیدان در ماه محرم اشاره و تاکید کرد: هیات‌هایی که در این سامانه ثبت‌نام کنند مشروط به رعایت دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی مجاز به برگزاری محافل عزاداری ماه محرم هستند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان ایلام گفت: هم اکنون ۹۰۰ هیات مذهبی در این استان وجود دارد که پیش‌بینی می‌شود امسال ۷۰ درصد این هیات‌ها برنامه‌های عزاداری ماه محرم را برگزار کنند.

حجت‌الاسلام فتاحی تاکید کرد: امسال تلاش شده است برنامه متنوع و جدیدی برای برگزاری محافل عزاداری در ماه محرم تدوین شود و در این برنامه‌ها اولویت و خط قرمز حفظ سلامت مردم عزاداران است.

هیات‌ها ملزم به ارایه دستورالعمل‌های بهداشتی به عزاداران/بیماران زمینه‌ای و سالمندان در مراسم‌ها شرکت نکنند

وی با بیان اینکه در این ماه سعی می‌شود تجمع‌ها به حداقل برسد که در این زمینه لازم است اقناع‌سازی صورت گیرد، اظهار داشت : افرادی که کهولت سن داشته و بیماری زمینه‌ای دارند نباید در این محافل حضور داشته باشند.

وی ادامه داد: از طرفی هیات‌های مذهبی ملزم هستند تمامی دستورالعمل‌های بهداشتی را به عزاداران ابلاغ و آن‌ها را ملزم به رعایت کنند.

برگزاری ۹۰ درصد محافل عزاداری ایلام در فضای باز

مدیرکل تبلیغات اسلامی ایلام گفت: با برنامه‌ریزی انجام شده حدود ۹۰ درصد محافل عزاداری ماه محرم در فضاهای باز برگزار خواهد شد.

حجت‌الاسلام فتاحی در خصوص شرایط برگزاری محافل عزاداری ماه محرم در فضای بسته، افزود: در صورتیکه سقف مکان برگزاری پنج متر و بیشتر و امکان تهویه مناسب وجود داشته باشد با یک چهارم جمعیت مانعی برای برگزاری این محافل وجود نخواهد داشت.

استفاده از فضای مدارس و ورزشگاه‌ها برای برگزاری آیین‌های ماه محرم

وی همچنین بیان کرد: امسال عمده محافل عزاداری اباعبدالله(ع) در فضاهای باز برگزار و در این زمینه با مشارکت آموزش و پرورش و اداره کل ورزش و جوانان از فضای مدارس و ورزشگاه‌ها برای برگزاری محافل عزاداری ماه محرم استفاده می شود.

وی اضافه کرد: ۷۰ مدرسه در سطح استان و تعدادی از ورزشگاه‌ها و فضای دانشگاه آزاد اسلامی نیز برای برگزاری محافل عزاداری ماه محرم مهیا شده است.

وی یادآور شد: هیات‌هایی که درخواست مکان برای اجرای برنامه در ماه محرم داشته باشند از این فضاها در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.

۱.۵ ساعت حداکثر زمان محافل عزاداری

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان ایلام در خصوص زمان برگزاری محافل عزاداری ماه محرم گفت: حداکثر زمان محافل عزاداری ماه محرم امسال یک ساعت و نیم بوده و بیشتر از این هیات‌ها مجاز به فعالیت نیستند.

حجت‌الاسلام فتاحی افزود: همچنین هیچ‌گونه حرکت دسته‌جات سینه‌زنی و زنجیرزنی در هیات‌ها و در روزهای تاسوعا و عاشورا و شام غریبان نیز برگزار نخواهد شد.

وی با ذکر اینکه همچنین هیات‌ها حق توزیع زنجیر نداشته و هر شخص باید از زنجیر شخصی خود استفاده کند، تاکید کرد: هیات‌ها به هیچ‌وجه حق حرکت عزاداران در محل هیات را نخواهند داشت.

فعالیت ایستگاه‌های صلواتی با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی

وی در خصوص فعالیت ایستگاه‌های صلواتی نیز گفت: چنانچه این مراکز در سطح شهر بخواهند فعالیت داشته باشند باید درخواست خود را به این سازمان تحویل دهند که بر اساس دستورالعمل یا باید بسته بهداشتی و فرهنگی و یا بسته‌های مواد غذایی آماده توزیع کنند.

حجت الاسلام فتاحی با تاکید بر این که تلاش داریم حداقل جمعیت در هیات‌ها حضور داشته باشد، افزود: در این زمینه تعداد هیات‌هایی که محافل عزاداری را برگزار می‌کنند بیشتر شده است تا حداقل جمعیت در هر هیات وجود داشته باشد و از تراکم‌ جمعیت پیشگیری شود.

وی همچنین یادآور شد: در محافل عزاداری ماه محرم در فضاهای باز تنها از حیاط این فضاها استفاده می‌شود و بعد از هر مراسمی ضدعفونی کامل انجام خواهد شد.

