تاریخ انتشار : یکشنبه ۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۱

مجتهد رزمنده ای که نامه هایش سند متقن سازمان ملل شد

مجتهد رزمنده ای که نامه هایش سند متقن سازمان ملل شد
ایلام - روحانیت شیعه در طول تاریخ دین مبین اسلام همواره در خط مقدم مبارزه علیه ظلم و استکبار بوده اند و در راه آزادی خواهی و حق طلبی نام روحانیان مبارز زیادی در تاریخ ثبت شده است.

به گزارش ایرنا، روحانیت همواره در استان ایلام جایگاه والایی داشته اند، ” سید جعفر اعرجی” یکی از روحانیون مبارز این خطه است که در دوران قاجار، پرچمدار مبارزه با خوانین حاکم دست نشانده قاجار بر پشتکوه، وی در علم انساب و نسب شناسی نیز شهره و متبحر بود.

در دوران مبارزات پیش از انقلاب نیز حضور “شیخ احمد کافی ” که به دستور رژیم ستم شاهی پهلوی برای ۲ سال به استان ایلام تبعید شده بود، نقطه ثقلی برای مردم استان حساب می شد و حضور این عالم ربانی و محبوب، سرمنشا خیر و برکات فرهنگی و معنوی زیادی برای مردم منطقه شد به گونه ای که همچنان بزرگان این دیار به نیکی از این مرد بزرگ خدا یاد می کنند.

اما شاید در بین تمام روحانیون و طلاب منسوب به استان ایلام، برجسته ترین فرد”آیت الله شیخ عبدالرحمن حیدری ایلامی” باشد که نام و یادش در تارک آسمان این استان همچون خورشیدی عالمتاب می درخشد و بخشی مهم از تاریخ این دیار خونرنگ با نام، یاد و کردار این بزرگمرد، گره خورده است.

“آیت الله حیدری ایلامی” پرچمدار مبارزه مردم استان ایلام با رژیم طاغوت بود و در افشاگری سفاکی های حکومت پهلوی و اشاعه اهداف نهضت امام خمینی (ره) از هیچ چیز واهمه و ترس نداشت و تا پیروزی انقلاب اسلامی از پای ننشست و مردم را به میدان مبارزه با خاندان پهلوی فرا می خواند.

تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی مردم استان ایلام اعم از بزرگان و جوانان پروانه وار گرد شمع وجودی “آیت الله حیدری ایلامی” جمع می شدند و از قیام و مبارزه علیه رژیم پهلوی لحظه ای از پای نمی نشستند تا اینکه خورشید صبح آزادی طلوع کرد و ثمره قیام مردم به بار نشست.

با پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن ۵۷ و در بحبوحه آشوب های داخلی کشور، در ایلام این استان مرزی، حوادث به گونه ای دیگر در حال رقم خوردن بود و از نوار مرزی ۴۳۰ کیلومتری ایلام با کشور عراق، اخبار مساعدی مخابره نمی شد.

آیت الله حیدری ایلامی که فردی باهوش، زمان شناس و دوران دیده بود، به فراست دریافت که عراق برای ایران تازه به استقلال رسیده، خواب های شومی را در سر می پروراند و در سال های ۵۷ و ۵۸ ( پیش از شروع رسمی جنگ عراق علیه ایران) ” آیت الله حیدری ایلامی” چندین نامه خطاب به امام خمینی (ره)، مراجع عظام نجف و وزارت امور خارجه می نویسد و از تحرکات و حمله های مشکوک عراق به استان ایلام خبر می دهد.

“آیت الله حیدری ایلامی” در ۲۶ خرداد ۵۸ یک نامه به “آیت الله خویی” از مراجع عظام نجف اشرف، یک نامه در تاریخ ۱۹ اسفند ۵۸ خطاب به وزارت امور خارجه و یک نامه هم در تاریخ ۲۲ شهریور ۵۹ و پس از تصرف ارتفاعات میمک و ۹ روز قبل از شروع رسمی جنگ به حضرت “امام خمینی (ره)” می نویسد و در این نامه ها حملات مکرر عراق به نوار مرزی استان ایلام را گوشزد می کند.

