تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۹

۳۲ گوزن زرد سایت مانشت و قلارنگ ایلام آماده زادآوری هستند

۳۲ گوزن زرد سایت مانشت و قلارنگ ایلام آماده زادآوری هستند
ایلام - مدیرکل حفاظت محیط زیست ایلام گفت: ۳۲ راس گوزن زرد ایرانی در سایت احیای مانشت و قلارنگ شرایط جفت گیری و زادآوری دارند.

 

«علیرضا محمدی» روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار کرد: باتوجه پایش و سرشماری اخیر، سایت مانشت و قلارنگ دارای ۳۲ گوزن جوان و بالغ شامل ۹ راس نر و ۲۳ ماده و هفت راس گوزن زیر پنج سال است.

وی با اشاره به آغاز فصل جفت گیری گوزن های این سایت، افزود: طبق پایش و سرشماری انجام گرفته در سایت احیای گوزن زرد ایرانی، وحوش نر و ماده این سایت در سلامت جسمانی کامل و قابل جفت گیری و باروری هستند.

محمدی ادامه داد: باتوجه به اینکه سال گذشته تعداد ۲۰ راس گوزن نر و ماده بزرگسال قابل باروری به استان خوزستان انتقال داده شدند و همچنین خشکسالی و تنش های جوی، گوزن های باقی مانده در سایت مانشت و قلارنگ قابلیت جفت گیری و زاد و ولد را نداشتند.

وی یادآور شد: برای فصل زادآوری در بهار و تابستان امسال باتوجه به جوان و نابالغ بودن گوزن های موجود، سایت تکثیر و احیای گوزن زرد ایرانی مانشت و قلارنگ زادآوری نداشت.

به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ایلام، این گوزن ها اکنون آمادگی جفت گیری و زاد و ولد را برای دوره جدید دارند و در فصل بهار سال آینده باید منتظر تولید اولین گوساله ها از گوزن های جوان موجود در سایت باشیم.

به گزارش ایرنا، سایت تکثیر و احیای گوزن زرد ایرانی مانشت و قلارنگ ایلام دارای ۴۰ هکتار گستره است و این سایت سال ۸۶ با انتقال ۶ راس گوزن بالغ از جزیره اشک دریاچه ارومیه کار خود را شروع کرد.

این سایت با توجه به شرایط جغرافیایی و محیطی مناسب، زادآوری به موقع و مطلوب، حفظ خلق و خوی طبیعی و وحشی و نبود تلفات و مریضی در زمره موفق‌ترین سایت‌های تکثیر و احیای گونه‌های در معرض خطر در کشور است.

سال ۹۵ برای اولین بار تعداد ۱۰ راس از گوزن‌های بالغ سایت مانشت و قلارنگ به استان یزد منتقل شد و در سه مرحله شامل چهار راس در سال ۹۶، ۱۷ راس در بهمن ماه سال ۹۸ و ۲۰ راس در سال گذشته به استان خوزستان انتقال یافتند.

گوزن زرد ایرانی یکی از گونه‌های در معرض انقراض و مورد حمایت سازمان حفاظت محیط زیست کشور است.

گوزن زرد ایرانی طبق فهرست ارایه شده از طرف اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (که به فهرست سرخ معروف است)، در رده EN قرار دارد و در معرض خطر محسوب می‌شود.

از گستره ۲ میلیون هکتاری استان ایلام یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار آن را اراضی طبیعی تشکیل داده است.

۱۴۳ هزار هکتار از اراضی طبیعی استان ایلام تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست قرار دارد./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.