تاریخ انتشار : شنبه ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۶

در سفر استانی رئیس جمهور به زنجان چه گذشت؟

سفر یک روزه و سرمایه گذاری هزاران میلیاردی برای رونق تولید و اشتغال

سفر یک روزه و سرمایه گذاری هزاران میلیاردی برای رونق تولید و اشتغال
تهران- دولت در راستای تعهد خود به مردم در دوازدهمین مقصد دور دوم سفر های استانی به زنجان سفر کرد،

سفری که سرمایه گذاری های چند هزار میلیاردی را در حوزه های صنعتی و عمرانی در دل خود گنجاند و در این سفر در مجموع ۱۱۸ پروژه عمرانی به همراه تعداد زیادی از پروژه‌های روستایی و درون شهری به ارزش بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان به بهره برداری رسید.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت ایرنا، از همان روزی که عهدنامه مدیران دولت مردمی امضا شد، توجه به نیازهای اولویت دار مردم، ویژه محرومان و قشرهای آسیب پذیر و استفاده بهینه از تمامی ظرفیت های کشور در دستور کار دولت قرار گرفت و سفر های استانی رئیس جمهور به منظور شناخت مشکلات اصلی نقاط مختلف کلید خورد.

پرونده ویژه سفرهای استانی روایت ها و حکایت های جالبی را به همراه دارد. سفر به سی و یک استان در یازده ماه به سراسر کشور ونقاط محروم، دورافتاده، صحنه‌های کم‌نظیری را رقم زد. رئیس جمهور همچنین در دور دوم سفر ها که قریب به یکسال از آن می گذرد با سفر به ۱۱ استان طرح های نیمه تمام زیادی را به پایان رساند و واحد های نیمه تعطیلی زیادی را به چرخه تولید بازگرداند و بسیاری از مردم را نیز خانه دار کرد. بررسی سفرهای استانی سال اول و دوم دولت نشان می‌دهد عمده سفرهای رئیس جمهور فقط به مراکز استان‌ها خلاصه نمی‌شود بلکه اولویت دولت مناطق محروم، صعب العبور، نقاط صفر مرزی و حاشیه شهرهاست.

حالا دولت در راستای تعهد خود در دوازدهمین مقصد دور دوم به زنجان سفر کرده، سفری که سرمایه گذاری های چند هزار میلیاردی را در حوزه های صنعتی و عمرانی در دل خود گنجانده است. آیت الله رئیسی در این سفر از تعدادی طرح عمرانی و صنعتی به ارزش بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان بهره‌برداری کرد.

در سفر آیت الله رئیسی به استان زنجان در مجموع ۱۱۸ پروژه عمرانی در استان به همراه تعداد زیادی از پروژه‌های روستایی و درون شهری (شهرداری‌ها) به ارزش بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان به بهره برداری رسید که از میان آنها پروژه‌های مسکنی، ورزشگاه و گلخانه با حضور رئیس‌جمهور افتتاح یا بازدید شدند و ما بقی با حضور وزرا و مسئولان ارشد دولتی افتتاح شد.

رئیس جمهور صبح روز شنبه با استقبال نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه زنجان، استاندار و جمعی از مقامات محلی وارد زنجان است و در بدو ورود همان جمله ی معروف را در وصف زنجان بیان کرد؛ زنجان پایتخت شور و شعور حسینی و گفت: بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ شهید، علما، مفاخر و حکمای زنجان از جمله شیخ اشراق و حکیم هیدجی، نه فقط برای این استان بلکه مایه فخر جهان اسلام هستند.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به اینکه در این سفر میزان اجرای مصوبات سفر اول دولت به استان زنجان را مورد بررسی قرار خواهیم داد، افزود: بر اساس گزارش‌هایی که به ما رسیده به همت استاندار و مدیران استان کارها به خوبی پیش رفته و بعضی از مصوبات نیز در دست اقدام و اجراست.

