تاریخ انتشار : جمعه ۱۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۸:۳۴

چرا امسال رضایت مردم از خدمات اربعینی بیشتر شد؟

چرا امسال رضایت مردم از خدمات اربعینی بیشتر شد؟
تهران- رضایت عمومی از خدمات ارائه شده دولت‌ برای زیارت آسان و ارزان به دلیل برنامه‌ریزی خوب ستاد اربعین، همکاری دولت ایران و عراق و همیاری مردم در عمل به توصیه‌های ستاد اربعین بالا بود که در این گزارش به این اقدامات و خدمات نگاهی گذرا شده است.

 

به گزارش خبرنگار حوزه دولت ایرنا، مقام معظم رهبری در سال‌های گذشته، راهپیمایی‌ میلیونی‌ و حماسی اربعین حسینی را که در دنیا مورد تعظیم و تجلیل کسانی قرار گرفت که مسائل اسلامی را رصد می‌کنند، بزرگ‌ترین گردهمایی عالم و پرچم سربلند حسین‌ بن‌ علی (ع) و حضور همگانی مردم مسلمان در آن را پدیده‌ی معجزه‌گون و معجزه‌آسا توصیف کردند؛ حرکتی که در دو سال اخیر از همه‌ سال‌ها و همه‌ دوران تاریخ باشکوه‌تر و معظّم‌تر انجام گرفت و رهبری فرمودند این [حرکت] یک چیز طبیعی نیست؛ با هیچ ترتیب، تدبیر و سیاست‌ و با هیچ دستی امکان نداشته و ندارد چنین حادثه‌ای رقم بخورد؛ این فقط دست خداست.

این اجتماع عظیم با شعار «حُبُّ‌ الحُسَین‌ یَجمَعُنَا»، همواره مورد توجه جهانیان بوده و مایه‌ دلگرمی دوستداران اهل بیت و یاس و ناامیدی‌ دشمنان اسلام بوده و برای همین رسانه‌های نظام سلطه تلاش‌ کردند آن را با لطایف‌الحیل‌ و عملیات روانی کم‌رونق‌ و بلااثر نشان دهند اما حضور ۲۲ میلیونی زائران اباعبدالله‌الحسین (ع) از اقصی نقاط جهان که امسال سهم ایرانیان از این دریای خروشان حدود ۴ میلیون نفر بود، به‌تعبیر آیت‌الله «دیرباز» نماینده آذربایجان‌ غربی در مجلس خبرگان، طومار نفاق دشمنان اسلام را درهم پیچید و نقشه‌های آنها را برای کم‌رنگ جلوه دادن این حرکت عظیم ناکام کرد.

در این میان برنامه‌ریزی‌ و خدمات ارائه‌ شده از سوی دولت‌ که در قالب ستاد مرکزی اربعین با همفکری‌ و همکاری دستگاه‌های مختلف و دولت عراق عملیاتی شد، نقش زیادی در زیارت آسان و ارزان و افزایش رضایتمندی‌ زائران‌ داشت. اعزام زائران اربعین حسینی (ع) از ابتدای ماه صفر (۲۷ مرداد) به عتبات عالیات آغاز شد و ستاد مرکزی اربعین برای برنامه‌ریزی این راهپیمایی حماسی تا پایان مرداد ماه، حدود ۱۲۰ جلسه تشکیل داد تا زائران حسینی (ع) به‌رغم سال‌های گذشته با مشکلاتی همچون تأمین ارز، حمل‌ونقل، اخلال در تماس‌ها و کُندی یا قطعی اینترنت، معطلی و تراکم جمعیت در مرزها و مصائبی چون تأمین آب آشامیدنی و… مواجه نشوند.

طی سال‌های گذشته، زائران اربعین برای تهیه ارز مجبور بودند به دلیل عرضه نشدن دینار در صرافی‌ها، دلار بخرند و سپس آن را در عراق تبدیل به دینار کنند که این موضوع، سبب افزایش قیمت دلار در بازار می‌شد؛ همچنین در سال‌های اخیر تصاویری از خرید و فروش ارز اربعین از میان دریچه‌های تعبیه شده روی دیوارها! منتشر شده بود که مورد انتقاد رسانه‌ها و کاربران فضای مجازی قرار گرفت. امسال اما با وجود خروج ۴ میلیون نفر از کشور، بانک مرکزی با تدابیری از جمله تزریق دینار به ۶ بانک توانست عرضه ارز مورد نیاز زائران را کنترل کرده و از نوسانات در بازار و سرگردانی مردم جلوگیری کند.

