تاریخ انتشار : پنجشنبه ۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۹:۰۱

ناترازی‌های ساختار اقتصاد به صورت تدریجی علاج شود

ناترازی‌های ساختار اقتصاد به صورت تدریجی علاج شود
نگاه اقتصاد

 

وزیر اقتصاد تاکید کرد: بانک ها و صندوق‌های بازنشستگی به دلیل سیاست‌های نادرست گذشته میراث دار ناترازی‌هایی هستند که اگر اصلاحات در این بخش ها به زودی انجام نشود، هزینه های اصلاحات در آینده افزایش می یابد.

به گزارش روابط عمومی بانک ملی ایران به نقل از شادا، صندوق بازنشستگی تکمیلی امروز با حضور سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، سید صولت مرتضوی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی و مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در محل این سازمان رونمایی شد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی طی سخنانی در این مراسم درباره صندوق های بازنشستگی گفت: نکته مهم در خصوص صندوق‌ها وجود سیاست‌های چندین ساله نادرست و رویه‌های تنظیم گری است که سبب شد صندوق‌های بازنشستگی دچار یک ناترازی بزرگ شوند.

وی در ادامه بیان کرد: ناترازی و مشکلات صندوق‌های بازنشستگی اصولا فقط به کشور ما اختصاص ندارد و به طور کلی، صندوق‌های بازنشستگی به یکی از مشکلات اساسی اقتصادی کشورهای دیگر تبدیل شده است.

وی ادامه داد: اما ما از جهت متفاوتی دچار این ناترازی شدیم و اساسا باید علاج ناترازی‌های ساختار اقتصاد به صورت تدریجی صورت گیرد؛ چرا که هر چقدر در علاج آن تاخیر کنیم هزینه‌های اصلاح افزایش می یابد، همانگونه در خصوص ناترازی های بانکی این اتفاق افتاده و ما میراث دار تدابیر و سیاست های نادرست باقی مانده از گذشته هستیم.

وی اضافه کرد: ثمره سیاست‌های اتخاذ شده در گذشته سبب ناتراز شدن بانک ها هم شده است و گاهی نیز آدرس های ناصحیحی در این خصوص داده می شود، که البته نکته غلطی هم نیست که تسهیلات تکلیفی را دلیل این ناترازی می دانند، اما باید این تسهیلات سرجای خود پرداخت شود بدون اینکه نظام بانکی را دچار مشکل کند اما اساس ناترازی بانک ها به این تسهیلات ارتباط ساختاری و معنایی ندارد .

خاندوزی اضافه کرد: به عنوان مثال اگر بانک کشاورزی را در بین بانک های دیگر طی دو سال اخیر کنار بگذاریم، برای ناترازی شبکه بانکی عناصر دیگری در این خصوص دخیل هستند.

وزیر اقتصاد اضافه کرد: بانک‌های غیر دولتی ما در حالی که تکلیف خاصی هم متوجه آنها نیست و یا اگر هم بوده اصولا اجرا نکرده‌اند هم اکنون دچار ناترازی است.

وزیر اقتصاد اظهار کرد: آنچه به عنوان ناترازی بانک ها با آن دست به گریبان هستند، به شکل دیگری و باز هم به دلیل برخی سیاست های ناصحیح این صندوق‌ها را دچار کرده است.

وی با تاکید بر اینکه علاج این ناترازی‌ها اتخاذ تدابیر کوتاه مدت نیست، گفت: برای این منظور دولت در لایحه بودجه سال قبل پیشنهاداتی برای حل این مشکل ارائه داد که تصویب نشد. در عین حال، در لایحه برنامه هفتم توسعه نیز بار دیگر دولت در خصوص ناترازی و مشکلات این صندوق‌ها تدابیری را در نظر گرفت که امیدواریم که این موضوع در قانون برنامه هفتم مورد توجه مجلس قرار گیرد و این جسارت را برای حل و فصل مشکلات ناترازی نه تنها در بانک‌ها بلکه صندوق های بازنشستگی فراهم کند.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه منفعت بلند مدت در سرعت بخشیدن به اصلاحات است، بیان کرد: در کنار صندوق های بازنشستگی صندوق های سرمایه گذاری نیز به شکل مستقلی قابل بحث اند و امیدواریم که تحلیل گران بازار به این مسئله بیشتر از پیش بپردازند. چرا که افزایش سرمایه های غیر مستقیم در کشور، سبب ثبات بازار و رفتارهای حرفه ای و نگاه بلند مدت و در عین حال کمک به بازار سرمایه برای تبدیل به یک بازار حرفه ای با مختصات علمی است و این مساله به نفع بازار تامین مالی و شرکت ها و سهامداران نیز هست.

خاندوزی همچنین متذکر شد: طبق آمار، در طول سال گذشته نسبت خرید و فروش در صندوق‌ها از کمتر از ۲۰ درصد به حدود ۵۰ درصد افزایش یافته و این مساله از نظر فرهنگ بازار سرمایه نشانه خوشایند و علامت مثبتی است تا از عدم توازنی که در سال ۹۹ کشور دچار آن شد و مردم با مشکلات زیادی مواجه شدند، عبور کنیم و یک فضای مشارکتی وسیع اما کم ریسک تر برای فعالان و مردم ایجاد کنیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.