تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۳

حمایت نمایندگان از وزیر کشور/انتقاد از رفتار پوپولیستی در سال انتخابات

حمایت نمایندگان از وزیر کشور/انتقاد از رفتار پوپولیستی در سال انتخابات
تهران - در شرایطی که زنگ انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با آغاز پیش ثبت‌نام‌ها و تشکیل ستادهای انتخابات در سراسر کشور به صدا درآمده و وزارت کشور به عنوان فرمانده و مجری انتخابات کارهای اجرایی آن را کلید زده است، برخی نمایندگان با لجاجت سیاسی سعی در دامنه دار کردن این تقابل را دارند.

 

احمد وحیدی وزیر کشور هفدهم مرداد مهمان کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی بود تا به سوالات و ابهامات نمایندگانی که قصد دارند استیضاح وی را کلید بزنند، پاسخ گوید. اگرچه این گروه از نمایندگان می گویند که تقاضای آنان ارتباطی به بخشنامه انتخاباتی خردادماه ستاد انتخابات کشور ندارد اما نگاهی به عملکرد آنان در طی دو ماه گذشته موید آن است که آنان بنا دارند برای مقابله با وزیر، حتی از توصیه‌های رهبر انقلاب نیز چشم پوشی کنند.

ماجرای تقاضای استیضاح وزیر کشور به بخشنامه معاون سیاسی و رئیس ستاد انتخابات کشور برمی‌گردد که از استانداران و فرمانداران درخواست شده بود با توجه به قرار گرفتن در سال پایانی مجلس که انتخابات نیز در اسفند امسال برگزار می‌شود، به جهت ایجاد عدالت تبلیغاتی میان داوطلبان ورود به مجلس و شفافیت هرچه‌بیشتر فرایند انتخابات، تمهیداتی در خصوص نحوه همراهی نمایندگان در برنامه‌های دولتی و افتتاح پروژه‌های عمرانی در نظر گرفته شود.

در پی گلایه برخی نمایندگان به این موضوع، وزیر کشور دستور به حذف بندهای ۲، ۴، ۶ و ۷ این بخشنامه داد اما برخی نمایندگان مجلس به‌رغم برطرف شدن علت اعتراضشان، همچنان بر استیضاح وحیدی اصرار دارند؛ این درحالی‌ست که جمعی از نمایندگان مجلس امروز در بیانیه‌ای تأکید کردند استیضاح وزیر کشور با توجه به قرار داشتن در آستانه انتخابات مجلس دوازدهم به مصلحت کشور و مردم نیست و مسائل را باید با همدلی قوا حل و فصل کرد.

نمایندگان در این بیانیه تاکید کردند، وزیر کشور با صدور بخشنامه جدید اشتباهات و اشکالات پیش آمده را اصلاح کرده است. همچنین با توجه به آغاز ثبت نام دوازدهمین دوره انتخابات دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری و ضرورت برگزاری انتخابات با شکوه و با مشارکت بالا و به جهت ثبات در مدیریت برای برنامه ریزی دقیق و درست برای این امر خطیر، از همکاران خود خواستند به جهت صیانت از اصول قانون اساسی در پی صدور نامه مذکور به دنبال استیضاح وزیر کشور بوده اند از استیضاح وزیر کشور منصرف گردیده و چنانچه اصرار بر این امر را دارند به بعد از انتخابات موکول نمایند.

در این بیانیه خاطرنشان شد که قطعا وحدت، همدلی و همراهی قوای سه گانه با رعایت اصل تفکیک قوا موجب حل بهتر مشکلات مردم عزیر و رضایت مقام معظم رهبری و یاس و ناامیدی دشمنان ملت ایران می‌باشد.

علاوه بر این بیانیه جمعی از نمایندگان مجلس در گفت و گو با خبرنگاران ایرنا تاکید کردند با توجه به اصلاح بخشنامه از سوی وزیر، دامنه دار کردن موضوع و پیوند زدن آن به استیضاح وزیر کشور و یا برکناری معاون سیاسی وی نه تنها به صلاح نیست بلکه این شائبه را تقویت می کند که نمایندگان بر اساس منافع شخصی و با هدف اثرگذاری بر انتخابات آینده به رویارویی با وزیر کشور پرداخته اند که با توجه به گستره وسیع دامنه فعالیت های این وزارتخانه، هزینه آن را باید مردم تحمل کنند.

حمایت قاطبه نمایندگان از وحیدی/دخالت در عزل و نصب‌ها خلاف منویات رهبری است

جلال رشیدی کوچی عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در این شرایط حساس مخالف استیضاح وزیر کشور است، گفت: با توجه به حمایت قاطبه نمایندگان از عملکرد قوی وزیر کشور، موضوع استیضاح به نتیجه نمی‌رسد.

