تاریخ انتشار : جمعه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۹

رضایی : اولویت‌بندی سرمایه‌گذاری می بایست بر اساس ظرفیت‌های منطقه ای باشد

رضایی : اولویت‌بندی سرمایه‌گذاری می بایست بر اساس ظرفیت‌های منطقه ای باشد
شیراز- معاون اقتصادی ریاست جمهوری نقش اقتصاد شهری در اقتصاد ملی را مهم و سازنده ارزیابی کرد و خواستار اولویت‌بندی سرمایه‌گذاری بر اساس ظرفیت‌ها و استعدادهای منطقه ای شد.

 

محسن رضایی که روز جمعه به صورت ویدئو کنفرانس در اولین همایش ملی توسعه سرمایه‌گذاری شهر شیراز سخن می گفت ، پیرامون اهمیت سرمایه‌گذاری اظهار کرد: نتایج این نشست‌ها به قوه مجریه ارائه شود و دولت از دستاوردهای این همایش‌های تخصصی بهره خواهد برد.

وی در ادامه با مرور خاطراتی از جنگ تحمیلی بیان کرد: امام راحل دفاع مقدس را اولویت کشور در دهه ۶۰ می‌دانستند و رهبر معظم انقلاب مسائل اقتصادی را در شرایط فعلی از مهمترین مسایل کشور ارزیابی می‌کنند.

معاون‌ اقتصادی رئیس جمهوری عنوان کرد: هر ایرانی که در خارج یا داخل مرزهای کشور زندگی می کند باید نقش خود را در شکوفایی اقتصادی کشور ایفا کند و هر قطره در رونق اقتصادی کشور موثر خواهد بود.

رضایی با تاکید بر این که اقتصاد ملی متاثر از اقتصاد شهری است، اظهار داشت: در نظام سرمایه‌گذاری بازار بر دولت مقدم است و در جوامع غربی که پیرو این تفکر اقتصادی هستند، پیشرفت اقتصادی تدریجی اتفاق می‌افتد، البته در بعضی از کشورهای آسیای شرقی دولت بر بازار مقدم است.

دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی در ادامه بیان داشت: در کشور ما در ادوار مختلف مدل‌های متفاوتی به صورت ترکیبی پیاده‌سازی شده اما هنوز نتوانسته‌ایم به نقشه راه صحیح و منطقی برای تداوم پیشرفت دست یابیم.

وی یافتن مدل‌های موثری برای پیشرفت اقتصادی را از رسالت‌های اصلی دولت برشمرد و گفت: هم‌افزایی اقتصاد شهری با اقتصاد ملی یکی از راهکارهای پیشرفت اقتصادی شتابان است.

رضایی در بخش دیگری از سخنان خود به ظرفیت‌های ارزنده شهر شیراز اشاره کرد و افزود: استان فارس کارنامه درخشانی در حوزه آی تی و الکترونیک داشته و ظرفیت‌های ارزنده‌ای در حوزه‌های سلامت و گردشگری دارد که با بهره‌گیری از آنها می‌توان به درآمدزایی چندین میلیارد دلاری دست یافت.

وی در ادامه دغدغه امنیت غذایی را یکی از چالش‌های مهم در سال های آتی برشمرد و گفت: سه عامل مهم بیماری کووید-۱۹، تغییرات اقلیمی و جنگ اوکراین زنگ خطر امنیت غذایی را در جهان به صدا درآورده است و کشورهایی نظیر چین و هند به انبار مواد غذایی روی آورده‌اند.

این کارشناس ارشد اقتصادی در ادامه بیان کرد: بر اساس کشاورزی سنتی نمی‌توان بر بحران‌های معاصر فائق آمد و باید با توسل به راهکارهای جدید و فناوری های نوین به مقابله با تهدیدها رفت.

وی از مدیران ارشد شهری درخواست کرد تا به سمت‌ وسوی مدیریت یکپارچه حرکت کرده و در زمینه امنیت سرمایه‌گذاری فعالیت و اثرگذاری بیشتری داشته باشند.

به عقیده رضایی؛ بهره‌گیری از رویکردهای دانش‌بنیان نقش موثری در مدیریت چالش‌های شهری و ملی دارد.

اهتمام ویژه برای رونق اقتصادی و جذب سرمایه‌گذاری در دولت سیزدهم

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه نیز از اهتمام ویژه برای رونق اقتصادی و جذب سرمایه‌گذاری در دولت سیزدهم خبر داد.

