تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۷:۱۳

مروری بر دیدگاه رهبر انقلاب درباره سیستان و بلوچستان ایران/محبتی که ریشه در جان دارد

مروری بر دیدگاه رهبر انقلاب درباره سیستان و بلوچستان ایران/محبتی که ریشه در جان دارد
تهران - برای اختلاف‌افکنی، یاس‌آفرینی در سیستان و بلوچستان، تقلا بسیار است اما به تعبیر رهبر معظم انقلاب، محبت دوطرفه‌ای میان مردمان شریف این منطقه و نظام جمهوری اسلامی وجود دارد که با هیچ ترفند و تقلایی از میان نخواهد رفت.

 صبح امروز (دوشنبه) و همزمان با طلوع بیستمین روز از شهریور ۱۴۰۲، هزاران نفر از مردم استان سیستان و بلوچستان مهمان رهبر معظم انقلاب هستند. دیداری که این روزها و به سبب طمعی که دشمنان ایران و برخی دوستان نادان آن داشتند، حائز اهمیت است. گزارش زیر مروری کوتاه و گزیده بر مجموعه مهم‌ترین بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره مردم سیستان و بلوچستان و هشدارهای ایشان درباره دست‌هایی که در پی برهم زدن زیست مسالمت‌آمیز هزاران ساله مردم کشورمان با هر عقیده و منشی در گوشه‌گوشه ایران هستند.

وحدت شیعه و سنی، تفکر عمیق و تاریخی

تفاوت مذهبی مسلمانان به ویژه میان شیعیان و اهل سنت، سال‌ها و شاید قرن‌هاست که به یکی از مهم‌ترین کانون‌های بهره‌جویی دشمنان تبدیل شده و استان سیستان و بلوچستان هم به دلیل حضور مسلمانان اهل سنت، همواره در تیررس است. رهبر معظم انقلاب همواره درباره این توطئه‌ها هشدار داده و با درک حساسیت‌های موجود، در مسیر پیشگیری از اختلافات مذهبی پیشگام و هوشیارانه عمل کرده‌اند.

ایشان ۲۵ مهرماه ۱۳۹۰ و در ششمین روز سفر به دیار کرمانشاه در جمع مردم این شهر از روزها و سال‌هایی سخن گفتند که در دوره ستم‌شاهی به سیستان تبعید شدند: «من خودم در بلوچستان تبعید بودم. از آن زمان تا حالا با علمای سنی حنفی شهرهای بلوچستان – ایرانشهر و چابهار و سراوان و زاهدان – با آنهایی که بحمدالله زنده هستند، رفیقیم، نزدیکیم، صمیمی هستیم. من آنجا تبعیدی بودم، دستگاه‌ها نمی‌خواستند بگذارند تلاشی از سوی ما انجام بگیرد؛ اما در عین حال ما گفتیم بیائید کاری کنیم که یک نشانه‌ای از اتحاد شیعه و سنی را در این شهر نشان بدهیم؛ که این مسئله‌ هفته‌ وحدت – ولادت نبی اکرم در دوازدهم ربیع‌الاول به روایت اهل سنت، و در هفدهم ربیع‌الاول به روایت شیعه – آن روز به ذهن ما رسید و در ایرانشهر آن را عمل کردیم؛ یعنی از دوازدهم تا هفدهم جشن گرفتیم. این یک فکر عمیقی بوده است، مال امروز و دیروز نیست».

رهبر معظم انقلاب شهریور سال گذشته و در دیدار شرکت‌کنندگان در هفتمین اجلاس مجمع جهانی اهل بیت(ع) تصریح کردند: «یکی از تلاش‌هایی که باید خیلی مراقبت کرد، این است که استکبار می‌خواهد این مرزبندی امام راحل را معکوس کند؛ یعنی خطوط فاصل در دنیای اسلام را پُررنگ کند با جنگ شیعه و سنّی، جنگ عرب و عجم، گاهی جنگ شیعه ـ شیعه و جنگ سنّی ـ سنّی که این الان جلوی چشم شما است و در کشورهای مختلف می‌بینید؛ [جنگ] یک جناح سنّی با یک جناح سنّی، یک جناح شیعه با یک جناح شیعه! اینها کار استکبار است، اینها کار آمریکا است، اینها تحریک آنها است، ‌ نقشه‌کشی آنها است که خب متأسّفانه وجود دارد؛ باید مراقب بود؛ این خواسته‌ی شیطان است».