نماینده مردم مرودشت در مجلس درباره اینکه چرا به رغم تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر عدم دخالت نمایندگان در عزل و نصب‌ها، برخی از نمایندگان به عزل معاون سیاسی وزیر کشور اصرار دارند، تصریح کرد: همانطور که مقام معظم رهبری بر تعامل بین قوا تاکید داشتند، نباید در این شرایط نمایندگان حساسیت بیشتری در این موضوع نشان دادند. چرا که شخص وزیر اشکالات بخشنامه را پذیرفت و نسبت به اصلاح آن اقدام کرد و از طرفی دخالت در عزل و نصب‌ها خلاف منویات رهبری است.

نمایندگان خوراک رسانه‌ای به معاندان ندهند/ انتقاد از دخالت عزل و نصب‌ها

حسین بامیری نماینده مردم لردگان در مجلس شورای اسلامی، اصرار برخی از نمایندگان به عزل معاون سیاسی وزیر کشور یا استیضاح وحیدی را درست کردن خوراک رسانه‌ای برای معاندان نظام عنوان و بر پرهیز از این حاشیه‌سازی تاکید کرد.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها یادآور شد: در شرایط حساس کشور و سال انتخابات مجلس، باید نمایندگان هوشیار باشند که خوراک رسانه‌ای برای رسانه‌های معاند ایجاد نکنند و از هر گونه موضوع حاشیه‌ای که سبب اختلاف افکنی بین دولت و مجلس می‌شود، پرهیز کنند.

وزیر کشور کارآمدترین عضو کابینه دولت سیزدهم است/ استیضاح منتفی می‌شود

یعقوب رضازاده نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی وزیر کشور را موثرترین و کارآمدترین عضو کابینه دولت سیزدهم عنوان و تاکید کرد: استیضاح وزیر کشور فعلا در دستور کار مجلس قرار نگرفته و امیدوارم آن تعداد از نمایندگان معدودی که ظاهرا استیضاح را در برنامه خود قرار داده‌اند، آن را منتفی کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این برهه حساس زمانی و قرار گرفتن در آستانه پیاده روی اربعین، امیدواریم استیضاحی صورت نگیرد.

مخالفت با استیضاح وحیدی در آستانه انتخابات و برگزاری راهپیمایی اربعین

زهرا شیخی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نمایندگان نباید درگیر مسائل حاشیه‌ای شوند، گفت:با توجه به اینکه در آستانه انتخابات مجلس دوازدهم هستیم و اربعین حسینی (ع) در پیش است، با استیضاح وزیر کشور مخالفم.

رییس فراکسیون دیپلماسی سلامت مجلس شورای اسلامی افزود: به نظر می‌رسد به جای دعوای سیاسی، اگر حل دغدغه‌های مردم محور گفتمان سه قوه قرار بگیرد، مردم بیشتر به نشاط و آرامش خواهند رسید و رفتار ما سبب عدم هماهنگی و ناسازگاری نخواهد شد.

استیضاح وحیدی را به صلاح کشور نمی‌دانم/ اولویت نمایندگان حل مشکلات کشور باشد

حسین محمدصالحی دارانی با بیان اینکه استیضاح وحیدی را به صلاح نمی‌دانم، اظهار داشت: نمایندگان اولویت کار خود را بر رفع مشکلات کشور بگذارند.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور با اشاره به تلاش دشمنان نظام برای ضربه زدن به وحدت قوای سه‌گانه اظهار داشت: برای امنیت و آرامش مردم نیاز به همراهی و همدلی بیشتر مسوولان نظام است در شرایط فعلی هم طرح استیضاح به صلاح کشور نیست.

وی خطاب به نمایندگان تاکید کرد: نمایندگان با سعه صدر بیشتری به مسائل توجه کنند و اولویت کار خود را بر رفع مشکلات کشور بگذارند.

استیضاح وزیر کشور در شأن مجلس انقلابی نیست

ابراهیم متینیان نماینده مردم رامهرمز در مجلس با بیان اینکه در سال پایانی مجلس یازدهم و در آستانه برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی استیضاح وزیر کشور در شان مجلس نیست، گفت: معتقدم دشمنان نظام اسلامی منتظر چنین روزی بودند و ما نباید اقداماتی انجام دهیم که دشمنان ملت ایران خوشحال شوند و خیال باطل کنند که انشقاقی بین دولت و مجلس رخ داده است.