وی در نامه های خود به کرات نسبت به حمله غریب الوقوع “صدام”، رییس جمهور حکومت بعث عراق به نوار مرزی هشدار می دهد و نسبت به انفعال حاکمان لیبرال وقت به ویژه “بنی صدر” رییس جمهور و فرمانده کل قوا در موضع گیری نسبت به تحرکات صدام گلایه مند می شود.

شاید کمتر کسی بداند که سال ۱۹۹۱ میلادی برابر با ۱۳۷۰ خورشیدی سه نامه به جای مانده از “آیت الله حیدری ایلامی” به عنوان یکی از مهمتربن اسناد متقن ارائه شده از سوی ایران به سازمان ملل در معرفی صدام و رژیم بعث عراق به عنوان بانی و شروع کننده جنگ تحمیلی توسط “خاویر پرز دکوئیار “دبیر کل وقت سازمان ملل تاثیر بسیاری داشت.

در تاریخ ۲۰ شهریور ۵۹ و ۱۰ روز قبل از شروع رسمی جنگ که ارتفاعات میمک، توسط ارتش بعث صدام تصرف می شود، باز هم “آیت الله حیدری ایلامی” سقوط این ارتقاعات و تصرف آن را به مرکز مخابره می کند و بلافاصله عشایر و عموم مردم استان را برای دفاع در برابر تجاوز آشکار ارتش بعث بسیج همگانی می کند.

وی که از نظر تحصیلات حوزوی به درجه اجتهاد رسیده و یکی از مجتهدان حوزه علمیه محسوب می شد، با شروع رسمی جنگ لباس رزم پوشید و با بسیج عشایر ایلات و قبایل مختلف استان، دوشادوش رزم آوران این دیار جنگید و فرماندهی جبهه ها را بر عهده داشت.

این مجتهد عالی قدر و مبارز نستوه سرانجام در نیمه شب ۱۱ دی ماه ۱۳۶۵ و در اوج جنگ عراق با ایران پس از سال ها مجاهدت در راه خدا دیده از جهان فرو بست و در میان حزن و اندوه مردم ولایی ایلام تشیع و در آستان مقدس حضرت” فاطمه معصومه (س)” در قم به خاک سپرده شد و اما سه نامه برجای مانده از این عالم ربانی چندین سال بعد از وفاتش، سندی قاطع از استقامت، مظلومیت، مقاومت و حقانیت ایران اسلامی را بر دنیا و سردمداران و ایادی استکبار اثبات کرد.

روحانیت در دوران جنگ تحمیلی به جای حجره نشینی در صف مقدم جبهه ها بود

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در مورد نقش روحانیت در جنگ تحمیلی با محوریت “آیت الله حیدری ایلامی”، اظهار کرد: آیت الله حیدری ایلامی مجتهد مقبول جامعه بودند و عامه مردم و جوانان آن زمان سخنان این روحانی برجسته را چه در مبارزات پیش از انقلاب و چه در دوران دفاع مقدس با جان و دل پذیرا بودند.

حجت الاسلام والمسلمین “اله نورکریمی تبار” افزود: آیت الله حیدری ایلامی قبل از شروع رسمی جنگ تحرکات عراق را طی سه فقره نامه به وزارت امور خارجه، آیت الله خویی در نجف و امام راحل هشدار داد و همین سه نامه توسط ایران به سازمان ملل جهت محکومیت رژیم بعث عراق ارائه و مورد تایید دبیرکل سازمان ملل متحد قرار گرفت.

وی با بیان اینکه یاد و نام مقدس شهدا در تاریخ این کشور هیچگاه فراموش نمی شود، تصریح کرد: در دوران جنگ تحمیلی اقشار مختلف جامعه در کنار نیروهای مسلح عازم جبهه ها شدند و قشر روحانیت و حوزه های علمیه هم در مبارزه علیه تجاوز رژیم بعث عراق نقش داشتند و نسبت به جمعیت، قشر روحانیت با تقدیم چهار هزار شهید بیشترین شهدا را در بین تمام اقشار دارند.

