تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۰

زاکانی:

با چهار مدل اجرایی وعده‌های ما عملیاتی می شود

با چهار مدل اجرایی وعده‌های ما عملیاتی می شود
تهران - نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: چهار رویکرد تحولی در حوزه اقتصاد و مدیریت، فرهنگ و اجتماع، سیاست و امنیت و سیاست خارجی دارم که بالغ بر ۲۵ هدف است و وعده‌های ما را عملیاتی خواهد کرد.

 

«علیرضا زاکانی» عصر روز پنجشنبه در گفت و گوی تلویزیونی بامردم استان تهران و در برنامه دستخط درباره اینکه با توجه به شرایط حساس کشور چه شد که در عرصه انتخابات وارد شدید؟ گفت: شرایط سخت و حساس بود و بنده یاد گرفتم از ابتدای انقلاب اسلامی هر کجا که شرایط سخت و حساس باشد به میدان بیایم. در دوره دفاع مقدس، در ۱۵ سالگی به منطقه رفتم و بیش از ۶۲ ماه در منطقه در تخریب و اطلاعات عملیات با مسئولیت های مختلف کار کردم و بعد از آن امام (ره) فرمود که جهاد علمی کنید، به همین واسطه بعد از ۷ سال ترک تحصیل، آمدم درس خواندم و دانشگاه علوم پزشکی تهران، پزشکی قبول شدم.

نامزد سیزدهین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: درسال ۸۲ ناخواسته وارد عرصه سیاست شدم و و در مجلس هفتم، همزمان عضو هیات رئیسه مجلس هفتم و هیات رئیسه کمیسیون آموزش بودم و بعد هم این روند ادامه پیدا کرد و نائب رییس کمیسیون اصل ۹۰، رییس کمیسیون برجام و … کارهای مختلفی در مجلس دنبال شد. همزمان وارد عرصه سیاست به معنی کارکردهای انقلابی آن شدم.

وی با بیان اینکه کار سخت، کاری است که مانند رزمندگان انجام شود، ادامه داد: انسان مانند ماهی است که آن را در آب می اندازند و از آن لذت می برد. در این زمان نیز یک دهه است که دوستان جریان انقلاب به من اصرار می کردند، که با قابلیت ها و شرایطی که وجود دارد، وارد عرصه انتخابات ریاست جمهوری شوم و من هم سال ۹۲ و در سال ۹۶ ثبت نام کردم، اما سال ۹۶ به دلیل مبارزه با مفاسد اقتصادی حواشی رخ داد.

زاکانی با بیان اینکه برای مبارزه با فساد از معاون رییس جمهوری، وزیر نفت، برادر رییس جمهور، رییس دانشگاه آزاد اسلامی و دادستان تهران بازخواست کرده است، گفت: در موضوع مفاسد اقتصادی و مسائل مختلف جدی هستیم و با چپ و راست، بالا و پایین تعارف نداریم و معتقدم هر کسی گفت که بنده انقلابی تر هستم اگر خطا کرد باید ۲ تا چوب بخورد.

وی ادامه داد: هر کجا که سختی و هزینه دادن بوده، تلاش کرده ام که در صحنه حضور داشته باشم و امروز نیز روز هزینه دادن است؛ جنگ، دانشگاه، سیاست و مبارزه با مفاسد اقتصادی …؛ ویژگی دوم بنده برنامه داشتن و کادر داشتن است، به این معنا که بنده در طول فعالیتم بعد از ورود به دانشگاه، یعنی از حدود ۳۲ سال قبل با نسلی در جریان دانشجویی و بعد از در جریان سیاسی و جریان مسئولیتی کشور آشنا شدم که ذخیره بسیار مهمی است، چرا که به اعتقادم ما کادر بالایی داریم اما قدر نیروی انسانی را نمی دانیم و نکته دوم هم ناظر بر برنامه است.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه زمانی در مجمع عالی بسیج ۸۸ هزار نفر را در کشور در ۲۱ پژوهشکده ساماندهی کرده است، گفت: امروز با هزاران متخصص در سراسر کشور کار می کنیم، این افرادی متخصص یک سرمایه انسانی بالا در کنار یک فکر پیشرو و اساسی است، امروز جامعه ما به نیروی انسانی خلاق، آگاه و دانشمند نیاز دارد. بعد از آن ارتباط با نیروهای انقلاب و شناخت معضلات کشور است؛ بنده حداقل ۴ بار کل کشور را گشته ام و بسیار از شهرستان ها را دیده ام و تمام کشور عناصر موفق و موثر دارد.