وی توزیع ماسک بین عزاداران را از دیگر برنامه‌های محافل ماه محرم امسال در این استان برشمرد.

مردم نذورات عام خود را به پویش ایران همدل تحویل دهند

وی همچنین در خصوص نذورات ماه محرم گفت: با توجه به راه‌اندازی پویش ایران همدل از عموم مردم درخواست می‌شود در صورتی که نذورات عام دارند به صورت خشک آن را در قالب پویش ایران همدل برای کمک به نیازمندان اهدا کنند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی ایلام همچنین در خصوص افرادی که نذورات واجب دارند و باید آن را ادا کنند از آنها خواست: در ادای نذورات دستورالعمل‌های بهداشتی را به صورت کامل جهت حفظ سلامت عموم مردم رعایت کنند.

سلامت مردم خط قرمز سازمان تبلیغات

وی با اشاره به اینکه یکی از مکان‌هایی که بر اساس اعلام شبکه بهداشت بیشترین رعایت پروتکل‌های بهداشتی را داشته، اماکن دینی است، گفت: در این زمینه رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و حفظ سلامت مردم همچنان اولویت این سازمان است و در برگزاری محافل عزاداری ماه محرم نیز این مساله همچنان در اولویت خواهد بود.

حرکت دسته جات عزاداری تاسوعا و عاشورا در ایلام برگزار نمی شود

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی ایلام گفت: هیچگونه حرکت دسته جات عزاداری اعم از زنجیرزنی و سینه زنی در روزهای تاسوعا و عاشورای امسال به دلیل شرایط خاص ناشی از شیوع کرونا در هیچ نقطه ای از این استان برگزار نخواهد شد.

حجت‌الاسلام محمد فتاحی افزود: در این زمینه به تمامی هیئت های مذهبی استان نیز اعلام شده است که در روزهای تاسوعا و عاشورا و شام غریبان چنین برنامه ای نداشته باشند و این اقدام ممنوع اعلام شده است.

وی ادامه داد: برنامه‌های روزهای تاسوعا و عاشورای امسال همچون برنامه‌هایی که از ابتدای ماه محرم آغاز شده برگزار و شامل برگزاری آیین های عزاداری در مکان های فعالیت هیئت‌های مذهبی است که از طریق ستاد کرونا مجوز فعالیت آنها صادر شده است.

وی اضافه کرد: این برنامه ها با رعایت کامل دستورالعمل های بهداشتی ستاد کرونا برگزار و به هیئت‌های مذهبی تأکید شده تا نکات بهداشتی نظیر فاصله‌گذاری اجتماعی، زدن‌ ماسک و عدم توزیع نذورات را رعایت کنند.

وی اظهار کرد: در روز نهم و دهم محرم سال جاری تنها یک هیئت مرکزی با محوریت هیات محبان علی ابن ابی طالب( ع) در مصلی شهر ایلام ویژه برنامه خواهد داشت که بصورت زنده از ساعت ۱۰ تا ۱۲ از شبکه استانی سیمای مرکز ایلام پخش خواهد شد.

وی اظهار کرد: با وجود برگزاری این محافل که مجوز برگزاری آنها از سوی ستاد استانی کرونا اخذ شده اما به کودکان، سالمندان و افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند جهت حفظ سلامتی آنها توصیه می شود که در این محافل حضور پیدا نکنند.

راه اندازی تکیه سیار در محلات شهر ایلام

سرپرست شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان ایلام گفت: تکیه سیار در آستانه فرا رسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی در خیابان‌ها و محلات مختلف شهر ایلام راه اندازی شد.

حجت الاسلام چراغی پور افزود: این حرکت از روز گذشته آغاز شده است و تا دوازدهم ماه محرم ادامه خواهد داشت.

وی افزود : در این اقدام تکیه سیار شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در دو نوبت صبح و عصر با حرکت در خیابان‌ و محلات مختلف شهر ایلام از طریق سیستم صوتی نصب شده به پخش نوحه خوانی و مرثیه سرایی می پردازد.

وی بیان کرد : با توجه به شیوع کرونا و ایجاد محدودیت هایی در راستای برگزاری مراسم و محافل سوگواری و عزاداری سرور و سالار شهیدان، این تکیه سیار راه اندازی شده است.

ندای ” لبیک یا حسین (ع) ” در آسمان ایلام طنین انداز می شود

سرپرست شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی ایلام همچنین از طنین انداز شدن فـریاد حماسی و نجات بخش ” لبیک یا حسین (ع) ” در آسمان شهر ایلام خبر داد.

وی گفت : این آیین همزمان با سراسر کشور و در ساعت ٢١ شب عاشـورای حسینی (ع) ( شنبه ٨ شهریور) بر بام منازل، ماذنه مساجد ، تکایا و مصلی های سطح استان برگزار می شود.

وی از مردم ولایت مدار و عاشورایی استان ایلام برای شرکت در این آیین معنوی دعوت کرد./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.