حجت الاسلام والمسلمین کریمی تبار یادآور شد: آیت الله حیدری ایلامی با آغاز رسمی جنگ اقدام به فراخوانی قبایل و ایلات مختلف استان برای مقابله با تجاوز نیروهای صدام کرد و ایلات و طوایف هم با تبعیت از فراخوان آیت الله حیدری ایلامی با سلاح های ابتدایی خود به دفاع از مرزهای استان پرداختند و خود آیت الله حیدری ایلامی هم در روستای گُلان واقع شهرستان مهران مستقر شد و ایلات و عشایر با رهنمودهای آیت الله حیدری ایلامی در اولین گام محکم و اثرگذار در بازپس گیری و آزادسازی ارتفاعات میمک در کنار قوای ارتشی نقش مستقیم داشت.

وی ادامه داد: در کنار آیت الله حیدری ایلامی، روحانیون شاخص استان چون “مروارید، تعمیرکاری و سلطانی” هم در هدایت و مدیریت جنگ در جبهه میانی نقش آفرین بودند و حضوری تاثیرگذار و روحیه بخش برای طلبه های جوان و سایر رزمندگان داشتند.

امام جمعه ایلام تاکید کرد: روحانیون و طلاب با پوشیدن لباس رزم در کنار جنگ علیه قوای دشمن، به ترویج معنویت و تبلیغ احکام دینی در بین رزمندگان نیز مشغول بودند و در زمان اوج آتش سنگین دشمن، حضور عملیاتی طلاب در خطوط مقدم جبهه ها، بیانگر یکسانی گفتار و رفتار این قشر بود که همراه و همدوش نیروهای مسلح و رزمندگان دیگر با دشمن پیکار می کردند و این حضور و جنگیدن طلاب، تاثیر بسزایی در روحیه رزمندکان داشت و در مواقع فراز و فرود و فشار سنگین جنگ بر سربازان، باز هم حضور روحانیت و کلام آنها نویدبخش پیروزی و نصرت الهی بود.

حجت الاسلام کریمی تبار یادآور شد: در دوران جنگ تحمیلی روحانیون در کنار وظایف ذاتی خود که ترویج احکام دین بود، همانند یک سرباز مسئولیت های رزمی دیگری چون امدادگر، جهادگر، تک تیرانداز، فرمانده اطلاعات عملیات و تخریب چی را عهده دار بودند و در خطوط مقدم جبهه ها، حضور مستقیم و در پشت جبهه ها نیز تاثیر بسزایی داشتند و روحانیون و طلاب در واقع عالمان عمل بودند که در وقت خطر به جای خانه نشینی و حجره نشینی احساس برای مبارزه با تجاوزات رژیم بعث احساس تکلیف کردند و بسیاری از آنها در این راه هم به شهادت رسیدند.

وی با بیان اینکه طلاب و روحانیون سرباز امام زمان‌ (عج) هستند، ادامه داد: وجود روحانیت و مقبولیت این قشر در بین آحاد جامعه و نقش افشاگرانه، آگاهی آنها به مسائل روز جهان و بیان واقعیت ها، جایگاه دینی و پایگاه اجتماعی و سیاسی طلاب برای استکبار جهانی قابل تحمل و پذیرش نیست و بنابراین این قشر همواره از سوی معاندان در مظان اتهام و تخریب قرار دارند و سعی دشمن ایجاد فاصله بین روحانیت و مردم است.