زاکانی با بیان اینکه با یک مدل جدید وارد عرصه انتخابات شده است، اظهار داشت: ۴ رویکرد تحولی را اختیار کردم که اولین آن در حوزه اقتصاد و مدیریت، دوم در حوزه فرهنگ و اجتماع، سوم حوزه سیاست و امنیت و چهارم هم درباره سیاست خارجی است، بالغ بر ۲۵ هدف عملیاتی دارد که وعده‌های ما ناظر بر این اهداف عملیاتی است و برخی از آنها، ۶۰ سال است که در کشور ما اجرا نشده است.

**۲۰ درصد مشکلات کشور مربوط به تحریم است و ۸۰ درصد ناکارآمدی مدیریتی است

وی درباره اینکه آیا اختیاراتی که برای رییس جمهوری در قانون اساسی آمده برای حل مشکلات کشور کافی است یا خیر؟ گفت: این اختیارات کاملا کافی است و آنهایی که می گویند کافی نیست، از بی فکری، بی ارادگی است. بنده ساختار کشور را به خوبی می شناسم و ۴ دوره نماینده مردم در مجلس بوده ام و مجلس را در راس امور می دانسته، می دانم و خواهم دانست و انشالله در دولت خودم امکانی را فراهم می کنم که این نقش و نسبت ها دوباره برقرار شود.

نامزد سیزدهین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: نسبت به دستگاه قضایی شناخت دقیقی دارم و با روحیه ای که امروز در این دستگاه وجود دارد، می توانیم به خوبی با یکدیگر هماهنگ شده و کشور را با شتاب فراوانی به پیش ببریم. ما امروز از یک رهبر حکیم و فرزانه، ملت در صحنه، جمع جوانان پرشور و عالم، زنان و اقوام و مذاهب مختلف برخوردا هستیم و امکان بالایی در کشور وجود دارد.

زاکانی در پاسخ به این پرسش مجری برنامه مبنی بر اینکه برای حل مشکلات کشور نگاه شما در سیاست خارجی به درون کشور است یا بیرون؟ گفت: فوریت ما اقتصاد و مدیریت است و کانون آن را جهش تولید قرار داده‌ایم و مخالفت ما نیز با دیوان سالاری، یعنی فساد اداری و اقتصادی است. در حوزه فرهنگ و اجتماع نیز کانون‌ما تعلیم و تربیت است و در حوزه سیاست و امنیت هم اساس کار را بر مشارکت و تحقق مردم سالاری دینی گذاشته ایم.

وی با تاکید بر اینکه سیاست خارجی فرصت دیپلماسی فعال و هوشمند است، اظهار داشت: ما از همه ظرفیت جهانی و منطقه ای استفاده می کنیم اما تا زمانی که در داخل کشور به یک قابلیت نرسیم، در خارج از کشور، کسی برای ما تره خورد نخواهد کرد. البته سهم تحریم ها برای مشکلات فعلی ۱۵ تا ۲۰ درصد است و ۸۰ درصد مشکلات مربوط به سوء مدیریت است.

وی با اشاره به صف های طولانی مرغ گفت: سالانه باید ۲۱ میلیون تن نهاده برای دام، مرغ و آبزیان تامین کنیم که حدود ۱۶ تا ۱۷ میلیون تن آن واردات است و ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تن ذرت، ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تن جو و ۳ میلیون و ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار تن هم سویا و کنجاله سویا است. از قبل نیز مشخص است که از حوزه آمریکای جنوبی، اوراسیا و … با چه قیمتی و چه زمانی باید این نهاده ها خریداری شود.

