تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۱

تلاش‌های امام عسکری(ع) برای ورود به دوران غیبت را تبیین کنیم

تلاش‌های امام عسکری(ع) برای ورود به دوران غیبت را تبیین کنیم
تهران-معاون فرهنگ، آموزش و پژوهش بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) از نهم ربیع به عنوان فرصتی یاد کرد که می‌توان نگاه معرفتی به امام زمان(عج) را پررنگ کرده و تلاش‌های امام حسن عسکری(ع) برای ورود شیعه به دوران غیبت را تبیین نمود.

 

به گزارش بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج)، حجت الاسلام محمدرضا نصوری امروز، سه شنبه ۲۸ شهریور به مناسبت نهم ربیع الاول، با تشریح برنامه‌های سالروز آغاز امامت امام زمان(عج) به همزمانی این مناسبت با آغاز سال تحصیلی دانش آموزان، طلاب و دانشجویان اشاره کرد و گفت: این اتفاق فرصتی مناسب است که بتوانیم در آن نگاه معرفتی نسبت به امام زمان(عج) را پررنگ کنیم و تلاش های امام حسن عسکری(ع) برای ورود شیعه به دوران غیبت را تبیین کرده و برای نسل نو توضیح دهیم که در آن زمان توسط ایشان چه اقداماتی برای نگهداری و حفظ سلامتی امام زمان(عج) و بعد هم امامت ایشان صورت گرفته است و در طول این مدت ما چگونه باید برای فرج امام زمان(عج) بسترسازی کنیم.

وی همچنین از تقارن این مناسبت با سالروز آغاز دفاع مقدس سخن گفت و افزود: یکی از الگوهای خوب و زمینه ساز برای نسل نو، شهدا هستند. زیرا کسانی که در دوران غیبت از نایب عام امام زمان(عج) اطاعت کرده اند، به تبع آن از خود امام زمان(عج) هم پیروی می کنند. به همین دلیل از شهدا می توان به عنوان الگوهای عینی و زمینه سازان استفاده کرد.

 

بیعتی تا همیشه

نصوری ادامه داد: شعار نهم ربیع الاول امسال، بیعتی تا همیشه نامگذاری شده است. یعنی ما در شهادت امام عسکری(ع) که همزمان با سالروز امامت امام زمان(عج) هست، موضوع بیعت با امام را داشته باشیم؛ بیعتی که تا زمان ظهور امام، آن را در خود و در جامعه ایجاد و حفظ کنیم. به همین منظور برنامه اجتماع منتظران در راستای توجه جامعه و مردم به آغاز امامت حضرت ولی عصر و ترویج فرهنگ عهد و بیعت با آن حضرت همچون سال های گذشته در یکی از میادین اصلی شهر تهران انجام می گیرد.

وی افزود: نکته مهم دیگر، موضوع هفته وحدت است و یکی از محورهایی که می تواند جهان اسلام را با هم متحد کند، منجی باوری است که همه ادیان الهی و حتی غیرالهی با شعار عدالت و معنویت به دنبال منجی گرایی و منجی باوری هستند و در بین مسلمانان هم این موضوع به اسم مهدویت است.

 

اجرای طرح خاتم تا خاتم

نصوری از طرح خاتم تا خاتم (پیامبر به عنوان خاتم الانبیاء و حضرت مهدی به عنوان خاتم الاوصیا) به عنوان یکی از برنامه های این بنیاد در کشور یاد کرد و گفت: این برنامه ها با توجه به نوع مأموریت دستگاه های مردمی و غیرمردمی تعریف شده است و شامل نهادها، شوراهای سیاستگذاری، حوزه های علمیه، آموزش و پرورش، صدا و سیما، دستگاه های تبلیغاتی مثل سازمان تبلیغات و شهرداری ها، فرهنگ و ارشاد اسلامی، دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی، ائمه جمعه و مصلی های نماز جمعه، اوقاف و امور خیریه، نیروهای مسلح، مدیریت کتابخانه های عمومی، ادارات، اصناف و بازاریان است.

وی افزود: کار دیگری که با توجه به درخواست استان ها و خلائی که وجود داشته انجام شده، آماده کردن عهدنامه منتظران است که در نهم ربیع به صورت نمادین و با امضا بر روی بنری که شامل ۱۲ بند برای عهد و بیعت با امام زمان(عج) است، انجام می شود. این عهدنامه با السلام علی ربیع الانام و نضره الایام شروع و پایان آن با اللهم انی اجدد له فی صبیحه یومی هذا … است که بخشی از دعای عهد است. همچنین برگه ای با نام روز عهد و بیعت با امام زمان(عج) تهیه شده که دستگاه ها می توانند آن را دریافت و چاپ کنند.

به گفته نصوری برخی از برنامه های بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) شامل مسابقه ملی «نقش خاتم»، مسابقه حفظ و مفاهیم ۴۰ حدیث از مجموعه احادیث امام عصر (عج) است که از دوشنبه سوم مهر مصادف با نهم ربیع برگزار خواهد شد و علاقه مندان می‌توانند با مطالعه کتاب، مشاهده پوسترها و یا گوش دادن قطعه های صوتی (پادکست‌) احادیث در مسابقه شرکت کنند.

برنامه های گفتمانی و نشست مهدوی در دانشگاه ها و مدارس علمیه، اجرای برنامه صبحگاه نظامی در مراکز نظامی با عنوان عهد سربازی، اجرای برنامه زنگ (عهد یاری) در مدارس با همکاری آموزش و پرورش، برگزاری جلسات مجازی ایده‌های محتوایی کودک و نوجوان و مهر مهدوی مدارس ویژه مربیان و مبلغان مهدوی کشور، اجرای نمایشگاه محصولات و منشورات بنیاد در مدارس دانشگاه ها و حوزه های علمیه با تخفیف ویژه، مسابقه ملی پرسمان مهدوی شامل سوالات و شبهات جدید حوزه مهدویت و همچنین تولید و ارائه بسته محتوای تبلیغی مهدویت در موضوع نهم ربیع الاول از برنامه های پیش بینی شده برای این مناسبت درنظر گرفته شده است.

نصوری افزود: نشست های بصیرتی مهر مهدوی «از خاتم الانبیا تا خاتم الاوصیاء» از نهم ربیع الاول سالروز آغاز امامت امام عصر علیه السلام تا هفدهم ربیع الاول ولادت پیامبر اکرم (ص) به صورت پخش زنده هر شب ساعت ۲۰ در آپارات با حضور کارشناسان تخصصی مهدویت برگزار خواهد شد و شاهد نشست های مهدوی در مساجد نیز با عنوان «یاد او» به صورت شناسایی ۱۰ مسجد شاخص استان و برگزاری ۱۰ نشست مهدوی با حضور کارشناسان تخصصی مهدویت خواهیم بود./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.