روحانیون خط مقدم حوادث و رویدادهای طبیعی و اجتماعی

مدیر حوزه های علمیه استان ایلام هم در این خصوص گفت: بعد از پایان جنگ تحمیلی روحانیون و طلاب استان در جبهه های دیگر چون سیل، زلزله، اردوهای جهادی در مناطق محروم، مهار آتش سوزی و کرونا، خدمت گذاری به مردم را آغاز و در زلزله مهیب “سرپل ذهاب” استان کرمانشاه، روحانیون استان ایلام اولین قشر اعزامی به منطقه، تنها چند ساعت بعد از وقوع زلزله بودند و خدمات شایان ذکری را به آنها ارائه دادند، در زلزله “سی سخت” استان کهگیلویه و بویراحمد که نیز روحانیون استان ایلام خدمات قابل توجهی را برای مردم این منطقه انجام دادند و در زمان سیل “ماژین” دره شهر و “چم شیر” سیروان نیز برای سیل‌زدگان منشا اثر بودند.

حجت الاسلام والمسلمین” وعد مرادبیگی” یادآور شد: همچنین در ایام همه گیری بیماری کشنده کرونا، روحانیون همپای کادر درمان در خط اول مبارزه با این بیماری قرار گرفتند و در جاییکه هیچ نهاد یا فردی پذیرش مسئولیت غسل و تدفین متوفیان کرونا را نمی پذیرفت، روحانیون و طلبه های خواهر و برادر استان خودجوش و داوطلبانه وارد میدان شدند و وظیفه خطیر تغسیل و تدفین متوفیان کرونا را برعهده گرفتند و با حضور در بیمارستان ها به بیماران کرونایی و خانواده های آنها دلداری داده و حضور طلبه ها نقطه قوتی برای این اقشار بود.

وی ادامه داد: یکی دیگر از فعالیت های طلاب حضور پرشور و خودجوش آنها در عرصه های طبیعی هنگام بروز آتش سوزی است که در این راستا یکی از طلاب استان ضمن بسیج عمومی مردم در جریان مهار یک آتش سوزی در شهرستان دره شهر، به علت شدت جراحات وارده ناشی از مهار آتش جان خود را از دست داد.

مدیر حوزه های علمیه استان ایلام به موضوع ناآرامی های سال گذشته و نقش روحانیت در این حوادث اشاره و اضافه کرد: روحانیون استان همپای دیگر مسئولان و اقشار دلسوز نظام به میدان آمدند و با اجرای طرح “امین” در مدارس با حضور ۵۳۰ طلبه خواهر و برادر توانستند دانش آموزان را با واقعیت ها آشنا کنند و ارتباط عاطفی و معنوی محکم و مستمری بین دانش آموزان و روحانیون و طلبه های طرح” امین” به عنوان مشاور برقرار و در نتیجه مدارس استان با مشکلات خاصی در زمینه ناآرامی ها مواجه نشد.

به گزارش ایرنا، جامعه روحانیت استان ایلام در دوران هشت سال دفاع مقدس، در خط مقدم جبهه بود و در این راه ۱۲ شهید را تقدیم انقلاب اسلامی کرد که در مقایسه با جمعیت طلبه و روحانی استان در آن زمان، بیشترین میزان طلبه و روحانی شهید کشور متعلق به استان ایلام است، همچنین این استان مفتخر به داشتن یک شهید طلبه مدافع حرم نیز است.

در دوران جنگ تحمیلی استان ایلام دارای ۶۵ طلبه و روحانی بود که تمام این افراد در خط مقدم جبهه ها حضور داشتند و سهم استان ایلام از مشارکت جامعه روحانیت در دفاع مقدس ۱۰۰ درصدی بود.

از جامعه روحانیت استان ایلام در دوران دفاع مقدس ۱۲ نفر شهید، سه نفر آزاده و تعدادی دیگر از آنها نیز جانباز یا مجروح شدند.

و به راستی که چه زیبا شاعر در وصف سربداران سرافراز این سرزمین سروده:

به پاس هر وجب خاکی از این ملک

چه بسیار است، آن سرها که رفته!

ز مستی بر سر هر قطعه زین خاک

خدا داند چه افسرها که رفته

(حمیدی شیرازی)

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.