زاکانی ادامه داد: اما بی‌کفایتی سبب می شود اجازه خرید داده نشود و وارد فصل گرانی می شویم و بعد از اینکه خرید انجام می شود، پول آن را نمی توانند تامین کنند و در نهایت هم پول آن را به دست افراد به اصطلاح از ما بهتران می دهند و بعد هم بخش دولتی وارد می شود و قیمت تمام شده گران تری را از بخش خصوصی وارد می کند و در آخر هم مرغ ۱۴ هزار تومانی به ۳۵ هزار تومان می رسد و این ظلم و نامردی است.

**دولت را از رقابت با تولید کننده کنار می گذارم

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به واردات با ارز ۴۲۰۰ تومانی در سال ۹۸ نیز گفت: در این سال متوجه شدیم که ۱۵ میلیارد دلار در اقلام مختلف اعم از کالای اساسی، دارو و … واردات داشته‌ایم، اما در سال ۹۹ گفتند که ۶ میلیارد دلار آن را کم می‌کنیم و تنها ۹ میلیارد دلار در نظر می گیریم. اما وزارت نفت امکان انتقال ارز داشت، ولی این کار را نمی کرد و وزیر اقتصاد هم معترض بود که وزارت نفت به وظایف خود عمل نمی کند.

زاکانی با بیان اینکه همان قیمتی که سال ۹۸ برای نهاده های دامی بود برای سال ۹۹ در نظر گرفتند، تاکید کرد: سال ۹۹ به دلیل کرونا قیمت آن بالا رفت و ۱۱ درصد ورود نهاده ها به کشور کاهش یافت و دقت نشد که در عرصه جهانی به دلیل کرونا قیمت نهاده ها بالا رفته است.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به بخش کشاورزی نیز گفت: ۱۲۵ میلیون تن تولید پروتینی، کشاورزی و باغداری در داخل کشور داریم که از این تعداد ۱۰۹ میلیون تن کشاورزی و باغداری و ۱۶ میلیون تن آن پروتئینی است. ۳۶۰ میلیون دلار برای سم، کود و بذر اصلاح شده لازم بود و دولت در آن ۶ میلیارد دلاری که کم کرده بود. این ۳۶۰ میلیون دلار را حذف و اعلام کرد آن را از طریق ارز آزاد وارد کنید و عملا شرایطی را به گونه ای رقم زد که قیمت کود ۱۰۰ برابر شد.

زاکانی درباره برنامه های خود برای حل مشکل بیکاران گفت: نخستین گام این است که دولت را از رقابت با تولید عقب می‌کشم و بانک را از پیمانکاری و دلالی و بازارسیاه چرخوانی، به کمک کار تولید منتقل می کنم.دولت امروز به جای اینکه دست تولیدکننده را بگیرد، پای او را می گیرد. همچنین رفع مقررات‌زدایی از تولید و سهولت صدور مجوز هم دیگر اقدام ما است. زیرا اکنون۸۰ درصد مجوزها به واسطه رانت صادر می شود و امکانی را فراهم می کنم که تولیدکننده سیاست باثباتی را ببیند و در حقیقت از اصلاح خود دولت آغاز خواهیم کرد.

**ایجاد تسهیلات برای جوانان، ظرفیت بالایی برای رسیدن به تولید است

زکانی درباره مشکلاتی که در بخش ازدواج جوانان و برنامه هایی که در این حوزه اشتغال آنها دارد نیز اظهار داشت: میانگین سن ازدواج مردان ۳۰ سال و خانم ها ۲۴ سال شده و مردان به صورت میانگین در ۳۳ سالگی به سر کار می روند. نخستین اقدام در خصوص اشتغال است. در این زمینه و در حوزه مسکن و تنظیم آن و ایجاد تسهیلات برای ازدواج و تسهیلاتی که به یک نوعی امکان فعال کردن تولید داخل را داشته باشد، اقدام می‌کنم.