رئیس جمهور اظهار داشت: طرح‌های مسکن استان در زمینه زمین و مسکن پیشرفت خوبی داشته و در این سفر بخشی از آنها به مردم واگذار خواهد شد. همچنین مسئله بیکاری که یکی از نگرانی‌های جدی مردم زنجان بود، بر اساس آمارها و با راه‌اندازی واحدهای صنعتی تعطیل و نیمه تعطیل و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید کاهشی شده است.

خانه دار شدن بیش از ۷ هزار زنجانی

رئیس جمهور در اولین برنامه سفر یک روزه خود به سراغ وعده ساخت مسکن رفت و از ۷ هزار و ۱۸۳ واحد مسکونی از جمله ۱۲۰۰ واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن ساخته شده در اراضی دولتی بهره‌برداری کرد. همچنین به طور همزمان با حضور رئیس جمهور به ۷۰۰ متقاضی طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و برای ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی روستایی و شهری متقاضیان واجد شرایط نهضت ملی مسکن، زمین واگذار شد.

بهشت دولت برای یک مادر زنجانی

رئیس جمهور در جریان این سفر وعده خود به آن مادر زنجانی را هم از یاد نبرد. در سفر دور اول رئیسی در آبان ۱۴۰۰ که سرزده به حاشیه شهر زنجان و کوی فلسطین رفته بود تا در جریان وضعیت زندگی و سکونت مردم قرار گیرد یک مادر سالمند که دارای فرزند بیمار بود با رئیس جمهور به درد و دل نشست و از مشکلات خود گفت که مهمترین خواسته های وی و فرزند بیمارش آرزوی داشتن خانه بود و این خواسته وی محقق شد، حالا رئیس جمهور به خانه‌ای در کوی ثمین رفت که هدیه دولت به این مادر است. به روایت این مادر زنجانی با این خانه جهنم وی به بهشت تبدیل شده است.

باز هم پروژه معطل مانده و ۱۸ ساله

رئیس جمهور در برنامه بعدی خود از پروژه معطل مانده ورزشگاه زنجان بازدید کرد و ۳ دستور برای تسریع در تکمیل این ورزشگاه صادر کرد. آیت الله رئیسی ضمن بازدید از پروژه معطل مانده ورزشگاه ۱۵ هزار نفری زنجان، دستور داد ضمن واگذاری عملیات احداث از وزارت ورزش و جوانان به استان و جذب و تامین اعتبار مورد نیاز برای تکمیل آن، این پروژه حداکثر تا پایان شهریور ماه سال آینده تکمیل و آماده بهره‌برداری شود.

ورزشگاه ۱۵ هزار نفری زنجان با ۶۰ هزار و ۶۰۶ متر مربع زیربنا یک پروژه ملی است که کلنگ آن در سال ۸۴ به زمین زده شد و مسئولیت ساخت آن به شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور واگذار شده بود.

ابتدا قرار بود این پروژه در مدت چهار سال در کنار مجتمع تفریحی گاوازنگ این شهر به بهره‌برداری برسد، اما روند اجرای آن از آنچه تصور می‌رفت طولانی‌تر شد و پس از گذشت ۱۸ سال شهروندان زنجانی به ویژه علاقه‌مندان به فوتبال همچنان در انتظار افتتاح این پروژه بزرگ ورزشی هستند.رئیس جمهور در جریان بازدید از این ورزشگاه نیمه کاره دستور داد ضمن واگذاری ادامه عملیات احداث از وزارت ورزش و جوانان به استان و جذب و تامین اعتبار مورد نیاز برای تکمیل آن، این پروژه حداکثر تا پایان شهریور ماه سال آینده تکمیل و آماده بهره‌برداری شود.

