تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۵

چند خط کوتاه و صمیمی با حسین عاطف ضمیر؛ رئیس شعب بانک مسکن استان ایلام/ ” کوشش ” می‌کنیم تا ” امید” را در “مسکن” سرازیر کنیم

چند خط کوتاه و صمیمی با حسین عاطف ضمیر؛ رئیس شعب بانک مسکن استان ایلام/ ” کوشش ” می‌کنیم تا  ” امید” را در  “مسکن” سرازیر کنیم
نگاه اقتصاد

شاید تا به حال اسم فیلستان به گوشتان نخورده باشد؛ روستایی با دشت های وسیع و حاصلخیز در دل شهر ورامین استان تهران. روستایی که روزگاری مردمان این دیار به کاشت و برداشت پنبه مشغول بودند اما با توجه به نیازهای اقتصادی اکنون به کشت صیفی جات روی آورده اند.

امروز در مرکز مدیریت شعب بانک مسکن استان ایلام مردی بزرگ و بی ادعا حضوری فعال دارد که از دل این روستا زاده شده و سادگی و زلالی زادگاهش را در بقچه ی اندیشه ی ژرفش با خود به ارمغان آورده است.

حسین عاطف ضمیر که همچون نام خانوادگی اش، مهربانی در ضمیر و اندیشه اش جاری است.

مدیری که به مردمان شهر عشق می ورزد و کار و تلاش در جهت رفاه شان را سرلوحه اهداف مدیریتی اش قرار داده است.

او از سال ۱۳۹۶ مسئولیت شعب بانک مسکن استان ایلام را بر عهده گرفته و در این مدت اقدامات ارزنده ای در راستای اخذ اعتبارات و تزریق آن به بدنه ی بانک مسکن استان در جهت ارائه تسهیلات به همان مردمی که دوستشان دارد، انجام داده است.

در یکی از روزهای سرد پاییزی در دفتر کارش با وی هم کلام شدیم:

 

• در مورد اقدام ملی برایمان توضیح بدهید:

– در راستای برنامه اقدام ملی، ابتدای پروژه در دولت قبل و ادامه ی آن در دولت جدید بر روال خود ادامه دارد و بانک مسکن به عنوان اولین و قوی ترین بانک در مورد پرداخت تسهیلات به این موضوع ورود کرد و تمام تلاش مجموعه خدمت به مردم و رفع معضلات کمبود و گرانی مسکن است.

از ابتدای سال ۱۴۰۲ مسکن به سمت تورم منفی و کاهش قیمت پیش رفته و قیمت ها کاهشی شده است. ۱۲۱ پروژه در طرح اقدام ملی در دست انجام و تامین مالی شده است. تاکنون ۱۰ هزار و دویست و ۳۱ میلیارد ریال اعتبار در مسیر ساخت ۱۷۳۸ واحد اعتبار از مرکز اخذ شده است.

• بانک مسکن استان در اقدام ملی چه اقدامی انجام داده است؟
– طبق قانون مجلس در طرح اقدام ملی بانک ها موظفند ۲۰ درصد منابع خود را به این طرح اختصاص بدهند. در حال حاضر منابعی که بانک مسکن در اختیار دارد به میزان۸۵۰ میلیارد تومان است که ۲۰ درصد اختصاصی مبلغی بالغ بر ۱۷۰ میلیارد تومان را شامل می شود. تاکنون اعتبار مالی تامین شده ۱۰ هزار میلیارد ریال است و اعتبار تصویب شده هم بالغ بر ۱۹ هزار میلیارد ریال می شود و به نوعی ما ۲ برابر منابع را تامین مالی کرده ایم.

• عملکرد بانک در راستای تسهیلات خرد چگونه بوده است؟
– در بحث تسهیلات خرد با توجه به این که بانک با عدم نقدینگی مواجه است به همین دلیل ما مجبور شدیم تا از اعتبارات استان های برخوردار هزینه کنیم. در این راستا و در سال ۱۴۰۲ مبلغ ۳۴۰ میلیارد از مرکز اخذ شد و ۲۱۵ میلیارد در قالب تسهیلات پرداخت کردیم.

تلاش ما در بانک مسکن این است که در ابتدا رضایت خدا و بعد رضایت مردم را به دست بیاوریم.