مهدی صفری اظهار داشت: ترانزیت کالا در حوزه‌های واردات و صادرات نقش مهمی دارد و با تقویت زیرساخت‌ها در کریدورهای شمالی-جنوبی و غربی-شرقی می‌توان به رشد فزاینده‌ای دست یافت. از نظر واگن قطار با کمبود مواجه هستیم و اگر این مشکل حل شود به رشد ۲۰۰ درصدی صادرات در آسیای مرکزی دست خواهیم یافت.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به تقویت کریدور شمالی-جنوبی گفت: این محور استراتژیک می‌تواند جایگاه ایران را در ترانزیت کالا استحکام بخشد.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در ادامه به تلاش‌هایی برای مانع‌ زدایی در عرصه صادرات و واردات اشاره کرد و افزود: افزایش کار گمرکات در دستور کار قرار گرفته و در برخی از محورها توانسته‌ایم خدمت‌رسانی ۲۴ ساعته را در دستور کار قرار دهیم.

صفری در بخش دیگری از سخنان خود به نقاط مرزی طولانی با کشور عراق اشاره کرد و بیان داشت: حجم مبادلات با عراق ۱۴ میلیارد دلار بوده که تلاش می کنیم به ۲۰ میلیارد دلار افزایش یابد.

وی در ادامه به سند همکاری ۲۵ساله چین اشاره کرد و گفت: همکاری با چین به حوزه فاینانس و تبادلات مالی خلاصه نمی‌شود؛ بلکه چینی‌ها تاریخ ایران را در کتاب‌های درسی خود مطالعه کرده و علاقه زیادی به تخت جمشید دارند. به همین دلیل می‌توان در حوزه اقتصاد گردشگری نیز از حضور آنها بهره برد.

این دیپلمات اقتصادی خواستار تولید ارزش افزوده در مجتمع‌های کلان پتروشیمی شد و اظهار داشت: حجم واردات سالیانه مواد اولیه دارویی از هند و چین به ترتیب به ۸۵۰ و ۵۵۰ میلیون دلار می‌رسد و این در حالی است که پتروشیمی‌های فارس می‌تواند زمینه خودکفایی در این حوزه را فراهم سازد.

صفری با تاکید بر این نکته که انتقال تکنولوژِی یکی از رسالت های بخش اقتصادی وزارت امور خارجه است، اظهار داشت: هر وزارتخانه و مجتمع کلان صنعتی، کشورهای دارنده تکنولوژِی را به وزارت امور خارجه معرفی کنند تا مقدمات لازم برای ورود آن به کشور محقق شود.

وی در پایان از نگاه ویژه وزارت امور خارجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب خبر داد و گفت: صادرات محصولات دانش‌بنیان در دستور کار قرار گرفته است.
بیانیه مشترک شهرداری و شورای اسلامی کلان‌شهر شیراز در اختتامیه نخستین همایش ملی توسعه سرمایه‌گذاری در شیراز؛ سومین حرم اهل بیت(ع)

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری شیراز، در اختتامیه نخستین همایش ملی توسعه سرمایه‌گذاری در شیراز؛ سومین حرم اهل بیت (ع) بیانیه مشترکی توسط شهرداری و شورای اسلامی کلان‌شهر شیراز صادر شد.

در متن این بیانیه آمده است : با توجه به روند افزایش جمعیت شهری و ضرورت توسعه پایدار و ایجاد زیرساخت‌های شهری از طریق مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و عموم مردم در تامین منابع مالی طرح‌های توسعه شهری، ضروری است دولت محترم ظرفیت‌های اجرایی سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را با افزایش اختیارات نظام مدیریت شهری در تصمیم‌سازی و تصمیم گیری‌ها فراهم نماید.

نظر به اینکه در حال حاضر بسترهای قانونی به منظور تصمیم‌گیری موثر شهرداری‌ها و شوراهای اسلامی شهر و مدیران استانی فراهم نمی‌باشد، این مسئله مانع از مشارکت فعال سرمایه‌گذاران در طرح‌های توسعه شهری شده است. از مجلس شورای اسلامی انتظار می‌رود با مشورت نظام مدیریت شهری قوانین و مقررات مورد نیاز را وضع نماید و به ویژه قانون نظام مدیریت واحد و یکپارچه شهری را به تصویب برسانند.

حفظ و احساس امنیت سرمایه‌گذاران و کارگزاران در روند اجرای قراردادهای مشارکت و سرمایه‌گذاری در شرایطی که بسترهای قانونیِ کافی وجود ندارد از نکات مهم اساسی و تاثیرگذار در فرایند مذاکرات، تفاهم، قرارداد و اجرای طرح‌های مشارکتی و سرمایه‌گذاری می باشد. بنابراین از قوه محترم قضاییه انتظار می رود با اتخاذ تدابیر لازم و حفظ وظایف دستگاه‌های نظارتی به تحقق خواسته های مهم نظام مدیریت شهری به ویژه در کلانشهرها همکاری نماید./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.