تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۸:۵۹

احیای بافت‌های فرسوده ایلام نیازمند مشوق‌های بیشتر و مدیریتی واحد

احیای بافت‌های فرسوده ایلام نیازمند مشوق‌های بیشتر و مدیریتی واحد
ایلام - احیا و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری در استان ایلام در گرو ارائه بسته‌های تشویقی و مدیریتی واحد است

 که اجرایی شدن آن افزایش استقبال ساکنان این مناطق را برای احیای واحدهای مسکونی خود به دنبال خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، نوسازی بافت‌های فرسوده شهری و روستایی یکی از چالش‌های اصلی دولت‌ها بوده و این بار دولت سیزدهم با ارایه برنامه‌هایی از جمله طرح تشویقی کالبدی این امکان را فراهم کرده تا در قالب برنامه‌های مشارکتی و تشویقی در کنار نوسازی بافت‌های فرسوده، شاهد رونق ساخت و ساز باشیم.

ظهور پدیده بافت ‌های مساله ‌دار و فرسوده شهری که ناشی از استهلاک تدریجی بافت ‌ها و سکونتگاه ‌های قدیمی است مختص به کشور خاص یا شهر مشخصی نیست بلکه تمامی شهرها و روستاهای دنیا با شدت و ضعف متفاوت با آن درگیر هستند.

از آنجا که این بافتها محدوده های آسیب پذیر شهر در برابر مخاطرات طبیعی به شمار می روند، نیازمند برنامه ریزی و مداخله هماهنگ برای سامان یابی هستند.

در واقع طرح بازآفرینی بافت فرسوده شهرها، فرصت مناسبی است تا دولت با اجرای آن خانه های فرسوده و محله های قدیمی که مشکلات فراوانی دارند را نوسازی کند؛ دولت با اجرای طرح بازآفرینی شهری، فرصت خوبی را به منظور نوسازی بافت‌های فرسوده فراهم کرده و می‌توان با اجرای آن، مشکلات و کمبودهای خدماتی را در این مناطق رفع کرد و پویایی، تحرک، آرامش و آسایش را به این باز گرداند.

هدف اصلی در اجرای طرح بازآفرینی شهری حفاظت و صیانت از افرادی است که در سکونت گاه‌های نامناسب و ناکارآمد با بافت‌های ضعیف و مشکل دار و فرسوده شهری زندگی می‌کنند و در مواجهه با حوادث طبیعی و غیرطبیعی با خطر روبرو هستند اما در این مناطق خانه هایی نیز وجود دارد که از دید میراث فرهنگی با ارزش هستند.

۲۹ درصد جمعیت ایلام در بافت فرسوده ساکن هستند

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار ایلام گفت: یک هزار ۶۳۳ هکتار بافت فرسوده شناسایی شده است که ۲۹ درصد جمعیت استان در این مناطق ساکن هستند.

“سعید هژبری” بیان کرد: شهر ایلام دارای ۲۱ درصد بافت فرسوده با ۴۶ درصد جمعیت است.

وی یادآور شد: بافت های فرسوده به علت خطرآفرین بودن نیازمند توجه ویژه است این در حالیست که سکونتگاه های غیر رسمی مورد نظارت خاصی نیستند.

وی با بیان اینکه بازآفرینی بافت های فرسوده یک ضرورت مهم است، تاکید کرد: بروز حوادث در این بافت ها جبران ناپذیر است که باید توجه جدی به نوسازی و بهسازی این ساختمان های ناایمن شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار ایلام گفت: در بازآفرینی بافت های فرسوده و ساخت و سازهای جدید باید تجدید نظر شده و الزامات مهندسی ایمن سازی رعایت شود.

وی افزود: هرچند بیشترین آسیب ها برای بافت های فرسوده است اما در بافت های جدید نیز استانداردهای ساخت و ساز و ایمنی رعایت نمی شود و حوادث تلخ، نابخشودنی و توجیه ناپذیری چون ساختمان تازه ساخت متروپل بروز می دهد.

ظرفیت ساخت چهار هزار واحد مسکونی در بافت های فرسوده ایلام

معاون عمرانی استاندار ایلام نیز با اشاره به ظرفیت ساخت چهار هزار واحد مسکونی در بافت های فرسوده استان، گفت: مشوق های خوبی برای ساخت واحدهای مسکونی در بافت های فرسوده استان پیش بینی شده است.

ساکنان بافت فرسوده شهری ایلام از تسهیلات نوسازی استفاده کنند

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام از تسهیلات مناسب نوسازی بافت‌های فرسوده خبر داد و گفت: کسانی می‌توانند از این فرصت استفاده کنند که واحد مورد درخواست آنها در محدوده مصوب بافت فرسوده واقع شده باشد.