از سوی دیگر به‌منظور تسهیل و تسریع حمل‌ونقل زائران، ستاد مرکزی اربعین در نشستی با حضور «محمد مخبر» معاون اول رئیس‌جمهور، تشکیل قرارگاه ویژه‌ای برای تأمین اتوبوس و ناوگان حمل‌ونقل عمومی را که از دغدغه‌های جدی رئیس‌جمهور در دو سال گذشته بود و مکرر در جلسات هیأت دولت در این خصوص و بر فراهم کردن زمینه‌های زیارت آسان و ارزان تأکید داشت، تصویب کرد. ستاد مرکزی اربعین با در نظر گرفتن تعداد زیادی اتوبوس درون‌شهری و برون‌شهری برای جابه‌جایی مسافران به سمت مرزها و بازگشت آنها، تردد را تسهیل کرد.

در این راستا برای ایمنی مسیر و کاهش تلفات جاده‌ای بیش از ۱۰۰ کیلومتر جاده دوبانده در استان کرمانشاه مجدداً آسفالت شد؛ حدود ۷۰۰ دستگاه اتوبوس ایرانی هم برای حمل‌ونقل زائران و بازگرداندن آنها به مرز در خاک عراق به‌خصوص در کربلای معلی مستقر شدند و در کنار بهره‌گیری از ظرفیت مسیر ریلی و قطار، تاکسی‌های اینترنتی هم به کمک آمدند و با تمام ظرفیت خودشان در جابه‌جایی زوار اربعین مساعدت و همراهی کردند.

از دیگر تدابیر ستاد مرکزی اربعین برای تسهیل تردد با توجه به افزایش تعداد زائران اربعینی عتبات عالیات، فراهم کردن زمینه سفر زوار با خودروهای شخصی خودشان بود. سال‌های گذشته زائران که با خودروی شخصی به مرزها رفتند، مجبور بودند ماشین‌های خود را در اماکن نامناسب زیر نور آفتاب و بدون حفاظ و سرپناه رها کنند و هنگام برگشت با مواردی چون تخریب خودروها مواجه می‌شدند. ستاد اربعین برای رفع نگرانی و ترغیب بیشتر زائران به استفاده از خودروی شخصی در اربعین امسال، ۷۸۶ هکتار زمین با ظرفیت پارک ۴۹۷ هزار خودرو به‌عنوان پارکینگ‌ در پایانه‌های مرزی ۶ استان در نظر گرفت که نقش بسیار مؤثری در حل معضل کمبود پارکینگ و حفاظت از وسائل شخصی مردم داشت.

در اقدامی دیگر، برای جلوگیری از توقف طولانی‌مدت زوار در پایانه‌های مرزی، گیت‌های ورود و خروج توسعه داده شد و با اضافه شدن ۱۷۸ گیت و در مجموع ۵۰۴ گیت تدارک دیده شد و طرف عراقی هم ظرفیت خود را توسعه داد و آن‌ها را در تناسب با گیت‌های ایران قرار داد که در نتیجه با افزایش ۵۰ درصدی این درب‌ها، سرعت و سهولت تردد زائران سرور و سالار شهیدان نیز افزایش یافت.

این ایام مرز خسروی و تمرچین هم به‌صورت ۲۴ ساعته فعالیت داشتند که همین موضوع، تجمع زائرین را کمتر و دسترسی آنها به مبادی ورود و خروج را راحت‌تر کرد؛ این درحالی‌ست که سال‌های گذشته با بسته شدن چند ساعته مرزها به ویژه مرز پُر تردد و بین‌ المللی مهران مواجه می‌شدیم که نارضایتی‌های بسیاری را در پی داشت.

ستاد مرکزی اربعین با همکاری وزارت کشور و وزارت امور خارجه، تردد اتباع را نیز تسهیل کرد و با در نظر گرفتن مرز مشخص برای اتباع مقیم و غیرمقیم، اعزام این دسته از زوار را مدیریت و کنترل کرد؛ سال‌های گذشته اتباع کشورهای همسایه شرقی برای عبور از مرزهای ایران با مشکلاتی مواجه می‌شدند که تجمع آن‌ها در مرزها، مشکلات عبور و مرور را دوچندان می‌کرد.

از دیگر مشکلاتی که زائران با آن مواجه می‌شدند، دریافت گذرنامه‌ بود که زائران حتماً باید به اداره گذرنامه یا دفاتر پلیس + ۱۰ مراجعه می‌کردند که با توجه به تقاضای بالا در نزدیکی ایام اربعین با تأخیر در دریافت گذرنامه مواجه می‌شدند اما این مسأله با ایجاد مراکز صدور گذرنامه زیارتی در کنار دفاتر پلیس + ۱۰ در تهران و شهرستان‌ها، این کار سرعت بیشتری گرفت؛ به‌طوری که شرکت ملی پست اعلام کرده بود بیش از ۶۰ درصد مراسلات روزانه، مربوط به گذرنامه‌های زیارتی ست. همچنین موضوع گرانی بلیت‌ها به ویژه بلیت هواپیما از دیگر مشکلات بود که با تشکیل کارگروهی ویژه به‌منظور نظارت بر قیمت‌ها و لغو پروازهای چارتری، عمده مشکلات این حوزه هم برطرف شد.