کاهش نرخ بیکاری در زنجان و سرمایه گذاری ۶۰ میلیون دلاری

رئیس جمهور در ادامه برنامه‌های دومین سفر دولت مردمی به استان زنجان، در مراسم گرامیداشت شهدای جنایت تروریستی کرمان که با حضور آحاد مردم زنجان و دسته‌های عزاداری برگزار شد، ضمن قدردانی از مردم باغیرت و بزرگوار زنجان به خاطر اجتماع عظیم آنان در خیابان‌های این شهر تصریح کرد: این اجتماع امروز شما معنای خاصی داشت؛ اول تبریک و تسلیت به خانواده‌های شهدای کرمانی، دوم اعلام بیزاری و نفرت از رژیم صهیونیستی و سوم اعلام حمایت از فلسطینیان مظلوم و مقتدر غزه بود.

رئیس جمهور با بیان اینکه ملت ایران با وجود تحریم‌ها توانست گام‌های بلندی در مسیر پیشرفت با تکیه بر ارزش‌های خود بردارد و امروز با جرات می‌توانیم ایران را کشوری پیشرفته و فناور معرفی کنیم، گفت: دشمنان سعی کردند ما را از بسیار از فناورها و علوم محروم کنند، اما جوانان عزیز ما با توکل توانستند در عرصه‌های علمی و صنعتی پیشرفت‌های بزرگی به دست بیاورند و از جمله در صنعت هسته‌ای با مجاهدت‌های افرادی مثل شهید شهریاری که اهل همین دیار زنجان نیز بود، به پیشرفت‌های زیادی دست یابند و توطئه‌های دشمن و ترور این دانشمندان نیز نتوانست ملت ایران را در مسیر پیشرفت متوقف کند.

وی با بیان اینکه دشمنان می‌خواستند اقتصاد ما رشد نکند، آمارها نشان می‌دهد که طی ۶ ماهه اول امسال، بیش از ۵ درصد رشد اقتصادی داشته‌ایم. تصریح کرد: در استان زنجان بیش از ۶۰ واحد تولیدی تعطیل و نیمه‌تعطیل راه اندازی شده و بیش از ۱۳ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صورت گرفته است. هدف دشمن حذف سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در کشور بود، اما امروز تنها در استان زنجان بیش از ۶۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری انجام گرفته و تولید و صادرات این استان نیز رو به افزایش است.

رئیس جمهور با اشاره به مساله اشتغال در استان زنجان، تاکید کرد: نرخ بیکاری در استان زنجان ۵ درصد کاهش پیدا کرده و روند ایجاد اشتغال نیز رو به افزایش است، اما پیگیری و توجه به این مسئله همچنان در اولویت دولت قرار دارد.

رئیس جمهور با بیان اینکه یکی از نگرانی‌های مردم زنجان در حوزه مسکن است، خاطرنشان کرد: کار در حوزه مسکن با سرعت ادامه دارد و در این راستا بیش از ۷ هزار مسکن در سراسر استان زنجان آماده تحویل و بیش از ۱۰ هزار قطعه زمین نیز برای تحویل به متقاضیان آماده شده است.

آیت الله رئیسی با اشاره به بازدید سال گذشته خود از یکی از مناطق حاشیه‌ای شهر زنجان، گفت: من در سفر سال گذشته خود دیدم که مردم یکی از مناطق حاشیه‌ای شهر زنجان در شرایط خاصی زندگی می‌کنند و همان جا از آقای استاندار خواستم که مسئله مسکن مردم این منطقه پیگیری شود و خوشبختانه امروز دیدم که همان خانواده‌ها صاحبخانه شده و خانه‌ها به آنها واگذار شده است.

رئیس جمهور در ادامه تاکید کرد: انتظار ما این است که سایر اقدامات و مسائل چه در شهر، چه در روستا و چه در بافت‌های فرسوده با قوت دنبال شود تا ما بتوانیم مسئله مسکن را با توجه به امکاناتی که داریم حل کنیم. شاید در شهر زنجان زمین کمی برای ساخت مسکن وجود داشته باشد اما در سایر شهرهای استان کمبود زمین وجود ندارد.

افتتاح شهرک گلخانه‌ای مدرن و شیشه‌ای استان زنجان 

در ادامه برنامه‌های دور دوم سفر استانی دولت مردمی به استان زنجان، دومین گلخانه هوشمند و مدرن کشور در استان زنجان به بهره‌برداری رسید.