• موفقیت های بانک مسکن در چه مواردی بوده است؟
– رتبه اول را در شبکه بانکی استان در نسبت مصارف به منابع با بیش از ۳۰۰ درصد در اختیار داریم یعنی بیش از سه برابر منابع تسهیلات داده ایم. بانک مسکن در بین شبکه بانکی با اختلاف رتبه اول را به خود اختصاص داده و مورد تقدیر قرار گرفته است. در جشنواره شهید رجایی عملکرد نهادهای استان هم در دو مرحله جزو سازمان های برتر استان معرفی شده است. بر طبق تبصره های ۱۸ و ۱۶ خوشبختانه بانک مسکن در تبصره ۱۶ صد در صد مبلغ تعین شده را اخذ کرده است. در تبصره ۱۸ هم ۸۰ میلیارد تومان جذب منابع داشته است. در بخش تبصره ۱۸ سال گذشته با بیش از ۳۵۰ درصد تحقق هدف رتبه اول سیستم بانکی استان کسب شد.

• طرح کوشش در چه راستایی مطرح شده است؟
– در رابطه به کسانی که معوقه دارند و پرداخت نکرده اند ما طرح کوشش را برای این گروه اتخاذ کرده ایم به این صورت که اگر تمام معوقات خود را یک جا پرداخت کنند، جریمه دیرکرد وام بخشوده می شود. سال گذشته ۲ هزار میلیارد تسهیلات معوقه به ثبت رسیده و در این راستا هم مشکلاتی برای ضامنین به وجود آمده و حساب بانکی آنان بسته شده است. با افزایش نقدینگی ما این فرصت را پیدا می کنیم تا تسهیلات بیشتری را در اختیار نیازمندان قرار دهیم.

• نگاهتان در مورد رسانه چیست؟
– رسانه ها در واقع رابط بین مردم و مسئولین هستند و با اطلاع رسانی دقیق و شفاف می توانند بسیاری از ابهامات اذهان عمومی را روشن کنند. رسانه اگر قبل از انتشار مطلبی در مورد دستگاهی با مدیریت آن دستگاه گفتگو و تعامل داشته باشد در ادامه حرف و حدیث اضافه و غیر واقعیت در فضای جامعه پراکنده نمی شود. هر مطلبی که با مستندات و توضیحات درست به چاپ برسد بازتاب بهتری خواهد داشت.

• از طرح امید هم برایمان بگویید.
– در طرح امید به سپرده ی ۶ ماهه سود ۱۸ درصد علی الحساب تعلق می گیرد و با مابه التفاوت امتیاز اوراق بانک مسکن که در فرابورس به فروش می رس، سود ۷ درصدی هم به آن اضافه می شود و در مجموع ۲۵ درصد سود ماهانه به سپرده در این طرح تعلق می گیرد.

این سپرده بعد از ۶ ماه قابل تمدید است و از نظر شرعی با توجه به نرخ شناور بودن هیچ مشکلی را ایجاد نمی کند.

• حکایت وام روستایی به چه صورت است؟
در مورد اخذ وام روستایی هم در حال حاضر ۴۳۰ فقره تقاضا صورت گرفته و از این تعداد ۳۴۰ فقره قرارداد وام ۲۰۰ میلیونی با متقاضیان منعقد شده است. با توجه به رویکرد دولت در راستای تشویق افراد به مهاجرت معکوس نرخ سود وام روستایی به ۴ درصد رسیده که با نرخ شهری تفاوت دارد.

• در پایان ناگفته ای مانده بیان کنید.
از جنوب غرب تهران به ایلام آمدم تا در سایه ی لطف پروردگار و در کنار همکاران پرتلاش بتوانیم گرهی از مشکلات را باز کنیم. از ابتدا هم تلاشم بر این مبنا بوده تا از طریق رایزنی با مسئولین اعتبارات در مرکز و سایر استان های برخوردار اعتبارات بیشتری را به ایلام سرازیر کنم که در واقع اخذ اعتبارات مضاعف از مرکز به استان ایلام به عنوان بزرگترین دستاورد بانک مسکن محسوب می شود. به لطف خدا اکنون نسبت تسهیلات به منابع سهم استان بسیار چشمگیر بوده و ۱۹ هزار میلیارد ریال کل اعتبار کسب شده از مرکز برای اقدام ملی مسکن است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.