در زمینه سرویس‌های بهداشتی نیز سال‌های گذشته تنها عمده خدمات در پایانه‌های مرزی دیده شده بود اما امسال ارائه این خدمات در سطح اغلب شهرها گسترش یافت و در ۶ استان هدف، یعنی استان‌های ایلام، کرمانشاه، کردستان، خوزستان، آذربایجان‌ غربی و سیستان و بلوچستان، ۵ هزار سرویس بهداشتی برای استفاده زائران مهیا شد که قریب به ۱۰۰ چشمه از این سرویس‌ها از ورودی استان کرمانشاه تا مرز خسروی احداث شد؛ برای ارائه خدمات و نظافتی نیز با هماهنگی دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت عراق، ۸۵۰ حمام موقت هم از سوی سازمان آبفا در مناطق مختلف راه‌اندازی شد که ۴۰ چشمه به نقطه صفر مرزی مهران، ۴۴۰ چشمه در کربلا، ۲۶۰ چشمه در نجف اشرف، ۶۰ چشمه در کاظمین و ۵۰ چشمه در سامرا اختصاص داشت.

یکی از اصلی‌ترین معضلات برای زائران ازدحام جمعیت در پشت مرزها بود که به دلیل عدم زمان‌بندی تردد در ادوار گذشته اتفاق می‌افتاد و موجب سرگردانی و بلاتکلیفی، گرمازدگی و بیماری به‌خصوص برای اطفال و افراد مُسن و در نتیجه تکدر خاطر و نارضایتی می‌شد؛ این بار اما با تدبیر ستاد مرکزی اربعین، رفت و برگشت زائران در یک فرایند زمانی ۳ هفته‌ای طراحی شد و با مدیریت تردد و کاهش زمان ماندگاری زائران در خاک عراق و البته اطلاع‌رسانی و توصیه‌های به‌موقع که سبب افزایش ۴۳ درصدی بازگشت زائران قبل از روز اربعین به کشور شد، شاهد حل مشکل و افزایش رضایتمندی مردم بودیم.

در اربعین امسال تعداد زائران عبوری از مرزهای زمینی و هوایی کشور برای پیاده روی اربعین ۴ میلیون نفر اعلام شد که از این میان سهم مرز مهران ۴۷,۱ درصد، شلمچه ۲۵,۳ درصد، چذابه ۹,۵ درصد، خسروی ۱۵,۳ درصد، تمرچین ۱,۵ درصد، باشماق ۱,۳ درصد، پرویز خان ۱ درصد و مرز هوایی ۳,۵ درصد بود. همچنین برای برگشت هم تغییراتی در این اعداد صورت گرفت؛ مثلاً بازگشت از مرز مهران تا غروب روز پنجشنبه (۱۶ شهریور) قریب به ۴۹ درصد بوده است.

مسأله دیگر که همواره مورد انتقاد و گلایه زائران بود، اخلال در اینترنت و تماس آنها از عراق با خانواده‌هایشان بود. وزارت ارتباطات برای حل این مشکل اقدام به برقراری لینک ارتباطی مستقیم بین ایران و عراق کرد که باعث ارتقای کیفیت ارتباطی شد؛ همچنین بالن مخابراتی پژوهشگاه فضایی با هدف پوشش اینترنتی مناسب برای زائران اربعین در محدوده مرزی مهران استقرار یافت و در تدبیری دیگر، علاوه بر طراحی بسته‌های ویژه فناورانه، هزینه بسته اینترنت رومینگ زائران هم نصف شد و برخی پلتفرم‌های داخلی هم خدمات رایگان رومینگ‌ ارائه دادند.

وزارت ارتباطات در اقدامی دیگر سقف بدهی خطوط تلفن همراه که پیش از این ۲۰۰ هزار تومان بود، به‌نحوی به ارقام بالاتر افزایش داد که منجر به قطع تلفن زائران ایرانی در عراق نشود که این کار تأثیر به‌سزایی در تداوم ارتباطات زائران با خانواده‌هایشان داشت. با تدبیر این وزارتخانه، مأموران اداره پست نیز در مسیرهای راهپیمایی مستقر شدند تا اشیاء مهم زائران مانند تلفن همراه و اسناد هویتی مفقوده آن‌ها را که پیدا شده، تحویل بگیرند و به دست صاحبانشان برسانند.

بر اساس اعلام مسئولان ستاد مرکزی اربعین، امسال مجموعاً بیش از ۳ هزار و ۱۵۰ موکب مردمی در این ایام به زائران اباعبدالله‌الحسین (ع) خدمت‌رسانی کردند؛ خدماتی که در کنار محبت و مهمان‌نوازی مردم عراق اربعینی به‌یادماندنی و متفاوت‌تر از سال‌های گذشته را برای زائران قَتیلٌ العَبَرات رقم زد./ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.