این شهرک گلخانه‌ای شیشه‌ای با نام مجتمع گلخانه‌ای وحدت در زمینی به مساحت ۶۰ هکتار در اراضی محدوده شهر هیدج و با استفاده از آخرین فناوری‌های روز دنیا به صورت سازه مدرن شیشه‌ای و با سیستم کشت هیدروپونیک یا آب کشت (کشت بدون خاک) در مدت زمان کمتر از دو سال و با تسهیلات ۴۰۰ میلیارد تومانی دولت تکمیل و به بهره‌برداری رسیده است.

با راه‌اندازی این شهرک گلخانه‌ای ۴۰۰ نفر به صورت مستقیم مشغول به کار شده و ۱۲ هزار تن به ظرفیت تولید سالانه محصولات کشاورزی استان افزوده می‌شود که حدود ۸۵ درصد از محصولات تولیدی این مجموعه نظیر فلفل دلمه‌ای، بادمجان و گوجه فرنگی نیز به کشورهای اروپایی صادر خواهد شد.

از موثرترین ابزارهای مصون‌سازی جامعه و جوانان و نوجوانان توجه به نماز است

رئیس جمهور بعد از ظهر امروز شنبه در جریان سفر به استان زنجان، در سی‌امین اجلاس سراسری نماز که در این استان برگزار می‌شود، با قدرانی از تلاش‌های موثر حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی برای اقامه این فریضه الهی تصریح کرد: تلاش برای ترویج و اقامه نماز باید همواره ادامه داشته باشد چرا که نماز ستون دین است.

رئیس جمهور نماز را موثرترین عنصر در زمینه خودسازی و جامعه‌سازی دینی توصیف کرد و افزود: نماز در حیات طیبه بسیار تاثیرگذار بوده و اساسا شکل‌گیری حیات طیبه بدون نماز ممکن نیست و دست یافتن به جامعه سالم بدون نماز ممکن نیست.

وی همچنین نماز را مستحکم‌ترین استوانه برای یک انسان سالک در حوزه مبارزه با نفس و مقابله با شیاطین، اشرار و طواغیت دانست و گفت: نماز امیدآفرین‌ترین فریضه در بین تمام فرایض و احکام الهی است.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه نماز در عرصه مقابله با آسیب‌های اجتماعی چه با منشا درونی و نفس اماره و چه با منشا بیرونی و ناشی از شیاطین و طواغیت انسان را یاری می‌کند، خاطرنشان کرد: گفته‌اند که راه مقابله با همه زشتی‌ها و رسیدن به همه خوبی‌ها نماز است و اساسا هیچ‌کس در مسیر کمال جز از طریق توجه به نماز به قله نمی‌رسد؛ اساسا نماز هم راه و طریق است و هم مقصد، مقصود و هدف.

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه بنده به این اعتبار اینجا حضور یافته‌ام که درباره وظایف خودم به عنوان یک مسئول اجرایی نسبت به نماز سخن بگویم، گفت: یک فرد مسئول و دارای مکنت و قدرت اول باید به ارتقای کیفیت و تقویت روح نماز خود توجه کند و روح او با روح نمازش انس بگیرد و در گام بعدی برای ترویج نماز از جایگاه و موقعیت خود بهره بگیرد.

آیت الله گفت: دولت در توجه دادن به نماز و آثار و برکات و معنویات نماز به آحاد جامعه به ویژه جوانان و نوجوانان مسئولیت دارد. البته این وظیفه همه رسانه‌ها، مراکز علمی، فرهنگی، فکری و اندیشه‌ای الگوساز و حوزه و دانشگاه است. همین اجلاس نیز به شکل نمادین وظیفه ما در اقامه و ترویج نماز را یادآوری می‌کند.