ایشان در مقاطع مختلف و به صورت ویژه به موضوع وحدت شیعه و سنی در منطقه سیستان اشاره کردند که دیدار اعضای ستاد برگزاری کنگره شهدای استان سیستان و بلوچستان به تاریخ بهمن ماه سال ۹۶ نمونه‌ای از آن است. رهبری در این دیدار به صراحت درباره توطئه‌های دشمنان در این منطقه سخن گفتند و تصریح کردند: «این استان (سیستان و بلوچستان) مظهرِ شعارِ وحدتِ اسلامیِ ما است. چند منطقه در کشور هست -استان کردستان هست، بخش ترکمن‌صحرا در استان گلستان هست، و استان سیستان و بلوچستان- که در آنجا سنّی و شیعی کنار هم زندگی می‌کنند. ما می‌خواهیم به دنیا این را تعلیم بدهیم و بگوییم که برادران مسلمان بیایند باهم همکاری کنند، در کنار هم زندگی کنند؛ نمونه‌اش اینجا در سیستان و بلوچستان. دشمن اتّفاقاً روی همین نقطه تکیه کرده، روی همین نقطه انگشت گذاشته و می‌خواهد تفرقه ایجاد کند. شما وقتی‌ که می‌آیید می‌گویید که یک بچّه‌ سُنّیِ یازده دوازده‌ ساله در شلمچه برای دفاع از جمهوری اسلامی به شهادت می‌رسد، این بزرگ‌ترین خبر از وحدت و همدلی شیعه و سنّی در سیستان و بلوچستان است؛ این ‌چیز کوچکی نیست، این مسئله‌ خیلی مهمّی است! وقتی‌که فرض بفرمایید فلان مولویِ سنّی به‌خاطر دفاع از جمهوری اسلامی مورد تهاجم دشمن قرار می‌گیرد و به‌دست ضدّ انقلاب به شهادت می‌رسد».

محبتی که ریشه در جان دارد

سیاق رهبر معظم انقلاب در برخورد با همه مردمان ایران زمین محبت و احترام توامان است اما مروری بر بیانات ایشان در دیدارهای مختلف با مردم استان سیستان و بلوچستان نشان از نگاه ویژه و مهر افزون عالی‌ترین مقام ایران به این سیستان دارد. رهبری سال ۸۱ و در دیدار با جوانان استان سیستان و بلوچستان گریزی به حضور خود در این استان زدند و فرمودند: «اوّلین باری که من با نسل جوان این شهر روبرو شدم، تقریباً در سنّ و سال شما بودم؛ بیست‌وچهار سال داشتم. این موضوع به حدود چهل سال قبل برمی‌گردد. آن روز نوعی احساس مسؤولیت، مرا به زاهدان و به مرکز این استان کشاند. آن زمان این مرکز از مراکز فکر و اندیشه و حرکت عمومی کشور، به‌مراتب دورتر از امروز بود؛ امروز این‌جا مرکز است. در آن زمان زاهدان واقعاً منطقه‌ای دورافتاده بود. من وقتی که به این استان تبعید شدم، همان سابقه‌ ذهنی کمکم کرد تا با جوانان این استان، از بلوچ و سیستانی و فارس ارتباط برقرار کنم؛ دل‌ها به هم نزدیک شد. امروز این استان از لحاظ سطح فکر و اندیشه و مدّ نگاه جوانان، از زمین تا آسمان با آن روز فرق کرده است و همین امر، نقطه‌ امیدی است که ما را دلگرم و به آینده امیدوار می‌کند».

