تاریخ انتشار : شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۹

اکران آنلاین؛ ناجی هنر هفتم در روزهای تعطیلی سینماها

اکران آنلاین؛ ناجی هنر هفتم در روزهای تعطیلی سینماها
تهران- فروردین‌ماه سال گذشته بود که یکی از مهمترین ‌اتفاقات سینمایی کشور در سال‌های اخیر رخ داد. اکران آنلاین به آهستگی توانسته اعتماد اهالی سینما و مردم را جلب کند و در روزهای محرومیت از حضور در سالن سینما، به داد هنر هفتم برسد.

به گزارش ایرناپلاس، نیمه دوم فروردین ماه سال گذشته بود که با تصمیم سازندگان فیلم سینمایی «خروج»، به دلیل شیوع کرونا و طولانی شدن حضور مردم در خانه، این فیلم به صورت آنلاین اکران شد. اتفاقی که برای نخستین‌بار در سینمای کشور رخ داد.
پس از آن، فیلم سینمایی «طلا» نیز به اکران‌آنلاین تن داد که بنابر گزارش‌ها، این دو فیلم که آغازگر این شیوه جدید اکران بودند، روی هم رفته با فروش بیش از چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان، اکران خود را به پایان رساندند. بعد از این دو اثر، تهیه‌کنندگان بسیاری از این شیوه استقبال کردند و فیلم‌هایشان را در این بستر به اکران درآوردند.
با گذشت زمان و کش‌دار شدن دوران قرنطینه، استقبال از این شیوه اکران، جای خود را باز کرد و اعتماد بیشتر مردم و تهیه‌کنندگان را به همراه آورد؛ تا جایی که فیلم سینمایی «شنای پروانه» که هنوز در حال اکران آنلاین است، در مدت کمتر از سه هفته با فروش بیش از ۴ میلیارد تومان تا کنون، لقب پرفروش‌ترین فیلم اکران آنلاین را از آن خود کرده است. علاوه بر آن، فیلم پرحاشیه جشنواره سی‌و هشتم یعنی «دیدن این فیلم جرم است» که از ۲۶ اسفند در پلتفرم های مختلف وارد اکران آنلاین شده، فروش یک میلیاردی را تجربه کرده است.

درباره تاثیرات و رونق‌بخشی این اتفاق بر سینما و همچنین چگونگی عملکرد زیرساختی برای نتیجه بهتر، با صادق یاری و محمدرضا شفاه از تهیه‌کنندگان سینمای کشور که تجربه اکران آنلاین هم داشته‌اند، گفت‌وگو کردیم.

تاثیر یک بستر درست بر سینما
صادق یاری درباره فروش فیلم‌های سینمایی در اکران آنلاین و تاثیر این اتفاق بر سینمای کشور، به خبرنگار ایرناپلاس گفت: هر کارگردان، تهیه‌کننده و هر کسی که یک اثر سینمایی تولید می‌کند، دوست دارد اثرش را بر پرده سینما ببیند. به هر حال دیدن یک اثر در پرده سینما برای سازندگان آن لذت بیشتری به همراه دارد. اما از آنجا که کرونا برای ما مشکلات بسیاری ایجاد کرده است و تولیداتی در سینما وجود داشته؛ سرمایه‌گذاری‌های بسیاری برای فیلم‌های سینمایی انجام شده و مخاطب هم دوست دارد فیلم سینمایی ببیند، اکران آنلاین این امکان را به مردم می‌دهد تا فیلم‌هایی که نامش را در جشنواره شنیده‌اند یا آثار دیگری که به جشنواره نرسیده و دیده نشده است را ببینند. این بستری که ایجاد شده، بستر درستی است.

تبلیغات؛ حمایتی از اکران آنلاین
این تهیه‌کننده درخصوص بایدهایی که در زیرساخت این اتفاق سینمایی ضروری است، توضیح داد: باید از کسی که این اثر را ساخته و از بستری که آن را ارائه می‌دهد، حمایت کرد. چون در اکران آنلاین امکان دارد نسخه کپی اثر به صورت قاچاق بیرون بیاید، شبکه‌های مختلف ماهواره آن را نشان دهند یا اینکه در بستر اینترنت به صورت قاچاق ارائه شود. این‌ها مسائلی هستند که موجب می‌شود صاحب اثر و کسی که این اثر را عرضه می‌کند، متحمل ضرر و زیان شود.

یاری، تبلیغات را یکی از ارکان مهم حمایت از اکران آنلاین معرفی کرد و دراین‌باره افزود: حمایت‌هایی که می‌توان برای فیلم‌های سینمایی که قصد اکران آنلاین دارند، در نظر گرفت، بیلبورد زدن و تبلیغات گوناگون مانند تبلیغات تلویزیونی است. با تبلیغات اصولی، مردم در سراسر کشور می‌توانند از فیلم‌هایی که اکران آنلاین می‌شوند، اطلاع یابند و در نتیجه بتوانند بازدید خوبی در پلتفرم‌ها داشته ‌باشند و برگشت سرمایه، تحقق پیدا کند. دیده شدن قانونیِ آثار، بسیار مهم است.