وی با بیان اینکه مخالف استیضاح وزیر انقلابی است، خاطرنشان کرد: احتمال می‌رود، طرح استیضاح به رای گذاشته نشود و مجلس و دولت به صورت توافقی این مساله را حل و فصل کنند.

استیضاح وحیدی به صلاح نیست/مجلس باید از یکپارچکی دولت حمایت کند

احمد راستینه در این باره گفت: استیضاح وزیر کشور به صلاح نیست زیرا مجلس باید از یکپارچکی و استحکام دولت حمایت کند تا وزارت کشور بتواند به وظایف قانونی خود در برگزاری انتخابات سالم و ایمن با مشارکت حداکثری به درستی عمل کند.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وزارت کشور برای رسیدن به اهداف انتخابات که مولفه های آن سلامت، ایمنی و مشارکت است نیاز به حمایت مجلس دارد و من از همه نمایندگان می خواهم که به دولت کمک کنند تا وزارت کشور در بستری آرام بتواند این انتخابات را بهتر از سال های گذشته مدیریت کند.

فارغ از دعواهای سیاسی مشکلات را حل کنیم/مخالف استیضاح وحیدی هستم

قدرت اله حمزه شلمزاری نماینده مردم اردل و فارسان از نمایندگان و دولتمردان خواست فارغ از دعوای سیاسی، به جای پیگیری استیضاح وزیر کشور در جهت حل مشکلات مردم اقدام کنند.

عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها با بیان اینکه شعار هر دو قوه تلاش برای بهبود شرایط مردم است، عنوان کرد: وقتی مجلس و دولت دغدغه مشکلات مردم را دارند، باید هر دو قوه به ویژه نمایندگان به جای پیگیری استیضاح وزیر کشور، در راستای حل مشکلات مردم گام بردارند. نمایندگان مجلس و دولت باید بدانند که عالم محضر خداوند است و در روز قیامت نتیجه اعمال و کارهایی که انجام داده‌ایم، خواهیم دید.

استیضاح وزیر کشور حاشیه‌سازی است/ مجلس برای حل مشکلات مردم فرصت کمی دارد

حجت الاسلام مجیدنصیرایی با بیان اینکه استیضاح وزیر کشور بحثی حاشیه‌ای است، گفت: در چند ماه باقی مانده تا انتخابات پیش رو نباید وقت مجلس را صرف مسائل حاشیه‌ای شود چراکه به مصلحت کشور نیست.

عضو فراکسیون روحانیون مجلس شورای اسلامی افزود: هر اقدامی که بخواهد به حاشیه‌ها بپردازد و فکر و ذهن مجلس، دولت و مسوولان را مشغول حاشیه‌ها کند، اشتباه است؛ وزیر کشور با بخشنامه‌ای که صادر کردند اشکالات را بطرف نمودند به هر حال این حق را مشروع می‌دانیم که دوستان در مجموعه دولت در حیطه شرعی خودشان بدور از فشارها و تهدیدها به کار خود در چارچوب قانونی و اختیاراتشان ادامه دهند.

وزارت‌ کشور باید اقتدار داشته باشد/پافشاری بر تغییر فرمانداران و استانداران خلاف قانون است

فریدون عباسی دوانی نماینده مردم کازرون و کوه چنار در مجلس شورای اسلامی گفت: طرح موضوع استیضاح وزیر کشور و پیگیری این مساله در مجلس ضرورتی ندارد و باید اجازه دهیم دولت و وزارت کشور اقتدار داشته و در مقابل مشکلات مردم پاسخگو باشند.

عضو فراکسیون انقلاب مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: برخی نمایندگان نسبت به انتخاب برخی استانداران و فرمانداران اشکالاتی مطرح می‌کنند که این کار در حد مطرح کردن و بیان نظر کافی است اما اینکه بخواهند بر تغییر استاندار یا فرماندار پافشاری کنند درست نیست چرا که این کار حیطه اختیارات دولت است.

انتقاد از اصرار برخی نمایندگان برای استیضاح وزیر کشور

حجت الاسلام محمدتقی نقدعلی نماینده مردم خمینی شهر در مجلس نیز نسبت به اصرار برخی نمایندگان برای استیضاح وزیر کشور انتقاد کرد.

عضو فراکسیون روحانیون مجلس شورای اسلامی گفت: ادامه دادن مسأله فوق این موضوع را در ذهن مردم تداعی می‌کند که اگر تصمیمی به خود نمایندگان ضرر و زیان وارد کند با جدیت دنبال خواهند کرد. اما در اصلاح موضوعات عمومی جامعه، فرهنگی و اقتصادی کوتاهی می‌کنند. بنابراین از نمایندگان می خواهم به دلیل تعامل و رفع مشکلات مردم این مسأله را اصلاً دنبال نکنند چرا که ذهنیت بدی برای مردم ایجاد می‌کند.