به گزارش ایرنا؛ مهمترین پروژه هایی که در دور دوم سفرهای استانی رئیس جمهور به زنجان بهره برداری می شوند، به شرح زیر است:

۱. ۲۸ پروژه آموزشی، فرهنگی و ورزشی به ارزش ۲۴۴.۵ میلیارد تومان شامل مجتمع فرهنگی زرین آباد شهرستان ایجرود با اعتبار ۹ میلیارد تومان، ۱۱ پروژه آموزشی به ارزش ۸۳ میلیارد تومان که مشتمل بر افتتاح ۱۰ مدرسه و یک زمین چمن دانش آموزی است، ۳ پروژه مرتبط با دانشگاه دولتی زنجان با اعتبار ۷۶.۵ میلیارد تومان و ۱۳ پروژه ورزشی (وزارت ورزش) با اعتبار ۷۶ میلیارد تومان.

۲. افتتاح ۱۴ پروژه بهداشت و درمان با مجموع اعتبار: ۳۴۴.۸ میلیارد تومان که از سوی دانشگاه علوم پزشکی زنجان هزینه و اجرا شده و مشتمل بر مراکز بهداشت، خوابگاه دانشجویی، مسکن متخصصان مستقر در بیمارستان ماه‌نشان، کلینیک تخصصی، بهره‌برداری از دستگاه‌های تخصصی بخش بهداشت و درمان و چند خانه بهداشت و مرکز سلامت است.

۳. افتتاح مرکز هوش مصنوعی دانشگاه زنجان با اعتبار ۳۰ میلیارد تومان در حوزه دانش بنیان و فناوری اطلاعات

۴. افتتاح ۹ پروژه آبی با همکاری دو شرکت آب منطقه ای و آبفای استان به ارزش ۴ هزار و ۴۴۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان که مشتمل بر تکمیل سد و آبگیری سد و نیز بهره برداری از تصفیه خانه فاضلاب و شبکه ۳۰ کیلومتری فاضلاب زنجان و آبرسانی روستایی است.

۵. بهره برداری از ۵۴ پروژه گازی به اعتبار ۱۳۰.۲ میلیارد تومان که مشتمل بر گازرسانی به ۷۶۳۹ واحد از پروژه های نهضت ملی مسکن در سطح شهر زنجان به ارزش ۶۰ میلیاردتومان، گازرسانی به ۸ روستا به ارزش بیش از ۴۴ میلیارد تومان و گازرسانی به ۴۵ واحد صنعتی به ارزش ۲۶.۲ میلیارد تومان است.

۶. ۳ پروژه برقی با اعتبار بالغ بر ۱۴۰.۸ میلیارد تومان با هزینه‌کرد شرکت توزیع برق زنجان مشتمل بر پروژه های نصب کنتور هوشمند در سطح استان و کاهش تلفات برق شهری و روستایی، پروژه های ایجاد شبکه و روشنایی جهت تامین برق به ۲۰ روستای شهرستان زنجان و مناطق جدید در سطح این شهر و مسکن ملی به ارزش ۵۴.۸ میلیارد تومان.

۷. افتتاح ۶ پروژه راهسازی به ارزش یک هزار و ۳۶۵ میلیارد و ۳۹۰ میلیون تومان مشمتمل بر افتتاح راه های جدید یا بهسازی و روکش آسفالت راه های موجود و نیز افتتاخ راهدارخانه

۸. افتتاح ۳ پروژه مسکنی در قالب ۵۸۶۷ واحد مسکونی با مجموع اعتبار ۲ هزار و ۳۳۲ میلیارد تومان که با مشارکت وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و کمیته امداد امام خمینی (ره) احداث شده اند.

۹. بهره برداری از ۵۱۷ پروژه عمران روستایی با مجموع اعتبار ۴۲۶.۹ میلیارد تومان با همکاری بنیاد مسکن و وزارت کشور (سازمان همکاری شهرداری های و دهیاری های کشور)

۱۰. افتتاح ۴۳ پروژه عمران شهری به ارزش اعتبار ۲۰۲ میلیارد تومان و با همکاری شهرداری های استان زنجان./ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.