“فرشاد دوستی” بیان کرد: افرادی که املاک مسکونی آنها در محدوده بافت‌های ناکارآمد شهری قرار دارد می‌توانند با مراجعه به سامانه ثبت‌نام تسهیلات نوسازی بافت‌های فرسوده شرکت بازآفرینی شهری ایران به نشانی facility.udrc.ir نسبت به ثبت نام جهت اخذ تسهیلات اقدام کنند.

وی افزود: پس از این که محرز شد ملک اشخاص ثبت نام شده در سامانه مذکور در بافت فرسوده مصوب واقع شده است، به صورت برخط اطلاعات برای تشکیل پرونده و دریافت تسهیلات نوسازی برای بانکهای انتخابی از طرف اشخاص در سامانه ارسال می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام خاطرنشان کرد: چنانچه ملک جهت دریافت تسهیلات یا سند از طریق سامانه مورد تأیید قرار نگرفت، جهت تسهیلات در سامانه ثمن (قسمت تسهیلات خارج از بافتهای فرسوده) به آدرس temgt.mrud.ir مراجعه و نسبت به ثبت نام بانک عامل خود اقدام کنند.

دوستی گفت: ۵۰ درصد تخفیف عوارض صدور پروانه ساختمانی از طرف شهرداریها در این خصوص اعمال خواهد شد و بر اساس مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری از مشوقهای دیگر که شامل چهار گروه در ۱۹ بند می باشد با توجه به شرایط شهر مورد تقاضا از طرف شهرداریها اعمال و مبلغ تسهیلات و سود آن بر اساس مصوبات شورای پول و اعتبار مشخص می شود.

دوستی در خصوص انتخاب بانک برای دریافت تسهیلات گفت: متقاضیان می توانند هر کدام از بانکهای درج شده در سامانه (۲۷ بانک) را انتخاب کرده و در صورت تکمیل ظرفیت بانک انتخاب شده می توانند بانک انتخابی خود را تغییر دهند.

شهروندان ایلامی استقبال چندانی از بازسازی بافت فرسوده ندارند

بنا بر شواهد موجود، به علت عدم مشارکت مردم در روند نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده و سکونتگاه های غیر رسمی ایلام اجرای این طرح در این استان به کندی پیش می رود.

از سال ۸۷ که احیای بافت های فرسوده در استان ایلام آغاز شده تاکنون تعدادی محدود از تسهیلات، نوسازی کرده اند.

از ۱۰ شهرستان استان ایلام، سه شهرستان ایلام، ایوان و آبدانان دارای بافت فرسوده و حاشیه ای شناسایی شده هستند که طبق برنامه چهارم و پنجم توسعه کشور قرار بود سالانه ۱۰ درصد آنها بازسازی و احیا شود.

بر اساس آمار اعلامی توسط مسئولان استانی بیش از ۵۰۰ هکتار از محدوده قانونی این شهرستان ها را بافت های فرسوده و ۲۳۰ هکتار را نیز سکونتگاه های غیر رسمی تشکیل می دهد که این میزان در مجموع ۳۰ درصد محدوده شهری بافت های فرسوده استان را شامل می شود.

با پیگیری های خبرنگار ایرنا از چندین محله ساکن نشین بافت فرسوده ایلام چون محلات بانبرز، هانیوان، سعدی و شادآباد علت اصلی عدم تمایل مردم این مناطق به بازسازی و بهسازی بافت فرسوده منازل خود عدم توان مالی پرداخت هزینه بازسازی را عنوان کردند.

گزارش های بدست آمده در گفت وگو با چند تن از خانوارهای این مناطق و محلات نشان دهنده این است که برخی از مردم ساکن در این بافت های فرسوده درآمد مشخصی برای پرداخت اقساط تسهیلات تخصیص یافته برای این مهم را ندارد که باید برای این مهم چاره ای اندیشیده شود.

با توجه به مشکلات و مباحث مطرح شده، به نظر می رسد سیاست های ساخت و ساز در بافت های فرسوده باید بازنگری شود تا علاقه و انگیزه میان ساکنان این مناطق ایجاد شود؛ از سوی دیگر باید مباحث تشویقی ویژه تر و بیشتری برای ترغیب ساکنان محله های بافت فرسوده در راستای استفاده از تسهیلات در نظر گرفته شود، بروکراسی اداری تسهیل گردد، نرخ سود تسهیلات کاهش و دوران مشارکت افزایش یابد.

همچنین میزان همکاری ساکنان و دستگاه های اجرایی در نوسازی بافت های فرسوده شهری و نسبت مشارکت هر یک به بهترین وجه می تواند به نوسازی و احیاء بافت های فرسوده شهری منجر شود چرا که به طور قطع می توان گفت که نوسازی این بافت ها بدون مشارکت فعال و همراهی مردم امکان پذیر نیست./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.