زاکانی با بیان اینکه یکی از ویژگی های تحریم، رسیدن به فرم قابل قبولی در حوزه لوازم خانگی بود، گفت: تمام تلاشم این است که از ظرفیت های داخل مجموعه بودجه و امکانات استفاده و برای زوج های جوان تسهیلات ایجاد کنم. اکنون ۳ و نیم میلیون زن سرپرست خانوار و ۲۱ میلیون زن خانه‌دار داریم و همچنین بسیاری از جوانان مابیکار هستند و سعی‌ام این است که از طریق یک نوع نگاه جدید به عرصه و قبول مسئولیت های لازم کار را پیش ببرم.

**وعده ام حکمرانی بر فضای مجازی و دولت الکترونیک است

وی درباره چالش های فضای مجازی کشور و برنامه هایی که در این باره طرح ریزی کرده است، گفت: کشور انگلیس قانون مستحکمی ناظر به صیانت کودک و نوجوان از فضای مجازی دارد، ولی داخل کشور عده ای نمی گذارند این اتفاق رخ بدهد. البته با فضای مجازی موافقم و آن را یک موهبت بزرگ الهی می دانم که به دست انسان مهیا شده است. اما در خصوص نقاطی که به سلامت اخلاقی نوجوانان و امنیت خانواده ها هجوم می برد، حتما دقت می‌کنم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: بنده حکمرانی بر فضای مجازی و دولت الکترونیک را در سال اول دولتم به مردم وعده می دهم، نکته دیگر اپلیکیشن های موجود در فضای مجازی است که داخلی ها را تقویت کرده و خارجی ها را هم ملزم می کنم که به داخل کشور آمده و با قواعد کشور کار کنند. ترکیه برای در موضوع فضای مجازی برای خانواده ها تعیین تکلیف می کنند اما مسئولین ما پایشان در مقابل آنها می لرزد.

**احیا بافت های فرسوده و ساماندهی خانه های خالی در کنار تولید مسکن باید اجرا شود

زاکانی با اشاره به مشکلاتی که در بخش مسکن وجود دارد نیز اظهار داشت: در سال های گذشته دولت اراده ای برای ساخت مسکن نداشته و با انباشتی از تقاضا روبرو هستیم. ما سالانه ۷۰۰ هزار ازدواج داریم و حدود ۱۷۰ هزار طلاق هم ثبت می ‌شود و هیچ قید و بندی را دولت برای کمک به حوزه مسکن قبول نکرده و نتوانسته نیاز این بخش را تامین کند.

وی مسکن را به عنوان یک کالای سوداگری دانست و گفت: بانک ها و دیگر مجموعه ها در این حوزه سرمایه گذاری کرده‌اند و این سبب شده ۲۸.۹ درصد از هزینه یک خانوار برای اجاره در استان ها و در تهران ۵۸ درصد از هزینه یک خانوار برای اجاره یک خانه ۷۵ متری صرف شود. اکنون اگر کسی می خواهد در تهران صاحبخانه شود اگر یک سوم درآمدش را کنار بگذارد بعد از ۷۵ سال صاحب خانه می شود و دولت باید حرکت جدی داشته باشد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه که ۹ پیشران تحول اقتصادی را در بخش جهش تولید دنبال می کند که یکی از آنها حوزه مسکن است، اظهار داشت: ۱۳۰ هزار هکتار بافت فرسوده و سکونتگاه های غیررسمی داریم و یک میلیون واحد در سال الزام مجلس به دولت برای ساخت مسکن است که ۳۵۰ هزار خانه توسط خود مردم ساخته می شود. اگر یک بازه ۳ ساله را برای ساخت مسکن در نظر بگیریم و حتی آن را ۳۰ ماهه در نظر بگیریم، حداقل بیش از ۸ تا ۹ ماه صرف گرفتن مجوز می شود. ۱۰ مرحله را باید برای گرفتن مجوز داشته باشیم که در کشورهای خارج این کار با یک نصف روز انجام می شود و در نخستین اقدام روند صدور مجزوها تسریع خواهد شد.