مجلس به جای انتشار بیانیه علیه وزارت کشور، با دولت تعامل کند

علی اکبر علیزاده با بیان اینکه مجلس باید به جای انتشار بیانیه علیه وزارت کشور، تعامل با دولت را در دستور کار خود قرار دهد، گفت: آقای وحیدی با بالاترین رای اعتماد وکلای ملت، مسئولیت وزارت کشور را بر عهده گرفت و باید با حمایت نمایندگان در راستای حل مشکلات مردم این مسئولیت را ادامه دهد.

عضو شورای مرکزی فراکسیون انقلاب مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه فضای سیاسی و اقتصادی کشور نیازمند آرامش است، اظهار داشت: این موضوع مورد تاکید رئیس مجلس و رئیس جمهور قرار گرفته است مقام معظم رهبری نیز بر لزوم تعامل بین دو قوه و دوری از حاشیه‌ها تاکید کردند.

نمایندگان به جای بیانیه، تعامل سازنده با دولت را در پیش بگیرند

مصطفی نخعی به نمایندگان پیشنهاد داد به جای دادن بیانیه علیه وزیر کشور، همدلی و تعامل سازنده با دولت را برای رفع مشکلات و دغدغه‌های مردم سرلوحه کار خود قرار دهند.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در شرایط فعلی مجلس و دولت برای حل مشکلات مردم نیازمند تعامل حداکثری هستند و معاون سیاسی وزیر کشور در سمت‌های قبلی خود تلاش‌های بسیاری را ارائه کرده بود و همه قدردان زحمات وی هستند.

انتقاد از رفتار پوپولیستی برخی در سال انتخابات

علیرضا بسطامی درباره بیانیه منتسب به تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی علیه عملکرد وزیر کشور گفت: این بیانیه را نخواندم و امضا هم نکردم؛ اما اینکه یک بیانیه‌ای صادر و به همه نمایندگان مجلس نسبت داده شود، درست نیست.

عضو هیات رییسه کمیسیون اجتماعی مجلس با انتقاد از رفتار پوپولیستی برخی نمایندگان در سال برگزاری انتخابات گفت: این رفتارها را در سال انتخابات درست نمی‌دانم. چرا که وزیر کشور یکی از وزرای جهادی و انقلابی دولت سیزدهم است که تاکنون عملکرد قابل قبولی از خود به جا گذاشته است؛ از طرفی تقابل بین قوا در نظام جمهوری اسلامی به سود مردم و مسوولان نیست و برکت در وحدت بین قوا و نیروهای انقلاب است.

از بیانیه منتسب به نمایندگان بی‌اطلاعم/ نباید مسائل را پیچیده کنیم

غلامحسین رضوانی نماینده مردم تهران در مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایرنا در مورد بیانیه منتسب به تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی علیه عملکرد وزیر کشور گفت: در شرایط فعلی چنین اقداماتی به نفع کشور نیست و نباید مسائل را پیچیده کنیم.

نگاه تعاملی دولت و مجلس با توجه به شرایط زمانی تقویت شود

رییس کمیسون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلام تاکید کرد: در شرایط کنونی تعامل بین مجلس و دولت بسیار حائز اهمیت است و دو طرف باید رعایت موضوعات کنند تا بتوانند در سایه همدلی مشکلات کشور را مرتفع سازند.

محمدصالح جوکار گفت: شرایط زمانی ایجاب می‌کند که نگاه تعاملی دولت و مجلس تقویت شود و با همدلی مشکلات کشور را حل کنیم.

نمایندگان نمی‌توانند برای برکناری یک مدیر به مسوول دستگاه اجرایی اصرار کنند

علی بابایی کارنامی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایرنا درباره اصرار برخی از نمایندگان برای عزل معاون سیاسی وزیر کشور گفت: نمایندگان مجلس و وزرای دولت هر کدام اختیارات قانونی خود را دارند و نمایندگان نمی‌توانند به مسوول دستگاه اجرایی یا وزیر کشور اصرار کنند که معاون سیاسی خود را عزل کند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اصرار برخی از نمایندگان برای عزل معاون سیاسی وزیر کشور را احساسی دانست و گفت: نمایندگان نمی‌توانند به مسوول دستگاه اجرایی یا وزیر کشور اصرار کنند که معاون سیاسی خود را عزل کند.