رهبر معظم انقلاب در دیدار دیگری به اشتیاق طولانی خود برای دیدار با مردم سیستان اشاره کردند و گفتند: تبعید، این یکی از شیرین‌ترین خاطره‌های زندگی من در دوران مبارزات طولانی با طاغوت است؛ زیرا من آن روز زاهدان و مردم آن را کشف کردم و از مرد و زن، سیستانی و بلوچ، یزدی و بیرجندی و کرمانی و سایر اقوامی که در این استان هستند، محبّت‌ها دیدم و آنها را شناختم. در سال ۱۳۵۶ که بار دیگر در حال تبعید به زاهدان و از آن‌جا به ایرانشهر آمدم، این آشنایی به من کمک کرد تا بتوانم به اعماق دل پُرمحبّت و گرم مردم این استان راه پیدا کنم. محرومیت‌هایی که در این استان دیدم، یک انگیزه قوی و آرزوی بزرگ در من به‌وجود آورد و آن این‌که باید به این استانِ با این همه استعداد و به این مردمِ با این همه صفا کمک کرد تا بتوانند زندگی سعادتمند و لایق شأن خود را در پیش گیرند. لذا بعد از پیروزی انقلاب، اوّلین حکم مأموریتی که امام رضوان‌اللَّه‌علیه صادر کردند، حکمی به این بنده حقیر برای سفر به استان سیستان و بلوچستان بود. من آمدم و مناطق گوناگون این استان را از نزدیک دیدم و انقلاب وظیفه خود را در قبال این استان حس کرد».

مسائل استان سیستان و بلوچستان از دیدگاه رهبری

نگاه موشکافانه به یکی از حساس‌ترین منطقه ایران، از همان ابتدا در دستور کار مقامات نظام و به ویژه رهبر معظم انقلاب بود. ایشان در دیدار با جوانان سیستانی و بلوچ؛ امنیت را مساله اساسی استان دانستند و فرمودند: «همسایگی با دو کشور و در مسیر قاچاق اجناس خطرناک و مواد مخدّر و غیره قرار گرفتن، برای این استان یک وسیله ناامنی است. یکی از وظایف حتمی مسؤولان، برخورد با این پدیده است. قاچاق مواد مخدّر یعنی سوداگری مرگ، بیماری، از کار افتادگی انسان‌ها و نابود کردن نسل جوان. هیچ مجوّز شرعی برای چنین کار جنایتکارانه‌ای وجود ندارد. همه قشرهای مردم عزیز این استان باید در قبال مسأله قاچاق مواد مخدّر حسّاس باشند. البته خطر قاچاق منحصر به قاچاق مواد مخدّر نیست؛ چرا که در کنار آن، اشرار و سوءاستفاده‌چیان و فرصت‌طلبان بی‌انصاف و بی‌رحم قرار دارند. قاچاقچیان کلان هم عامل تهدیدند؛ زیرا تجارت و داد و ستد سالم کشور را تهدید می‌کنند. دولت و مسؤولان خود را در قبال این مسائل موظّف می‌دانند، مردم هم باید کمک کنند».

ایشان بهمن ماه سال ۹۷ و در حکم انتصاب نماینده ولی فقیه، در استان سیستان و بلوچستان، مهم‌ترین کارویژه نماینده خود در این استان را این‌گونه نوشتند: «پیشبرد و تمشیت امور دینی و فرهنگی و اجتماعی و سیاسی در میان آن مردم شریف و غیور و در آن خطّه‌ی مهم و حسّاس که از ظرفیت انسانی و اقتصادی و جغرافیایی برجسته‌ای برخوردار است، مهمترین کارویژه‌ی اصلی نمایندگی اینجانب است که با رعایت اخلاق و تدبیر و جلب رضایت مردم عزیز آن استان در چهارچوب سیاست‌های کلی و منافع و امنیت ملی نظام جمهوری اسلامی باید صورت گیرد و به توفیق و به فضل الهی موجب تقویت هویت دینی و ملّی و استحکام همبستگی آنان گردد ان‌شاءالله».

رهبر معظم انقلاب در دیدار با دست‌اندرکاران شهدای استان سیستان و بلوچستان، هم خدمات انجام‌شده در این منطقه در سال‌های پس از انقلاب را نشانه محبت دوطرفه مردم و نظام دانستند و با اشاره به نیازهای مطرح‌شده از جانب استاندار در این دیدار افزودند: نیازهای مردم استان همچون آب‌شیرین‌کن و خط آهن را باید از طریق مسئولان ارشد دولتی به‌طور جدی دنبال کنید و با میدان آوردن بخش خصوصی، استفاده از منابع صندوق توسعه ملی نیز امکان‌پذیر خواهد شد.»