وی ادامه داد: با استفاده از ابزارهای نوین مالی می توان مسکن ساخت. همچنین ۲.۶ میلیون خانه خالی در تهران و شهرستان ها وجود دارد و درباره آنها ما حتما یک تصمیم جدی و قاطع می گیریم و اینطور نمی شود که سوداگران کاری کنند که خانه ها خالی بماند اما جوان ها خانه نداشته باشند.

زاکانی اضافه کرد: موضوع بعدی صنعتی‌سازی است که به شیوه نوین دنبال می‌شود و باعث بازسازی نوسازی بافت های فرسوده و سکونتگاه های غیررسمی می شود و این کار ظرفیت بزرگی را فراهم می کند.همچنین از منابع طبیعی در صورت نیاز استفاده می کنیم تا هزینه زمین به حداقل برسد و بعد از طریق تولید مسکن بازار اشتغال بالا و ایجاد تسهیلات برای مسکن خواهد بود. برای زوج های جوان و زنان سرپرست خانوار و کسانی که در دهک های پایین هستند نیز بسته تامین اجتماعی فراهم کرده که هم ناظر بر اعطای پول نقد، خدمات بن کالا، خدمات آموزش و سلامت است و یکی از ویژگی های آن هم ناظر بر مسکن است، به خصوص مسکنی که دولت به عنوان مسکن ملی می سازد. بنده خودم را مکلف می دانم که قانون اساسی را اجرا کنم.

زاکانی با اشاره به موضوع طرح هدفمندی یارانه ها نیز اظهار داشت: سه نوع رفتار مختلف نسبت به ۳ دهک بالای جامعه، ۴ دهک میانی و ۳ دهک ضعیف جامعه صورت می گیرد همچنین ۵ خدمت در حوزه سلامت، کمک مالی، آموزش، بن کالا و … برای افراد طبقه‌بندی شده و منابع و مصارف آن را هم مشخص کرده ایم. ما مکلفیم به ضعیفترین بخش جامعه علاوه بر خدمات آموزشی و سلامتی، پول نیز به میزان مکلفی به آنها پرداخته شود چراکه باید به عدالت نزدیک شد تا این قشر هم با عزت زندگی کند.
**در صورت رییس جمهور شدن هر نقدی را می شنوم

زکانی در پاسخ به این پرسش مجری که برخورد شما با نقدها در صورت رییس جمهوری شدن چگونه است، گفت: اساس کارم هم نقد کردن و نقد شنیدن بوده است، لذا در مناظرات همیشه پیشقدم بوده‌ام و باید سعه صدر هم داشته باشیم. در مجلس هم جنس ما همینطور است و محکم حرف مان را می زنیم و حرف هم می شنویم.

برای این ماجرا در حوزه سیاست و امنیت یک نهادسازی نوین می کنم، در بخش مدیریت تمرکززدایی می کنم که به شهرستان های کل کشور اختیار تام مالی، تصمیم گیری، برنامه ریزی و … بدهم که در قالب سیاستگذاری هایی که به صورت کلی در کشور و میانی در استان ها انجام می شود، کارها را دنبال کنند. هر استان فرمانده محور کار است و این ۴۵۰ شهرستان با یکدیگر رقابت کرده و یا هم افزایی می کنند، برای یک گام بالاتر و طبق یک کار جدی آمایشی که در همان سال اول انجام می شود، این مهم را دنبال می کنیم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: در هر شهرستان یک نهادسازی نوین صورت می گیرد که اصل هشتم و ۲۷ قانون اساسی هستتند. امر به معروف و نهی از منکر مسئولین یک اصل است و اینکه مردم حق اعتراض دارند بر اساس اصل ۲۷ قانون اساسی هم مسئله دیگری است و همه دغدغه ام این است که قانون اساسی را اجرا کنم. برای این کار نهادسازی نوین انجام می دهیم که در آن در ستادهای نمازجمعه از شنبه تا چهارشنبه امکانی فراهم شود که اگر مثلا کارگران هپکو اعتراض دارند، طرح اعتراضی را بدهند و در جلسه ای که جمعی که از عناصر موثر و کارشناسان فعال در هر شهرستان حضور دارند، مسئول هپکو و نماینده کارگران می آید و جواب می دهد و کارگران نظارت می کند.

