تاریخ انتشار : جمعه ۲۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۹:۵۱

حمایت از نخبگان غیرایرانی چگونه انجام می‌شود؟

حمایت از نخبگان غیرایرانی چگونه انجام می‌شود؟
تهران - تدوین آیین نامه‌ای برای حمایت از نخبگان غیرایرانی، یکی از اقدامات موثر دولت سیزدهم برای جذب نیروی انسانی نخبه بود بویژه از کشورهای همسایه بود که به دلیل اشتراکات فرهنگی، دینی و زبانی ترجیح می دهند تحقیقات علمی خود را در ایران ادامه دهند.

ایران اسلامی از دهه های گذشته تا به امروز میزبان اتباع خارجی از کشورهای مختلف بویژه اتباع کشورهای مسلمان بوده است؛ بر اساس برخی آمارها اتباع خارجی در کشور جمعیتی بین ۵ تا ۷ میلیون دارند که از ۷۳ کشور در ایران اسلامی جمع شده‌اند.

در راستای جذب نیروی انسانی نخبه از میان اتباع غیرایرانی، آیین نامه حمایت از نخبگان غیرایرانی در جلسه ۲۵ دی ۱۴۰۱ هیات وزیران به پیشنهاد معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی به تصویب رسید. محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور سی بهمن ماه این مصوبه را برای اجرا به وزارتخانه‌های علوم، بهداشت، کشور، تعاون، امور خارجه و معاونت علمی ریاست جمهوری، بنیاد ملی نخبگان و بانک مرکزی ابلاغ کرد.

در این آیین نامه و به منظور بهره مندی از دانش و تخصص نخبگان غیرایرانی که در راستای آرمان های نظام مقدس جمهوری اسلامی و تأمین منافع ملی خدمات و اقدامات شایانی انجام داده یا می دهند، در صورت دارا بودن شرایط نخبگی از امتیازات شهروندی به استثنای تابعیت و تصدی مناصب مذکور در ماده (۹۸۲) قانون مدنی برخوردار می‌شوند.

شاخص‌های نخبگان غیرایرانی موضوع این آیین نامه و نحوه امتیازدهی به آن شاخص‌ها در چهارچوب سند راهبردی کشور در امور نخبگان – مصوب -۱۳۹۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی مشتمل بر سوابق برجسته تحصیلی و آموزشی فعالیت های پژوهشی با تأکید بر فعالیت‌های مساله محور، برگزیدگی در رویدادهای رقابتی معتبر فعالیت‌های فناورانه و نوآورانه فعالیت‌های برجسته، فرهنگی، ادبی، هنری مدیریتی و ورزشی همسو با ارزش‌های ملی ،ایرانی اسلامی و انقلابی و برخوردار از توصیه یا معرفی از نخبگان،علم، فناوری، ادب، فرهنگ، هنر و غیره توسط بنیاد ملی نخبگان و با همکاری معاونت علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور و سایر دستگاههای اجرایی مرتبط، تهیه و به تصویب هیات وزیران می‌رسد.

بر اساس این آیین نامه، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری با همکاری بنیاد ملی نخبگان موظف است درخواست‌های متقاضیان برخورداری از حمایت‌های این آیین نامه را با کسب نظر از دستگاههای تخصصی مربوط بررسی نموده و افراد واجد صلاحیت را ظرف دو هفته پس از تکمیل مدارک به کمیسیون ساماندهی اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور معرفی کند.

در این ارتباط روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و امور دانش بنیان رئیس جمهور در گفت و گو با خبرنگار حوزه دولت ایرنا اظهار داشت: این آیین نامه و شیوه اجرای آن به زودی نهایی و اعلام می شود.

وی در پاسخ به اینکه چه گروه از اتباع غیرایرانی مشمول این نا درباره جزییات آیین‌نامه دولت حمایت از نخبگان غیرایرانی، گفت: همه دانشجویان غیرایرانی که در کشور ما تحصیل می‌کنند به ویژه از کشورهای مسلمان و اتباع مقیم شامل این آیین‌نامه حمایتی می‌شوند.

معاون علمی رئیس‌جمهور اضافه کرد: آیین‌نامه حمایت از نخبگان غیرایرانی که طرحی جامع و عالی است که جزییات آن در حوزه های مختلف به زودی اعلام خواهد شد.

بیشتر بخوانید

ابلاغ آیین‌نامه «حمایت از نخبگان غیرایرانی»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.