سیستان و بلوچستان پس از اغتشاشات

حوادث تابستان و پاییز سال گذشته گرچه همه نقاط کشور را تحت تاثیر قرار داد اما سواستفاده دشمنان از این موضوع در استان سیستان و بلوچستان بسیار بالا بود. به‌گونه‌ای که رهبر انقلاب با اعزام هیاتی ویژه از نزدیک در جریان رویدادهای این استان در آن مقطع قرار گرفتند. مطابق گزارشی که این هیات در نهم آذرماه سال گذشته منتشر کرد، طی مدت حضور در استان، ۲۱ برنامه با مخاطبان متنوع را با تدبیر و حضور مؤثر نماینده ولی فقیه تدارک دید و افتخار داشت در جریان دیدارها و جلسات و شوراها و بازدیدهای میدانی و شرکت در اجتماعات پرشور مردمی در زاهدان و شهرهای زابل، خاش، سراوان، ایرانشهر، دلگان و چابهار، با ارتباط و استماع چهره به چهره و سینه به سینه، امکان بررسی مصداق رخ داده و بلکه بررسی عمیق‌تر و راهبردی‌تر از زمینه‌ها و عوامل تشدید کننده را پیدا نماید. در گزارش این هیات همچنین اشاره شده است که هیأت اعزامی، علاوه بر آنکه در طول سفر به اندازه وسع و توان، برای استماع، مستندسازی و جمع‌بندی نظرات علما، نخبگان، بزرگان طوایف، مسئولان و عموم مردم، اعم از اهل سنت و شیعیان و تسلای خاطر خانواده شهدا و مجروحان حوادث اخیر تلاش نمود و در راستای تحقق کامل تدابیر رهبر معظم انقلاب، محورهای زیر را پیگیری نمود:

۱)آزادی دستگیرشدگانی که جرم سنگین و مؤثری مرتکب نشده بودند؛

۲) برخورد قاطع و بدون تسامح با خاطیان؛

۳) رسیدگی به وضعیت آسیب‌دیدگان؛

۴) اعطای عنوان؛ “شهید” به جانباختگان بی‌گناه، پس از رسیدگی بنیاد شهید به پرونده‌های تشکیل شده.

هجمه‌های یک سال گذشته در گوشه‌وکنار کشور به جایگاه زنان درحالی است که رهبر معظم انقلاب اسفند سال ۸۱ به چالش‌های زنان در استان سیستان و بلوچستان، اینگونه پرداختند: در بعضی از مناطق کشور ما از جمله در همین منطقه، نیاز هست به این‌که احترام، حرمت و کرامت زن بیشتر حفظ شود. زن بلوچ، زن مظلومی است: فرزند زیاد، ازدواج تحمیلی، فرزند تحمیلی و عدم فرصت برای بازیافتن خود و هویّت خود از جمله چیزهایی است که من در مدت اقامت در بلوچستان از نزدیک شاهد بودم. مردهای بلوچ باید زن‌های خود را بیشتر ملاحظه کنند. زنهای بلوچ همان کسانی هستند که این جوانان رشید را در دامان پاکشان پرورش دادند. زن بلوچ مثل مرد بلوچ و زن سیستانی مثل مرد سیستانی دارای کرامت و شجاعت و عزّت است و این عزّت باید حفظ شود».

سیستان قلب ایران

سیستان و بلوچستان به گواه تمام تاریخ ایرانی‌ترین بخش این آب و خاک بوده است و این مهم هم همواره از سوی عالی‌ترین مقامات کشور مورد تأکید و تصریح قرار گرفته است. حضور هزاران نفر از مردم این استان در دیدار با رهبر معظم انقلاب و اشتیاق غیرقابل وصف آن‌ها برای همراهی با آرمان‌ها انقلاب اسلامی، در سایه نزاع‌های ساختگی در این منطقه از میان نخواهد رفت و تضمین این مهم هم خون پاک صدها شهید راه امنیت در این استان است. بهره‌جویی دشمنان ایران از اختلافات مذهبی هم گرچه تازگی ندارد اما نظام جمهوری اسلامی و به‌ویژه رهبر معظم انقلاب طلایه‌دار عبور از این نزاع‌ها در سایه احترام متقابل و تکیه بر نقاط مشترک هستند»./ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.