وی ادامه داد: تمام فرمانداران، استانداران و خودم را در معرض مردم قرار می دهم و این نهادسازی نوین امکانی را فراهم می کند که ما مردم‌سالاری دینی را حاکم کنیم و این هم شدنی است.

وی درباره نقد بین نقدی که درباره کارگزاران و اصلاح طلبان داشت مبنی بر اینکه آنها خودی ها متاخر هستند، گفت: نسبت به محور حق که ولی جامعه است، برخی متقدم و برخی متاخر هستند و این در زیارت جامعه، صلوات شعبانه و نهج البلاغه است و ادبیات دینی ما است. متاخر کسانی هستند که عملا از ولی و امام جامعه عقب افتاده و متقدم کسانی هستند که از ولی و امام ۴ قدم جلوتر می روند و به امام اعتراض می کنند که چرا فلان کار را انجام نمی دهند.

وی ادامه داد: متاخرین به تعبیر خودشان با عقلانیت بدون دقت نسبت به آرمان ها حرکت می کنند و عقلانیت شان، عقلانیت مادی و حداقلی است و متقدمین هم اشکال خاص خودشان را دارند. موضوع اصلاح طلبان و کارگزاران از این جنس است.

زاکانی درباره خط قرمزهایی که دارد نیز گفت: برای حزب‌اللهی خط قرمزی ندارم؛ بنده نه چپ و نه راست و نه بالا و نه پایین می شناسم. آنچه فهم می کنم این است که رهبری حکیم و مردم خوبی داریم و از تدابیر رهبری نهایت استفاده و تبعیت را می‌برم و با مسئولین حداکثر مشارکت و با مردم حداکثر محبت و اغماض را خواهم داشت؛ مشکل مان این است که اسلامی عمل نمی کنیم.

**بورس را احیا می کنم

وی با اشاره به اینکه بانک باید علاج شده و بازاز سرمایه احیا شود، اظهار داشت: بورس سطح تلاش اصلی ما است و بانک باید در خدمت تامین سرمایه قرار بگیرد، نه اینکه بانک برای خودش کارگزاری راه بیندازد و بانک خصوصی دست به دامن بانک دولتی شود و بانک های دولتی هم دستشان در جیب بانک مرکزی شود. بنده بانک را سر جای خودش قرار مید هم و با یک منطق درست بازار سرمایه را تقویت کرده و افرادی که در بورس آسیب دیدند، امکانی را فراهم می کنیم برای کل کشور که بورس تنها یک منبع درآمد برای دولت نشود که ۳۰۰ هزار میلیارد تومان در سال ۹۹ از آن برداشت کند، بلکه به محلی تبدیل شود که مردم با اطمینان و سیاستگذاری درستی که دولت انجام می دهد بتوانند سرمایه گذاری دقیق کنند.

**ویژگی ام نوکری مردم و صداقت است
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این پرسش که چه ویژگی در خود می بینید؟ گفت: نوکری مردم و صداقت. یعنی بنده همه حرف هایی که الان زدم، همان حرف هایی است که ۱۰ سال پیش، زمان دانشجویی و دوران جنگ می زدم. بنده نوکر مردم هستم و با مردم بودن برایم افتخار است و تمام تلاشم این است که قدر و منزلت ولی و امام جامعه را فهم کنم و این رهبر حکیم و بی‌نظیر در جهان امروز را دریابم و بتوانم به خوبی خدمت گذار مردم تحت سایه ایشان باشم و همه آنچه در وجودم است را وقف مردم کنم.

وی خاطرنشان کرد: معتقدم کشور نیاز به یک جهش و حرکت همه جانبه دارد و ۲۵ محور تحولی را احصا کرده‌ایم که بر مبنای الگوی جدید مدیریتی خواهد بود که در گذشته در دفاع مقدس آن را تجربه کرده‌ایم و آن هم مشارکت کل مردم بر محور نخبگان و علم و عقلانیت بالا و شور و نشاط است، تا بتوانیم کل کشور را متحول کنیم./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.