فشار مجلس به وزیر کشور مصداق دخالت در کار قوه مجریه است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: قوای سه گانه باید مستقل از هم و بدون دخالت در کار یکدیگر اصل تفکیک قوا را رعایت کنند و وظایف خود را در چارچوب این اصل انجام دهند، اما متاسفانه ذات برخی از مسوولان قوا این است که از حیطه‌ای که قانون برای آنها مشخص کرده، راضی نیستند و در کار بقیه قوا سَرَک می‌کشند.

جواد کریمی قدوسی با بیان اینکه شکایتی در مورد طرز کار مجلس به کمیسیون اصل ۹۰ ارائه کردم، گفت: فشار مجلس در جابجایی معاون سیاسی کاملا خلاف مصلحت، عدالت و مصداق دخالت در کار قوه مجریه است.

وی اضافه کرد: در شکایتم به طرز کار قوه مقننه سه سر فصل مهم ذکر شده و اینکه نمایندگان بعد از پرداختن به وظایف قانونی خود در سه حوزه کاملا فعال هستند: در عزل و نصب های مدیران دولتی، در پیدا کردن سرمایه گذار برای طرح های سرمایه گذاری و پیدا کردن پیمانکار برای طرح های عمرانی.

عزل و نصب معاون سیاسی در اختیار شخص وزیر کشور است

احمد راستینه گفت: اینکه عده‌ای از نمایندگان به موضوع عزل و نصب معاون وزیر ورود پیدا می‌کنند، قابل پذیرش نیست و نباید انجام شود.

نماینده مردم شهرکرد در مجلس گفت: عزل و نصب معاون سیاسی در اختیار شخص وزیر کشور است و ورود عده‌ای از نمایندگان به این موضوع قابل پذیرش نیست. همچنین رهبر معظم انقلاب به نمایندگان مبنی بر پرهیز از دخالت در عزل و نصب مدیران دولتی تاکید کردند و اینکه قوا باید با یکدیگر تعامل داشته باشند نه اینکه در انتصابات هم ورود کنند.

نمایندگان حق عزل و نصب مدیران دولتی را ندارند/ ابلاغیه وزارت کشور درست بود

روح الله ایزدخواه نماینده مردم تهران در مجلس گفت: بنا بر تاکید موکد رهبر انقلاب نمایندگان نباید در عزل و نصب مدیران دولتی دخالتی کنند؛ این موضوع چندین بار از سوی رهبر انقلاب به نمایندگان توصیه شده است.

وی با بیان اینکه نمایندگان نباید در عزل و نصب مدیران دولتی دخالت کنند، گفت: ابلاغیه انتخاباتی وزارت کشور کاملا درست بود و برخوردی که برخی از نمایندگان با این قضیه داشتند، وجاهت قانونی نداشت و مجلس را زیر سوال برد.

قالیباف ثابت کند که در عزل و نصب‌های مدیران کشوری دخالتی ندارد

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تاکید کرد: قالیباف باید ثابت کند که در عزل و نصب های کشور و انتخابات دخالتی ندارد و مسائل انتخابات داخلی مجلس را مدیریت نمی کند؛ اگر اینها را اثبات کرد شما باور کنید که این کار را انجام نمی دهد.

بیژن نوباوه با بیان اینکه نمایندگان به صورت مستقل در عزل و نصب ها دخالت نمی کنند، اظهار داشت: اگر نماینده‌ای در عزل و نصب دخالت آشکار کند خلاف قانون، عرف و اخلاق است اما اینکه بدون نظر نمایندگان هر اقدامی در حوزه انتخابیه نمایندگان انجام شود هم پسندیده نیست.

نمایندگان به اقدام غیرشرعی دخالت در انتصابات اصرار نکنند

نماینده قائنات در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: رهبر معظم انقلاب در ابتدای سال و دیدار با نمایندگان به این موضوع تاکید فرمودند که مجلس تمام تمرکز خود را بر حل مشکلات اساسی کشور قرار دهد و قوه مقننه و مجریه به نحوی عمل کنند که حل مشکلات برای مردم ملموس شود. چرا که یکی از دغدغه های ایشان دوری دو قوه از حواشی است.

سلمان اسحاقی با اشاره به تلاش برخی نمایندگان برای برکناری معاون سیاسی وزیر کشور گفت: نمایندگان به اقدام غیرشرعی دخالت در انتصابات اصرار نکنند.

وی خاطرنشان کرد: گر بین دولت و مجلس تعامل ایجاد شود اتفاق های خوبی نظیر تصویب لایحه واردات خودروهای کارکرده، کاهش مالیات بر ارزش افزوده کالاهای اساسی و کاهش حقوق گمرکی دارو و تجهیزات پزشکی و نظایر آنها رخ می دهد در غیر این صورت مردم متضرر می‌شوند.