دور نشدن مخاطبان از سینما
وی درباره استقبال مردم از اکران آنلاین نیز گفت: فرهنگ اکران آنلاین در میان مردم در حال شکل‌گیری است. حالا مردم می‌دانند بستری وجود دارد که در آن، فیلم‌ها به صورت آنلاین ارائه می‌شود و هر چه ادامه یابد، بیشتر در میان مردم جا می‌افتد.
تهیه‌کننده فیلم «پسرکشی» که این اثر را به‌طور آنلاین اکران کرد، درخصوص تاثیر این اتفاق بر رونق‌بخشی سینما افزود: به طور قطع با شرایط کرونا این اتفاق مثبت است و سینما را زنده نگه می‌دارد. اکران آنلاین اجازه نمی‌دهد که مردم از سینما و بویژه فیلم‌های سینمایی جدید که ساخته می‌شوند، دور بمانند. در حال حاضر مردم نمی‌توانند به سینما بروند اما از طریق اکران آنلاین می‌توانند فیلم ببینند و سینما را فراموش نکنند.

اتفاق مثبتی در تجربه جدید
محمدرضا شفاه، تهیه کننده فیلمِ «دیدن این فیلم جرم است» نیز درباره اکران آنلاین فیلم‌ها و تاثیرگذاری این شیوه بر سینمای کشور به ایرناپلاس گفت: اکران آنلاین در سینمای ایران، تجربه جدیدی است و هنوز باید فرصت بیشتری داشته باشیم تا با ظرفیت‌های آن به طور کامل آشنا شویم و بتوانیم ارزیابی دقیق‌تری از آن و چیزی که به سینما اضافه می‌کند، داشته باشیم.

به گفته او، اتفاقی که امروزه به عنوان اکران آنلاین رخ داده، یک تجربه اولیه است و با توجه به اضطراری که وضعیت کرونا در اکران فیلم‌های سینمایی ایجاد کرد، آغاز شد. البته از این بابت که برای فیلم‌های سینمایی که فرصت اکران نداشتند این فرصت فراهم شد تا نمایش داده شوند، اتفاق مثبتی است که قابل چشم‌پوشی نیست.

اکران آنلاین و یک فرصت
وی در خصوص تاثیر این مساله بر استقبال مردم از سینماها افزود: زمانی که سینماها باز بودند اما تحت تاثیر کرونا رونق جدی نداشتند، این شیوه فرصت جدیدی فراهم کرد که تعداد بیشتری از مخاطبان فیلم ببینند. البته به اعتقاد من زمانی می‌توانیم اکران آنلاین را به طور کامل ارزیابی کنیم که سینما در شرایط عادی بوده و رونق خود را داشته باشد. در این صورت، اکران‌آنلاین در کنار اکران عمومی به عنوان یک اکران مکمل می‌تواند ارزیابی شود.

مشکلات اساسی یک پدیده سینمایی
شفاه درخصوص وضعیت زیرساخت‌ها برای این پدیده سینمایی در کشور نیز گفت: اکران آنلاین در آغاز مانند هر ظرفیت اکران دیگری که در کشور وجود دارد، تجربه بدی نبود. اما بعد که چند فیلم قابل قبول اکران شد و تا حدی هم استقبال شد، برخی از تهیه‌کنندگان به دلیل مشکل اصلی این شیوه، یعنی انتشار نسخه قاچاق فیلم‌ها و پخش آنها از شبکه‌های ماهواره‌ای اعتمادشان نسبت به آن کاهش پیدا کرد. این اتفاق باعث شد برخی از تهیه‌کنندگان تا همین امروز ریسک اکران آنلاین را نپذیرند و ترجیح دهند فیلمشان را نزد خود نگه دارند.

رونق‌بخشی در گرو یک شرایط پایدار
این تهیه‌کننده در خصوص رونق‌بخشی بیشتر اکران آنلاین به حوزه سینما گفت: اگر شرایط اکران آنلاین بتواند از طریق قوانینی که وضع می‌شود و نظارت‌هایی که اتفاق می‌افتد، مشکل بزرگش را حذف یا محدود و قابل قبول کند و منافع اقتصادی فیلم‌ها را به صورت جدی به خطر نیندازد، در آن زمان تهیه‌کننده‌ها به این اتفاق، اعتماد بیشتری خواهند کرد و فیلم‌های خوبشان را به صورت آنلاین نمایش می‌دهند.

از این فرصت چگونه استفاده شود؟
وی افزود: پدید آمدن هر بستر جدید ارائه محصولات فرهنگی، حتما فرصت است. اینکه از این فرصت چگونه استفاده کنیم و سازوکار آن را چگونه بچینیم که این فرصت در حداکثر ظرفیت خود بماند، به ما خدمات دهد و از خوبی‌هایش بهره‌مند شویم، به هنر مدیریت مدیرانی که آن بستر را فراهم کرده‌اند و اهالی سینما که می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند، بستگی دارد. به طور حتم این ظرفیت برای سینما اتفاق مثبتی است. البته به شرطی که برای آن برنامه‌ریزی درست شکل گیرد و به طور درست و اصولی به آن فکر کنند. به عبارت دیگر با فکر و تدبیر از این ظرفیت استفاد شود./ایرناپلاس

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.