نماینده تبریز: جابجایی و انتخاب معاونان جزو اختیارات وزیر است

حجت‎‌الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی جابجایی معاونان را جزو اختیارات و وظایف وزیر کشور دانست و توصیه کرد که این مسأله به خود دولت واگذار شود تا باعث ایجاد چالش میان قوای مجریه و مقننه نشود.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نحوه برخورد نمایندگان مجلس با بخشنامه وزارت کشور در مورد انتخابات گفت: با توجه به اینکه وزیر کشور این بخشنامه را اصلاح کرد، نگرانی نمایندگان برطرف شد و دلیلی ندارد این موضوع به بهانه های مختلف باز مطرح شود.

وی اضافه کرد: برای حفظ تعامل مثبت نباید این رویه را بیش از این کش پیدا کند. پیگیری برخی از نمایندگان، این مسأله در آستانه انتخابات مجلس، حاشیه‌ساز خواهد شد و نمایندگان باید طوری عمل کنند که به چالشی بین دولت و مجلس منجر نشود.

انتقاد از اصرار بر برکناری معاون سیاسی وزیر کشور/ دعوای دولت و مجلس به صلاح نیست

هادی بیگی‌نژاد نماینده مردم ملایر در مجلس گفت: دعوای دولت و مجلس بر سر این موضوع به صلاح نیست. من امضای خود برای استیضاح وزیر کشور را پس گرفتم به این دلیل که استیضاح وزیر کشور به برکناری معاون سیاسی تنزل یافته است.

عضو شورای مرکزی فراکسیون انقلاب مجلس با اشاره به تاکید رهبر انقلاب مبنی بر عدم دخالت نمایندگان در عزل و نصب ها تاکید کرد: دعوای بین دولت و مجلس بر سر معاون سیاسی را به صلاح نمی‌دانم.

نمایندگان حق عزل و نصب ندارند/ باید به اقدام وزیر کشور احترام بگذاریم

فریدون عباسی از نمایندگان شاخص جریان اصولگرایی در مجلس گفت:‌ نمایندگان حق عزل و نصب مدیران دولتی را ندارند و این یک قانون است که عزل و نصب در سلسله مراتب دولتی صورت می گیرد.

نماینده مردم کازرون در مجلس با اشاره به اینکه بندهای مورد نظر نمایندگان از بخشنامه انتخاباتی وزارت کشور حذف شده است و پیگیری آن موضوعیت ندارد، گفت: ما باید به اقدام وزیر احترام بگذاریم و موضوع را ادامه ندهیم.

وی با اشاره به تاکید رهبر انقلاب مبنی بر عدم دخالت نمایندگان در عزل و نصب‌ها بیان داشت: قانونی وجود ندارد که نماینده مجلس حق عزل و نصب دارد ولی به طور نانوشته و عرفی معمولا برای انتخاب استانداران نظر نمایندگان آن استان را اخذ می‌کنند.

انتقاد از ورود قالیباف به ماجرای برکناری معاون وزیر کشور/وحیدی قولی به مجلس نداد

مهرداد ویس کرمی نماینده مردم خرم آباد در مجلس درباره خصوص اصرار برخی از نمایندگان برای برکناری معاون سیاسی وزیر کشور گفت: در جلسه غیرعلنی که با حضور نمایندگان و وزیر کشور برای بررسی این موضوع برگزار شد، آقای وحیدی هیچ قولی برای برکناری معاون سیاسی به نمایندگان نداد.

عضو شورای مرکزی فراکسیون انقلاب مجلس شورای اسلامی گفت: اصرار کردن بر برکناری معاون وزیر کشور به صلاح نیست و به نظر من نوع ورود مجدد آقای قالیباف به این موضوع دقیق نبود.

نماینده مردم خرم آباد در مجلس ادامه داد: وزیر کشور در حضور نمایندگان نیز هیچ قولی مبنی بر برکناری معاون سیاسی به رئیس مجلس نداد و شاید در گفت‌وگوی تلفنی خصوصی چنین قولی به رئیس مجلس داده باشد یا برداشتِ آقای قالیباف از صحبت‌های وزیر اینگونه باشد.

نمایندگان اجازه دخالت در عزل و نصب مدیران دستگاه‌های اجرایی را ندارند

نماینده مردم شهرکرد در دفاع از رویکرد وزارت کشور برای پیگیری شفافیت و سلامت انتخابات پیش رو مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر کشور از چهره‌های موفق دولت و دارای سابقه قابل قبول همراه با تلاش‌های موثر در دفاع از فرهنگ و هویت ایرانی – اسلامی و مقابله با آسیب‌های اجتماعی و دارای کارنامه قوی برای فعال کردن عرصه‌های مختلف مدیریتی در راستای حکمرانی ایرانی – اسلامی است.

احمد راستینه افزود: عملکرد وحیدی نشان داده که در هر جایگاهی، بن بست شکن بوده و خدمات شایسته‌ای به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران ارائه داده است.

وی با بیان اینکه نمایندگان اجازه دخالت در عزل و نصب مدیران دستگاه‌های اجرایی را ندارند، گفت: درباره معاونت سیاسی وزارت کشور باید احمد وحیدی تصمیم‌گیری کند.

تلاش برخی نمایندگان برای استیضاح وزیر کشور تقابل با وحدت ملی است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در دفاع از رویکرد وزارت کشور برای پیگیری شفافیت و سلامت انتخابات مجلس شورای اسلامی که قرار است اسفند امسال برگزار شود، اظهار داشت: اینکه در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی، چارچوب‌هایی از سوی رییس ستاد انتخابات کشور مشخص شود، رویکردی است که در انتخابات سال های گذشته هم مدنظر بوده است.

رضا تقی پور انوری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تلاش برخی نمایندگان برای استیضاح وزیر کشور را تقابل با وحدت ملی عنوان کرد و گفت: فلسفه انتخابات حضور گروه‌های مختلف در راستای ارتقاء کشور است.

وی با بیان اینکه صدور بخشنامه از سوی وزارت کشور برای سلامت انتخابات و مشارکت بیشتر مردم در این اتفاق مهم است، افزود: اینکه برخی از نمایندگان مجلس در جزییات این مصوبه حساسیت‌هایی را نشان می‌دهند، به نظر می‌رسد خارج از انصاف و قاعده دوستی و برادری است.

وزیر کشور و معاون سیاسی وی مظلوم واقع شدند

علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس با تاکید بر اهمیت توجه به اولویت ها در کشور و شناخت آنها توسط کارگزاران نظام اظهار داشت: امروز همه مسئولان و کارگزاران نظام در همه بخش‌های کشور باید به اولویت‌ها و مسائل مهم کشور توجه کنند . چرا که امروز اقتصاد و کمک به آرامش اجتماعی و روانی جامعه از ضروریات رشد اقتصادی است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ارتباط مستمر وزیران با مجلس تصریح کرد: آقای وحیدی پیش از تصدی مسئولیت وزارت کشور، سوابق درخشانی در دفاع مقدس و نظام دارند و معتقدم در این قضیه، وزیر کشور و معاون سیاسی وی مظلوم واقع شدند.

وی افزود: طرح مسائل حاشیه‌ساز سیاسی که مشکلی از مشکلات کشور را هم رفع نمی‌کند، به ویژه مسائلی که از طریق گفت و گو و تفاهم میان دولت و مجلس قابل حل است، جزو مسائل اولویت‌دار ما نیست.

بخشنامه وزارت کشور برای حفظ سلامت انتخابات بود/نباید نگاه صفر و صدی داشت

حمیدرضا فولادگر نماینده سابق مجلس درباره بخشنامه اخیر انتخاباتی وزارت کشور به چهار دوره تجربه حضور خود در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: افراد در طول دوره نمایندگی باید به شکلی فعالیت کنند که اگر بخواهند دوره بعد هم نامزد شوند و به مجلس بیایند مردم به او به عنوان فردی که وظایف نمایندگی‌اش را در قانونگذاری، نظارت و حضور در صحن علنی، کمیسیون‌ها و پیگیری مشکلات حوزه انتخابیه به خوبی انجام داده، اعتماد کنند.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نباید نگاه صفر و صدی به بخشنامه اخیر انتخاباتی وزارت کشور داشت، گفت: این بخشنامه در راستای حفظ سلامت انتخابات، عدم شرایط تبعیض و وجود عدالت در انتخابات بوده است اما شاید زمان صدور آن کمی زودهنگام بود.

وی افزود: این موضوعی نیست که فقط در ماه‌های منتهی به انتخابات نتیجه بدهد. من این موضوع را به تجربه درک کرده‌ام که مردم اینگونه نیستند که عملکرد نماینده را در فقط در ماه‌های آخر ببینند و این یک اصل است که فعالیت نماینده در دوره نمایندگی باید به شکلی باشد مردم به وی اعتماد پیدا کنند.

نحوه مواجهه برخی از نمایندگان مجلس با وزیر کشور درست نبود/ انتخابات سالم حق‌الناس است

مهرداد ویس کرمی نماینده مردم خرم آباد در مجلس گفت: برگزاری سالم انتخابات به تعبیر رهبر معظم انقلاب مطالبه عمومی و حق‌الناس است و فضای روانی و فیزیکی انتخابات باید به شکلی باشد که هم مردم انتخابات پرشوری داشته باشند و هم از رأیی که می‌دهند مراقبت شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نحوه مواجهه برخی از نمایندگان با وزیر کشور در جلسه غیرعلنی مجلس درباره ابلاغیه اخیر انتخاباتی درست نبود، یادآور شد: وزارت کشور به طور طبیعی به عنوان مجری انتخابات وظیفه دارد که بی‌طرفی خود را در انتخابات حفظ کند و حتی اگر کسی در درون خود تمایلی به شخص یا گروهی دارد نباید در عمل به هیچ عنوان ظهور و بروز داشته باشد و این مطلبی است که همه آن را حداقل در مقام شعار قبول دارند.

اصلاحیه وزارت کشور به موقع بود/ابهامات و شائبه‌ها رفع شده‌است

محمدحسن آصفری نماینده مردم اراک در مجلس گفت: اگر دولت‌ها به درستی کار خود را انجام دهند و دغدغه های مردم را در استان‌ها و شهرستان‌ها به درستی پیگیری کنند، برای مردم وقت گذاشته و درد و دل آنها را بشنوند و مشکلاتشان را پیگیری کنند، نیازی به مراجعه مردم به نمایندگان نیست و نمایندگان مجلس می‌توانند به وظیفه اصلی‌شان که قانونگذاری و نظارت بر عملکرد مسئولان اجرایی است بپردازند.

وی با انتقاد از ابلاغیه انتخابیه وزارت کشور گفت: دولت و مجلس امروز باید دست در دست هم در راستای حل مشکلات مردم گام بردارند. نباید محدودیتی برای نمایندگان در راستای پیگیری مشکلات و مطالبات مردم ایجاد شود.

نایب رئیس کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس تصریح کرد: اقدام وزیر کشور در لغو ابلاغیه انتخاباتی ستاد انتخابات اقدام بسیار درستی بود با اصلاحیه به موقع وزیر کشور باید این ماجرا فیصله یافته و تمام شود. ادامه این ماجرا به صلاح نیست.

ابلاغیه وزارت کشور برای حفظ بی‌طرفی در انتخابات بود/ نمایندگان مراقب باشند

محمدرضا میرتاج‌الدینی نائب رئیس فراکسیون انقلاب مجلس شورای اسلامی، ابلاغیه انتخاباتی وزارت کشور را در راستای حفظ بی‌طرفی دولت در انتخابات دانست و به نمایندگان توصیه کرد، مراقب باشند به گونه‌ای عمل کنند که شائبه سوء‌استفاده از امکانات و موقعیت‌شان در انتخابات ایجاد نشود.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: به نظر من با تعامل دولت و مجلس این ابهام قابل حل است وزیر کشور نیز با ابلاغیه دوم ابهامات را برطرف کرد.

استیضاح وزیر کشور تندروی است/ نمایندگان حق دخالت در برکناری مدیران را ندارند

علی اکبر علیزاده نماینده مردم دامغان در مجلس با بیان اینکه استیضاح وزیر کشور یا تلاش برای برکناری معاونین وی تندروی است، گفت: نمایندگان به هیچ عنوان حق دخالت در برکناری مدیران را ندارند.

عضو شورای مرکزی فراکسیون انقلاب افزود: نمایندگان مجلس در طول ۴ سال اجبارا برای حل مشکلات مردم استان و پیگیری پروژه‌ها باید جلساتی با مسئولان دولتی در سطوح مختلف داشته باشند و بازدیدهایی را از پروژه‌ها انجام دهند.

مجلس در موضوع ابلاغیه وزارت کشور مردود شد/انتخابات متعلق به همه است

حسین جلالی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس هدف بخشنامه رییس ستاد انتخابات کشور را صیانت از سلامت انتخابات دانست و بیان داشت: واکنش مجلس به این موضوع بسیار زشت و نامناسب بود، مجلس نگاه کلان و ملی به این بخشنامه نداشت، بلکه نگاهی شخصی و منفعت طلبانه را دنبال کرد.

نماینده مردم رفسنجان افزود: آن چیزی که ابلاغ شد، مرّ قانون بود و مجلس هم به عنوان قانونگذار باید حرمت این بخشنامه را حفظ کند از قدیم گفتند «حرمت امام زاده را متولی نگه می دارد» مجلس باید به قانون احترام بگذارد./ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.